دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آمریکایی‌ها در راه ایران؛ از بچه بوئینگ تا 777 افسانه‌ای


مقام‌های بوئینگ سری‌های جدید هواپیماهای مسافربری ۷۳۷، ۷۸۷ و ۷۷۷ را برای فروش به ایران از طریق تامین فاینانس از منابع خارجی پیشنهاد کرده‌اند. این هواپیماها اما چه مشخصات فنی دارند؟

خبر آنلاین: مقام‌های بوئینگ سری‌های جدید هواپیماهای مسافربری ۷۳۷، ۷۸۷ و ۷۷۷ را برای فروش به ایران از طریق تامین فاینانس از منابع خارجی پیشنهاد کرده‌اند. این هواپیماها اما چه مشخصات فنی دارند؟

بوئینگ ۷۳۷ معروف به بچه بوئینگ، یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر و تک راهرو است كه در میان شركت‌های هوایی جهان هواپیمایی کارا و محبوب در رده خود به حساب می‌آید. خانواده 737 بوئینگ جزء پر فروش ترین هواپیماها به خطوط هوائی به شمار می روند که همیشه برای مقاصد تجاری و مسافربری مورد استفاده قرار گرفته اند.

مشخصات فنی هواپیماهایی که بوئینگ به ایران پیشنهاد داده است/از بچه بوئینگ تا 777 افسانه‌ای

این هواپیما با ظرفیت مسافر محدود 130 تا 189 مسافر(در مدل 900-737) هواپیمایی مناسب به ویژه برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای به حساب می‌آید.  تا کنون بیش از هفت هزار مورد سفارش ساخت آن به بوئینگ داده شده است و بیش از پنج هزار فروند از آن ساخته و تحویل شده است. وئینگ ۷۳۷ دارای دو موتور توربوفن در زیر بالهاست. این دو موتور توسط کنسرسیوم مشترکی متشکل از جنرال الکتریک از ایالات متحده و سنکما از فرانسه طراحی و ساخته شده است. جدیدترین مدل این هواپیما مشهور به MAX سال گذشته آزمایش شد و مسیر از کارخانه اش که در رنتون واشنگتن واقع شده به مقصد فرودگاه صحرائی بوئینگ در سیاتل را طی كرد.

فاصله نوک دو بال: ۲۸٫۴ متر /طول: ۳۰٫۵ متر/ ارتفاع: ۱۱٫۳ متر/ظرفیت مسافر: ۱۳۰ نفر/بیشینه سرعت: 0/84 ماخ (۸۹۰ کیلومتر بر ساعت)

محدوده پرواز: ۴۶۸۸ کیلومتر

انواع مدل‌ها:

737-100 سری اولیه: مدل اولیه که طولی کوتاه داشت و تنها سی فروند آن ساخته شد.

737-200 سری اولیه: مدل استاندارد با بدنه کوچک.

737-300 سری کلاسیک: مدل استاندارد با بدنه بزرگتر.

737-400 سری کلاسیک: مدل حجیم تر با بدنه کشیده تر.

737-500 سری کلاسیک: مدل دارای بدنه کوتاه تر.

737-600 سری نسل بعد: مدل کوچک برابر با 500-737 با امکانات پیشرفته.

737-700 سری نسل بعد: مدل متوسط برابر با 300-737 با امکانات پیشرفته.

737-800 سری نسل بعد: دارای موتور قدرتمند، مدل جدیدی از سری 400.

737-900 سری نسل بعد: بزرگترین هواپیمای 737 با ظرفیت ۱۸۹ مسافر

MAX 737 (بوئینگ ۷۳۷ مکس) سری پیشرفته

بوئینگ 787 دریم لاینر

این هواپیما را خیلی‌ها برای مقایسه در مقابل ایرباس A-350 قرار می‌دهند. بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر یک هواپیمای جت مسافربری دوموتوره و پهن‌پیکر است كه بر اساس  تعداد و نوع صندلی‌ها قابلیت حمل ، ۲۱۰ تا ۳۳۰ مسافر را دارد. این هواپیما نسبت به دیگر هواپیمای مسافربریِ بوئینگ ازلحاظ مصرف سوخت دارای بازده بالاتری است و اولین هواپیمای بوئینگ به حساب می‌آید که کامپوزیت در بیشتر بدنهٔ آن به‌کار رفته‌است. بوئینگ برای نخستین بار در تاریخ ۸ ژوئیه ۲۰۰۷ با تشریفات گسترده از این هواپیما رونمایی کرد. این هواپیما، سریع-فروشترین هواپیمای مسافربری تاریخ است. با وجود این برخی گزارش‌ها درباره نقص فنی موجود در این هواپیما جنجالی شده است.داره هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا در پی فرود اضطراری یک فروند هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۸۷در غرب ژاپن، پروازهای این هواپیما را به طور موقت ممنوع اعلام کرد. گفته می‌شود نقص فنی در باطری این هواپیما باعث فرود اضطراری آن در ژاپن شده است.

مشخصات فنی هواپیماهایی که بوئینگ به ایران پیشنهاد داده است/از بچه بوئینگ تا 777 افسانه‌ای

مشخصات فنی هواپیماهایی که بوئینگ به ایران پیشنهاد داده است/از بچه بوئینگ تا 777 افسانه‌ای

به دنبال بروز چندین نقص فنی پی درپی در هواپیمای بویینگ ۷۸۷، اداره هوانوردی فدرال آمریکا، امنیت پرواز این مدل از هواپیمای بویینگ را تایید اما همزمان دستور بازرسی کامل فنی و تحقیق در خصوص ایمنی آن را صادر کرد. ترک برداشتن شیشه مخصوص کابین، اتصال الکتریکی و نشت روغن موتور و سوخت از جمله نقص‌های گزارش شده در این مدل از هواپیمای بویینگ است.

مشخصات فنی هواپیماهایی که بوئینگ به ایران پیشنهاد داده است/از بچه بوئینگ تا 777 افسانه‌ای

هیچکدام از این نقص‌های فنی باعث وارد آمدن آسیب به هیچ مسافر و خلبانی نشده اما باعث برخی احتیاط‌ها درباره این هواپیما شده است. با این وجود در حال حاضر شرکت ژاپنی آل نیپون ایرویز با ۵۵ سفارش از این هواپیما بزرگترین مشتری آن است.

بوئینگ  777 افسانه‌ای

بوئینگ ۷۷۷  یک هواپیمای پهن پیکر تجاری دو موتوره‌است كه تاکنون چهار مدل از این هواپیما به نام‌های ۷۷۷- ۲۰۰، ۷۷۷-۲۰۰ ای آر، ۷۷۷-۳۰۰ و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر به بازار ارائه كرده است. خدمه پرواز در آمریكا ۷۷۷ را به عنوان تریپل سون می‌شناسند و در انگلیس به سون‌سون‌سون مشهور است. ارابه‌های فرود ۷۷۷ بزرگ‌ترین ارابه‌های فرودی هستند که تاکنون در یک هواپیمای مسافربری به کار رفته‌است. هر چرخ ۷۷۷-۳۰۰ وزنی معادل ۵۲۳۱۰ پوند (۲۳۳۷۰ کیلوگرم) را تحمل می‌کند که این عدد نیز در بین تمام هواپیماهای جهان یک رکورد به شمار می‌رود. موتورهای GE۹۰-۱۱۰B و GE۹۰-۱۱۵B که بر روی ۷۷۷-۲۰۰ ال آر و ۷۷۷-۳۰۰ ای آر نصب شده‌اند قطری بیشتر از بدنه یک فروند بوئینگ ۷۳۷ دارند. کتاب رکوردهای گینس موتور GE۹۰-۱۱۵B را به عنوان قدرتمندترین موتور جتی که تاکنون روی یک هواپیمای تجاری نصب شده به ثبت رسانده‌است.

مشخصات فنی هواپیماهایی که بوئینگ به ایران پیشنهاد داده است/از بچه بوئینگ تا 777 افسانه‌ای

777 ظرفیت حمل ۲۷۸ تا ۵۵۰ نفر مسافر را داراست و برد پروازی آن بین ۵۲۱۰ تا ۹۴۲۰ مایل دریایی (۱۰۳۷۰ تا ۱۷۴۴۵ کیلومتر) است. ارابه‌های فرود این هواپیما كه هر كدام 6 چرخ دارند یكی از مشخصه‌های ویژه 777 به حساب می‌آیند. ۷۷۷ نخستین هواپیمای تجاری جهان است که تمام مراحل طراحی آن به کمک نرم‌افزارهای رایانه‌ای انجام شده‌است.

مشخصات فنی هواپیماهایی که بوئینگ به ایران پیشنهاد داده است/از بچه بوئینگ تا 777 افسانه‌ای

مشخصات فنی هواپیماهایی که بوئینگ به ایران پیشنهاد داده است/از بچه بوئینگ تا 777 افسانه‌ای

برای ساخت این هواپیما هیچ نقشه یا طرحی روی کاغذ رسم نشده و همه کارها به کمک یک نرم‌افزار ۳D CAD به نام کتیا انجام گرفته‌است. قبای اصلی ۷۷۷  هم ایرباس ای۳۳۰ و خانواده ایرباس ای۳۴۰ هستند. ویژگی جالب توجه دیگر این هواپیما مجهز بودنش به سیستم معمولی Control yoke به جای سیستم Side stick Controller است که در هواپیماهای جنگنده با فلای بای وایر و ایرباس‌های جدید مورد استفاده قرار گرفته‌است. بوئینگ عقیده دارد خلبان‌ها بهتر با سیستم‌های کنترل Stick and rubber کنار می‌آیند.

مشخصات فنی هواپیماهایی که بوئینگ به ایران پیشنهاد داده است/از بچه بوئینگ تا 777 افسانه‌ای

بوئینگ مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین دست آوردهای فنی صنعت هوافضا را برای اولین بار در ۷۷۷ ارائه کرد كه بعضی‌ از آنها شامل موارد زیر است:

کابین خلبان شیشه‌ای مجهز به نمایشگرهای کریستال مایع هانی ول

سیستم کنترل پرواز دیجیتال فلای بای وایر با قابلیت برگشت به حالت دستی

سیستم‌های اویونیکی پیشرفته با قابلیت سازگاری با نرم‌افزارهای مختلف

کیف پروازی الکترونیکی مجهز به رایانه

استفاده گسترده از مواد کامپوزیت در بدنه هواپیما (حدود ۹٪ کل وزن)

شبکه اویونیکی فیبر نوری

مجهز بودن به بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موتورهای توربوفن دار در بین هواپیماهای تجاری (قطر فن موتورهای GE-۹۰-۱۱۵B که در ۷۷۷ به کار رفته‌اند به ۳٫۳ متر می‌رسد.)

بوئینگ 777 مانند هواپیماهای دیگر حوادث تلخی را هم تجربه كرده است. مشهورترین مورد آن در ۸ مارس ۲۰۱۴، پرواز ۳۷۰ هواپیمایی مالزی برفراز خلیج تایلند بود كه ناپدید شد و هنوز سرنوشت قطعی آن مشخص نشده است.


ویدیو مرتبط :
بوئینگ 777

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا تندروهای آمریکایی مخالف فروش بوئینگ به ایران هستند؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

خریدی که به نفع توافق خواهد بود
چرا تندروهای آمریکایی مخالف فروش بوئینگ به ایران هستند؟

زمانی که بوئینگ با ایران قرارداد ببندد و تبدیل به شریک بزرگ این کشور اسلامی شود، آن وقت برای غرب و هر دولتی در آمریکا کار سختی است که به خاطر نقض توافق توسط ایران، توافق را بر هم بزند.

چه چیزی می تواند در زمینه یک قرارداد پرسود خارجی برای شرکت هواپیمایی آمریکایی اشتباه باشد؟ در دوره ای که دولت اوباما هزینه های دفاعی را کاهش داده است و شرکت های هوایی دچار مشکل شده اند، ایجاد یک بازار جدید برای هر شرکت بزرگی، افق روشنی است. این به معنای شغل بیشتر و کاهش کسری تجاری است. همه باید خوشحال باشند. به استثنای این مورد که افرادی که بیشترین خوشحالی را از این توافق دارند، مقامات تهران هستند.

براساس این قرارداد به احتمال زیاد به زودی شرکت بوئینگ به ایران هواپیما خواهد فروخت. براساس گزارش نیویورک تایمز، از مقامات بوئینگ برای بحث درباره خرید هواپیما دعوت شده است. این اولین قرارداد تجاری بزرگ میان ایران و شرکت های آمریکایی از انقلاب اسلامی 1979 است. دلیل این که باید به این قرارداد فراتر از توجه یک شرکت بزرگ به تجارت بیشتر نگاه کنیم این است که قرارداد احتمالی میان بوئینگ و ایران گام بعدی در پیشبرد تنش زدایی با جمهوری اسلامی است که هدف اصلی توافق هسته ای بوده است.

از آن جایی که ایران مشتاق است تا تحریم های بین المللی که موجب منزوی شدن این کشور شده است را بشکند، چنین توافقی عجیب نیست. ذکر این نکته هم ضروری است که توافق ایران شامل یک بند ویژه می شود که ایالات متحده اجازه می یابد تا «هواپیماهای مسافربری، قطعات و خدمات مربوط به آن را به ایران بفروشد.»

در واقع بوئینگ ماه گذشته اعلام کرد که دولت ایالات متحده به این شرکت اجازه داده است تا با ایران بر سر فروش هواپیماهای جدید مذاکره کند. نوسازی ناوگان صنعت هوایی یکی از اولویت های مهم ایران قبل از توافق بود، بنابراین بوئینگ می تواند شریکی عالی برای ایران باشد.

اما اهمیت ویژه این بحث این است که کنگره تحریم های ایالات متحده علیه ایران را لغو نکرده است. بنابراین در حالی که دولت های اروپایی و شرکت هایشان در حال استفاده از فرصتی طلایی هستند که پایان تحریم ها در اختیار آنها قرار داده است، آمریکایی ها در حاشیه قرار گرفته اند. با اجازه یافتن بوئینگ برای تجارت با ایران، دولت اوباما به دنبال ایجاد یک استثنا بزرگ است تا بتواند روابطی گرم با ایران داشته باشد.

در سراسر مذاکرات هسته ای مشخص بود که هدف اصلی فقط به تعویق انداختن دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای بوده است. این دستاورد ناچیز در حالی به دست آمده که ایرانی ها مفاد توافق را رعایت کنند. آنها با استفاده از این توافق قسمت های اصلی برنامه هسته ای شان را دست نخورده در اختیار خواهند داشت و پس از آن که مهلت توافق به پایان برسد می توانند به راحتی به تسلیحات هسته ای دست پیدا کنند. اما رئیس جمهور در تمام مدت اجرای توافق فقط به این امید بسته است که ایران میانه روی را دنبال کند.

در حالی که هیچ گونه میانه روی از سوی ایران دیده نمی شود، ایران به نقض قطعنامه های سازمان ملل در رابطه با برنامه موشک های بالستیک اش ادامه می دهد. ایران به تجهیز زرادخانه موشکی حماس و ایجاد تونل ادامه می دهد. همچنین به حزب الله کمک می کند تا از نجات حکومت بشار اسد اطمینان پیدا کند. حتی نیویورک تایمز به این نکته اشاره می کند مبالغ هنگفتی از درآمدهای آزاد شده ایران پس از لغو تحریم ها به جای اختصاص یافتن به شرکت های خصوصی و افراد به سمت نیروهای نظامی سرازیر شده است.

تعمیق روابط با ایران اثر معکوس دارد. منعطف بودن در رابطه با ایران و داشتن روابط خوب با آنها موجب خطرناک تر شدن این کشور می شود. این دلیل مشکل دار بودن قرارداد بوئینگ است. زمانی که بوئینگ با ایران قرارداد ببندد و تبدیل به شریک بزرگ این کشور اسلامی شود، آن وقت برای غرب و هر دولتی در آمریکا کار سختی است که به خاطر نقض توافق توسط ایران، توافق را بر هم بزند. قرارداد بوئینگ موجب می شود تا ایران بتواند در حوزه های جدیدی دست به مماشات بزند.

به جای تشویق قرارداد بوئینگ باید بفهمیم که این قرارداد جدید با ایران به معنای مرگ هرگونه نظارت و مسئولیت پذیری بر رفتار ایران است.

 

اخبار بین الملل - دیپلماسی ایرانی