دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آلودگی هوا سبب افزایش كلسترول خون می‌شود



 

 

آلودگی هوا

 

 

 

كارشناسان علوم پزشكی در آمریكا تاكید كردند كه بین آلودگی هوای ناشی از ترافیك و افزایش كلسترول خون رابطه مستقیم وجود دارد.

به گزارش ایسنا، این كارشناسان خاطرنشان كردند كه افزایش نرخ ابتلا به تصلب شرائین در بین جوامع انسانی فقط به دلیل رژیم غذایی نامناسب نیست بلكه عوامل دیگری مثل آلودگی هوا در این زمینه دخیل هستند.

در این مطالعه برای دومین بار رابطه بین آلودگی هوای ترافیكی و بالا رفتن میزان كلسترول بد خون تایید شده است. در بسیاری از شهرهای آلوده مثل پكن و توكیو و شهرهای دیگری كه درصد آلاینده‌های هوایی بالایی دارند مردم می‌توانند با استفاده از ماسك‌های مناسب از بروز این فاكتور خطرزا در بدنشان جلوگیری كنند.

به گزارش اگزامینر در بیشتر شهرهای آلوده سطح آلاینده‌های ترافیكی از حد استاندارد بیشتر است و این امر از جنبه‌های مختلفی سلامت شهرنشینان را تهدید می‌كند.../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
آموزش درس آلودگی هوا - معرفی تصفیه کننده های هوا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عضو شورای شهر تهران مطرح کرد افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا/ عوامل آلودگی هوای تهران



آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا

عضو شورای شهر تهران مطرح کرد

افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا/ عوامل آلودگی هوای تهران

  یک عضو شورای شهر تهران گفت: «ما از ابتدای سال تاکنون کمتر از تعداد انگشتان یک دست، هوای سالم داشته ایم و باید در کوتاه مدت و برای روزهای آتی که وارد دوران خطرناک تری می شویم محدودیت ترافیکی را بیشتر کنیم و همچنین فعالیت صنایع آلوده کننده اطراف تهران را محدود کنیم.»

چندی پیش کمال الدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفته بود موج جدید سرطان‌ در کشور ناشی از آلودگی هوا است، ضمن آنکه آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نیز بسیار قابل توجه است. اکنون یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز از افزایش مرگ میر در روزها و ماههای آلوده سال در شهر تهران خبر می دهد.

مسعود سلطانی فر عضو شورای شهر تهران در گفتگو با فرارو گفت: «معمولا در سال های گذشته از حدود نیمه آبان تا حدود نیمه دی ماه با پدیده وارونگی هوا در تهران مواجه هستیم که آلودگی هوا را به صورت کاملا خطرناک، پایدار و ساکن نگاه می دارد.»

وی ادامه داد: «بر اساس آمار و اطلاعاتی که بنده از بهشت زهرا دریافت کردم متاسفانه در این ایام تعداد فوتی های شهر تهران با توجه به بیماری هایی مانند ناراحتی های تنفسی و سکته قلبی 30 درصد افزایش پیدا می کند.»

وی افزود: «تعداد فوتی های تهران در این ایام در سال های 89، 90 و 91 بین 23 تا 32 درصد افزایش داشته که میانگین آن همان حدود 28 تا 30 درصد می شود.»

این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: «بنده فکر می کنم ریشه عمده آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای فاقد استانداردهای صنعت خودور در سطح شهر و نیز استفاده از سوخت غیراستاندارد است.»

وی ادامه داد: «ما از ابتدای سال تاکنون کمتر از تعداد انگشتان یک دست، هوای سالم داشته ایم و باید در کوتاه مدت و برای روزهای آتی که وارد دوران خطرناک تری می شویم محدودیت ترافیکی را بیشتر کنیم و همچنین فعالیت صنایع آلوده کننده اطراف تهران را محدود کنیم.»

وی افزود: «به خصوص برای ترافیک شهر تهران باید در روزها و هفته های حساس طرح زوج و فرد را برای کل شهر پیاده کرد.»

سلطانی فر گفت: «اما در بلند مدت باید در زمینه ساخت موتورهای خودروهایی که در داخل کشور استفاده می شود فکری اساسی کرد. متاسفانه ضرب العجلی که برای کارخانجات تولید خودرو گذاشته شده در عمل خیلی مورد توجه قرار نگرفته است و با توجه به اینکه گفته می شود چند صد هزار نفر در این کارخانجات کار می کنند و امکان تعطیلی آنها وجود ندارد، برخی مدیران خودروساز از این موضوع سوءاستفاده کرده و به دنبال بهسازی و کار ریشه ای در تولید خودروهایی که آلایندگی کمتری داشته باشند نمی روند.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر برای مقابله ریشه ای با آلودگی هوا ما نیازمند یک اراده عمومی هستیم و این موضوع تنها به شهرداری و سازمان ترافیک مربوط نمی شود و سازمان محیط زیست، وزارت صنایع و معادن و سایر دستگاههای مختلف باید در این زمینه دست به دست هم دهند و وارد عمل شوند.»

وی افزود: «همچنین توسعه فضای سبز می تواند یکی دیگر از اقدامات مقابله با آلودگی هوا باشد که اتفاقا امروز در شورای شهر گزارشی در همین باره ارائه شد.»

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: «سرانه فضای سبز در کشور ما فاصله ای ده متری با استانداردهای جهانی دارد؛ به طوری که سرانه فضای سبز ایران حدود 14 تا 15 متر است، اما در دنیا حدود 25 متر است که باید کمک کرد این سرانه افزایش پیدا کند تا بتوان از این طریق نیز به تلطیف و سالم سازی هوا کمک کرد.»

سلطانی فر در پاسخ به این سوال که مواردی که نام بردید در مصوبه سال گذشته شورا نیز وجود داشت اما اتفاقی در جهت بهبود هوا رخ نداد، گفت: «علت آن این است که آن مصوبات پیگیری و اجرا نشد. اگر آن مصوبات اجرا شود و مثلا کارخانجات خودروسازی به سمت تولید موتورهای متناسب با استانداردهای امروز دنیا بروند مسلما تاثیرگذار خواهد بود.»

سلطانی فر در پاسخ به این سوال که آیا اکنون برای اجرای آن مصوبات، ضمانت اجرا در نظر گرفته شده است؟، گفت: «اینکه بنده عرض کردم ما اراده مشترک دولت و شورای شهر را همزمان نیاز داریم به همین دلیل است. اکنون کمیسیون سلامت موظف شده مصوبات گذشته را پیگیری و بر اجرای آن نظارت کند و اگر نیاز بود شورا مصوبه جدیدی داشته باشد به صورت دو فوریت مطرح کنند تا ما وظیفه خود را در قبال سلامت مردم انجام دهیم.»/فرارو