دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آغاز اولین آزمایش بالینی ترمیم مغز با سلولهای بنیادی



 

 

آغاز اولین آزمایش بالینی ترمیم مغز با سلولهای بنیادی

 

گروهی از پژوهشگران اسکاتلندی موفق شدند اولین پیوند بالینی سلولهای بنیادی عصبی را به مغز یکانسان انجام دهند.

 

تیمی از پزشکان بیوتکنولوژی دانشگاه گلاسگو و شرکت "ری- نورون" در یک پژوهش بالینی پیشگام موفق شدند امنیت درمان مغز بیماران متاثر از سکته را با سلولهای بنیادی مورد آزمایش قرار دهند.

 

این اولین بار در دنیا است که برای درمان بیماران آسیب دیده از سکته مغزی از سلولهای بنیادی عصبی استفاده می شود.

 

این پروژه که PISCES نام دارد در دو فاز اصلی انجام شد. در فاز اول، سلولهای بنیادی نمونه برداری شدند و در مرحله بعد این سلولها به مغز یک انسان آسیب دیده از سکته تزریق شدند.

 

به گفته این دانشمندان، به محض اینکه سلولهای بنیادی در مغز موقعیت خود را پیدا کنند خود را با محیط پیرامون وفق خواهند داد و فضاهای آسیب دیده را ترمیم کرده و عملکردهای مغزی و فیزیکی را بدون برانگیختن عوارض جانبی وخیم بازخواهند گرداند.

 

این تیم تحقیقاتی آزمایشات خود را بر روی یک مرد ۶۰ ساله که ۱۸ ماه قبل قربانی یک سکته مغزی وخیم شد و از آن زمان به شدت از معلولیت رنج می برد انجام دادند.

 

به گفته سخنگوی این تیم این عمل پیوند در بیمارستان دولتی جنوبی انجام شد و نتایج مثبتی داشت.

 

در حال حاضر بیمار مرخص شده است اما دوره آزمایشات برای بررسی میزان اثربخشی سلولهای بنیادی و ترمیم فضاهای آسیب دیده مغز حداقل دو سال به طول خواهد انجامید.

 

پزشکان این تیم در این خصوص اظهار داشتند: "بسیار خرسندیم که اولین بیمار این آزمایش بالینی با موفقیت تحت عمل پیوند قرار گرفت.

 

بسیاری از افرادی که دچار سکته مغزی می شوند از ناتوانیها و معلولیتهای بسیاری رنج می برند. در این تحقیق ما به دنبال تثبیت امنیت و قابل اطمینان بودن پیوند سلولهای بنیادی هستیم.

 

مفتخریم که در آینده برای بررسی اثرات سلولهای بنیادی بر روی درمان معلولیتهای ناشی از سکته مغزی مطالعات وسیعتری را انجام خواهیم داد."

 

براساس گزارش دیلی میل، این دانشمندان قرار است بر روی ۱۱ بیمار دیگر بین ۶۰ تا ۸۵ سال فاز بعدی مطالعات خود را انجام دهند. /خبرگزارى مهر


ویدیو مرتبط :
اهدای سلولهای بنیادی و مغز استخوان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فیلی که به دندانپزشکی رفت/ اولین عملیات ترمیم عاج یک فیل در جهان!



 

 

 

فیلی که به دندانپزشکی رفت

 

دندانپزشکان هندی توانستند در عملیاتی در نوع خود بی نظیر، شکاف دندان فیلی را به شیوه ای مشابه شیوه های ترمیم دندان انسانها، پر کرده و ترمیم کنند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، حیوانات گاه به مشکلاتی آزاردهنده برخورد می کنند که خود به صورت طبیعی قدرت برطرف کردن آن را نخواهند داشت جدیدترین نمونه این مشکلات، دندان دردی است که به مدت پنج سال "دِویداسان" را عذاب می داد.

 

"دِویداسان" فیلی 27 ساله است که به مدت 5 سال از شکاف بزرگی که در عاجش به وجود آمده بود عذاب می کشید تا اینکه در نهایت دندانپزشکان هندی توانستند حفره عاج وی را به طول 50 سانتیمتر و عمق 4 سانتیمتر با استفاده از صمغی خاص پر کنند.

 

برای پر کردن این حفره 47 تیوب از این صمغ مصرف شد و طی این عملیات دو و نیم ساعته، دویداسان هیچ داروی آرام بخشی دریافت نکرد. دندانپزشکی که این عملیات را به عنوان اولین عملیات ترمیم دندان فیلی در جهان انجام داده است می گوید دویداسان در حین اجرای عملیات ترمیمی با آنها بسیار همکاری کرده و پس از اتمام ترمیم بسیار خوشحال بوده است.

 فیلی که به دندانپزشکی رفت

 

این پزشک می گوید پس از اینکه دریافت می تواند به شیوه ای مشابه شیوه پر کردن دندانهای انسان، عاج این فیل را ترمیم کند، تصمیم گرفت به دویداسان کمک کند. صمغی که در این عملیات مورد استفاده قرار گرفته به گونه ای ساخته شده تا بتواند حفره را کاملا به یکدیگر چسبانده و آن را به خوبی پر کند.

 

دندانپزشک دویداسان می گوید این عملیات به معنی کلمه "پیلسان" بود زیرا برای اجرای آن به تجهیزات ویژه و تجهیزات دندانپزشکی بهبود یافته نیاز داشتیم. از دید این دندانپزشک بزرگترین تفاوتی که در ترمیم دندان دویداسان و یک انسان وجود داشت، غیر ممکن بودن استفاده از پرتو ایکس برای کنترل وضعیت دندان بوده، زیرا هیچ یک از واحدهای پرتو ایکس موجود به اندازه ای بزرگ نبوده که بتواند عاج فیل را به طور کامل پوشش دهد.

 

بر اساس گزارش بی بی سی، در صورتی که این شکاف بزرگ پر نمی شد، می توانست به زودی منجر به عفونت شدید شود، پزشکان می گویند نمی توان پیش بینی کرد این ترمیم تا چه مدتی دوام خواهد داشت زیرا این اولین باری است که عاج یک فیل به شیوه ای انسانی ترمیم می شود اما می توان انتظار داشت تا چندین سال متوالی دوام داشته باشد./خبرگزاری مهر