دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آشکار ساز لیزا به دنبال اثبات نظریۀ جهان‌های موازی + تصاویر



اخبارعلمی - آشکار ساز لیزا به دنبال اثبات نظریۀ جهان‌های موازی + تصاویر

اخترشناسان می گویند در صورت درست بودن مشاهدات، درستی نظریه تورم کیهان تایید و نظریه‌های مبتنی بر جهان های موازی تقویت می شود، اما نظریه "جهان چرخه ای" رد خواهد شد.

قوی ترین نشانه‌ها از آغاز جهان می تواند در امواج گرانشی کوچکی باشد، که در زمان بیگ بنگ به وجود آمده اند. 
 
اخترشناسان می گویند، در صورت درست بودن مشاهدات، درستی نظریه تورم کیهان تایید و نظریه‌های مبتنی بر جهان های موازی تقویت می شود، اما نظریه "جهان چرخه ای" رد خواهد شد.

اخبار,اخبارعلمی,آشکار ساز لیزا

کشف امواج گرانشی این ایده را تقویت می کند که ممکن است جهان ما تنها جهان موجود نباشد و تنها یکی از جهان ها در میان میلیاردها جهان دیگر باشد.
 
به عبارتی مدلی ساده از تورم کیهان بنام تورم آشفته نشان می دهد که فقط دنیای ما تنها جهان موجود نیست، بلکه جهان های موازی همچون حباب هایی با قوانین فیزیکی خاص خود در پهنه گیتی نیز وجود دارند که به چند جهانی ( multiverse ) معروف هستند. 

اولین بار آلن گوث ، در سال ۱۹۷۹، از اینکه بطور تصادفی به سمت یکی از بزرگترین ایده های کیهان شناسی هدایت شده بود، احساس شعف می کرد. او موفق شد پس از ۵۰ سال ، تنها با کمک یک رصد معمولی، اولین بازبینی اساسی را در نظریه بیگ بنگ ارائه کند. گوث اینگونه فرض کرد که جهان درست در لحظه تولد دچار افزایش حجم یا تورم شده است، این تورم، از نظر ستاره شناسی بسیار سریع تر از آنچه که اغلب فیزیکدانان تصور می کردند رخ داده است، در اولین یک تریلیون تریلیونیم ثانیه، نیروی ضد گرانش مرموزی، باعث گسترش و انبساط جهان شده است. با این فرض او توانست پاسخی برای برخی از عمیق ترین معماهای کیهان شناسی بیابد. داده های اخیر کیهان شناسی ، شامل یافته های رادیوتلسکوپ بایسپ۲ ، ماهواره پلانک و WMAP ، با نظریه تورم سازگارند. با اینکه تورم تنها نظریه کیهان شناسی موجود نیست، اما در عین حال می توان گفت جزء ساده ترین و معتربرترین آنها است.

اخبار,اخبارعلمی,آشکار ساز لیزا

تصویری از مدل "اکپیروتیک " بر اساس این مدل کیهان شناختی بیگ بنگ می تواند حاصل تصادمی بین پوسته جهان ما و پوسته جهان مجاور باشد.
 
نیروی ناشی از برخورد دو جهان را از هم دور می کند. وقتی این دو پوسته از یکدیگر دور می شوند، به سرعت خنک شده، و جهانی را که امروز می بینیم ایجاد می کنند. این خنک شدن و انبساط برای تریلیون ها سال ادامه داشته، تا زمانی که دمای جهان ها به صفر مطلق نزدیک مش شود و چگالی ماده به تنها یک الکترون در کادریلیون سال نوری مکعب می رسد. در نتیجه جهان خالی و راکد می گردد. اما گرانش به کار خود برای جذب دو پوسته ادامه می دهد، تا اینکه تریلیون ها سال بعد، آنها بار دیگر با یکدیگر برخورد کرده و این چرخه دوباره تکرار می شود. این نظریه یعنی احتمالا پوسته های دیگری نیز در فضا شناور هستند که ممکن است در آینده با ما برخورد بزرگ دیگری کنند.

اخبار,اخبارعلمی,آشکار ساز لیزا

مشاهده امواج گرانشی: تقویت نظریه جهان های موازی – رد نظریه جهان های چرخه ای
 
ناسا بیکار نمانده و قصد دارد در حوالی سال ۲۰۱۵، نسل جدید از آشکارسازهای امواج گرانشی، مثل لیزا LISA (Laser Interferometer Space Antenna)  را به فضا بفرستد و به ما این امکان را می دهند که برخی از نظریه ها را مورد بازبینی قرار داده و یا حتی رد کنیم. لیزا نماینده نسل بعدی آشکار سازهای امواج گرانشی می باشد. این دستگاه در فضا مستقر خواهد شد. ۳ ماهواره به فضا فرستاده خواهد شد که تقریبا در فاصله ۵۰ میلیون کیلومتری زمین، در فضا مثلثی متساوی الاضلاع تشکیل خواهند داد. طول هر ضلع ۵ میلیون کیلومتر خواهد بود). هر ماهواره دو لیزر خواهد داشت که به آن اجازه می دهد پیوسته با دو ماهواره دیگر در ارتباط باشد. با اینکه هر لیزر، باریکه ای به قدرت تنها نیم وات شلیک می کند، تجهیزات نوری آنقدر حساسند که قادرند لرزش های ناشی از امواج گرانشی را با دقتی معادل یک تقسیم بر یک میلیارد تریلیون آشکار کنند. ( معادل حرکتی برابر یک صدم قطر یک اتم.

دقت لیزا به قدری بالاست که باید بتواند امواج گرانشی تولد جهان را آشکار کند و ما را به یک تریلیونم ثانیه بعد از بیگ بنگ ببرد. یک هدف مهم لیزا، فراهم آوردن شواهدی قطعی برای نظریه تورم است. تورم با تمام داده های کیهان شناسی موجود اعم از، تختی جهان، افت و خیزهای تابش پس زمینه کیهانی و غیر … سازگار است. دانشمندان می خواهند برای سنجش قطعی آن ، امواج گرانشی ناشی از خود فرایند تورم را آزمایش کنند. این یعنی « انگشت نگاری» از امواج گرانشی پدید آمده از لحظه بیگ بنگ ؛ باید تفاوت میان تورم و هر نظریه رقیب را بیان کند. لیزا باید بتواند یکی از این نظریه ها را از راه تجربه رد کند. به بیان دیگر امواج گرانشی ایجاد شده از طریق بیگ بنگ اولیه، حاوی داده های رمز گذاری شده ای هستند که می توانند صحت یکی از این نظریات را تایید کنند. ممکن است لیزا برای اولین بار بتواند نتایج محکمی را در تایید نظریه تورم ، یا نظریه ریسمان و نظریه M ارائه کند. خوشبختانه ما در ابتدای این مسیر هستیم و این اکتشافات علمی همچنان ادامه خواهد داشت.
اخبارعلمی - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
ایش گرو به لیزا دست زد ، لیزا گرویی شده !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گران‌ترین خودروهای دست‌ساز جهان+تصاویر



اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین خودروها

اخبارگوناگون - گران‌ترین خودروهای دست‌ساز جهان+تصاویر

با وجود پیشرفت صنعت خودرو سازی و استفاده از ماشین آلات تمام اتوماتیک در ساخت خودروها بسیاری از خودروسازان مدل هایی وارد بازار می کنند که به طور کامل توسط دست ساخته شده اند.

در حدود صد سال گذشته هنری فورد با ایجاد یک خط تولید جدید توانست مفهوم جدیدی برای خودرو سازی ارایه دهد.

طبق تعاریف او هدف یک کارخانه خودروسازی تولید بیشترین تعداد محصول در کمترین زمان است.

اما خودروهایی که در خط تولید تماما اتوماتیک ساخته می‌شوند به هیچ عنوان منحصر به فرد نیستند، به همین دلیل خودروسازان بسیاری با تولید خودروهایی که در بیشتر مراحل با نیروی انسانی ساخته شده سعی دارند تا طرفداران منحصر به فردی جذب کنند.

این اقدام علاوه بر اینکه دقت کار را بالا می‌برد، ارزش مادی محصولات را نیز افزایش می‌دهد.

دقیقاً به همین خاطر است که خودروسازان بزرگ، بهترین‌ محصولات خود را که اغلب قیمت‌های کهکشانی دارند به این صورت می‌سازند.

پاگانی Zonda c12 f

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین خودروها

این خودروی ایتالیایی که از یک موتور وی شکل 12 سیلندر مرسدس‌بنز استفاده می‌کند، می‌تواند به حداکثر سرعت 320 کیلومتر در ساعت دست یابد. قیمت آن 650 هزار دلار است.

فراری Enzo

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین خودروها

از این مدل فراری تنها 400 عدد ساخته شد. در حراجی‌های مختلف قیمت این فراری تا 700 هزار دلار نیز افزایش یافت. Enzo  مجهز به یک موتور قدرتمند 12 سیلندر است که می‌تواند به حداکثر سرعت 360 کیلومتر در ساعت دست یابد.

مک‌لارن F1

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین خودروها

با اینکه تنها در حدود 100 عدد از این خودرو در دهه 1990 ساخته شد، این مدل هنوز هم به عنوان یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود. اگر بتوانید این خودرو را برای خرید پیدا کنید ارزش آن چیزی در حدود 900 هزار دلار است. موتور 12 سیلندر این خودرو می‌تواند سرعت این وسیله را به 386 کیلومتر در ساعت برساند.

زنوو ST1

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین خودروها

این خودروی 1.25 میلیون دلاری به طور کامل توسط دست طراحی شده است و از یک موتور 8 سیلندری 7 لیتری بهره می‌برد. در طول یک سال 15 دستگاه از این خودرو ساخته می‌شود که تهیه آن را برای افراد بسیاری غیر ممکن می‌کند.

می‌باخ landaulet

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین خودروها

مجهز به موتوری 12 سیلندری وی شکل با سقف جمع شو. این خودرو 1.4 میلیون دلار قیمت دارد. در هنگام فروش مجهز به سیستم صوتی خاصی است که از 21 بلندگو برای تولید بهترین صدا بهره می‌برد.

لامبورگینی Reventon

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین خودروها

طراحی خاص این مدل از لامبورگینی به گونه‌ای است که شما را به یاد دهه 80 می‌اندازد. با اینکه معلوم نیست چه تعداد از این مدل ساخته می‌شود اما قیمت آن 1.6 میلیون دلار است.

آستون مارتین One-77

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین خودروها

عدد 77 موجود در اسم این خودرو به این دلیل است که تنها 77 مدل از آن ساخته خواهد شد. این خودرو مجهز به یک موتور 12 سیلندری است و قیمت آن در حدود 1.85 میلیون دلار برآورد شده است.

پاگانی Zonda cinque Roadster

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین خودروها

پاگانی تنها 5 عدد از این مدل خودرو را تولید کرده که قیمت هریک از آن ها 1.85 میلیون دلار رقن خورده. این خودروی گران قیمت مجهز به یک موتور 12 سیلندری مرسدس بنز است و بدنه آن با الهام گرفتن از موشک‌های فضایی ساخته شده است.

بوگاتی Veyron Super sports

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین خودروها

سریع‌ترین خودروی سواری در بازار که مجهز به موتور 16 سیلندری است که حداکثر سرعت این وسیله را به 432 کیلومتر در ساعت می‌رساند. شتاب صفر تا 100 این خودرو 2.5 ثانیه و تنها 20 عدد از آن ساخته شده است. قیمت این خودرو 2.4 میلیون دلار اعلام شده است.

لامبورگینی Veneno

اخبار,اخبارگوناگون,گران‌ترین خودروها

از این مدل لامبورگینی تنها 9 عدد ساخته خواهد شد. این خودرو مجهز به یک موتور 12 سیلندری است که حداکثر سرعت آن را به 354 کیلومتر در ساعت می‌رساند. شتاب 0 تا 100 این خودرو 2.8 ثانیه است که قیمت این محصول را به 3.9 میلیون می رساند.
اخبارگوناگون - بازار خبر