دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آشنایی با مشاغل خانگی(قسمت دوم)



 

سایت مشاغل خانگی,آشنایی با مشاغل خانگی

 

قسمت اول

 

مشاغل خانگی و اینترنت

 

یکی از شاخه های مهم مشاغل خانگی، مشاغل مرتبط با اینترنت است. این گونه مشاغل بر پایه استفاده از فضای مجازی اینترنت برای کسب درآمد در منزل استوار است.

 

تجارت الکترونیک (E-business) چیست؟

 

تعاریف مختلفی برای تجارت الکترونیک وجود دارد. عده ای معتقد اند تجارت الکترونیک یعنی فروش کالا و خدمات با کامپیوتر از طریق اینترنت و عده ای دیگر بر این اعتقادند که تجارت الکترونیک یعنی کار و کسب و فعالیت های هدف مند و توام با داده های فنی که به کمک وسایل الکترونیکی به انجام می‌رسد. اما تعریف جامع و کامل تجارت الکترونیکی: انجام هر گونه خرید و فروش به کمکه شبکه جهانی وب می باشد و تفاوت آن با تجارت سنتی فقط در استفاده از اینترنت به عنوان یک ابزار بوده و امروزه در تمام دنیا مورد تایید و استفاده است.

به وسیله تجارت الکترونیک تبادل اطلاعات، خرید و فروش و بازاریابی تولیدات و خدمات، با زحمت کمتر و مبادلات بانکی با شتاب بیشتر انجام خواهد شد. شرکت‌ها برای ارتباط با یکدیگر، محدودیت های فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر ساده‌‌تر و سریع تر صورت می‌پذیرد. تجارت الکترونیک بسیار گسترده است. حتی گاهی ممکن است ایده‌ها و نظرات خود را بفروشیم. خریداران بسیاری حاضراند نظرات شخصی شما راجع به یک موضوع را بخرند. در تجارت الکترونیک یا تجارت بدون کاغذ، شما سرمایه اولیه خود را از سایت هایی بدست خواهید آورد که برای انجام کارهای ساده ای به شما پول نسبتا خوبی پرداخت می کنند. مثلا بر روی تبلیغات آن سایت کلیک می کنید، ایمیل‌های آنها را می‌خوانید، در سایتهایی که آنها معرفی می کنند ثبت نام می کنید در مسابقات آنها شرکت می کنید و از همه مهمتر دیگران را به عضویت این سایت در می‌آورید.

 

تجارت خانگی اینترنتی چیست؟

 

تجارت خانگی (Internet Home Commerce) یک زیر شاخه‌ی بسیار مهم از تجارت اینترنتی است و به کلیه مشاغلی گفته می‌شود که همگان در سراسر این کره خاکی از طریق اینترنت می توانند به آن اشتغال یابند و برای خود در آمد زایی کنند.

 

انواع تجارت خانگی اینترنتی :

 

نوع اول ( تجارت ساده)

نوع دوم ( تجارت بر اساس سرمایه گذاری)

نوع سوم ( خرده فروشی (retail)

 

تجارت ساده: تجارت با استفاده از برخی سایت های اینترنتی است که بدون در یافت هیچ پولی شما را به یک شغل اینترنتی مشغول می کنند و در ازای آن به شما حقوق می‌دهند. وظیفه اصلی این سایت ها در واقع افزایش ترافیک سایت های دیگر است.

 

تجارت بر اساس سرمایه گذاری: شغل هایی هستند که نیاز به سرمایه اولیه دارند. در اینترنت صدها مرکز سرمایه گذاری وجود دارد که سرمایه اولیه آن مبلغ ناچیزی نظیر 5 تا 20 دلار است و از طرفی نیاز به هزینه کردن جهت ایجاد دفاتر و شعبات نمایندگی نخواهد داشت و از این رو صرفه جویی هزینه خواهیم کرد. تبلیغات در مفهوم عام هر نوع فعالیت برای معرفی محصول و خدمات با در نظر گرفتن آیتم‌های جذب مخاطب و تحریک حس کنجکاوی در اینترنت است.

 

مشاغل اینترنتی

 

تاکید ما بر پایه تجارت اینترنتی در خانه می‌باشد بنابراین انواع مشاغل تجارت خانگی نوع اول را با هم مرور می کنیم:

 

ptc : کسب درآمد بواسطه بازدید ساده

:ptr کسب درآمد بواسطه خواندن ایمیل ها

:offers کسب درآمد بواسطه عضویت ساده

referral : کسب درآمد بواسطه ایجاد زیرمجموعه های ارجاعی

:survey کسب درآمد بواسطه نظر سنجی

paid to surf : کسب درآمد بواسطه آنلاین بودن و گشت و گذار در اینترنت

:paid to search کسب درآمد بواسطه جستجو

paid to chat : کسب درآمد بواسطه چت کردن

:paid to listenکسب درآمد بواسطه گوش دادن به مطلبی خاص

:paid to advertiseکسب درآمد بواسطه همکاری در امر تبلیغ

:website builde کسب درآمد بواسطه ایجاد وب سایت های رایگان

:banner hostingکسب درآمد بواسطه قرار دادن بنرهای تبلیغاتی در سایت ها و وبلاگهای شخصی

 

تجربة موفق بعضی از كشورها در حوزه كسب و كارهای خانگی

 

كسب و كارهای خانگی طبق آمار و اطلاعات موجود، در كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، سهم قابل ملاحظه‌ای در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و حتی در صادرات به خود اختصاص داده است. برای نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ایتالیا

 

كشور ایتالیا از دو دهة قبل برای توسعه و صنعتی كردن و كاهش بیكاری در مناطقی كه كمتر توسعه یافته بود (مناطق جنوبی كه بعدها به ایتالیای سوم موسوم شد)، سیاست توسعه و گسترش كسب و كارهای كوچك و خانگی را در پیش گرفت. در مناطق جنوبی ایتالیا بیكاری حتی به بالاتر از نرخ 22 درصد رسید. با توجه به مزیتی كه كشور ایتالیا در تولید كفشهای چرمی دارد، سیاستهای حمایتی خود را در صنایع كوچك و خانگی و به ویژه در بخش تولیدات كفش وكیف های چرمی متمركز كرد. بدین منظور در مناطق و محله‌هایی كه جمعیت از تراكم بالایی برخوردار بود، واحدهای تولیدی خانگی خود را در قالب خوشه‌های صنعتی تقسیم بندی نمود و با تعریف ارتباط واحدهای تولید خانگی در قالب این خوشه‌ها، توانست نرخ بیكاری را به 12 درصد برساند. در این نواحی كه پراتو (prato) نام دارد، شبكه ای از واسطه‌ها كه به «ایمپاناتوری» معروف هستند، سفارش های بین‌المللی را ثبت نموده و این سفارش ها را بین تولیدكنندگان محلی تقسیم می‌كنند. سیاستگذاران این كشور با تقسیم كار بین این واحدها توانسته اند هم كارها را تخصصی نمایند و هم تعداد مناطق صنعتی را افزایش دهند . بدین منظور مسؤولان این كشور شركت های بزرگ صنعتی را به افزایش حجم همكاری و توسعة پیمان كار با صنایع كوچك و خانگی ترغیب كردند .دولت همچنین امتیازات مالیاتی برای آن دسته از واحدهای تولیدی كوچك و خانگی كه قابلیت صد در صد صادرات تولیدات خود را برای سه سال متوالی حفظ كنند در نظر گرفته است.

 

تایوان

 

نقطة جهش اقتصاد تایوان، پس از جدایی این كشور از چین (بر مبنای شعار" هر خانه، كارخانه و هر كارخانه، خانه است")، از کسب و کارهای خانگی آغاز شده است. امروزه این شکل از فعالیت اقتصادی با بیش از هشتاد درصد از اقتصاد این کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم رابطه دارد. علل موفقیت این كشور به طور خلاصه چنین می باشد:

 

1- به كارگیری سیاستهای تشویقی و حمایتی از صنایع كوچك به خصوص تولیدات خانگی و بهره‌گیری از آخرین پدیده‌های فناوری

2- اتخاذ راهكارها و راهبردهای توسعة صادرات تولیدات خانگی

3- سیاست های حمایت در بازاریابی، بازار شناسی و تبلیغات در سطح جهانی

4- توسعة همه جانبة توانمندیهای فنی_ تكنولوژیكی از طریق برنامه‌های اجرایی در سطح كلان كشور

5- استفاده از شیوه‌های آموزشی جدید و آخرین یافته های آموزشی برای افزایش مهارتهای فنی_ تكنولوژیكی نیروهای تخصصی شاغل در منازل

6- تشویق و ترغیب كارآفرینان خانگی (home based entrepreneurship) به استفاده از تكنیكهای نوآوری و خلاقیتهای تولید محصولات ویژه و منحصر به فرد و یا افزایش چشمگیر كیفیت تولیدات

7- تأمین نیازهای مالی و اعتباری از طریق تعدیل سیاستهای پولی - مالی برای تأمین نیازهای مالی و امثال آن برای تولیدات خانگی

8- بازنگری در مورد سیاستهای مالیاتی، محدودیتهای بازرگانی، صادراتی و قوانین حقوقی.

 

آمریکا:

 

در كشور آمریكا 2/43 میلیون نفر به صورت پاره‌وقت و 7/12 میلیون نفر به صورت تمام‌وقت در خانه به كسب درآمد می‌پردازند و این رقم 20 درصد كل شاغلین این كشور را تشكیل می دهد.

 

در آمریكا سازمانی به نام ادارة كسب وكار كوچك (Small Business Administration) وجود دارد كه مساعدتهای مالی و اعتباری دولت فدرال را به این واحدها ارائه می كند. این مساعدتها فقط به كمكهای مالی و اعتباری ختم نمی شود، بلكه وزارت بازرگانی این كشور، دفاتر خاصی دارد كه از طریق آنها اطلاعات مورد نیاز كسب و كارهای خانگی و كوچك دربارة بازارهای داخلی و خارجی را در اختیارشان قرار می دهد.

 

استرالیا :

 

در استرالیا 6 تا 7 درصد كل شاغلین این كشور در بخش كسب و كارهای خانگی، مشغول به فعالیت هستند. این عده به طور متوسط سالانه بیش از 80 هزار دلار فروش دارند كه پس از كسر مالیات در حدود 25 درصد سود می‌برند. همچنین در این كشور هم اکنون 680 هزار واحد در بخش مشاغل خانگی به تولید و فعالیت مشغولند.

 

جمع بندی:

 

تجربه نشان داده است که توسعه کسب و کارهای کوچک به دلیل ساختار ساده، زود بازدهی و نیاز اندک به سرمایه، در جهت متعادل کردن بازار کار مؤثر بوده است. در کشور ما با توجه به ترکیب جمعیتی، کسب و کارهای کوچک خانگی می تواند بازدهی مناسبی داشته و در میان مدت و حتی در کوتاه مدت در رفع مشکل بیکاری مؤثر باشد.

 

از این رو سامان بخشیدن، به‌روز رسانی و نظام‌مند كردن كسب كارهای خانگی یك ضرورت آشكار است. در وضعیت كنونی، ‌به لحاظ مدیریتی و سیاست گذاری، هیچ سازمانی به طور مشخص متولی كسب و كارهای كوچك خانگی نیست. این مشاغل عمدتاً‌ به صورت سنتی و بدون جهت گیری كلی در كشور رواج دارد. درحالی كه اگر بخواهیم این مشاغل به صورت پایدار و در تراز جهانی ایجاد شوند، نیازمند برنامه‌های حمایتی و آموزشی و به روزرسانی و استفاده از فناوری های نوین می باشیم.

 

منابع:

 

- Hot Business Trends for Moms. "Entrepreneur.com" January 2008

- The Advantages to Working Online at Home in Your Own Business. "Entrepreneur.com" July 2010

- Remote Employees Work From Home Challenges And Issues." 123HelpMe.com. 12 May 2011

- كسب و كارهای خانگی؛ عامل پویایی نظام اشتغال كشور،سید نبی‌اله حسینی، از نظام جامع اطلاع رسانی اشتغال، 1386

- كسب و كارهای خانگی و امنیت روانی، روزنامه تفاهم، 03/06/1386

- خانواده و راهكارهای توسعه كارآفرینی زنان ایرانی، پروانه گلرد، پژوهش زنان شماره 2 دوره 7

 

- موانع و مشكلات اجتماعی و فرهنگی اشتغال زنان و پی آمدهای ناشی از آن، دكتر خدیجه سفیری و دكتر سعید معیدفر ، 1379، با کد طرح 19-7902 – SOC و نظارت گروه علمی مطالعات اجتماعی كار وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی ایران

- شروع جهاد اقتصادی از خانواده، داوودی، / تبیان بخش خانواده ایرانی تبیان

- گسترش كارآفرینی خانوادگی، بازار كار

- وب سایت وزارت کار و امور اجتماعی جمهوری اسلامی ایران

- مشاغل خانگی و رویای کاهش بیکاری در اقتصاد

 

قسمت اول

 

منبع : yazdfarda


ویدیو مرتبط :
مشاغل خانگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی با مشاغل خانگی(قسمت اول)



 

سایت مشاغل خانگی,آشنایی با مشاغل خانگی

 

قسمت دوم

 

هدف از جمع آوری مطالب این نوشتار، آشنایی با مبحث «مشاغل خانگی» و فرصت هایی است که این مشاغل می تواند در جهت رفع بیکاری از سویی و تولید ثروت از سوی دیگر ایجاد نمایند. حقیقت آن است که مشاغل خانگی به دلیل مزایای خاص خود در جهت رفع بیکاری بسیار موثر بوده و کشورهایی که برنامه هایی را برای تقویت این مشاغل به کار گرفته اند به نتایج موفقیت آمیزی نیز رسیده اند. ایجاد اشتغال با حداقل سرمایه، امکان کار کردن به صورت پاره وقت، دوره آموزشی کوتاه مدت، عدم نیاز به فضای خاص و ... قابلیت های انکارناپذیری است که این گونه مشاغل داشته و ضرورت توجه جدی به این مسئله را آشکارتر می سازند.

 

در کشور ما هرچند این گونه مشاغل سابقه تاریخی دارند ولی برنامه خاصی برای شناسایی، حمایت و یا نظارت بر آنها پیاده نشده و توانمندی و ظرفیت این مشاغل در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور ناشناخته باقی مانده است و امیدواریم که این نوشتار فتح بابی برای توجه جدی تر مسئولان محلی به ظرفیت های این گونه مشاغل بوده و منجر به برداشتن گامی دیگر در جهت کاهش بیکاری در منطقه گردد.

 

تعاریف

 

کسب و کار خانگی (Home business) به آن بخشی از کسب و کارها گفته می شود که ممکن است لزوماً مشارکت همه اعضای خانواده را در بر نداشته و صرفاً یک یا چند نفر از اعضای خانواده در آن به فعالیت اقتصادی مشغول باشند. از نظر ILO (سازمان بین المللی کار) موقعیت مکانی یعنی وجود کسب و کار در منزل معیار تلقی نمودن آن به عنوان مشاغل خانگی است. این در حالی است که کسب و کار خانوادگی، به کسب و کارهایی اطلاق می شود که فعالیت های اجرایی (مدیریتی – مالی) و عملیاتی آن ها بر عهده اعضای یک یا چند خانواده باشد و تصمیمات استراتژیک و سرنوشت ساز در مورد شرکت یا کسب و کار توسط آن ها اتخاذ گردد.

 

به طور خلاصه می توان به مشاغلی كه با عضویت اعضای خانواده در فضای مسكونی و در قالب یك طرح كسب و كار مجاز بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسكونی همجوار شكل می گیرد، مشاغل خانگی گفت.

 

کسب و کارهای اقتصادی مبتنی بر خانه را به سه دسته تقسیم می کنند:

 

الف:كسب وكار خانگی (Home business)

 

در این شیوه ، فرد شغل خود را به منـزل می‌آورد و به جای این كه هزینـه‌هـای زیادی برای اجاره یا خرید ساختمان بدهد، می‌تواند در منزل خود ، كـار و شغل خود را به انجام برساند. در این نوع كسب و كار ، ارزش افزودة كالاها و خدمات تولید شده، نصیب‌ صاحب خانه می‌شود.

 

ب: كسب وكار مبتنی بر خانه (Home based business)

 

در این روش ، افراد كالاها و خدمات تولیـد شده خود را در درب و یا در داخل منازل دیگران تحویل می‌دهند. در این نوع روش كسب و كار ، مهم نیست كه كالاها در كجا تولید شده ، بلكه معیار این است كه كالاها و خدمات در منازل‌ مصرف‌كنندگان تحویـل داده ‌شود. در این نوع كار خانگی ، ارزش افزودة كـالاها و خدمات ، نصیب كسـی می‌شود كه از بیرون این كالاها را می‌آورد.

 

ج: كار‌آفرینی مبتنی بر خانه (home based entrepreneurship)

 

این نوع كار‌آفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد اشتغال در خانه از راه تشكیل مجموعة منحصر به فردی از منابع به منظور بهره‌گیری از فرصتها.

 

انواع مشاغل خانگی:

 

به طور کلی می توان انواع مشاغل خانگی را در چهار دسته تقسیم بندی نمود:

 

1) رشته های صنایع دستی ( handicrafts)

 

می توان خانه ها را به محلی برای تولید صنایع دستی تبدیل نمود. چرا که اینگونه صنایع احتیاج به فضای زیاد و یا دستگاههایی خاص نداشته و به راحتی می توان اتاقی از منزل را به کارگاهی کوچک تبدیل نمود. کشور ما به دلیل پیشینه فرهنگی و تاریخی خود، کشوری توانمند در زمینه صنایع دستی ارزیابی می گردد به نحوی که ایران به همراه هند و چین ، سه قطب برتر صنایع دستی در جهان شناخته می شوند. در کشور ما حدود 240 رشته صنایع دستی وجود دارد که لزوم توجه بیشتر به این بخش را نمایان می سازد.

 

از ویژگی های تولید صنایع دستی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

 

- امكان فعالیت در فضاهای محدود

- استفاده از مواد اولیه در دسترس

- ابزار و تكنولوژی ساده و ابتدایی

- مهارت مبتنی بر آموزش سینه به سینه

- نیاز به سرمایه محدود

- تبلیغ و انتشار فرهنگ بومی

2) فعالیت های به اصطلاح زیر پله ای : غالباً، افراد شاغل در این گروه انگیزه‌های غیرقانونی دارند، مانند تولید اجناس تقلبی، یا فعالیتهایی که انگیزه‌هایی مثل گریز از مالیات، عوارض، نظارتهای بهداشتی و دلایلی از این قبیل دارند. به طور مثال می توان از بسته بندی های مختلف مواد غذایی یا دارویی در منازل و ... نام برد

 

3) خدماتی كه در منزل قابل ارائه است: نظیر آرایشگری، خیاطی و ... و البته برخی مشاغل به صورت سنتی و با محوریت خانواده در خانه ها انجام می گیرد. نظیر برگزاری دوره های آموزشی، شیرینی سازی، خشک نمودن سبزی، پخت انواع رب، تولید مرباهای خانگی، ترشی سازی و ...

 

4) خدمات اینترنتی قابل ارائه در منزل : با گسترش اینترنت این گونه مشاغل نیز رونق ویژه ای گرفته است که در ادامه به آن می پردازیم.

 

مزایای مشاغل خانگی:

 

طبق نظر پژوهشگران 3 مزیت شغلی بر کسب و کارهای خانگی مترتب است:

 

1- حفظ اصول انسانی در محل کار: مشاغل خانگی به راحتی می توانند سطوح بالاتری از حس انسان دوستی را نسبت به شرکت های معمولی از خود نشان دهند.

 

2- توجه به عملکرد بلند مدت: یک کسب و کار خانگی راحت تر از مدیرانی که باید به طور سالیانه حساب پس دهند، می توانند به کارهای بلند مدت بیندیشد.

 

3- تأکید بر کیفیت: کسب و کار های خانگی مدت هاست که مزیت ارائه کیفیت و بها دادن به مشتری را حفظ کرده اند.

 

علاوه بر موارد فوق از مزایای زیر به عنوان مهمترین دلایل رویکرد مردم به مشاغل خانگی یاد می شود:

 

1) پایین بودن هزینه راه اندازی

2)پایین بودن میزان ریسك سرمایه گذاری

3) حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره كارگاه

4) حذف هزینه ایاب و ذهاب

5) استفاده از نیروی كار سایر اعضای خانواده

6) امكان كاركردن به صورت پاره وقت

7) تناسب با ویژگیهای جسمی افراد معلول و كم توان

8) آزادی و استقلال عمل بیشتر

9) احتیاج به آموزشهای ساده و كوتاه مدت

10) ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان

11) انعطاف پذیری كار

12) توسعه فرهنگ كار در خانواده

 

عوامل موثر بر مشاغل خانگی

 

تحقیقات بسیاری درباره کسب و کار خانگی و عوامل مؤثر بر آن صورت گرفته است که به طور کلی می توان این عوامل را به سه دسته تقسیم نمود:

 

عوامل مربوط به امورشخصی (ریسک پذیری، مهارت های مدیریتی، گرایش به نوآوری و ...)

 

عوامل مربوط به امور خانگی (تمایل اعضای خانواده برای پیوستن به کسب و کار، حاکمیت خانواده، تأثیر روابط خانواده بر روابط کاری و ...)

 

عوامل محیطی (محیط فرهنگی، اجتماعی، محیط قانونی و * فـــــــارم فـــــــا *، محیط کسب و کار، محیط فنی و اقتصادی و ...)

 

مشكلات شاغلین این بخش:

 

هر چند مشاغل خانگی دارای ظرفیت ها و توانایی های قابل توجه برای ایجاد اشتغال می باشند ولی مشکلاتی نیز گریبانگیر افراد مرتبط با این مشاغل می باشد. شاید دلیل برخی از این مشکلات، نبود قانونی برای ساماندهی و شناسه دار کردن این مشاغل و عدم اعطای مشوقهای حمایتی و نظارتی دولتی (نظیر اعطای تسهیلات، تعریف جوایز، تعیین بیمه ها و ... ) در این زمینه باشد.

 

به هر تقدیر مهمترین مشکلاتی که شاغلین این بخش با آنها درگیر هستند شامل:

 

- تداخل كار و زندگی ممكن است برخی اوقات خوشایند سایر اعضای خانواده نباشد.

- ارتباط با بازار و فروش محصولات محدود می شود

- پایین بودن تیرا‍ژ تولیدات و یا سطح خدمات قابل ارائه به دلیل محدودیت تعداد نیروی انسانی

- معمولادرآمد محدودتری دارند.

- تعریف نشدن بیمه های اجتماعی خاص این مشاغل

 

 

قسمت دوم