دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آشنایی با ماهی پرت یا طوطی ماهی



طوطی ماهی, ماهی پرت, ماهیان آکواریومی

آشنایی با ماهی پرت یا طوطی ماهی
پرت یا طوطی ماهی نخستین بار در اواخر دهه 80 در تایوان ایجاد گردید. برپایه برخی گزارشها زمان دقیق پیدایش پرت فیش سال 1986 است. به درستی مشخص نیست که نخستین پرت فیش از جفت شدن کدام دو ماهی به وجود آمده است . امروزه نیز کسانی که به شغل پر منفعت تکثیر ماهیان مشغولند حاضر نمی شوند که اسرار تروان خود را به همگان بگویند اما به نظر می آید که پرت فیش را از هیبرید ماهی سیکلید میداس نر با نام علمیAmphilophus citrinellus و سیکلید سر قرمز ماده با نام علمی Vieja synspila تولید می شود.


یک روایت رایج دیگر این است که از هیبرید سیکلید رد دویل ( شیطان سرخ ) با اسم علمی Amphilophus labiatus ویکی از گونه های ماهی سورم مانند سورم سبز یا سیکلید راه راه با نام علمیHeros severus و یا سورم طلایی با نام علمی Archocentrus spilurus حکایت می کند.
از آنجا که پرت فیش ماهی کمابیش خجالتی است و بین ماهیان گفته شده تنها سورم ها چنین رفتاری را از خود بروز می دهند ، می توان گمان نمود که یکی از والدین پرت فیش ها باید از گونه های سورم باشد.

 

** آکواریوم مناسب ماهی پرت (طوطی ماهی)
بیشتر پیشنهاد می شود که دست کم یک آبزی دان 40 تا 45 گالنی برای هر 2 تا 3 جفت پرت فیش تدارک دیده شود . ( نکته : برای بیشتر ماهیان گوشتخوار زینتی دنیا بیشتر 10 گالن به ازاء هر عدد ماهی پیشنهاد می شود که البته این عدد تجربی است . )، بیشتر آبزی دانی با ph 5/6 تا 8 و با سختی 2 تا 25 dGH و دمای 28 تا 21 درجه سانتی گراد را برای پرت فیش ها مناسب می دانند.


گفتنی است که دما های پایین تر باعث می شود که ماهی رنگ پریده و گوشه گیر به نظر بیاید. از آنجا که پرت فیشها دوست دارند بستر آبزی دان را زیر و رو کنند و افراد بزرگ آنها ماهیان پر خوری هستند استفاده از فیلتر های قوی و گوناگون در آکواریوم آنها نیاز است .


از نقطه نظر نور پردازی ، میزان نور زیاد باعث می شود که ماهی ها رنگ پریده شوند . مخصوصا چون در آبزی دان پرت فیش ها از گیاهان زنده استفاده نمی شود ، نور زیادی نیاز ندارند . بیشتر لامپی با 5/0 تا یک وات برای هر گالن آب مناسب است ( به طور تقریبی مثلا می شود یک لامپ 20 یا 10 واتی برای مخزن 60 لیتری) . همچنین بهتر است لامپهایی با طیف قرمز استفاده شوند تا لامپهای با طیف آبی زیرا در بهتر ظاهر شدن رنگ ماهی کارایی دارند.


از دیدگاه آرایه گری ، پرت فیش ها یک آبزی دان حاوی تکه سنگ و غار برای پنهان شدن را می پسندند و همچنین ماسه هایی که گهگاه با جابجا کردن آنها حس کنجکاوی خود را به رخ دیگر ماهیان بکشند. استفاده از تکه چوبهای غوطه ور در آب نیز بر زیبایی مخزن شما خواهد افزود.

  

طوطی ماهی, ماهی پرت, ماهیان آکواریومی

 

 **تغذیه پرت فیش ( طوطی ماهی )
پرت فیش ها ماهیان همه چیز خواری محسوب می شوند اما اگر والدین آنها را مد نظر قرار دهیم می فهمیم که بهتر است به آنها خوراکهای سرشار از پروتئین داده شود. همچنین خوراکهای حاوی بتا – کاروتن باعث می شود که طوطی ماهی ما رنگ پر جلا تری پیدا کند یا دست کم رنگش را از دست ندهد.
به عنوان یک رژیم خوراکی می توانید از پولکی و به عنوان وعده های ثابت روزانه در تغذیه پرت فیش ها استفاده کنید و از آرتمیا تازه یا فریز شده و کرم خونی به عنوان غذای مکمل سود ببرید. همچنین با خوراندن نوزاد گوپی و گلد فیش باعث می شوید که ماهیتان تپل شود و زود رشد کند.


**رفتار و ویژگی های پرت فیش ( طوطی ماهی )
وقتی که یک پرت فیش تازه خریداری می کنید و آن را به مخزن خود معرفی می کنید ، ماهی شما خجالت زده و ترسو به نظر می رسد. بسته به رفتار شما و محیط پیرامون مخزن و سایر هم مخزنی های ماهی ، ترسو بودن پرت فیش شدنی است یک هفته تا 50 روز به طول بینجامد. اما پس از اینکه ترس ماهی ریخت و به اصطلاح به خانه تازه اش خو گرفت ، ماهی بسیار خوش رفتار و باهوشی می شود.

از دیدگاه سازگاری این ماهی با ماهیان دیگر به طور کلی می توان اینگونه گفت که ماهی پرت فیش درنده خویی والدین خود را ندارد و مثلا آنگونه که سیکلید زندانی ( که به فارسی به آن سیکلید گورخری می گویند ) به ماهیان دیگر جفا می کند ، پرت فیش چنین رفتاری ندارد.

نباید پرت فیش را با ماهیان کوچک یا بسیار صلح جو همسایه کرد . نباید این واقعیت را فراموش نمود که والدین اولیه این ماهی از سیکلید های آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی بوده اند. بهتر است در نگهداری این ماهی با ماهیان دیگر ، همسان بودن اندازه ماهیان مخزن رعایت گردد . همچنین در مورد نگهداری چند پرت فیش در یک آبزی دان نمی توان با قاطعیت نظری داد. بیشتر این ماهیان اگر هم اندازه باشند زیاد به هم کاری ندارند ولی گاهی دیده شده که پرت فیشها از بامداد تا شب با هم می جنگند.


بیشتر از ماهی هایی مانند سیلور دالر ، تترای بلاک ویدو ( بیوه سیاه )، تترای کنگو،کوریدوراسها و انواع کت فیش ها( لجن خوار ها )، آنجل های بزرگ ، سورم ها و با کمی دور اندیشی بیشتر، سیکلید گورخری ( زندانی )به عنوان گونه های سازگار با پرت فیش نام می برند. حتی آن ها را با دیسکاس های بزرگ هم نگهداری می کنند.


یادتان باشد که چون دهان پرت فیش ها نسبت به پیکر آنها کوچک است ، ممکن است در زمان غذا خوردن از سایر ماهیانی که غارتگر هستند عقب بیفتند . همین جا اضافه کنم که پرت فیش ها در زمان تولید مثل رفتار جدی تری از خود بروز می دهند و در پایان شاید یکی از بارز ترین ویژگیهای رفتاری پرت فیش ها علاقه آنها به حفر گودال است . پرت فیش ها عاشق کندن هستند . در نتیجه پول خود را برای خرید گیاهان طبیعی آبزی دانی درآکوآریوم محتوی طوطی ماهی ها حرام نکنید.

 

طوطی ماهی, ماهی پرت, ماهیان آکواریومی


**ریخت شناسی و نژادها
شاید هیچ ماهی دیگری مثل پرت فیش نباشد . ماهی زیبا و با وقاری که با بدن بادکنک مانندش و پوزه اش که شبیه منقار طوطی است در آبزی دان شنا می کند و ماسه های بستر را از این طرف مخزن به آن طرف منتقل می کند . پرت فیش دارای ویژگی آشکاری است که شناسایی آن را آسان ساخته و براستی علت نامگذاریش به شمار می آید.


بینی و دهان این ماهی حالت منقار مانندی به خود گرفته و براستی مانند کسی است که لبهایش را غنچه کرده است . اگر به خوبی به پرت فیش بنگرید آگاه می شوید که این ماهی نمی تواند دهانش را کاملا ببندد . به بیان دیگر دهان این ماهی همیشه کمی باز است. شاید بپرسید چگونه حیوانی که نمی تواند دهانش را ببندد می تواند غذا را بجود؟ پاسخش این است که ماهی پرت فیش با استفاده از عضلات ناحیه حلق خود غذا را می جود. همچنین شایعاتی در مورد اشکال در ساختار کیسه شنای این ماهی وجود دارد که به اثبات نرسیده اند. پرت فیش ها همچنین دارای چشمان کمابیش درشت به رنگ زرد مایل به سبز روشن هستند.


اندازه رایج این ماهیان 15 سانتی متری است اما گاهی نمونه های بزرگتر از 22 سانتی متر هم دیده می شود. در مورد طول عمر پرت فیش عدد دقیقی وجود ندارد ولی دست کم نمونه هایی گزارش شده اند که تا 10 سال عمر کرده اند. امروزه اشکال و رنگ های گوناگونی از ماهی پرت فیش وجود دارد که به اصطلاح به آنها نژاد (Variety ) های گوناگون پرت فیش می گویند.

 

همچنین با تیمار هورمونی توانسته اند طوطی ماهیانی با رنگهای گوناگون زرد و سبز و آبی و بنفش و قرمز پر رنگ و . . . تولید نمایند. به گروهی از این ماهیان رنگ شده (Dyed) اصطلاحاً ژلی بین ( Jellybean ) که نوعی آبنبات با رنگهای گوناگون با مغز ژله ای است ، می گویند.
همچنین نژادی از این ماهی به وجود آمده که دم ندارد و شبیه قلب است و در مراسم والنتاین عشاق سینه چاک این ماهی را به نشانه عشق به یکدیگر پیشکش می کنند. به این نمونه قلب عشق یاLove heart parrotfish می گویند . با اینکه این ماهی دم ندارد ولی به خوبی هم گونه های دم دارش شنا می کند.

 

طوطی ماهی, ماهی پرت, ماهیان آکواریومی

 

تکثیر پرت فیش
از دورگه گیری گونه های گوناگون جانوری بیشتر افراد عقیم به وجود می آیند. در مورد پرت فیش هم این دورگه گیری باعث شده که افراد نر این گونه دارای اسپرمهای ناکار آمدی برای بارور نمودن تخمک باشند . البته استثنا هم وجود دارد . به بیان ساده ماهی ماده تخمک تولید می کند و ماهی نر هم اسپرم تولید و هر دو ماهی رها سازی سلولهای جنسی را انجام می دهند ولی چون اسپرمها ناتوان از آمیختگی با تخمک می باشند ، هیچ سلول تخمی تولید نمی شود.

 

پس چاره چیست ؟
خیلی ساده است. باید سیکلیدی را که از دیدگاه تکاملی با این ماهی نزدیک است را پیدا کنیم و با این ماهی جفت کنیم. نکته با اهمیت این است که باید فرد ماده پرت فیش را با فرد نر سیکلید گونه دیگر جفت نمود و اگر عمل بر عکس انجام دهیم نتیجه ای نخواهد داشت چون ماهی نر عقیم است. گزارشهایی دریافت کرده ام که این ماهی با موفقیت با ماهی دیگری که در ایران پوزه میمونی نام دارد جفت شده است . البته با تزریق یا خوراندن برخی هورمونهای جنسی در برخی نقاط جهان گزارش کرده اند که پرت فیش نر را بارور ساخته اند.


استثنا زمانی رخ می دهد که یک جهش ژنتیکی تصادفی باعث رفع نقص از اسپرم نر گردد یا اینکه نری که داریم پرت فیش خالص نیست یعنی مادر آن را که پرت فیش بوده است را با ماهی دیگری جفت کرده اند و آنچه اکنون می بینیم فرزند نر برامده از همان جفت گیری است. پس هیچ بعید نیست که کسی ادعا کند پرت فیش را تکثیر کرده است چون ماهیش شاید خالص نبوده است.

 

طوطی ماهی, ماهی پرت, ماهیان آکواریومی


برای شناسایی نر و ماده شیوه روشنی وجود ندارد زیرا صفت ثانویه جنسی بارزی در این ماهی دیده نمی شود تنها می توان گفت که اگر آنها را به صورت گروهی نگهدارید پس از مدتی جفت های خود خواسته از گروه جدا می شوند و افزون بر این در زمان تخم ریزی که لوله تخم بر ماهی ها بر آمده می شود و به اصطلاح بیرون میزند ، سر لوله ماهیان ماده گرد بوده در هنگامیکه این لوله در ماهیان نر نوک تیز است ، درست مانند همان چیزی که در مورد ماهی آنجل و ماهی دی!!! معروف است . حتی گفته می شود که بیشتر نر ها بزرگتر از ماده ها هستند و در زمان جفت گیری زیر گلو و سرپوش آبششی آنها تغییر رنگ داده و صورتی رنگ می شود.

 

طوطی ماهی, ماهی پرت, ماهیان آکواریومی


دریافتن جنسیت در این ماده از روی باله های پشتی و مخرجی نیز آسان نیست زیرا درست است که باله نوک گرد نشانه ماده هاست ولی نمونه های نر هم می توانند باله نوک تیز داشته باشند و هم نوک گرد و این کار را دشوار می سازد. تخم ریزی پرت فیش ها هم با همان الگوهای آئینی تمیز کردن تکه سنگ مناسب و رقص عشق و رهاسازی سلولهای جنسی همراه است . مثل تخم ریزی سیکلید گور خری یا تکزاسی یا اسکار یا... البته ناگفته نماند که آماده بودن بستر تخم ریزی هم بسیار مهم است.پس از تخم ریزی می توانید تخمها را جابه جا کنید یا والدین را جا به جا کنید.

 

سیکلید تگزاس نر را با پرت قرمز ماده اصل جفت کرد و تگزاس قرمز که خیلی نایاب است بوجود آورد یا فلاور هورن Flower Horn نر را با پرت قرمز ماده جفت کرد و پرت های زیبایی تکثیر کرد.
منبع : esfahanfishing.ir

tebyan.net


ویدیو مرتبط :
ماهی پرت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی با ماهی اسكار



 

 

ماهی اسکار

 

 

مقدمه:

نام علمی این گونه: Astronotus ocellatus
نام عمومی آن: اسكار سیچلاید مخملی سیچلاید مرمری.
دارای الگوهای رنگی متنوعی است (اسكار قرمز اسكارببری اسكارآلبینو یا سفید).

 

 

اندازه
طول استاندارد40-30سانتی متر

درحالت رشد كامل: وزن بیش از 1600 گرم و در هنگام جوانی می تواند بیش ازcm2/5 در ماه رشد مفید طولی داشته باشد. هیچگاه گول اندازه كوچك آنرا درهنگام خرید نخورید و مخزن بزرگتری را نسبت به سایز اولیه آنها در نظربگیرید زیرا كه آنها به سرعت رشد كرده و فضای بیشتری را نیاز خواهند داشت.

 


خواستگاه
به طور بومی در شمال آمریكا سرشاخه های رودخانه آمازون و اورنیوكو آرژانتین برزیل كلمبیا پرو پاراگوئه ونزوئلا یافت می گردند.

 


شرایط آب
8-6= PH سختی كل dH 19-5 دمای C26-22 (به نظر من درجه حرارت 28 سانتی گرادبهترین درجه حرارت است). محدوده حرارتی ذكر شده به این معنی نیست كه درجهحرارت می تواند در این محدوده تغییر یابد بلكه باید در یك عددی ثابت باشدو تغییرات وسیعی را نداشته باشد. اسكارها ماهیانی هستند كه در كف و درتمامی حجم توده آب در حال شنا می باشند. آنها در حالت طبیعی در آبهای كمعمق همراه با جریان ملایم و كف ماسه ای و یا گلی یافت می شود.

 

 

مواد غذایی
حشراتو لاروهای حشرات سخت پوستان و بی مهره گان ماهیها و مواد گیاهی متفاوت ودر واقع هر چیزی كه اندازه دهان آنها بشود. این طبیعت ذاتی آنها اینماهیها را جانورانی همیشه گرسنه نشان می دهد ولی حتی در هنگام سیری كاملبه غذا خوردن علاقه زیادی نشان می دهند. اكثر تازه كارها با تغذیه بیش ازحد این ماهی در آینده به مشكلات زیادی برمی خورند. مثلا اگر از غذاهای پلتاستفاده می نمایید این نكته را به خاطر داشته باشید كه پلیت پس از خوردهشدن توسط ماهی در معده به دلیل وجود آب متورم شده و در صورت تغذیه بیش ازحد مشكلات جدی را بوجود خواهد آورد.

 


طول عمر
این ماهی می تواند به راحتی بیش از 10 سال زنده بماند.
موفقیتدر مورد این ماهیان نیاز به توجه در طولانی مدت دارد یعنی در عرض چند ماهنمی توان به موفقیت لازم رسید بلكه با یك دیدگاه سالیانه باید به آنهانگاه كرد.

 

 

خلق و خو
اسكارها ماهیان نسبتا پرخاشگریهستند. حتما شنیده اید كه می گویند این ماهیان ماهیان بد سرشتی هستند. اینشایعات از آنجا می آیند كه آنها سعی دارند هر چیزی كه در مخزن است و دراندازه دهانی آنها است ببلعند. این ماهیان قلمرو طلب بوده و در هنگام جفتگیری این رفتار پرخاشگرانه آنها تا حد زیادی افزایش می یابد و باید حتمافضای بزرگی را برای زندگی آنها در نظر گرفته شود. حتی می تواند به درگیریشدید بین افراد یك مخزن و حتی مرگ آنها منجر شود.


فضای مناسب برای یك جفت اسكار مولد در حدود 250 لیتر است. البته جفتهای مولد من در یك مخزن 150 لیتری به خوبی تكثیر كرده اند.

 

 

 

ماهی اسکار

 

 

اینماهیها بسیار باهوش هستند و قادرند كه حیله های زیادی را از خود نشان دهندو به زودی قادرند شخصی كه به آنها غذا می دهد را شناسایی نمایند. به دلیلعمر زیاد (هم اندازه سگها) این ماهی نسبت به ماهیهای دیگر محبوب تر شدهاست. اسكارها ماهیان سخت جانی هستند و در شرایط بسیار سخت نیز حتی علایمظاهری خاصی را نشان نمی دهند. با اینحال بسیاری ممكن است تصور نمایند كهاین جانداران زیبا نیازمند مراقبت ویژه ای نمی باشند اما هر جاندارینیازمندیهای خاص خود را دارد. عدم مراقبت صحیح از این ماهی می تواند بهصورت بیماری سوراخ در سر (hole in head) و یا فرسایش خط جانبی خود را نشاندهد. این بیماریها به ما یادآوری می كنند كه در تغذیه آنها باید از غذاهایمتنوع و مكملهای ویتامینه استفاده كرد. بسیاری از افراد از یك رژیم غذایینامناسب استفاده می نمایند كه ارتباط مستقیمی با كمبودهای غذایی دارد.

 

برخی نیز فقط از غذاهای زنده استفاده می نمایند كه این عمل منجر به ایجاد دو مشكل خواهد شد :

 

اولاز همه تغذیه با غذاهای زنده می تواند در طولانی مدت یكسری كمبودهای غذاییرا به وجود آورد. اسكارها در طبیعت منحصرا از غذاهای زنده استفاده نمینمایند (piscivores نمی باشند) و قادرند كه غذاهای متنوعی را مصرف نمایندو حتما باید تنوع غذایی بالایی را جهت سلامت جسمی داشته باشند. در طبیعتآنها به طور طبیعی بیشتر از حشرات و سخت پوستان استفاده می نمایند اما ازآنجا كه اینها ماهیان فرصت طلبی بودند غذایی را كه می تواند توسط آنهامصرف گردد (در حد اندازه دهانی آنها باشد) می بلعند.

 

دوم غذاهایزنده موجود در مغازه های آكواریومی جانداران مناسبی برای انتقال انواعبیماریها می باشند كه یقینا می توانند برای ماهیان زیبای شما خطری بزرگمحسوب گردند.


برخی دیگر منحصرا از دل گوساله استفاده مینمایند. استفاده صرف از دل گوساله (چون دل گوساله یك بافت عضلانی است ونمی تواند حاوی تمامی عناصر غذایی باشد) در طولانی مدت می تواند منجر بهكمبودهای غذایی گردد.

 

 

 

ماهی اسکار

 

 

یكی دیگر از مشكلات جدی كه بوجودمی آیداستفاده از غذاهایی است كه دارای چربی بالا می باشند به خصوص از نوعچربیهای اشباع (سخت). این نوع چربی در اغلب بافتهای بدن حیوانات خونگرموجود دارد. خوشبختانه در بافت دل (قلب) چربی در حد مناسب جهت تغذیه ماهیوجود دارد. البته قبل از استفاده باید به خوبی چربی های اطراف آنرا جداكرده و رگه های قسمت داخلی حفره قلب را جدا نمایید. استفاده بیش از حد ازچربیها می تواند بیماری كبد چرب را ایجاد نماید. در این بیماری به علتانباشته شدن بیش از حد چربی در كبد رنگ آنرا از حالت طبیعی خارج كرده وكبد روشنتر میگردد. متاسفانه علامت خارجی برای این مشكل وجود ندارد. تازمانی كه ماهی بمیرد و كالبد شكافی علت اصلی مرگ را مشخص نماید. مشكل اخیراز جمله عوامل اصلی مرگ اسكارها قبل از ده سالگی است (حتی اگر از ماهی بهخوبی مراقبت كرده باشید).

 


در آخر مطلب مهمی را متذكر می شوم و آن اینكهبه دلیل فعالیت و تغذیه بالای این ماهیها باید تعویض آب و سیفون مواد زایدكف جهت جلوگیری از افزایش میزان موادسمی (آمونیاك نیتریت نیترات و...) بهطور مدام انجام پذیرد.
منبع:centralclubs.com