دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آسیب‌های مغزی در زنان بیشتر از مردان است



اخبار,اخبار علمی,آسیب‌های مغزی

آسیب‌هایی که در اثر ضربه‌هایی که به مغز وارد می‌شود در زنان دو برابر مردان است.

ضربه‌های مغزی می‌تواند آسیب جدی به عملکردهای آن بزند و اختلال در سیستم اعصاب مغزی می‌تواند به صورت سردرد، اختلال خواب، خستگی، از دست دادن حافظه و تغییرات در خلق و خو باشد و ضربه‌های مغزی، مراقبت خوب در عرض 3 ماه الیتام می‌یابد و در حدود 15درصد از مردم در درازمدت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.


براساس تحقیقات انجام شده در سال 2013، اثرات ضربه‌های مغزی می‌تواند طولانی مدت باشد. به طوری که فعالیت‌های غیرطبیعی امواج مغزی و ضعیف شدن حافظه است، به طوری که بعضی از قسمت‌های مغز مثل سلول‌های خاکستری در عکسل العمل نشان می‌دهند.


زنان ورزشکار بیشتر از مردان مورد اصابت ضربه‌های مغزی قرار می‌گیرند.
براساس مطالعه‌ای که بر روی 15 مرد و 15 زن انجام شد و با تصویربرداری مغناطیسی (FMRI) از مغزشان به تجزیه و تحلیل فعالیت‌ها و چگونگی وظایف حافظه پرداخته و این نتیجه حاصل شد که حافظه برای طیف گسترده‌ای از مهارت‌های شناختی مهم بوده و اگر حافظه مخل شود، زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همه شرکت‌کنندگان (FMRI) تصویربرداری مغناطیسی بعد از یک ماه آزمون فراخوانی که همان ارزیابی شناخت اعداد و عملکرد مداوم است، این نتیجه حاصل شد که حافظه مردان سریع‌تر از زنان به حالت عادی برگشته است. بر این اساس، با مطالعه (FMRI) شرکت‌کنندگان، زنان از منظر کاهش مداوم فعالیت‌های مغزی بیشتر در معرض آسیب هستند.
گفتنی است، اثرات مخرب ضربه‌های سر بر روی زنان بیشتر از مردان است و این اثر ممکن است تا مدت‌ها در زنان باقی بماند.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
‫تاثیر آسیب دیدگی مغزی ورزشکاران بر رانندگی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سکته های مغزی مردان 25 درصد بیشتر از زنان است



اخبار,اخباراجتماعی , امار سکته های مغزی در مردان

یک پزشک متخصص مغز و اعصاب در مشهد گفت: سکته های مغزی در مردان 25 درصد بیشتر از زنان رخ می دهد.

دکتر محسن حکاک در گفت و گو با ایرنا افزود: وجود زمینه های ژنتیکی از علل احتمالی افزایش سکته های مغزی در مردان است.

وی اظهار کرد: سکته های مغزی بر اثر اختلال در عروق مغزی ایجاد شده و به دو نوع سکته های 'ایسکمیک' یا گرفتگی و انسداد عروق مغزی و سکته های خونریزی دهنده بر اثر پارگی عروق مغزی تقسیم می شوند.

به گفته وی، به طور معمول 80 درصد از سکته های مغزی از نوع ایسکمیک و بر اثر گرفتگی و انسداد عروق مغزی رخ می دهند.

رییس بخش مغز و اعصاب بیمارستان رضوی مشهد ادامه داد: سکته های مغزی دومین علت مرگ و میر بعد از بیماریهای قلبی در جوامع مختلف شناخته شده اند و از اصلی ترین علل ناتوانی حرکتی، شناختی و عصبی می باشند.

حکاک با بیان اینکه دو سوم سکته های مغزی در افراد بالای 65 سال رخ می دهد افزود: کمتر از پنج درصد از سکته های مغزی در افراد زیر 45 سال بروز می کند.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب مهم ترین علائم سکته های مغزی را شامل ضعف حرکتی در صورت و دست ها و یا به طور کامل یک طرف بدن، اختلال در تعادل و راه رفتن، اختلال در صحبت کردن و پیدا کردن واژه ها، اختلال در درک کلام، اشکال در بلع و یا جویدن، اختلال در دید ناگهانی و یا دوبینی، سردردهای شدید و ناگهانی و اختلال حاد حافظه و سرگیجه عنوان کرد.

وی گفت: مشاهده هر یک از این علائم بستگی به این دارد که کدام قسمت از خون رسانی مغز دچار اختلال و انسداد شده است.

عضو انجمن علمی مغز و اعصاب ایران خاطر نشان کرد: اغلب یک سوم بیمارانی که دچار سکته های مغزی می شوند، بهبودی کامل یا نسبتا کامل می یابند و یک سوم نیز دارای ناتوانی های مادام العمر می گردند.

وی افزود: 20 درصد افرادی که دچار سکته مغزی می شوند در یک ماه اول فوت می کنند و بهبودی مبتلایان در شش ماه تا یکسال اول می باشد.

وی گفت: در صورتی که بلافاصله و در مدت سه ساعت پس از بروز سکته های مغزی بیمار به مراکز درمانی ارجاع داده شود، از طریق تزریق آمپول های ویژه و باز شدن لخته می توان از عوارض و اثرات دراز مدت سکته های مغزی پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی در ایجاد سکته های مغزی نقش دارند افزود: این عوامل به دو بخش عوامل قابل کنترل و عوامل غیر قابل کنترل تقسیم می شوند.

وی فاکتورهای ژنتیکی، اختلال خون، سن زیاد و بیماریهای متابولیک را از عوامل غیر قابل کنترل ایجاد سکته های مغزی ذکر کرد.

به گفته وی، عواملی مانند پرفشاری خون، مصرف دخانیات بویژه سیگار و قلیان، بیماریهای قلبی مانند اختلالات در ریتم طبیعی و دریچه های قلب، افزایش کلسترول و چربی خون، افزایش قند خون، استرس و تنش های عصبی از عوامل قابل کنترل در ایجاد سکته های مغزی هستند.

وی راهکارهای پیشگیری از سکته های مغزی را شامل کنترل فشار و قند خون، عدم استعمال دخانیات، رعایت رژیم غذایی مناسب، کاهش میزان چربی خون و ورزش و فعالیت فیزیکی مناسب عنوان کرد.


حکاک اظهار کرد: استرس و هیجان های غیر طبیعی باعث افزایش فشار و چربی خون شده و فرد را در برابر سکته های قلبی مستعد می کند.

وی با بیان اینکه آمار دقیق از وقوع سکته های مغزی در ایران نداریم افزود: تخمین زده می شود که در هر روز حدود 800 مورد سکته مغزی جدید در کشور روی می دهد که 20 درصد آنها در ماه اول پس از وقوع فوت می کنند.


 اخباراجتماعی  - ایرنا