دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آسپرین، خطر بروز مسمومیت حاملگی زنان باردار را کاهش می دهد



 

 

آسپرین، خطر بروز مسمومیت حاملگی زنان باردار را کاهش می دهد

 

نتایج بدست آمده از مطالعه سونوگرافی داپلر ۸۰ زن باردار در هفته های ۱۲ تا ۱۶ حاملگی نشان داد: تجویز آسپرین در این دوره از بارداری برای افراد در معرض خطر پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) می تواند به عنوان یک روش پیشگیری در بروز این عارضه دوران حاملگی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، پیشگیری از پره اکلامپسی اهمیت زیادی در کاهش مرگ ومیر مادر و نوزاد دارد.

معصومه عابدزاده کلهرودی از دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان پژوهشی را به منظور بررسی تأثیر تجویز آسپرین در پیشگیری از پره اکلامپسی در زنان پرخطر و دارای یافته های غیرطبیعی سونوگرافی داپلر شریان رحمی انجام داده است.

با انجام یک کارآزمایی بالینی، زنان در معرض خطر پره اکلامپسی در هفته های ۱۲ تا ۱۶ حاملگی تحت سونوگرافی داپلر عروق رحمی قرار گرفته و در صورت وجود یافته غیرطبیعی داپلر وارد مطالعه شده و به طور تصادفی در دو گروه تجربی (۴۰ نفر) و شاهد (۴۰ نفر) وارد شدند. برای گروه تجربی روزانه ۸۰ میلی گرم آسپرین تجویز شد. دو گروه تا بعد از زایمان، پیگیری و عاقبت حاملگی از نظر بروز پره اکلامپسی، محدودیت رشد داخل رحمی جنین، زایمان زودرس، آپگار دقیقه اول و پنجم کمتر از ۵، نوع زایمان و وزن نوزاد بررسی شدند.

بر اساس یافته های این مطالعه، بروز پره اکلامپسی در گروه تجربی ۲.۵ و در گروه شاهد ۲۲.۵ درصد و خطر بروز پره اکلامپسی در گروه شاهد ۹ برابر بیشتر از گروه تجربی بود. تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه از نظر وزن هنگام تولد نوزاد، روش زایمان و سن حاملگی هنگام زایمان وجود نداشت.

نتایج بدست آمده از مطالعه حاضر نشان داد: تجویز آسپرین در هفته های ۱۲ تا ۱۶ بارداری برای افراد در معرض پره اکلامپسی می تواند باعث کاهش بروز پره اکلامپسی شود؛ لذا می توان از آن به عنوان یک روش پیشگیری از پره اکلامپسی در افراد پرخطر با یافته های غیرطبیعی سونوگرافی داپلر استفاده کرد..... /  خبرگزارى ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
مصرف قهوه خطر ابتلا به سکته مغزی در زنان را کاهش می دهد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنان باردار شکلات بخورند/کاهش خطر مشکلات زایمان



اخبار,اخبار علمی,زنان باردار

محققان در مطالعه ای به تاثیر شکلات در بهبود عملکرد جنینی و کاهش خطر مشکلات بارداری پی بردند.

به گزارش مهر، محققان موسسه پزشکی مادر - جنین SMFM واقع در واشنگتن با انجام مطالعه ای به ارزیابی تاثیر شکلات حاوی مقدار بالای فلاوانول پرداختند.

محققان این موسسه، ۱۲۹ زن باردار بین هفته ۱۱ و ۱۷ بارداری را به طور تصادفی به دو گروه برای مصرف شکلات با فلاوانول بالا و شکلات با فلاوانول پایین تقسیم نمودند.

در مجموع روزانه ۳۰ گرم شکلات به مدت ۱۲ هفته توسط این زنان مصرف شد و وضعیت آنها تا زمان زایمان تحت نظر بود.

در این مدت مشکلات ناشی از بارداری، فشار خون بالا مربوط به بارداری، وزن جنین، و وزن هنگام تولد نوزاد هم ارزیابی شد.

نتایج نشان داد که هیچ تفاوتی در زمینه مشکلات ناشی از بارداری، فشار خون بالا مربوط به بارداری، وزن جفت، و وزن هنگام تولد نوزاد در بین دو گروه وجود نداشت. شاخص داپلر عروق رحمی هم در هر دو گروه بهبود قابل توجهی یافته بود.

به گفته «امانوئل بوجالد»، یکی از محققین این پژوهش، این مطالعه نشان می دهد که شکلات تاثیر مثبتی بر جفت و رشد جنین دارد و تاثیرات آن صرفاً به خاطر میزان فلاوانول موجود در آن نیست.

از این رو محققان در پایان این مطالعه، زنان باردار را به مصرف شکلات تشویق می نمایند.

اخبار علمی - مهر