دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آسمان آفتابی كنكور



 

آسمان آفتابی کنکور

 

كنكور، این ماراتن نفسگیر، به لحظه های پایانی اش نزدیك می شود؛ فقط یك روز تا پایان وقت خواندن و مرور كردن زمان باقی است؛ روزی كه برای خیلی از جوانان سرنوشت ساز است و عنوان بعضی از آنها را از دانش آموز یا پشت كنكوری به دانشجو تغییر می دهد.

وجود حدود ۵/۱ میلیون داوطلب كنكور نشان می دهد در جامعه جوان ما هنوز هم قبول شدن در كنكور و راهیابی به دانشگاه به عنوان هدفی ارزشمند در میان جوانان پذیرفته شده و پژوهشی كه توسط سازمان ملی جوانان انجام شده است، مسائل و مشكلات مربوط به تحصیل را به عنوان دومین مساله اجتماعی جوانان معرفی می كند.

با توجه به محدودیت پذیرش دانشجو در دانشگاه های كشور، بسیاری از شركت كنندگان در این آزمون با نوعی شكست مواجه می شوند و آثار و تبعات این شكست ممكن است تا مدت ها به صورت یاس و ناكامی زندگی جوانان را در آستانه بزرگسالی تحت تاثیر قرار دهد.

نزول سطح اعتماد به نفس و اعتماد به نهادهای اجتماعی، احساس ناتوانی در مواجهه با مشكلات جاری زندگی و ایجاد تردید در كنش های فردی از مهم ترین آثار ماندن در پشت كنكور است و تغییر شیوه برگزاری و گزینش دانشجو می تواند یكی از راه حل های مقابله با نتایج منفی روانی كنكور باشد.

● پیشینه كنكور

شاید بد نباشد كه بدانید كنكور هم مثل تلویزیون، سینما، مترو و بسیاری از پدیده هایی كه امروزه در زندگی ما نقش اساسی بازی می كند، سوغات فرنگ است.

اولین بار كه كنكور در ایران برگزار شد سال ۱۳۴۸ بود؛ یعنی بیش از ۴۰ سال پیش. در سال ۴۸، ۴۷ هزار و ۸۷۳ نفر داوطلب برای ورود به ۱۲ دانشگاه و موسسه آموزش عالی پا به رقابت كنكور گذاشتند. در بهمن ماه سال ۱۳۵۴ طرح تاسیس سازمان سنجش آموزش كشور به تصویب رسید كه اكنون با تغییرات بسیار همچنان به عنوان متولی برگزاری كنكور مطرح است؛ با این تفاوت كه شركت كنندگان در كنكور حدود ۳۰ برابر شده اند.

● حذف كنكور، آری یا خیر؟

با آن كه دیگر این سال ها، كنكور دیگر آن تب و تاب سال های گذشته را ندارد و به بركت افزایش ظرفیت دانشگاه ها و سر بر آوردن انواع موسسات آموزش عالی و حتی كاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه، دیگر كنكور آن سد غیر قابل نفوذ نیست كه بعضی ها بیشتر از ۳ سال پشت درهای آن می ماندند، اما هنوز همه در تكاپوی حذف آن هستند.

حرف زدن درباره حذف كنكور، بویژه در مواقع خاص و نزدیك شدن به زمان كنكور موضوع داغ محافل رسمی و غیررسمی است.

قانون حذف كنكور در آذرماه سال ۱۳۸۶ تصویب و در اسفندماه همان سال به آموزش و پرورش ابلاغ شد كه از همان موقع، كارگروه های بررسی طرح نیز تشكیل و تدوین آیین نامه های اجرایی آغاز شد و نیز كمیته حذف كنكور در وزارت علوم با حضور نمایندگانی از وزارت آموزش و پرورش، سازمان سنجش آموزش كشور، كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی تشكیل شد.

با آن كه طبق این قانون مقرر شد حداكثر تا پایان سال اول برنامه پنجساله پنجم توسعه (یعنی سال ۹۰) آزمون های سراسری ورودی دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی به طور كامل حذف شود، در سال های اخیر این طرح با اما و اگرهای بسیاری روبه رو بوده است.

مطلوب و ایده آل این است كه عملكرد دانش آموزان در تمام طول مدت تحصیل در دوره دبیرستان ملاك ورود آنها به دانشگاه باشد و همچنین مسائل اعتقادی و تربیتی در كنار مسائل علمی نیز در ادامه تحصیل دانش آموزان تاثیرگذار باشد

نورالله حیدری، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات  ضمن اشاره به اجرایی شدن قانون حذف كنكور از سال ۱۳۹۱، می گوید: هم اكنون این موضوع به طور جدی در كمیسیون آموزش مجلس مطرح است و كمیته ای متشكل از نمایندگانی از آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش به طور ماهانه و یا حداكثر هر ۳ ماه یك بار گزارشی از این كمیته به مجلس ارائه می كنند كه در آن گزارش ها به برنامه های جایگزین حذف كنكور و قانون های مربوط به آن پرداخته می شود.

حیدری می افزاید: با این كه مقرر بود از سال ۱۳۹۰ این برنامه اجرایی شود، اما به دلیل بروز مشكلاتی، این كار امكان پذیر نیست، اما به طور یقین این طرح با تغییراتی در برنامه ها در سال ۱۳۹۱ اجرایی می شود.

وی با اشاره به این كه در این قانون حذف كامل كنكور موردنظر نیست، می گوید: شكل كامل این طرح به این صورت است كه میانگینی از همه دروس ۴ ساله دبیرستان و نه فقط معدل سال پایانی، برای ورود دانش آموزان به دانشگاه در نظر گرفته می شود و مقرر است در كنار میانگین نمرات درسی دانش آموزان، به صورت ظریف، فعالیت های فرهنگی و تربیتی آنان نیز تبدیل به پارامتر های كمی شده و در نمره آنها برای ورود به دانشگاه موثر باشد.

این نماینده مجلس هدف از تصویب و اجرای این طرح را تكیه نكردن صرف بر حافظه دانش آموزان عنوان می كند و می گوید: مطلوب و ایده آل این است كه عملكرد دانش آموزان در تمام طول مدت تحصیل در دوره دبیرستان ملاك ورود آنها به دانشگاه باشد و همچنین مسائل اعتقادی و تربیتی در كنار مسائل علمی نیز در ادامه تحصیل دانش آموزان تاثیرگذار باشد تا این خلأ موجود در دانشگاه ها از نظر اعتقادی و تربیتی نیز پر شود.

حیدری می افزاید: ممكن است در ابتدای اجرا، در این قانون نقایص و ضعف هایی وجود داشته باشد كه اگر به اصلاحاتی نیاز داشته باشد ارائه پیشنهاد های اصلاحی در دستور كار قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد حذف كنكور و تصویب قانونی در ارتباط با آن به خودی خود می تواند پسندیده باشد، اما طراحی شیوه گزینش جدید كه انتقادی بر آن وارد نباشد، از اهمیت بیشتری برخوردار است و تعامل مسوولان سازمان سنجش، نمایندگان ملت و كارشناسان مسائل اجتماعی و آموزشی را می طلبد.

● تغذیه كنكوری ها

حال كه قانون حذف كنكور هنوز اجرایی نشده و خیلی ها مجبور هستند چند روز دیگر سر جلسه های كنكور حاضر شوند، شاید بد نباشد كمی هم به بحث تغذیه كنكوری ها بپردازیم كه آن هم در جای خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دكتر سیدعلی كشاورز، متخصص علوم تغذیه، با اشاره به اهمیت تغذیه در ایجاد تمركز و آرامش برای كنكوری ها می گوید: خوردن ۳ وعده اصلی غذا برای داوطلبان كنكور ضروری است، اما خوردن صبحانه كامل از همه وعده ها مهم تر است.

كشاورز با تاكید بر اهمیت مصرف شیر بویژه در وعده صبحانه، می افزاید: وجود تركیبات مختلف ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B و كلسیم در شیر، باعث كاهش استرس و افزایش تمركز می شود؛ و همچنین نوشیدن یك لیوان شیر ولرم شیرین شده، یك ساعت پیش از خواب، به خواب آرام و عمیق داوطلبان كمك می كند و باعث می شود كم خوابی فشار كمتری به آنها وارد كند.

وی مصرف مغز گردو و ماهی را برای داوطلبان كنكور ضروری می داند و می گوید: در صورت عدم مصرف ماهی داوطلبان می توانند از كپسول های امگا ۳ كه خاصیت دارویی ندارند و فقط مكمل غذایی هستند برای افزایش تمركز استفاده كنند و همچنین مصرف میوه نیز برای تامین ویتامین موردنیاز بدن در زمان درس خواندن می تواند بسیار مفید باشد.

این متخصص تغذیه می افزاید: خوردن شام شب كنكور و صبحانه روز كنكور از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ اما هر ۲ وعده باید سبك مصرف شود و همچنین به سالم بودن مواد غذایی مصرف شده در این ۲ وعده باید توجه بیشتری داشت...../تحلیل: جام جم


ویدیو مرتبط :
كنكور آسان است و مشاوربرتر كنكور مهندس حسین بنایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیل در آسمان آفتابی روستا/ هیچ کس فریاد های چوپان راستگو را جدی نمی گرفت



سیل در آسمان آفتابی روستا/ هیچ کس فریاد های چوپان راستگو را جدی نمی گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : روستاییان وقتی در روز آفتابی از چوپان آشنا شنیدند که سیل می آید باور نکردند.

همه تصور داشتند چوپانشان دروغگو است اما این جوان با تماس های تلفنی اش آنقدر اصرار کرد تا توانست روستاییان را از سیل نجات دهد.

 

این چوپان وقتی دید آب از بالای کوه های اطراف روستایشان- باستان ارومیه- به پائین سرازیر می شود سعی کرد اهالی روستا را با خبر کند جالب این که هیچ کس حرف وی را باور نمی کرد.

 

وی آنقدر اصرار کرد و فریاد کشید تا این که روستاییان تصمیم گرفتند برای احتیاط هم که شده روستا را تخلیه کنند اما پس از چند لحظه متوجه حمله سیل عظیمی به روستا شدند.

چوپان راستگو نامش احمدرضا زرد باستان است و 26 سال دارد. وی حالانامش را به عنوان چوپان راستگو در برابر چوپان دروغگو ثبت کرد. احمدرضا به خبرنگار شوک گفت: مدتی است که چوپان هستم و گوسفندان را به ارتفاعات می برم. آن روز در حال حرکت دادن گوسفندان بودم که متوجه صدای شر شر آب شدم. وقتی به سمت دیگر کوه رفتم متوجه شدم سیلی از طرف کوه به سمت پائین می آید.

 

می دانستم مسیر این سیل به سمت روستا است. دست و پایم را گم کرده بودم. چند خانه دقیقاً در مسیر سیل قرار داشت و باید آنها را از این ماجرا باخبر می کردم.

وی در ادامه گفت: سریع با یکی از خانواده ها تماس گرفتم و وی را در جریان سیل قرار دادم. با توجه به آن که آن روز هوا آفتابی بود، حرفم را باور نکرد و گفت هم اکنون چه وقت سیل است!

دوباره تماس گرفتم و از وی خواهش کردم حرفم را باور کند. باز هم فکر کرد شوخی می کنم و تماس را قطع کرد.

برای بار سوم تماس گرفتم و با فریاد مدام او را به خدا و ائمه قسم دادم که حرفم را باور کند. به وی گفتم بچه ها را نجات بدهید آنها زیر سیل می مانند.

آن مرد روستایی وقتی فریاد های من را شنید به حرف هایم شک کرد و گفت من به بقیه روستاییان اطلاع می دهم.

 

سریع به سمت روستا دویدم. سیل بسرعت به سمت روستا می رفت. بلافاصله خودم را به روستا رساندم و کسانی را دیدم که بالای تپه ایستاده اند. آنها حتی باور نمی کردند که از مرگ حتمی نجات پیدا کرده اند. آن روستایی که با وی تماس گرفته بودم بلافاصله بقیه را در جریان این ماجرا قرار داده بود و همه از خانه ها خارج شده بودند و خود را به بالای تپه ای رسانده بودند و پس از چند لحظه متوجه شده بودند که سیل همه روستا را که در دره ای قرار دارد زیر آب فرو برده است.

 

این چوپان که به خاطر فریاد هایی که زده بود صدایش بشدت گرفته بود، گفت: من می خواستم جان اهالی روستا را نجات بدهم اما ماجرای چوپان دروغگو مردم را وادار می کرد که به حرف هایم شک کنند اما خدا را شکر این اتفاق نیفتاد و اهالی نجات پیدا کردند./انتخاب