دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آستین هوشمند به کمک بیماران می‌آید



اخبار علمی,خبر های علمی,آستین هوشمند

محققان فناوری جدید پوشیدنی اختراع کرده اند که انجام صحیح تمرینات توانبخشی بیماران در منزل را زیر نظر قرار می دهد.

به گزارش مهر، بیمارانی که به دلیل لطمات شدید در بیمارستان بستری شده و پس از درمانهای اولیه و بهبود نسبی راهی منزل می شوند باید تمرینات توانبخشی متنوعی را ادامه دهند. اما انجام اصولی و صحیح این تمرینات نگرانی همیشگی پزشکان این عرصه است.

اکنون گروهی از محققان در بریتانیا فناوری جدیدی را رونمایی کرده اند که انجام صحیح این نوع تمرینات را کنترل کرده و به بیمار کمک می کند تا با کمترین خطای ممکن تمرینات خود را دنبال کند.

این فناوری توسط محققان دانشگاههای ساوت همپتون و کالج لندن و با نام M-Mark ارایه شده که شامل آستینی متشکل از حسگرهای چندمنظوره است. این حسگرها به طور بیسیم به تبلتی متصل می شود که در آن اپلیکیشن مخصوصی نصب شده است. این اپلیکیشن بیمار را برای انجام حرکات توانبخشی اصولی راهنمایی می کند.

کنترل دقیق حرکاتی که بیمار انجام می دهد توسط داده های ارسال شده توسط این آستین صورت می گیرد.

در دل این فناوری جدید واحد اندازه گیری داخلی (IMU)، چندین شتاب سنج، ژیرسکوپ و مغناطیس سنج تعبیه شده تا از عمکلرد کلی آنها اطلاعات دقیقی به دست بیاید.

این مجموعه نسبت به کوچکترین حرکات ماهیچه ای فرد حساس بوده و آنها را به طور منظم زیر نظر قرار می دهد.

بدین ترتیب پزشکان نه تنها می توانند از انجام صحیح حرکات توانبخشی مطمئن شوند بلکه روند بهبودی بیمار را نیز زیر نظر قرار می دهند.

اخبار علمی - مهر


ویدیو مرتبط :
کمک به بیماران سرطانی-میلاد درویش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كنترل متفاوت بیماران در دنیای فناوری؛نظارت بر بیماران با تی شرت هوشمند!



 

 

كنترل متفاوت بیماران در دنیای فناوری؛نظارت بر بیماران با تی شرت هوشمند!

 

 

دانشمندان دانشگاه «کارلوس III» در مادرید دست به ساخت یك تی شرت هوشمند زده اند كه به نظارت بر بدن انسان (دما، ضربان و..) و موقعیت یابی بیمار در بیمارستان مانند یك سیستم جی پی اس می پردازد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این فناوری همچنین می تواند موقعیت بیمار را در حالت نشستن، خوابیدن، قدم زدن یا دویدن، معین كند.

این پلت فرم مبتنی بر پوشاك نظارت زیستی بیمار، به محققان اجازه داده تا برخی از پارامترهای فیزیوژیكی بیمار را با یك شیوه غیرتهاجمی ثبت كنند.

به گفته این محققان، اطلاعات جمع آوری شده از طریق این تی شرت هوشمند، با یك فناوری نساجی الكترونیكی و بدون استفاده از سیم به یك سیستم مدیریت اطلاعات، ارسال شده و بدین ترتیب، می توان با آن بلادرنگ به بررسی موقعیت و نشانه های حیاتی بیمار پرداخت.

این سیستم برای كاربری در بیمارستانها طراحی شده و می توان آن را به دو بخش تقسیم كرد: زیرساخت ثابت كه در بیمارستان نصب خواهد شد و واحدهای متحرك كه به همراه بیمار حركت خواهند كرد.

این واحدهای متحرك شامل یك تی شرت هوشمند و دستگاه تعیین محل است كه می توان آن را در جیب حمل كرد. دانشمندان قصد دارند تا در آینده این بخش را نیز در پارچه كار كنند.

این تی شرت قابل شست وشو بوده و از الكترودهایی با قابلیت شناسایی نیروی بیوالكتریكی برخوردار است كه با آن می توان نوار قلب گرفت. همچنین این فناوری از یك دستگاه قابل حذف برخوردار است كه شامل یك دماسنج و شتاب سنج بوده و برای بررسی دمای بدن بیمار، موقعیت نسبی و سطح فعالیت فیزیكی وی استفاده می شوند.

در آخر، واحد تعیین محل داخلی به طور دوره ای فعال شده، علائم را كه زیرساختهای مكانی ثابت را می سازند، از واحدها دریافت كرده و اطلاعات را با بی سیم به سیستم مدیریت اطلاعات، ارسال می كند. الگوریتم تعیین مكان به محض دریافت اطلاعات می تواند محل دقیق فرد را تشخیص داده و آن را بر روی نقشه بیمارستان نشان دهد.

این نمونه پیش ساخت به عنوان بخشی از پروژه «لوبین (LOBIN) : مکانیابی و نظارت زیستی با استفاده از شبکه های بی سیم در بیمارستان» ساخته شده است.

از این فناوری می توان در حوزه های دیگر مانند تشخیص زودهنگام ناهنجاری های قلبی در ورزشكاران، پزشكی از راه دور و نظارت بر بیماران در خانه آنها، استفاده كرده و مدت زمان تعهد پزشكان برای حضور در بیمارستان كاهش یابد...... /  خبرگزارى ایسنا