دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آزمایش فنی Jac Tojoy هاچ بک جدید چینی در بازار ایران


پس از پرسش در مورد نوع خودرو با واژه غریب Jac Tojoy مواجه شدم که تا پیش از این محصولی را وارد بازار ایران نکرده بود. با اندکی جست و جو در مورد این محصول چینی ها به خودرویی که در دو مدل هاچ بک و سدان تولید می شود رسیدم.



 صبح بخیر:  پس از پرسش در مورد نوع خودرو با واژه غریب Jac Tojoy  مواجه شدم که تا پیش از این محصولی را وارد بازار ایران نکرده بود. با اندکی جست و جو در مورد این محصول چینی ها به خودرویی که در دو مدل هاچ بک و سدان تولید می شود رسیدم. بالاخره انتظار به پایان رسید و صبح جمعه دست پخت خوش چهره چینی ها  را مقابل درب منزل خود مشاهده می کردم. نسبت به هموطنان خود از ظاهری هماهنگ تر و شکیل تر بهره می برد که البته رگه های طراحی های پژو در آن به وضوح مشاهده می شود. رنگ مشکی آن در نور می درخشد. کیفیت رنگ خودرو بالاست و از درخشندگی بالایی برخوردار است. طراحی قسمت جلو خودرو با الهام از محصولات پژو مورد مقبول است و هماهنگی جلو پنجره ، چراغ ها و سپر بی نقص است. چراغ‌های جلو به سبک محصولات پژو رو به بالا کشیده شده اند ، سپر و جلو پنجره نیز حالتی جذاب  و گشاده روی به Tojoy  بخشیده اند. طراحی جانبی خودرو حالتی امروزی و آیرودینامیکی دارد که حسی از چابکی به بیننده القا می کند. رینگ های 6 پره Tojoy  از طراحی ساده ای برخوردار هستند ،  اما با بدنه خودرو هماهنگی کامل دارند.



به قسمت عقب خودرو یعنی نقطه قوت طراحی این خودرو می‌رسیم. مهندسین چینی این بار با اصلاح طراحی های خود ، اثری متفاوت و در عین حال زیبا و درخور توجه  به جای گذاشته اند که نقطه عطفی برای چینی ها از حیث طراحی به حساب می آید. رد پا هایی از طراحی فورد فیستا نیز در قسمت عقب مشاهده می شود که البته بیش از تقلید به الهام گرفتن از فیستا شبیه است. قسمت عقب Tojoy  طراحی ساده تری نسبت به جلو دارد. چراغ های عقب تا گلگیر عقب کشیده شده اند و پس از آن خط شانه خودرو تا سپر جلو کشیده شده است. درب صندوق خودرو در نهایت سادگی طراحی شده و صرفا یک خط افقی در زیر آرم Jac  را بر روی خود جای داده است. سپر عقب نیز در راستای سادگی طراحی خودرو ، جای  پلاک خودرو را فراهم نموده است و به دور از هر گونه خطوط اضافی است. اسپویلر عقب که در انتهای سقف قرار گرفته است کمی از این سادگی کاسته و به زیبایی کلی خودرو کمک شایانی کرده است.



   فضای داخلی

به بخش داخلی Tojoy می رسیم. با قرار گرفتن بر روی صندلی فضایی زیبا و امروزی رو به روی ما قرار می گیرد که از حیث طراحی جلو تر از رقبای وطنی خود قرار دارد. مجموعه پشت آمپر آن به سبک کاملا امروزی طراحی شده است و نشان دهنده دور موتور درون کیلومتر شمار تعبیه شده است. دریچه کولر در قسمت بالای داشبورد مرکزی قرار گرفته است و DVD  و نویگیشن در زیر آن تعبیه شده اند. در نهایت قسمت پایین آن به مجموعه کنترل ایرکاندیشن آنالاوگ اختصاص یافته است. صندلی‌ها با پارچه مشکی و قرمز پوشش داده شده و رو دری ها از جنس پلاستیک فشرده و با رنگ قرمز یکدست ساخته شده اند که از یک نواختی و سادگی بخش داخلی خودرو کاسته اند. کیفیت متریال داخلی همانند دیگر هموطنان Jac  در سطح پایینی قرار دارد که مشکلات این قضیه در کیلومتر های بالاتر نمود خواهد داشت ، هرچند که با گذشت 700 کیلومتر از کارکرد Tojoy  مورد نظر ما ، صداهای خفیفی از درب راننده و داشبورد به گوش می رسید. مهندسان چینی ، ارگونومی را فدای طراحی زیبای داخلی کرده اند و راننده در تمام مدت رانندگی با این مشکل دست و پنجه نرم می کند و برای هر عکس العمل نیاز به دراز کردن دست خود و خم شدن به سمت داشبورد دارد که در رانندگی احتمال خطر را دو چندان می کند. فضای سرنشینان جلو در حد مطلوبی قرار دارد اما این وضعیت برای سرنشینان عقب صدق نمی کند. فضای سرنشینان عقب کمی از پژو 206 بیشتر است که برای افراد با قد کمتر از 180 سانتی متر مناسب است.



   تجهیزات رفاهی و ایمنی

امکانات رفاهی و ایمنی Tojoy  در سطح متوسطی قرار دارد که در سطح پژو 206 تیپ 5 قرار می گیرد. امکانات رفاهی همچون سیستم رادیو پخش با قابلیت پخش MP3 , DVD , CD , USB  و GPS  با شش بلندگو ، سنسور دنده عقب ، سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دستی ، صندلی تاشو دو تیکه عقب ، آیینه جانبی برقی و 4 شیشه برقی، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع و سیستم تنظیم ارتفاع چراغ های جلو برای  Tojoy  در نظر گرفته شده است. در بخش ایمنی نیز کمپانی Jac  با در نظر گرفتن کیسه هوا راننده و سرنشین ، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای با قابلیت پیش کشنده ، سیستم ایموبلایزر (ضد سرقت) و ترمز ABS + EBD سعی در هرچه ایمن تر کردن Tojoy داشته است. البته هنوز هیچ یک از موسسات معتبر تست ایمنی این خودرو را مورد آزمایش قرار نداده اند.



   چالشی بر قابلیت های فنی

با قرار گرفتن پشت فرمان Tojoy  و استرات پیشرانه حرکت را آغاز می کنیم. دید نسبت به اطراف خوب است. آیینه های جانبی در پوشش دادن قسمت انتهایی خودرو خوب عمل کرده و زوایای کور را به طور کامل پوشش می دهند. پیش تر مطلع بودیم که قلب تپنده Tojoy  از میتسوبیشی به عاریت گرفته شده است و انتظاراتمان را در حد و اندازه میتسوبیشی از این تازه وارد چینی بالا بردیم. پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ این خودرو با کد 4G13S1  از راندمان بالایی برخوردار است که حجم دقیق آن 1299 سی سی و قدرت تولیدی آن 93 اسب بخار در دور 6000 می‌باشد. حداکثر گشتاور خروجی از آن  114 نیوتن متر در 4500 دور بر دقیقه است که برای موتور 1.3 لیتری رقم قابل توجهی است. لازم به ذکر است که این موتور از سیستم سوخت رسانی انژکتوری چند نقطه ای با تزریق ترکیبی بهره می برد. دسته دنده را در 1 قرار داده و با هرز گردی شروع به حرکت می‌کنیم. صدای نفوذی از پیشرانه به اتاق از پژو 206 کمتر است و در حد متوسطی قرار دارد. شتاب خودرو در دنده 1 با توجه به قدرت موتور مطلوب است و نیاز های شهری را کاملا مرتفع می‌سازد اما کشش ثانویه   Tojoy نسبت به اعداد اعلام شده توسط سازنده کمی ضعیف به نظر می رسد که این مسئله در سربالایی ها و سرعت های بالا می‌تواند مشکل ساز شود. با روشن کردن کولر خودرو ، پیشرانه افت قدرت قابل توجهی را تجربه می کند که  راننده بعضا در سبقت گیری‌های ناگهانی مجبور به خاموش کردن آن خواهد شد.



   ادامه در راه

حال وقت به چالش کشیدن Tojoy  در جاده های کوهستانی فرا رسیده است. صندلی ها سرنشینان را در خود جای نداده و لبه صندلی توانایی حفظ کردن سرنشین در پیچ های تند را ندارد. کیفیت سواری Tojoy نیز مطلوب است. میزان کوبش کمک ها از پژو 206 کمتر است و تکان های عرضی در این تازه وارد چینی به حداقل خود رسیده که جز معدود چینی های بدون تکان عرضی محسوب می شود.  فاصله بین دنده ها  برای جاده های کوهستانی و سبقت گیری ها مناسب است اما همانطور  که قبلا اشاره کردیم ، شتاب خودرو در سربالایی ها افت می کند و امکان قدرت مانور بالا را از راننده سلب می کند. هندلینگ و فرمان پذیری خودرو برای یک هاچبک جمع و جور در حد خوبی قرار دارد و در پیچ ها می توان به آن اعتماد کرد. فرمان چهار پره این شرقی نیز کاملا در دست قرار می گیرد تا لذت رانندگی را برای به حد اعلای خود برساند. سیستم ترمز خودرو در جلو دیسکی و عقب  کاسته ای است که باABS + EBD  تکمیل شده است و  عملکرد بسیار خوب و درخور توجهی از خود نشان می دهد که نسبت به رقبایی همچون پژو 206 چندین پله بالاتر قرار می گیرد. تنها مشکلی که کمی عمل ترمزگیری را دچار اختلال می کند ، دایو بیش از حد دماغه خودرو می باشد که این اتفاق منجر به پایین آمدن سطح فرمان پذیری در ترمزگیری ها می شود.



   نتیجه گیری کلی

پس از گذراندن یک روز با این چینی سنت شکن  ، پیشرفت چینی ها در صنعت اتومبیل  برایمان اثبات شد. بهره بردن آن ها از تکنولوژی ژاپنی ها نیز قدمی مثبت در راستای پیشرفت است. به نظر می رسد چینی ها نیز با درس گرفتن از کره ای ها ، راه همواری را برای اثبات خود به بازار جهانی پیش رو می بینند ، هرچند برای قدم به بازار های بزرگ جهانی همچنان نیاز به اصلاح کیفیت متریال داخلی و آزمایش ایمنی از سوی موسسات صاحب نام تست تصادف نیازمندند. Jac Tojoy با ظاهر زیبا ، سواری راحت ، شتاب خوب ، مصرف متعادل و امکانات متوسط ، خودرویی مناسب برای مصارف شهری به نظر می رسد که با توجه به قیمت بین 19 تا 20 میلیون تومانی در نظر گرفته شده برای آن ، بازار فعلی ایران  و قیمت کاذب رقیب خود یعنی پژو 206 راه سختی برای اثبات خود به بازار در پیش ندارد و اگر "کرمان خودرو” سیاست مناسبی برای فروش آن در نظر بگیرد ،  می توانیم موفقیت خوبی را برای این خودرو متصور شویم.



ویدیو مرتبط :
مزدا 3 جدید هاچ بک زیر قیمت بازار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هاچ بک های بازار ایران را بشناسید


راهنمای تصویری خرید خودروی هاچ بک