دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

«آرنج تنیس‌بازان»؛ عارضه‌ای که زنان خانه‌دار را هم گرفتار می‌کند



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

«آرنج تنیس‌بازان»؛ عارضه‌ای که زنان خانه‌دار را هم گرفتار می‌کند

یک متخصص فیزیوتراپی ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون عارضه «آرنج تنیس‌بازان»، با بیان اینکه حدود 90 درصد بیماران مبتلا به آرنج تنیس‌بازان به جراحی نیازی ندارند و با درمان‌های نگه‌دارنده و فیزیوتراپی قابلیت بهبود پیدا می‌کنند، گفت: در مرحله حاد بیماری، از یخ به منظور کاهش درد و التهاب تاندون‌های درگیر استفاده می‌شود.

ابراهیم عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار«سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه شایع‌ترین علت درد و مشکل عضو آرنج، عارضه «آرنج تنیس‌بازان» یا به اصطلاح «Tennis Elbow» است عنوان کرد: در این اختلال، تاندون‌های بازکننده مچ دست در محل اتصال‌شان به برجستگی خارجی انتهای تحتانی استخوان، باز شده و دچار التهاب و پارگی‌های کوچک می‌شوند.

وی افزود: علت اطلاق نام «آرنج تنیس‌بازان» به این عارضه این است که معمولاً در اثر انجام فعالیت‌ها و حرکات مکرر مچ دست در ورزشکاران تنیس‌باز ایجاد می‌شود؛ اما با این حال شاغلان برخی مشاغل خاص و حتی زنان خانه‌دار نیز به دلیل انجام حرکات مشابه و استفاده زیاد از مچ دست می‌توانند به این عارضه مبتلا شوند.

این متخصص فیزیوتراپی درباره علائم بروز این بیماری نیز اینچنین توضیح داد: درد بیمار در عارضه فوق به صورت تدریجی ایجاد می‌شود و حتی ممکن است به حدی برسد که حتی انجام فعالیت‌های ساده و معمول زندگی نیز دردناک و مشکل باشد. در اغلب موارد، بیمار سابقه‌ای از انجام فعالیت‌های تکرار شونده مچ دست دارد. همچنین درد ممکن است در خارج آرنج به صورت موضعی احساس شود و یا به طرف پایین‌تر یا بالاتر از آرنج منتشر شود. این در صورتی است که با انقباض عضلات بازکننده مچ دست به صورت عقب بردن مچ علیه مقاومت و کشش عضلات، درد بیمار تشدید می‌شود. همچنین تاندون‌های عضلات درگیر در بیرون آرنج به لمس حساس می‌شوند.

وی با بیان اینکه حدود 90 درصد بیماران مبتلا به آرنج تنیس‌بازان به جراحی نیازی ندارند و با درمان‌های نگه‌دارنده و فیزیوتراپی قابلیت بهبود پیدا می‌کنند گفت: در مرحله حاد بیماری، از یخ به منظور کاهش درد و التهاب تاندون‌های درگیر استفاده می‌شود. همچنین برای کاهش فشار وارده به ناحیه درگیر استفاده از آتل‌های مخصوص یا حمایت کننده‌هایی به همین نام یعنی «Tennis Elbow» کمک‌کننده هستند.

عباسی ادامه داد: البته باید به خاطر داشت که بی‌حرکتی طولانی‌مدت توصیه نمی‌شود، زیرا باعث حذف نیروهای لازم برای ترمیم مناسب بافت شده و زمینه عود علائم فراهم می‌شود. در مراحل مزمن، با تخفیف درد بیمار، متخصص فیزیوتراپی برای کمک به ترمیم آسیب، نوع خاصی از ماساژ را روی منطقه درگیر اعمال می‌کند. تمرینات ویژه‌ای نیز برای تقویت و کشش ملایم عضلات مربوطه تجویز می‌شوند.

این متخصص فیزیوتراپی با اشاره به اینکه متأسفانه بی‌توجهی به علائم آرنج تنیس بازان و عدم درمان به موقع آن باعث مزمن شدن عارضه و اختلال در روند ترمیم آسیب می‌شود، گفت: در این صورت بیمار مبتلا ممکن است مدت‌ها از این ناراحتی رنج ببرد و در انجام فعالیت‌های روزمره زندگی خود با مشکل مواجه باشد. بنابراین به بیمارانی که دچار این عارضه می‌شوند توصیه می‌شود که با مراجعه بموقع جهت درمان خود از بروز عوارض و مشکلات احتمالی جلوگیری نمایند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
درد آرنج-تنیس بازان-دکتر دقاق زاده -متخصص طب فیزیکی وتوانبخش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آرنج تنیس بازان



بیماری‌ آرنج‌ تنیس‌بازان‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ نواحی‌ استخوانی‌ آرنج‌. عضلات‌، تاندون‌ها و اپی‌کوندیل (یک‌ برجستگی‌ استخوانی‌ در سطح‌ خارجی‌ آرنج‌ که‌ در آنجا عضلات‌ ساعد به‌ استخوان‌ بازو می‌چسبند) آرنج‌ را درگیر می‌کند. بیشتر، بزرگسالان‌ (40-20 ساله‌) را مبتلا می‌کند.

 

آرنج تنیس بازان


علایم‌ شایع‌

 

درد و حساسیت‌ به‌ لمس‌ در اپی‌کوندیل‌،مشت‌ ضعیف‌،درد در هنگام‌ حرکات‌ پیچشی‌ دست‌ یا بازو مثلاً حین‌ استفاده‌ از پیچ‌گوشتی‌ یا بازی‌ تنیس‌

 

 

علل‌

پارگی‌ نسبی‌ تاندون‌ یا کشیده‌ شدن‌ تاندون‌ روی‌ استخوان‌ به‌ علت‌:استرس‌ مکرر مزمن‌ بر بافت‌هایی‌ که‌ عضلات‌ ساعد را به‌ ناحیه‌ آرنج‌ وصل‌ می‌کنند.کشیدگی‌ ناگهانی‌ ساعد

 

 

عوامل تشدید کننده بیماری

 

شغل‌هایی‌ که‌ مستلزم‌ حرکات‌ شدید یا مکرر ساعد باشند مثل‌ مکانیکی‌ یا درودگری‌,شرکت‌ در ورزش‌هایی‌ که‌ مستلزم‌ حرکات‌ شدید یا مکرر ساعد باشند مثل‌ تنیس‌,وضعیت‌ فیزیکی‌ نامناسب‌

 

 

پیشگیری‌

 

تا وقتی‌ که‌ در شرایط‌ عالی‌ قرار بگیرید، ورزش‌هایی‌ مثل‌ تنیس‌ را به‌ مدت‌ طولانی‌ انجام‌ ندهید.راکت‌های‌ تنیس‌ می‌توانند آرنج‌ تنیس‌بازان‌ را بدتر کنند. انتخاب‌ اندازه‌ یا نوع‌ متفاوت‌ (بزرگ‌تر، قابل‌ انعطاف‌تر، دسته‌ بزرگتر) ممکن‌ است‌ کمک‌کننده‌ باشد.

 

اگر به‌ تازگی‌ یادگیری‌ تنیس‌ را آغاز کرده‌اید، از فرد متخصص‌ کمک‌ بگیرید. روش‌ و وضعیت‌ قرارگیری‌ در پیشگیری‌ از آسیب‌ها مهم‌ هستند.

 

برای‌ افزایش‌ تدریجی‌ قدرت‌ خود، از تمرینات‌ وضعیت‌ دهنده‌ ساعد استفاده‌ کنید.قبل‌ از شرکت‌ در ورزش‌ها به‌ ویژه‌ رقابت‌ها، به‌ آهستگی‌ و به‌طور کامل‌ خود را گرم‌ کنید.

 

 

عواقب‌ مورد انتظار

 

معمولاً قابل‌علاج‌ است‌ اما درمان‌ ممکن‌ است‌ 6-3 ماه‌ زمان‌ ببرد.

 

 

عوارض‌ احتمالی‌


پارگی‌ کامل‌ رباط‌ که‌ برای‌ ترمیم‌ نیازمند جراحی‌ است‌.

 

 

اصول‌ کلی‌

 

آزمون‌های‌ تشخیصی‌ معمولاً لازم‌ نیستند ( رادیوگرافی‌ معمولاً همیشه‌ منفی‌ است‌).برای‌ تسکین‌ درد از گرما یا یخ‌ استفاده‌ کنید. از پوشش‌های‌ مرطوب‌ و گرم‌، لامپ‌ گرمادهنده‌ یا غوطه‌ور شدن‌ در گرداب‌ یا کمپرس‌ سرد یا کیسه‌ یخ‌ (هر کدام‌ مؤثرتر به‌ نظر برسد) استفاده‌ کنید.

 

ممکن‌ است‌ درمان‌های‌ دیامتری‌، فراصوت‌ یا ماساژ دریافت‌ کنید.این‌ موارد به‌ تسکین‌ سریع‌تر علایم‌ و بهبودی‌ کمک‌ می‌کند:

 

 

ماساژ درمانی‌

 

ممکن‌ است‌ مجبور باشید برای‌ بی‌حرکت‌ کردن‌ آرنج‌ از یک‌ اسپلینت‌ ساعد استفاده‌ کنید. **در زمان‌ استفاده‌ از اسپلینت‌، ورزش‌ زیر را 4-3 بار در روز انجام‌ دهید: بازوهای‌ خود را بکشید؛ مچ‌ دست‌ خود را خم‌ کنید؛ سپس‌ پشت‌ دست‌ خود را روی‌ یک‌ دیوار فشار دهید. آن‌ را به‌ مدت‌ یک‌ دقیقه‌ نگه‌ دارید.

 

در صورت‌ شکست‌ سایر روش‌های‌ درمانی‌ ممکن‌ است‌ آزاد کردن‌ تاندون‌ در اپی‌کوندیل‌ با جراحی‌ لازم‌ باشد.استفاده‌ از تسمه‌ آرنج‌ تنیس‌بازان‌ را هنگام‌ از سرگیری‌ فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری طبیعی‌ پس‌ از درمان مدنظر قرار دهید.

 

 

داروها

 

داروهای‌ ضد التهاب‌ غیراستروییدی‌ برای‌ کاهش‌ التهاب‌,تزریق‌ بی‌حس‌ کننده‌ها یا داروهای‌ کورتیزونی‌. کورتیزون‌ التهاب‌ را کاهش‌ می‌دهد و بی‌حس‌ کننده‌ها موقتاً درد را تسکین‌ می‌دهند.

 

 

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

 

تا زمان‌ محو علایم‌، فعالیتی‌ را که‌ باعث‌ ایجاد آرنج‌ تنیس‌بازان‌ بود، تکرار نکنید. سپس‌ به‌ تدریج‌ پس‌ از وضعیت‌گیری‌ مناسب‌، فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری طبیعی‌ خود را از سر بگیرید.

 

 

رژیم‌ غذایی‌

 

رژیم‌ غذایی‌ خاصی‌ ندارد.

 

 

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

 

اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ آرنج‌ تنیس‌بازان‌ را داشته‌ باشید.اگر علی‌رغم‌ درمان‌، علایم‌ ظرف‌ 2 هفته‌ بهبود نیابند.