دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آخرین اقدامات ناسا برای فرود مریخ نورد/ بررسی حیات در مریخ



ناسا آخرین اقدامات لازم را برای مریخ نورد جدید خود که قرار است تا 6 روز آینده به سمت سیاره سرخ رهسپار شود و به دنبال سرنخهایی از وجود حیات در مریخ باشد را انجام داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مریخ نورد که از آن با عنوان "کنجکاوی" یاد می شود با سوخت هسته ای کار می کند و قرار است سفر 567 کیلومتری خود را از روز 6 آگوست 16 مرداد ماه در مریخ آغاز کند.

محوطه فرود این مریخ نورد یک منطقه 20 در 7 کیلومتری داخل دهانه برخوردی گیل است که نزدیک خط استوای این سیاره واقع شده است. این دهانه برخوردی یکی از پست ترین مکانها در مریخ است که ارتفاع آن به 5 کیلومتر می رسد.

دانشمندان تصور می کنند که این دهانه برخوردی زمانی یک دریاچه بوده است. اگر این تصور درست باشد آنها اعتقاد دارند که رسوباتی در این دهانه وجود داشته اما طی زمان از بین رفته است و تنها خاک ریز از آن باقی مانده است.

کنجکاوی که برای فرود خود آماده می شود دیروز یکشنبه 8 مرداد ماه اقدامات ضروری را برای فرود طی شش ثانیه انجام داد.

 

مریخ نورد,مریخ نورد جدید,اخبار علمی

مریخ نورد کنجکاوی از 16 مرداد بررسی حیات در مریخ را آغاز می کند

توماس مارتین مور رئیس بخش ناوبری کنجکاوی از آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیا گفت: تعجب نمی کنم که اگر این آخرین مانور ما پیش از اعزام کنجکاوی به مریخ باشد.

قرار است کنجکاوی روز 6 آگوست در بالای اتمسفر مریخ قرار بگیرد و اگر همه چیز طبق برنامه انجام شود، هفت دقیقه بعد کنجکاوی روی شش چرخ خود در سطح خاکی مریخ نشسته است.

از آنجا که فرود کنجکاوی هیچ تضمینی ندارد، مهندسان برای حمل و نقل این مریخ نورد یک تنی و قرار دادن آن در نزدیکی خاک ریز یک سیستم پیچیده از جمله یک چتر نجات فراصوت 16 متری، یک سکوی پرتاب موشک و یک دستگاه که از آن با عنوان جرثقیل آسمانی یاد می شود تا بتواند مریخ نورد را به زمین بکشد.

هفته گذشته ناسا جایگاه فضاپیمای خود را در مدار مریخ تغییر داد تا بتواند فرود کنجکاوی را زیر نظر داشته باشد و اطلاعات آن را به زمین مخابره کند.

کنجکاوی این خودرو کاملترین وسیله‌ای است که به مریخ فرستاده شده و به بررسی حیات میکروبی در گذشته یا شاید هم حال می‌پردازد. این کاوشگر لیزری در بالای سر خود دارد که می‌تواند به هدف نشانه گیری و آن را تبخیر کند و به بررسی عناصر حاصل تبخیر بپردازد. کنجکاوی همچنین یک آزمایشگاه بسیار مجهز را درون بدنه خود دارد.

در ابتدا قرار بود این مریخ نورد در سال 2009 پرتاب شود ولی به علت نداشتن آمادگی 2 سال تاخیر پیدا کرد.

این خودرو 5 برابر روح و فرصت وزن و 10 برابر بیشتر تجهیزات علمی دارد و قرار است حداقل یک سال مریخی دوام بیاورد و به اکتشاف برد بیشتری از خودروهای قبلی بپردازد.

پروژه آزمایشگاه علمی مریخ توسط JPL از سوی مؤسسه فناوری کالیفرنیا مدیریت می‌شود. کل هزینه آزمایشگاه علمی مریخ 2.3 میلیارد دلار برآورد شده‌است. نتایج به دست آمده از این آزمایش به این پرسش‌ها پاسخ خواهند داد که آیا مریخ در گذشته جایی برای زندگی بوده یا نه و اینکه آیا امروزه می‌توان از آن برای زندگی بهره گرفت یا خیر.... / parsnaz.ir


ویدیو مرتبط :
رویت نور عجیب در سیاره مریخ توسط مریخ نورد ناسا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین تصویر از مریخ نورد بازنشسته ناسا



 

 

آخرین تصویر از مریخ نورد بازنشسته ناسا

 

در این نما که به تازگی توسط مدارگرد شناسایی مریخ، ام.آر.او از دهانه گوساو گرفته شده، مریخ نورد اسپیریت را می بینید که همچون مرواریدی در میان غبار سرخ رنگ سطح مریخ می درخشد.

اسپیریت که از آوریل ۲۰۰۹ / اردیبهشت ۱۳۸۸ در شن های نرم این منطقه به دام افتاده بود و پس از تلاش های زیاد دانشمندان ناسا نتوانست از این تله شنی آزاد شود، آخرین بار در مارس ۲۰۱۰ / فروردین ۱۳۸۹ با زمین ارتباط برقرار کرد؛ اما پس از آن که نتوانست برخلاف سالیان قبل از سرمای سخت سیاره سرخ جان سالم به در ببرد و به تماس های مکرر مهندسان ناسا پاسخ دهد، هفته گذشته رسما بازنشست شد.

اگر دوست دارید بدانید دکتر فیروز نادری، مدیر ایرانی جی.پی.ال ناسا و مدیر وقت برنامه های مریخ نورد اسپیریت و آپورتونیتی در مورد بازنشستگی این مریخ نورد چه نظری دارد، اینجا را کلیک کنید.... /  خبر آنلاین