آب درون بطری پلاستیکی و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه

سرطان سینه,بطری پلاستیکی,خطرات نگهداری آب درون بطری پلاستیکی

آب درون بطری پلاستیکی و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه

تصور بسیاری از افراد این است که آب موجود در درون بطری تازه‌تر و بهتر است، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد ماده شیمیایی اتیلن دی کلراید( EDCs) موجود در آب درون بطری موجب اختلال در غدد درون‌ریز بدن می‌شود.

محققان با تجزیه و بررسی آب درون بطری وجود این ماده شیمیایی را شناسایی کردند که منجر به اختلال سیستم هورمونی و تولیدمثل می‌شود.محققان این تحقیق با بازبینی تحقیقات قبلی و بررسی 18 محصول دریافتند که این ماده شیمیایی موجب توقف فعالیت استروژن (آنتیاستروژیک) می‌شود و همچنین از فعالیت تاثیرات بیولوژیکی (ضدآندروژنی) جلوگیری می‌کند.

ترکیب EDCs ساخت بشر است و در بسیاری از موادپلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نتایج پیشین نشان داد قرار گرفتن در معرض این ماده خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. یک نوع از این ماده شیمیایی به نام بسیفنول در محصولات پلاستیکی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نتایج این تحقیق در نشریه PLOS ONE منتشر شده‌ است.

منبع:isna.ir

آیا مصرف سویا خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟

برداشتن تخمدان خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد

اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان

طبق یافته های یک مطالعه گسترده، زنانی که تخمدان های شان برداشته می شود، بیش از میانگین در معرض خطر ابتلا به سرطان روده قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان انجمن سرطان آمریکا دریافته اند در بین حدود ۱۹۶ هزار زن سوئدی که تخمدان شان برداشته شده بود، ریسک ابتلا به سرطان روده در مقایسه با زنان هم سن و سال شان، ۳۰ درصد بیش از حالت معمول بود.

دکتر جوزفین سگلمن با اذعان به اینکه این مطالعه از محدودیت هایی روبرو بوده است عنوان می کند: «از لحاظ بیولوژیکی این احتمال وجود دارد که برداشتن تخمدان بر ریسک بروز سرطان روده تاثیر داشته باشد.»

وی در ادامه توضیح می دهد: «مطالعه ای دیگر نشان داده است که هورمون های جنسی بر ابتلا به سرطان روده تاثیر می گذارند. برخی مطالعات هورمون درمانی بعد از یائسگی و مصرف قرص های ضدبارداری را با کاهش ریسک ابتلا به سرطان روده مرتبط می دانند.»

به گفته وی، در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده است که استروژن مانع از رشد سلول های سرطان روده می شوند.

یافته های این مطالعه نشان داد زنانی که هر دو تخمدان شان را برداشته بودند ۲.۳ برابر بیشتر از زنانی که فقط یک تخمدان شان را برداشته بودند در معرض ابتلا به سرطان روده قرار داشتند.