دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آب‌های استرالیا به سوپ پلاستیک تبدیل شده است



اخبار علمی,خبر های علمی,آب‌های استرالیا

نتیجه تحقیقی که به درخواست سنای استرالیا انجام گرفته است، نشان می‌دهد حدود ۳۵ میلیارد قطعه پلاستیک قابل رویت در آب‌های پیرامون استرالیا وجود دارد که آنها را تبدیل به «سوپ پلاستیک» کرده است.

به گزارش آنا به نقل از BBC، فعالان زیست محیطی و سناتورها بر اساس نتایج این تحقیق خواستار اقدام فوری دولت و مردم برای مقابله با خطر بطری و کیسه‌ها و ذرات پلاستیکی (قطعات پلاستیکی کوچکتر از یک میلی‌متر) شده‌اند.

این کمیسیون، آلودگی اقیانوس‌ها با مواد پلاستیکی را یک «مشکل بحران‌ساز» برای سلامت انسان و محیط زیست دانسته و هشدار داده است که آلاینده‌های ریز و میکروسکوپی وارد چرخه غذایی انسان شده‌اند.

از این رو بحث ممنوع کردن ریزدانه‌های پلاستیکی (microbead) که در محصولاتی مثل خمیردندان و صابون‌های مایع و شامپو به کار می‌روند، دوباره مطرح شده است.

هایدی تیلور، مدیر یک انجمن غیر انتفاعی محیط زیستی و مدیر کارگروه مقابله با ضایعات دریایی دولت استرالیا، می‌گوید ۷۵ درصد قطعاتی که در اقیانوس‌ها یافت می‌شوند، پلاستیکی هستند.

وی می‌افزاید: «مهم‌ترین مسئله این است که این آلودگی در آب‌های اطراف استرالیا و حتی دیگر کشورهای جهان محصول عملکرد بشر است».

ریزدانه‌های پلاستیکی

ریزدانه‌های پلاستیکی که در محصولاتی مثل خمیردندان یا شامپوهای مایع به کار می‌روند، برای این است که سلول‌های مرده را با سایش از پوست جدا کنند یا پاره شوند و مواد داخل خود را روی پوست رها کنند تا پوست نرم‌تر و شفاف‌تر شود.

برخی منتقدان معتقدند که هیچ کدام از این دو مورد با استفاده از ریزدانه‌های پلاستیکی محقق نمی‌شوند، این ریزدانه‌ها نرم‌تر از آن هستند که باعث ریزش سلول‌های مرده پوست شوند و برای اینکه پاره شوند هم به فشاری احتیاج دارند که هنگام شست‌وشو به آنها وارد نمی‌شود. اما این ریزدانه‌ها از تمام صافی‌ها و فیلترهای آب رد و وارد چرخه غذایی انسان‌ها و حیوانات می‌شوند.

به عقیده خانم تیلور، یکی از بدترین آلودگی‌های محیط زیست حال و آینده، یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌ها را دارد: تغییر رفتار بشر.

او تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، کشتی‌های باری و کشتی‌های ماهیگیری را از علل پخش شدن پلاستیک و دیگر ضایعات در دریا دانست و گفت به دلیل اینکه منشا آلودگی این همه متنوع و متغیر است برای غلبه بر مشکل به راه‌حل‌های جامع و فراگیر نیاز است.

تیلور گفت تا به حال تشویق به رفتار داوطلبانه برای پرهیز از استفاده بی‌رویه از محصولات پلاستیکی و بازیافت مناسب آن بی‌نتیجه بوده و اکنون باید به منشا برگشت؛ اینکه آلاینده‌ها از کجا وارد آب‌ها می‌شوند.

گروه‌های محیط زیستی تخمین می‌زنند در صورتی که اقداماتی موثر و هماهنگی اجرا شوند میزان این آلودگی در یک مقطع سه تا پنج ساله به نصف کاهش خواهد یافت.

به گفته تیلور، پاکسازی محیط از این محصولات پلاستیکی همچنان باید انجام گیرد اما راه‌حل موثر، پیشگیری از ورود این آلاینده‌ها به اقیانوس‌ها است.

اخبار علمی - آنا


ویدیو مرتبط :
تبدیل پلاستیک به نفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تبدیل نوشابه به آب با بطری پلاستیکی جدید



تبدیل نوشابه به آب با بطری پلاستیکی جدید
یک شرکت آمریکایی با استفاده از سیستم‌های تصفیه ناسا، بطری پلاستیکی آب ساخته که می‌تواند نوشابه را به یک مایع شفاف بی‌رنگ تبدیل کند.
بطری تصفیه آب پیشرفته ÖKO از یک فناوری ناسا که در اصل برای اطمینان از خالص، تازه و پاک بودن آب تولید شده، استفاده می‌کند.
شرکت سازنده،‌ در ویدیویی که در سایت خود به نمایش گذاشته، نشان می‌دهد که این بطری با نوشابه کوکاکولا پر شده و پس از عبور از تصفیه مخصوص به شکل آب در می‌آید.

تبدیل نوشابه به آب,بطری تصفیه آب اختراعات جدید

با وجود این فیلم، یک کاربر تصمیم گرفت آنرا خود آزمایش کند.وی در ویدیویی که ضبط کرده نشان داده که در ابتدا مایع بدست آمده کاملا بی رنگ و شبیه آب است اما در ادامه این مایع به رنگ قهوه‌ای در آمده و آزمایش طعم نیز نشان داد که مزه آن شبیه به آب قند است.
این بطری آب سازگار با محیط زیست از سه سطح تصفیه مختلف برخوردار است.

سطح اول مبتنی بر کربن بوده و برای کاهش کلر و بو از آب شیر طراحی شده است.
تصفیه سطح دوم شامل بیش از 400 سوراخ ریز بوده و از یک فرایند الکترو جذب با بار مثبت برای بدام انداختن عوامل مضر در زمان عبور آب از میان آن استفاده می‌کند.

تبدیل نوشابه به آب,بطری تصفیه آب اختراعات جدید

تبدیل نوشابه به آب با فیلترهای تصفیه ناسا


به گفته سازندگان، زمینه‌های مسؤول پس از تماس با آب فعال شده و از عبور هرگونه عامل مزاحم جلوگیری می‌کند. به گفته سایت ÖKO، این ماده با استفاده از یونهای نقره داخلی سپس باکتریها را در زمان تماس از بین می‌برد.
سطح سوم تصفیه این دستگاه برای تصفیه عوامل شناخته شده در حجم زیادی از آب درمحیطهای شدید طراحی شده است. این سطح هنوز برای خرید در بازار ارائه نشده است.

منبع:isna.ir