دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

آبیاری گلدان های آپارتمانی



 

گلدان های آپارتمانی,گل و گلدان


 

       

گیاهان آپارتمانی به طورمعمول در تابستان دو بار و در زمستان یک بار در هفته به آب نیاز دارند.

 

به گلدان وقتی آب دهید که خاک روی گلدان خشک شده باشد و مقدار آبی که هر بار به آن می دهید نباید زیاد باشد تا اضافی آن پایین بریزد. زیرا مواد غذایی موجود در خاک همراه آب اضافه از گلدان خارج می شود.

 

برای آب دادن به گل ها از آبپاش مخصوص که لوله درازی دارد استفاده کنید. علاوه بر این باید آبپاش دیگری هم که آب را به صورت پودر در می آورد به کار ببرید و به خصوص در تابستان که گل های ظریف طاقت بی آبی را ندارند به طور مرتب اسپری کنید و رطوبت لازم را برای آن ها فراهم آورید.

 

روی گل ها و گیاهانی که برگ های کرکدار دارند از اسپری استفاده نکنید زیرا روی آن ها لکه ایجاد می شود.

 

هیچ گاه در نور شدید و گرم آفتاب روی یک گل اسپری نکنید. زیرا ذرات آب عدسی های محدب کوچکی تشکیل می دهند که هر کدام نور و حرارت خورشید را در یک نقطه جمع می کنند و باعث سوختگی گلبرگ ها و گل ها می شوند.

 

با یک میله فلزی خاک گلدان را بررسی کنید. اگر با فرو بردن میله به خاک چیزی به آن نچسبید خاک گلدان خشک است و باید آبیاری شود.

 

هرگاه در روزهای گرم تابستان از آب دادن به گلدان غفلت کردید و برگ های گلدان پلاسیده و ساقه هایش خم شده بود فورا گلدان را در لگن ظرفشویی قرار دهید و آن قدر آب داخل آن بریزید که تمام گلدان داخل آب غوطه ور شود و حباب های هوا از آن خارج شود. وقتی آخرین حباب خارج شد گلدان را در سایه قرار دهید تا به تدریج حالت عادی خود را بازیابد .

 

به دلیل وجود کلر در آب لوله کشی بهتر است ظرف آب را ۲ تا ۳ ساعت در محیط خانه قرار دهید و سپس برای آبیاری گلدان استفاده کنید.

 

اگر می خواهید به مسافرت بروید و نگران بی آب ماندن گلدان هایتان هستید کف تشت بزرگ پلاستیکی یا وان حمام، حوله یا پارچه های پنبه ای پهن کنید و رویش آب بریزید تا آب پارچه ها را احاطه کند.

 

سپس تمام گلدان ها را روی آن بچینید و آب کافی بدهید. در غیاب شما آب به تدریج از سوراخ زیرگلدان ها جذب ریشه خواهد شد.

 

در زمستان گلدان ها احتیاج به بخار دارند بدین منظور دستگاه بخار را داخل گلخانه قرار دهید.

هر گاه تخم مرغ آبپز کردید آب آن را دور نریزید زیرا به دلیل دارا بودن املاح معدنی بهترین آب برای گلدان های شما است.

 

اگر همه آبی که به گلدان می ریزید به زیر گلدانی ریخته می شود و مانند این است که اصلا خاکی در گلدان وجود ندارد دلیل آن فاصله گرفتن خاک گلدان از بدنه است.

 

برای رفع این عیب یک میله فلزی را دور گلدان فرو ببرید و خاک را جا به جا کنید.

 

منبع : روزنامه خراسان


ویدیو مرتبط :
ساخت گلدان هوشمند برای آبیاری و تنظیم مواد مغذی مورد نیاز گیاه در محیط های آپارتمانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

4 نکته درباره آبیاری گیاهان آپارتمانی



 

 

4 نکته درباره آبیاری گیاهان آپارتمانی

 

 

اگر قصد سفر دارید و می‏خواهید گیاهان آپارتمانی‌تان تا زمان برگشتن‌تان سالم و سرحال بمانند، این 4 توصیه را جدی بگیرید....

 


1- استفاده از سطل پر از آب، یکی از روش‌های آبیاری گیاهان آپارتمانی است. سطل یا لگنی را پر از آب در آشپزخانه یا حمام روی شیء پایه‌دار با ارتفاع حدود 50 سانتی متر قرار دهید. گلدان‌ها را دورتادور آن بچینید. پارچه‌ای نخی به اندازه یک متر یا بیشتر و به عرض حدود پنج سانتی‌متر آماده کنید و یک سر آن را از کنار گلدان به داخل خاک فرو کنید. سر دیگر را در سطل پر از آب قرار دهید. به این ترتیب دستمال پارچه‌ای همواره آب را به خود جذب می‌کند و آب کم‌کم به داخل خاک گلدان منتقل می‌شود.

 

 

2- قرار دادن گیاهان در حمام نیز می‏تواند مفید باشد. پنجره‌های حمام را ببندید، وان یا ظرف بزرگی را از آب پر کنید تا رطوبت به حداکثر برسد و بعد تمام گیاهان را آبیاری کنید. رطوبت زیاد تعرق را کاهش می‏دهد. بیشتر گیاهان را می‎توان تا 2هفته در این شرایط نگاه داشت. تنها عیب این روش ایجاد شاخه ضعیف روی گیاهان قوی به دلیل نور کم است که البته وقتی گیاهان را به محل اصلی بازمی‌گردانید، می‌توانید شاخه‌های نامطلوب را هرس کنید.

 

 

3- پیچیدن گیاهان در کیسه‌های پلاستیکی نیز می‌تواند سیستم بسته‌ای ایجاد ‌کند که هیچ آبی از دست نرود. می‌توان برای تعداد زیادی گیاه از پوشش پلاستیکی استفاده کرد. البته گیاهان زیر پوشش را نباید در معرض نور خورشید قرار داد.

 


4- استفاده از ژل‌های نگه‌دارنده آب نیز مفید است. مقداری ژل داخل ظرف بریزید و آب را مرحله به مرحله اضافه کنید تا ژل به طور کامل از آب اشباع شود و دیگر آب را جذب نکند. مقداری از خاک گلدان را بردارید و ژل را دورتادور گیاه به طور یکسان بریزید و دوباره خاک را به گلدان برگردانید.