مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

کدام نماز است که پذیرفته نمی شود؟



نماز,قبول شدن نماز,نماز مقبول

امام صادق(علیه السلام) فرمود: «نماز فرزندانی که با خشم به پدر و مادر خود نگاه می‏کنند ،قبول نمی‏شود گرچه والدین، نسبت به آنان کوتاهی و ظلمی کرده باشند .

نقش و اهمیت نماز در دین نشان دهنده عظمت و استحکام این حبل متین و ریسمان استوار میان زمین و آسمان است. ریسمان دیگر اعمال ارزشی برای صعود انسان به افق بلند سعادت کافی نیست; ولی نردبان نماز، افزون بر آن که به تنهایی وسیله عروج است، می تواند ثقل و سنگینی بقیه اعمال را نیز متحمل گردد. این حقیقت به جوهره نماز باز می گردد و با عدالت خداوند هیچ گونه ناسازگاری ندارد .

ماجرای نمازی که بر صورت صاحبش زده می‌شود
در ادبیات عرفانی و عبادی بین دو مفهوم «مقبول» و «صحیح» تفاوت بسیاری وجود دارد و هر کدام از این مفاهیم دارای مراتبی است .

نماز مقبول
«نماز مقبول» آن است که با خضوع و خشوع به‌جا آورده شود و آداب ظاهری و باطنی در آن مراعات شود. این نماز موجب تزکیة نفس و پاکی روح و روان می‌شود و تأثیر تربیتی و اخلاقی فراوانی دارد.

از این‌رو چنین نمازی را نماز اخلاقی نیز می‌گویند؛ نمازی که فرشتگان آن را با درخشندگی خاصی به پیشگاه خداوند متعال می‌برند و پروردگار عالم این نماز را می‌پذیرد.

نماز صحیح
نماز صحیح، موجب رفع تکلیف می شود و به سبب آن انسان در جهان آخرت مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد. چنین نمازی را نماز فقهی نیز می‌گویند. نمازی که فرشتگان آن را در حالی که نورانیت و درخششی ندارد، به محضر ربوبی می‌برند و مورد قبول خداوند قرار نمی‌گیرد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند:

«ان من الصلوه لما یقبل نصفها و ثلثها و ربعها و خمسها الی العشرون ان منها لما یلف کما یلف الثوب الخلق فیضرب لها وجه صاحبها و ان ما لک من صلوتک الا ما اقبلت علیهه بقلبک ؛

بعضی از نمازها نیمی از آن پذیرفته می‌شود، بعضی، یک سوم آن، برخی یک چهارم و بعضی یک پنجم تا آنجا که برخی یک دهم آن قبول می‌شود و بعضی از نماز ها همچون جامه کهنه پیچیده و بر صورت صاحبش زده می‌شود و نمازگزار بهره‌ای از نمازهایش نمی‌برد، مگر به اندازه‌ای که در هنگام خواندن آنها به خداوند توجه داشته است.»

در میان تعقیبات نماز ،‌تسبیح حضرت زهرا(سلام الله علیها) خیلی فضیلت دارد. امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: تسبیح جده‌ام حضرت زهرا(سلام الله علیها)، بعد از نمازهای روزانه، نزد من از هزار رکعت نماز در هر روز برتر و محبوب‌تر است.

نمازی که با حضور قلب خوانده شود، ارزشمند و بسیار با اهمیت است. ممکن است در بعضی از نماز ها شخص نتواند خشوع در آن را مراعات کند.

در چنین مواقعی نمازگزار با رعایت خضوع ظاهری و به‌جا آوردن مستحبات، نظیر گفتن اذان و اقامه و خواندن ذکرهای اضافه بر ذکر اصلی در رکوع و سجده‌ها که در رساله‌های عملیه و کتب ادعیه آمده است، می‌تواند قبولی نماز خود را فراهم آورد. نمازگزار می‌‌‌‌تواند بعد از نماز با ذکر صلوات بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)و خواندن تعقیبات؛ یعنی دعاهایی که بعد از نمازهای یومیه وارد شده است، بخشی از کاستیهای نماز خود را جبران کند. آن‌گاه آن نماز را به خداوند متعال عرضه نماید تا پروردگار با فضل و کرم خود آن را بپذیرد.

ذکری که از هزار رکعت نماز بالاتر است
در میان تعقیبات نماز، ‌تسبیح حضرت زهرا(سلام الله علیها) خیلی فضیلت دارد. امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند: تسبیح جده‌ام حضرت زهرا(سلام الله علیها)، بعد از نمازهای روزانه، نزد من از هزار رکعت نماز در هر روز برتر و محبوب‌تر است.

در مورد تعقیبات نماز، از آیت‌الله حصه‌ای(ره) یکی از علمای اصفهان تشبیه زیبایی نقل شده است. ایشان نماز را به بادباک کاغذی تشبیه می‌کردند و می‌گفتند: وقتی بادبادک دنباله‌ نداشته باشد به آسمان نمی‌رود. نمازی هم‌ که تعقیب نداشته باشد به عالم ملکوت نمی‌رود.

چگونه نمازی مورد قبول خداوند واقع می شود؟
به طور کلی قبولی عبادات به خصوص نماز مراحل بلکه شرایطی دارد. زیرا: گاهی عبادت صحیح است ولی رشدآور نیست مثل دارویی که شفابخش نیست.

در آیات و روایات شرایط و مراحل قبولی عبادات شش چیز ذکر شده که عبارتند از:
۱- شرط اعتقادی؛ ۲ -شرط ولائی؛ ۳ – شرط اخلاقی؛ ۴ – شرط اقتصادی؛ ۵ – شرط اجتماعی؛ ۶ – شرط بهداشتی.

شرط اعتقادی:
نمازگزار باید ایمان به خدا داشته باشد. قرآن در سوره نحل آیه ۹۷ می‏فرماید: «عمل صالح از زن و مرد با ایمان است که موجب زندگی پاک می‏شود.» و در سوره مائده آیه ۹۳می‏فرماید: «نداشتن ایمان مایه بی ثباتی اعمال است.»

شرط ولائی:
یعنی برخورداری از ولایت و رهبری صحیح و آسمانی همچون امام علی بن ابی طالب(علیه السلام) و فرزندان آن حضرت که همه بندگان خدا و بندگی ‏ها، نماز، حج و جهاد را در مسیر الهی قرار می‏دهد و به آنها جهت شایسته می‏بخشد. در حدیث است که امام باقر(علیه السلام) فرمود: «کسی که به خدا ایمان دارد و عبادت‏های طاقت فرسا انجام می‏دهد ولی امام لایقی از طرف خدا ندارد ، تلاش بی‏فایده است.»

شرط اخلاقی(تقوا):
خدا تنها از اهل تقوا می‏ پذیرد مثل داستان فرزندان حضرت آدم که هر دو قربانی کردند؛ ولی قربانی یکی پذیرفته شده و دیگری نه.

شرط اقتصادی: ادای حق مردم؛
ادای حقوق محرومان در درجه‏ای از اهمیت است که گاهی قبولی عبادت بستگی به آن دارد. پرداختن زکات با داشتن درآمد مشروع از این نمونه‏ هاست. امام رضا(علیه السلام) فرمودند: «هر کسی نماز بخواند ولی زکات نپردازد نمازش قبول نمی‏شود.»

امام صادق(علیه السلام) فرمود: «نماز فرزندانی که با خشم به پدر و مادر خود نگاه می‏کنند ،قبول نمی‏ شود گرچه والدین، نسبت به آنان کوتاهی و ظلمی کرده باشند .»

شرط اجتماعی:
خیرخواهی نسبت به دیگران، حفظ پیوندهای اجتماعی و اخوت میان مسلمانان و روابط شایسته و نیکو میان پیروان اسلام حایزاهمیت است.

شرط خانوادگی:
خوشرفتاری در امور خانوادگی و رعایت حقوق متقابل زن و شوهر، فرزند و پدر و نیز همسایگان را چنان مهم دانسته که بی‏ توجهی به آنها گاهی باعث بطلان عبادات می‏گردد.

در این زمینه امام صادق(علیه السلام) فرمود: «نماز فرزندانی که با خشم به پدر و مادر خود نگاه می‏ کنند، قبول نمی‏ شود گرچه والدین، نسبت به آنان کوتاهی و ظلمی کرده باشند.»

همچنین پیامبر اسلام(ص) فرمود: «هر کس زن بد رفتار و اذیت کننده‏ای داشته باشد، خداوند نماز و کارهای نیک آن زن را نمی ‏پذیرد، مرد نیز چنین است.»

آری وقتی ما از نردبان نماز به معراج می‏رویم که پایه‏ های آن روی زمین محکم باشد؛ ولی اگر روی یخ لغزنده یا زمین سست قرار داده شود بالا رفتن را مشکل یا غیر ممکن می‏ سازد. پس قبولی عبادات به خصوص نماز با شرایط و مراحل ذکر شده امکان‏ پذیر است.

نشان قبولی
در حدیث است که امام صادق(علیه السلام) فرمود: « هر کس دوست دارد بداند نمازش قبول شده یا نه ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتی باز داشته یا نه، پس هر قدر که نمازش او را از گناه بازداشته به همان اندازه نمازش قبول شده است.»


منبع:islamquest.net


ویدیو مرتبط :
چرا در قیامت اعمال بی نماز پذیرفته نمی شود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماز و روزه استیجاری پذیرفته ام اما...



نماز و روزه استیجاری

نماز و روزه‌هاى استیجارى به ذمه‌ی فردی است  که انجام آن را پذیرفته است و آن شخص باید به مورد اجاره عمل کند. حال اگر برایش ممکن نباشد، باید موضوع را با کسى که از طرف او اجیر شده‌، در میان گذاشته و با او مصالحه نماید.
مسائل مربوط به نماز و روزه استیجاری از جمله بحثهایی است که در بخش پرسش و پاسخهای احکام بخش عمده ای را به خود اختصاص داده است ما در این مقاله به بررسی دو سوال در این مورد می پردازیم:
سوال: مدتی پیش به خاطر نیازی که داشتم، نماز و روزه استیجاری قبول کردم، اکنون قسمتی از نمازھای استیجاری من باقی مانده است و نمی‌توانم بخوانم و توانایی باز گرداندن مبلغ آن‌را هم ندارم، تکلیف من چیست؟
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سۆال، چنین است:
آیة الله خامنه‌ای (مد ظله العالی):
به هر حال نماز و روزه‌هاى استیجارى به ذمه شما مى‌باشد و باید ضمن مراجعه به کسى که از طرف او اجیر شده‌اید، با او مصالحه نمایید.
 آیة الله سیستانی (مد ظله العالی):
با مستأجر در میان بگذارید.
 آیة الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در فرض سۆال از همان کسی که از ایشان پول گرفته اید کسب تکلیف نمایید.
 آیة الله صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
لازم است نمازها خوانده شود، در غیر این صورت صاحب مال در صورت اطلاع حق دارد اجاره را فسخ کرده و پول خود را پس بگیرد.
 آیة الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اولاً باید مورد اجاره را عمل کنید و اگر ممکن نیست باید اجرت را بازگردانید و اگر از لحاظ مالی این بازگرداندن اجرت اکنون امکان ندارد، تا زمان امکان می‌توانید بازپرداخت را تأخیر بیندازید.
سوال: من در قبال مقداری پول نماز استیجاری از شخصی قبول کردم حالا توانایی خواندن نماز را ندارم 1. آیا جایز است که به شخص دیگری محول کنم؟ 2. در صورتی که بخواهم پول را به وارث میت بر گردانم،آیا وارث میت می تواند از من پول بیشتری مطالبه کند؟ در هر صورت، اگر نتوانم مالی که در ذمه دارم را پرداخت کنم، چه کنم؟
دفتر آیة الله خامنه ای (مد ظله العالی):
ج1) اگر به‌ گونه‌ای اجیر شده که شرط مباشرت در آن نشده و قابل واگذاری به دیگری باشد اشکال ندارد.
ج2) در فرض سۆال نسبت به تفاوت ارزش احوط (احتیاط واجب) مصالحه است.
ج3) باید ورّاث میّت را راضی کنید.
 دفتر آیة الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در استیجار اجیر نمی تواند عبادت را به دیگری واگذار کند مگر این که اجازه بگیرد.
2و3ـ باید به طریقی رضایت آنها را جلب کنید.
 آیة الله هادوی تهرانی (مد ظله العالی):
1.اگر در هنگام اجاره چنین اذنی به شما داده شده است که می توانید این نماز را خود انجام دهید یا به دیگری واگذار کنید یا چنین مطلبی در ذهن طرفین یا فضای ذهنی چنین قرار دادی وجود داشته باشد، این امر بلامانع است. البته اگر چنین نباشد، شما می توانید پس از کسب اجازه از وارثان میت به این امر اقدام کنید.
2.اگر بخواهید پول را برگردانید، یعنی قرارداد را فسخ کنید، در صورتی که چنین حقی داشته باشید – یعنی طرف مقابل نیز بپذیرد یا در قرارداد حق فسخی لااقل در این فرض برای شما باشد – فقط مبلغ قرار داد را باید برگردانید و قیمت روز بر عهده ی شما نیست.
3.شما مدیون هسید و اگر پول ندارید، باید زمانی که امکان آن فراهم شد آن را بپردازید. توجه داشته باشید که گذشت ایام باعث از بین رفتن دین نمی شود و اگر تا آخر عمر هم این دین را نپردازید، پس از مرگ این دین از ماترک شما باید پرداخت شود. بدون شک تأخیر در ادای دین در صورت وجود تمکّن مالی جایز نیست.
(توجه: استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئیست انجام شده است.)
منبع: islamquest.net