مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

چند مسئله در مورد قبله !



قبله,احکام قبله,جهت یابی قبله,

سۆال 1: كسی كه در مكه است قبله او چگونه است؟ و اگر كسی از راه دور می‌خواهد عبادت نماید قبله او چگونه است؟

جواب: خانه كعبه كه در مكّه معظمه است، قبله می‌باشد، و كسانی كه ساكن مكه هستند یا در مكه عبادت می‌كنند باید روبروی آن نماز بخوانند، ولی كسی كه دور است اگر طوری بایستد كه بگویند رو به قبله نماز می‌خواند كافی است. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م 776 .عروه الوثقی, ج1, فصل فی القبله)


سۆال 2: اگر در بیابان باشیم و ندانیم قبله كدام طرف است چگونه باید قبله را پیدا كنیم؟

جواب: برای پیدا كردن قبله علائمی برای مكانهای خاصی مثل كوفه و بصره و... از طریق ستاره قطبی و امثال آن تعیین گردیده است اما استفاده از آن علائم برای همه نقاط صحیح نیست بنابراین اگر قطب‌‌نما یا قبله‌نما در اختیار نداشته باشید و احتمال یك جهت خاص را نمی‌دهید بنابر قول مشهود باید به چهار طرف نماز بخوانید. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م 784)


سۆال 3: در بعضی از مساجد محراب مطابق قبله ساخته نشده یا اصلاً كل مسجد مطابق قبله ساخته نشده و مدت زیادی نیز همانطور نماز خوانده شده و اكنون كه متوجه اشتباه شده‌ایم می‌خواهیم بدانیم تا چه میزان از قبله انحراف داشته باشیم نماز ما یا نماز جماعت صحیح می‌باشد؟

جواب: اگر قبله معلوم است باید به سمت قبله نماز بخوانید و جایز نیست به سمت محرابی كه از قبله صحیح انحراف دارد به نماز ایستاد. (ر.ک استفتائات آیت الله مكارم, ج2, ص76, س149)


سۆال 4: در صورتی كه وقت تنگ باشد و ندانیم قبله به كدام طرف است جهت ادای نماز به چه ترتیبی باید عمل كرد؟

جواب: اگر وقت تحقیق نداشته باشید و نیز وقت برای خواندن نماز به چهار طرف نباشد، به هر طرف كه احتمال می‌دهید قبله باشد نماز بخوانید و اگر احتمال یك طرف خاص را هم نمی‌دهید یك نماز به هر طرفی كه خواستید بخوانید كفایت می‌كند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م 784)


سۆال 5: مهمانی به گفته صاحب خانه اعتماد نموده به طرفی نماز خوانده و مدتی را بدین منوال گذرانده است، بعداً كشف خلاف می‌شود كه قبله حدوداً 45 درجه اختلاف دارد، حال تكلیف نمازهائی كه در این مدت خوانده ‌شده چیست؟

جواب: در فرض سۆال كه تحقیق نموده و با اطمینان به جهت قبله نماز خوانده‌اید و بعداً كشف خلاف شده است و انحراف حدود45 درجه است نمازهای گذشته او صحیح است. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج1, احكام قبله, ص136, س33)

منبع: andisheqom.com

tebyan.net


ویدیو مرتبط :
حاج اسلام میرزایی..به قبله رو میكنم كه قبله ام كربلاست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح مسئله تك‌حزبی دركشورمغایرباهویت نظام



 

طرح مسئله تك‌حزبی دركشورمغایرباهویت نظام

 

منتجب‌نیا با تاكید بر لزوم موضع‌گیری نمایندگان مجلس؛

طرح مسئله تك‌حزبی در كشور مغایر با هویت نظام است


تجمیع انتخابات صرفاً از نظر اقتصادی می‌تواند کار پسندیده‌ای باشد/ امام راحل همواره احزاب مختلف را به رسمیت می‌شناختند و سلیقه‌های گوناگون و نظرات مخالف را تحمل می‌کردند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی معتقد است : طرح مسئله نظام تك حزبی در كشور مغایر قانون اساسی ، هویت نظام و مشی امام و رهبری است.
‌رسول منتجب نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا ، در خصوص تصویب طرح تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با بیان اینکه اصولاً تجمیع انتخابات محاسن و در عین حال معایب و نقاط ضعفی نیز دارد، گفت: محسنات تجمیع،صرفه جویی از نظر مالی و پرسنلی است که پایین آمدن هزینه‌ها را نیز به همراه دارد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در تبیین نقاط ضعف تجمیع انتخابات تصریح کرد: به هرحال یکی از امتیازات و افتخارات سی و چند سال اخیر کشورمان برگزاری انتخابات‌های همه ساله در کشور بوده است.
وی افزود: انتخابات در ایران یک میزان الحراره‌ای است که از طریق آن حضور مردم، میزان رضایت‌مندی به سیاست‌های جاری و موجود، علاقه‌مندی، اطمینان آنها سنجیده می شود.
منتجب‌نیا با اشاره به اینکه بارها امام راحل و مقام معظم رهبری بر حضور مستمر مردم در صحنه تاکید داشتند،اظهار داشت: اکنون اگر قرار براین است که انتخابات شوراها به تعویق افتد و فعالیتشان تا انتخابات ریاست جمهوری ادامه داشته باشد، مشخص نخواهد شد که مردم تا چه میزان در صحنه‌اند و تا چه اندازه ناراضی یا امیدوار به آینده هستند و این سنجشی بود که مسوولان آن را از دست دادند.
قائم‌مقام حزب اعتماد ملی ادامه داد : تجمیع انتخابات صرفاً از نظر اقتصادی می‌تواند کار پسندیده‌ای باشد، اما از نظر سیاسی، هویتی نظام و رضایت‌مندی مردم امتیازی ندارد.
منتجب‌نیا درخصوص اظهارات اخیررئیس‌جمهور مبنی بر اینکه "نظام ما تک حزبی است "، گفت: اولاً گفته آقای احمدی‌نژاد به شدت با فرمایشات حضرت امام راحل مغایرت وکاملاً نقطه مقابل فرمایشات و مشی ایشان است.
وی با بیان اینکه امام راحل همواره احزاب مختلف را به رسمیت می‌شناختند و سلیقه‌های گوناگون و نظرات مخالف را تحمل می‌کردند، خاطر‌نشان کرد: در آن زمان با وجود اینکه جامعه روحانیت مبارز در کشور وجود داشت، امام خودشان پیش قدم برای تشکیل مجمع روحانیون مبارز شدند و هزینه‌های آن را نیز پرداختند.
وی ادامه داد: ثانیاً اظهارات ایشان مغایر با قانون اساسی است مگر می‌شود رییس‌جمهور، با قانون اساسی مخالف باشد و خلاف آن را انجام دهد.
منتجب‌نیا همچنین خواستار واكنش نمایندگان در این ارتباط شد.
قائم‌مقام حزب اعتماد ملی معتقد است: این اظهارات با هویت نظام، امام راحل و مشی ایشان در تضاد است.
منتجب‌نیا در پایان گفت: دلسوزان نظام و انقلاب طرفدار این گونه سخنان نیستند...../تحلیل:ایلنا