مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

چرا پسر بدون اذن پدر می‌تواند ازدواج نماید، اما دختر نه؟



ازدواج پسر

رضایت ولیّ و پدر برای ازدواج دختر، شرط است

 

چرا در اسلام با وجود این‌که اطاعت پدر واجب است، در امر ازدواج پسر، اطاعت او واجب نیست؟ یعنی چرا پسر بدون اذن پدر می‌تواند ازدواج نماید؟

آنچه درباره وجوب اطاعت از پدر و مادر و حرمت آزار و اذیت آنان گفته شده آن است: کاری که موجب اذیت والدین شود و بر فرزند واجب نبوده باشد، باید آن کار را مرتکب نشود و یا از پدر و مادر مخفی دارد یا آنها را راضی کند، ولی اطاعت آنان به عنوان اطاعت والدین وجوبی ندارد [بلکه اذیت آنان حرام است].[1]

در مورد ازدواج فرزندان که پرسش نیز ناظر به همین مسئله است، رضایت ولیّ و پدر برای ازدواج دختر، شرط است، امّا برای ازدواج پسر رضایت ولیّ و پدر شرط نیست.

البته فلسفه بسیاری از احکام برای ما روشن نیست و برخی نیز در روایات وارد شده است. امّا آنچه که به نظر می‌رسد، این است که؛

 

اولاً: حتی پسر هم باید تلاش کند تا رضایت پدر در ازدواجش جلب شود و این مسلّماً امری مطلوب است.

 

ثانیاً: به دلیل این‌که فرزند پسر است که بعد از ازدواج مسئولیت و مدیریت خانواده را بر عهده گرفته و تمام مخارج خانواده بر عهده او است، و همچنین در آینده اگر دچار مشکلی شد اختیار طلاق را نیز خواهد داشت، نمی‌توان او را وادار کرد که حتماً آنچه پدرش می‌خواهد را انجام دهد و این بر خلاف دختر است؛ چون به عنوان نمونه دختر به دلیل آن‌که حق طلاق ندارد، مشکلات او در صورت شکست در ازدواج بسیار بیشتر از پسر خواهد بود و جلب رضایت پدر پشتوانه‌ای خواهد شد تا در صورت بروز این مشکلات از حامی قدرت‌مندی برخوردار باشد.


 ==============================

[1]. تبریزی، جواد، ‌استفتائات جدید، مسئله 2230،‌ سرور، چاپ اوّل؛ فاضل لنکرانی، محمد، جامع المسائل، ‌ج 1، مسئله 2188؛ امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، ج 2، مسائل متفرقه، مسئله 85، ص 675، انتشارات اسلامی، چاپ اوّل.

منبع:islamquest.net


ویدیو مرتبط :
اذن پدر برای ازدواج دختر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حکم ازدواج دختر بدون اذن پدر



حکم ازدواج دختر بدون اذن پدر,ازدواج دختر بدون اجازه پدر

سۆال 1: در ازدواج چه موقت و چه دائم اگر دختر باكره باشد ولی سنش زیاد باشد آیا اذن پدر لازم است؟ در صورت عكس چطور یعنی اگر دختر باكره نباشد ولی سنش كم باشد؟

جواب: در دختر باكره بسیاری از فقها اذن پدر را شرط می داند و در دختر مدخوله كم سن چنانچه نتوانند صلاح و فساد خود را تشخیص دهد اذن پدر لازم است. (ر.ك توضیح المسائل مراجع، ج2، م2376)


سۆال 2: اگر دختری بدون اذن پدر ازدواج كند آیا عقد آنها صحیح است؟

جواب: بسیاری از فقها اجازه پدر را در ازدواج دختر باكره شرط می دانند و عقد بدون اذن پدر را باطل می دانند در خصوص مسئله می توانید از مرجع تقلید خودتان سۆال فرمایید. (همان مدرك و ر.ك استفتائات جدید امام (ره)، ج3، ص159، س4)


سۆال 3: كسی كه نه پدر دارد و نه جد پدری برای ازدواج باید از چه كسی اجازه بگیرد؟

جواب: اگر خودش بالغه باشد یعنی صلاح و فساد خود را تشخیص دهد اجازه خود او كافی است اگر چه مستحب است از برادر بزرگتر اذن بگیرد. (ر.ك تحریر الوسیله امام خمینی (ره)، ج2، ص256، م9 و استفتائات جدید امام (ره)، ج3، ص170، س29)


سۆال 4: اگر دختری بداند كه پدرش در صورت اطلاع از ازدواج موقت او با پسری به دلیل صلاحیت پسر و شناخته بودن او برای پدرش, مخالفتی نمی كند آیا می تواند بدون اطلاع پدرش صیغه عقد موقت بخواند؟

جواب: اطمینان به رضایت كافی نیست اگر دختر مستقیماً نمی تواند موضوع را با پدر مطرح كند به وسیله یكی از بستگان پدر را در جریان امر قرار دهد و از ارتباط دور از چشم خانواده جداً پرهیز نماید زیرا خدای نكرده ممكن است موجب پی آمدهای غیر قابل جبران گردد. (ر.ك توضیح المسائل 12 مرجع، ج2، ص451)


سۆال 5: آیا در صیغه محرمیت اذن پدر دختر لازم است؟

جواب: صیغه محرمیت چیزی جز عقد موقت نیست و شرایط عقد موقت در آن لازم است. (ر.ك استفتائات امام (ره)، ج3، ص113، س87)

منبع: andisheqom.com