مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

پیامبر وضو گرفتن را از كه آموخت؟



پیامبر وضو گرفتن را از كه آموخت

پس از نزول نخستین آیات از قرآن كریم، در روز دوم بعثت، جبرئیل نزد پیامبر اكرم (ص) آمد و طریقه وضو گرفتن و نماز خواندن را به وی آموخت.


با نزول نخستین آیات از پیام وحی، پیامبر رسالت خویش را آغاز نمود. همسر رسول خدا، خدیجه بنت خویلد اسدی، نخستین فرد از زنان است كه در پی آگاهی از بعثت، مسلمان شد. در این زمینه، اختلاف نظری میان تاریخ‌نویسان نیست؛ ولی درباره اشخاص دیگر اختلاف نظرهایی وجود دارد. بر پایه دیدگاه مشهور شیعیان و اهل سنت، نخستین مرد مسلمان حضرت علی (ع) بود كه از دوران كودكی تحت سرپرستی حضرت رسول قرار داشت و در همه كارها پیرو وی بود و لحظه‌ای به خداوند شرك نورزید. البته بر پایه روایت‌های معتبر، وی نخستین شخصی است كه اسلام آورده یا نماز خوانده و یا ایمان آورده است و تعبیر «نخستین مرد» منافاتی با «نخستین مسلمان» بودن ایشان ندارد. پس از ایشان نیز زید بن حارثه به دعوت پیامبر ایمان آورد.

پس از نزول نخستین آیات از قرآن كریم، در روز دوم بعثت، جبرئیل نزد حضرت آمد و طریقه وضو گرفتن و نماز خواندن را به وی آموخت. حضرت علی (ع) نیز آن را از پیامبر (ص) فراگرفت و نخستین نماز بر پایه آموزش جبرئیل در ظهر این روز به پای داشته شد.

در پی گذشت مدتی از دعوت پنهانی، مسلمانان برای انجام فرایض خویش به دره‌های پیرامون مكه می‌رفتند. پیامبر (ص) نیز در خانه ارقم* مخزومی كه در دامنه كوه صفا قرار داشت، مردم را به اسلام دعوت می‌كرد كه ثمره آن اسلام آوردن۴۰ تن بود. پس از سپری شدن دوران دعوت پنهانی، آیاتی بر حضرت نازل شد كه بر پایه آن، رسول خدا مأمور شد مردم را آشكارا به دین اسلام دعوت نماید. بر همین اساس، ایشان نخست سران و بزرگان قریش اعم از بنی‌هاشم، بنی‌عبدالمطلب، بنی‌عبدالشمس و فرزندان عبدمناف را به مهمانی دعوت نمود تا موضوع رسالت را به آن‌ها اعلام نماید و آن‌ها را به آیین اسلام و یكتاپرستی فراخواند. در آن همایش كه به رخداد یوم الدار شهرت یافت، حضرت پس از بیان رسالت و مأموریت خویش برای هدایت انسان‌ها، از آن‌ها خواست تا دعوت او را بپذیرند؛ ولی هیچ كس جز حضرت علی (ع) به دعوت او پاسخ نداد. سپس پیامبر دعوت آشكار خویش را آغاز نمود و مردم را به سوی خدا دعوت كرد و با واكنش قریش روبه‌رو شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج


ویدیو مرتبط :
طریقه وضو گرفتن پیامبر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آتش گرفتن دفتر مجله اهانت كننده به پیامبر(ص)



 

آتش گرفتن دفتر مجله اهانت كننده به پیامبر(ص)

 

ایسنا : یكی از مقام‌های پلیس فرانسه اعلام كرد كه این حریق در طول سه‌شنبه شب در دفتر هفته‌نامه "شارلی هبدو" رخ داد، هنوز علت این آتش‌سوزی مشخص نشده است. این حریق تلفاتی در پی نداشته است.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مدیر این هفته‌نامه كه از نام "شارب" استفاده می‌كرد، به تلویزیون بی.اف.ام گفت كه وسعت خسارت ناشی از این حریق بسیار زیاد است و بسیاری از فایل‌های كامپیوتری نیز از بین رفته‌اند.

كارمندان این هفته‌نامه نیز اعلام كردند كه پس از اقدام موهن مجله در توهین به حضرت محمد (ص) تهدیدهای فراوانی دریافت كرده‌اند.

وبسایت این نشریه هم هدف حمله هکرهایی قرار گرفته که با درج پیام‌هایی به زبان‌های ترکی و انگلیسی، از تصمیم به انتشار این ویژه نامه انتقاد کرده‌اند.... /isna.ir