مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

پلورالیسم فلاح ، نه پلورالیسم نجات



 پلورالیسم نجات,پلورالیسم یعنی چه

سالیان سال بود که در باورها القا شده بود که فقط گروه شیعه ۱۲ امامی است که در درگاه باری تعالی رستگار بوده و مابقی با مشکل سقوط و خشم خداوند روبرو خواهند شد .

سالیان سال بود که در باورها القا شده بود که فقط گروه شیعه ۱۲ امامی است که در درگاه باری تعالی رستگار بوده و مابقی با مشکل سقوط و خشم خداوند روبرو خواهند شد .

اما مدتی است که بجای نظریه فوق ، با توجه به برداشت از آیات زیر ، پلورالیسم نجات از جهنم و خشم خداوند ، نه تنها جهت دیگر فرقه های اسلامی ، بلکه جهت همه پیروان ادیان در سراسر جهان ( ابراهیمی و غیر ابراهیمی ) ، با رعایت سه شرط ( اعتقاد به خداوند ، اعتقاد به هدفمندی خلقت ( معاد ) و انجام عمل صالح ) ، مطرح شده است : **

۱ - " ان الذین امنوا و الذین هادوا و النصاری و الصابئین من امن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون " ۱

" کسانی که ( به پیامبر اسلام ) ایمان آورده اند ، و کسانی که به آئین یهود گرویدند و نصاری و صابئان [= پیروان یحیی ] هر گاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند ، و عمل صالح انجام دهند ، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است ؛ و هیچ گونه ترس و اندوهی برای آنها نیست ."

۲- " ان الذین امنوا و الذین هادوا و الصابئون و النصاری من امن بالله و الیوم الاخرو عمل صالحا فلاخوف علیهم ولاهم یحزنون" ۲

" آنها که ( به پیامبر اسلام ) ایمان آورده اند و یهود و صابئان و مسیحیان ، هرگاه به خداوند یگانه و روز جزا ، ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند ، نه ترسی بر آنهاست ، و نه غمگین خواهند شد. "

۳- " ان الذین امنوا و الذین هادوا و الصابئین و النصاری و المجوس و الذین اشرکوا ان الله یفصل بینهم یوم القیامة ان الله علی کل شی ء شهید " ۳

" مسلّماً کسانی که ( به پیامبر اسلام ) ایمان آورده اند، و یهود و صابئان و نصاری و مجوس ( زرتشتیان ) و مشرکان ؛ خداوند ، در میان آنان روز قیامت داوری می کند ؛ خداوند بر هر چیز گواه (و از همه چیز آگاه) است . "

لیکن ؛ از آنجا که خداوند انسان را برای خود خلق کرده ۴ و از روح خود در او دمیده ۵ و نهایت راه کمالی او را جنت ماوای خود معرفی نموده است ۶ ، و با توجه به خیل آیات قرآن ، که بعضا در ذیل آورده شده است ، این نظریه نیز ناقص بوده و بلکه نظریه پلورالیسم فلاح که شامل ورود به بهشت و تنعم جاودانه است و از نظر خداوند " فوز عظیم " خوانده شده ، قابل دفاع تر است ؛ چرا که اصل ، فلاح و رستگاری انسان در مسیر رو به رشد الهی است ، مگر آنکه خلاف آن،با عدم رعایت شرایط فوق الذکر، ثابت گردد که تبعا دچار نتیجه اعمال خود و نتیجتا خشم خداوند خواهد شد :

۱-  ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوالصالحات ۷
که انسانها همه در زیانند؛ مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند .

۲ - من تاب و امن و عمل صالحا فاولئک یدخلون الجنة و لا یظلمون شیئا ۸

آنان که توبه کنند، و ایمان بیاورند، و کار شایسته انجام دهند؛ چنین کسانی داخل بهشت می شوند، و کمترین ستمی به آنان نخواهد شد.

۳- من عمل سیئة فلا یجزی الا مثلها و من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فاولئک یدخلون الجنة یرزقون فیها بغیر حساب ۹

هر کس بدی کند، جز بمانند آن کیفر داده نمی شود؛ ولی هر کس کار شایسته ای انجام دهد خواه مرد یا زن در حالی که مؤمن باشد آنها وارد بهشت می شوند و در آن روزی بی حسابی به آنها داده خواهد شد.

۴- یوم یجمعکم لیوم الجمع ذلک یوم التغابن و من یؤمن بالله و یعمل صالحا یکفر عنه سیئاته و یدخله جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها ابدا ذلک الفوز العظیم ۱۰

این در زمانی خواهد بود که همه شما را در روز اجتماع [= روز رستاخیز] گردآوری می کند؛ آن روز روز تغابن است (روز احساس خسارت و پشیمانی)! و هر کس به خدا ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد، گناهان او را می بخشد و او را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است وارد می کند، جاودانه در آن می مانند؛ و این فوز عظیم است!

بنابراین همگان ، رستگار خواهند شد مگر آن که خلاف آن ، آنهم در محضر الهی و به قضاوت خود او ، اثبات گردد .

و البته جهت شمول بنده خاص خداوندی شدن ، که آخرین مرحله کمالی بشر بوده و بعد از عبور از بهشت مذکور در آیات فوق ، امکان ورود به جنت ماوای الهی را پیدا می کند ، علاوه بر شرایط حداقلی فوق ، نیاز به مراقبه نفس مدام و انجام رشته اعمالی است که او را به مرتبه " نفس مطمئنه " برساند ، که در آیات زیر اینگونه بیان شده است :

یا ایتها النفس المطمینه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی . ۱۱

" تو ای روح آرام یافته ! به سوی پروردگارت بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است ، پس در سلک بندگانم درآی ، و در بهشت من وارد شو ! ."

================================
 زیرنویسها :
    ** از جمله به"عدل الهی شهید مطهری ،اسلام دین فطرت آیه اله منتظری و المیزان علامه طباطبایی "ذیل آیات فوق مراجعه شود .
 ۱- سوره بقره - آیه ۶۲
۲- سوره مائده - آیه ۶۹
۳- سوره حج - آیه ۱۷
 ۴- حدیث قدسی :یابن آدم خلقت الاشیاء کلها لاجلک و خلقتک لاجلی . المواعظ العددیه ، الباب ۱۲ ، الفصل ۲ ص ۲۵۵
 ۵- و نفخت فیه من روحی حجر – قرآن ، آیه ۲۹
۶- یا ایتهاالنفس المطمینه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی . قرآن ، سوره فجر - آیه ۲۷ تا ۳۰
۷- سوره عصر ، آیات ۲ و ۳
 ۸- سوره مریم ، آیه ۶۰
 ۹- سوره غافر ، آیه ۴۰
۱۰- سوره تغابن ، آیه ۹
 ۱۱- قرآن ، سوره فجر - آیه ۲۷ تا ۳۰

منبع:aftabir.com


ویدیو مرتبط :
نقدی بر " پلورالیسم دینی "

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دعای نجات از تنگناها



 

 

دعای نجات از تنگناها

 

رسول اکرم (ص) فرموده است: «هر کس زیاد ذکر «استغفرالله ربی و اتوب الیه» گوید، خداوند گره غمهای او را بگشاید، و از هر تنگنایی بیرونش برد، و از آن جا که گمانش را هم نمی برد، روزیش رساند.