مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

وفای به عهد در قرآن



راه ملاقات با امام زمان

به عهد و پیمن وفا کنید زیرا عهد و پیمان مورد بازپرسی است

 

وفای به عهد یک دستور قرآنی است که در علم حقوق و تجارت گاه به جای آن واژه‌های وفای تعهد، پرداخت و اجرای تعهد به کار برده می‌شود. در لغت به معنای به جای آوردن تعهد و انجام دادن عهد و پیمان و در واقع به معنای اجرای قرارداد است. در تجارت این اصطلاح شامل پرداخت پول، انجام کار یا خودداری از انجام کار و انتقال یا تسلیم حق یا مال است.

امام زمان (عج) می‌فرماید :
وَ لَوْ اَنَّ أشیاعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه ُ لِطاعَتِهِ، عَلى اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقائنا، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَةُ بِمُشاهِدَتِنا، عَلى حقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُکْرِهُهُ. (بحارالانوار ۵۳: ۱۷۷)

از امام  علیه  السلام  نقل شده که به شیخ مفید فرمود:
اگر دلهاى شیعیان ما  که خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق کند در وفا کردن به پیمانشان یکى بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخیر نمى افتاد، بلکه سعادت دیدار با ما همراه با شناخت و صداقت براى آنان زود به دست مى آمد، چیزى جز کارهاى ناشایست آنان ما را از ایشان محبوس نمى سازد.

###

سه نکته :
 در معامله با مردم خیانت نکن
حضرت رضا(ع) از پدرانش از پیامبر خدا روایت می کنند که آن حضرت فرمود: کسی که با مردم معامله کند و به آنان ستم نورزد و سخن بگوید و به آنان دروغ نگوید و به آنان وعده دهد و خلف وعده نکند از کسانی است که مروتش کامل شده و عدالتش آشکار گشته، برادری اش واجب شده و غیبتش حرام است.

 از عهد و پیمان می پرسند
قرآن مجید  و روایات نسبت به این حقیقت تاکید و پافشاری دارند.

"و اوفوا بالعهد ان العهد کان مسئوولا (سوریه اسراء آیه ۳۴)؛ به عهد و پیمن وفا کنید زیرا عهد و پیمان مورد بازپرسی است".

 همه دین همین است!
شخصی به نام ابومالک می گوید به حضرت علی بن الحسین (ع) گفتم مرا به همه قوانین دین خبر ده، گفت حضرت فرمودند گفتار حق و حکومت به عدالت و وفای به عهده همه قوانین دین است.
 
منبع:afkarnews.ir


ویدیو مرتبط :
وفای به عهد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وفای به عهد عجیب پس از قهرمانی /عکس


لوئیس نیكولن رییس ۶۸ ساله باشگاه مون پلیه بعد از قهرمانی تیمش در لیگ فرانسه موهایش را به رنگ پیراهن تیم در آورد!

خبرگزاری ایسنا: لوئیس نیكولن رییس ۶۸ ساله باشگاه مون پلیه بعد از قهرمانی تیمش در لیگ فرانسه موهایش را به رنگ پیراهن تیم در آورد!

باشگاه مون‌پلیه با پشت سر گذاشتن تیم‌های قدرتمندی همچون پاری سن ژرمن، لیون و المپیك مارسی برای نخستین بار در تاریخ لیگ فرانسه قهرمان شد.

رییس این باشگاه پیش ازاین قول داده بود كه در صورت قهرمانی مون پلیه، موهای سرش را به رنگ پیراهن تیم یعنی نارنجی و آبی در می‌آورد. او پس از قهرمانی به وعده خود عمل كرد و در یك برنامه تلویزیونی با رنگ كردن موهای سرش تعجب همگان را بر انگیخت.



سرمایه‌ی باشگاه مون پلیه كه این فصل به مقام قهرمانی لیگ فرانسه رسید، تنها ۳۸ میلیون یورو است، این در حالی است كه پاری سن ژرمن، تیم دوم جدول رده‌بندی تنها برای جذب پاستوره ۴۲ میلیون یورو پرداخت كرد.


نیكولن كه از اقدام خود اصلا پشیمان به نظر نمی‌رسید، اعلام كرد كه اگر تیمش روزی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود، موهایش را از ته خواهد تراشید!