مذهبی
2 دقیقه پیش | دعای مشلول همراه ترجمهدعای مشلول همراه ترجمه موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ... |
2 دقیقه پیش | رمزی برای استجابت دعایکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ... |
هدیه اختصاصی به حضرت زهرا (علیهاالسلام)
«سبحان الله» تعظیم مقام بلند و با عظمت خدا و منزه دانستن او از آنچه كه مشركان مىپندارند، است و زمانى كه بنده این كلمه را مىگوید، همه فرشتگان بر او درود مىفرستند
یکی از اعمالی که بعد از نماز به انجام آن بسیار سفارش ده است ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد.
معنای تسبیحات چیست؟ و ارتباط این سه منبع نور چه می تواند باشد؟
شاید بتوان گفت که این 100 واژهی نورانی و تکرار کلمات، تصویری از یک سیر روحانی باشد، یک حرکت آسمانی.
الله اكبر، اولین ذكر تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام
در تسبیح فاطمى علیهاالسلام، انسان با گفتن «الله اكبر» به نهایت عجز خود اعتراف مىكند و به ناتوانیش به درگاه الهى بارها اقرار مىكند.
جمیع بن عمیر گوید: در محضر امام صادق علیه السلام بودم، حضرت از من پرسید: جمله «الله اكبر» یعنى چه؟ گفتم: یعنى خدا از همه چیز بزرگتر است، حضرت فرمود: مطابق این معنى، خدا را چیزى تصور كرده و سپس مقایسه با سایر اشیاء كردهاى و او را بزرگتر از آن چیزها تصور نمودهاى. عرض كردم: پس معنى الله اكبر چیست؟ حضرت پاسخ داد: معنایش این است كه؛ «الله اكبر من ان یوصف؛ خداوند بزرگتر از آن است كه توصیف گردد.» (شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) امام خمینى، ص 417)
الحمدلله دومین ذكر تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام
پس از آن كه انسان به عجز و ناتوانى خویش در شناخت خالق اعتراف كرد، با گفتن الحمدلله كه از افضل اذكار تسبیح است، وارد مرحله بعدى مىشود.
امام صادق علیه السلام به فضیلت تسبیح بعد از نمازهاى واجب چنین اشاره كرد: «هر كس بعد از نماز واجب تسبیح فاطمه زهرا علیهاالسلام را به جا آورد، قبل از این كه پاى راست را از بالاى پاى چپ بردارد، جمیع گناهانش آمرزیده مىشود.»
حضرت امام خمینى؛ در باب حمد مىفرماید: «حمد خدا مساوی شكر است؛ چنانچه در روایات كثیره وارد است كه، كسى كه بگوید: الحمدلله، شكر خدا را ادا كرده؛ چنانچه [امام صادق علیه السلام] فرمود: شكر هر نعمتى، و اگر چه بزرگ باشد این است كه حمد خداى عزّ و جلّ كنى.»
و ... [امام صادق علیه السلام] فرمود: ... كمال شكر گفتن فرد این است؛ الحمدلله رب العالمین . ... و در حدیثى حماد بن عثمان گفت: بیرون آمد حضرت صادق علیه السلام، از مسجد و حال آن كه گم شده بود مركوب آن حضرت. فرمود: «اگر خداوند آن را به من برگرداند، خدا را شكر مىكنم؛ شکری که حق اوست.» گفت درنگى نكرد تا آن كه آن مركوب آورده شد. پس فرمود: «الحمدلله». قائلى عرض كرد: «فدایت شوم، آیا شما نگفتید كه شكر خدا مىكنم، شکری که حق اوست؟»
چنین تسبیح مهمّی آداب خاصّی را نیز میطلبد: 1. این ذکر را در کمال آرامش و تأمین روحی انجام دهید؛ 2. بدون تسبیح از کنار سجّاده برنخیزید؛ 3. این ذکر را با سرعت انجام ندهید؛ 4. قبل از اینکه پاهایتان را حرکت بدهید و از حالت نمازگزار خارج شوید، این ذکر را انجام بدهید
فرمود: «آیا نشنیدى كه من گفتم: الحمدلله.»
از این روایت معلوم مىشود كه افضل حمد خداوند، شكر لسانى است. (اسرار و آثار تسبیح حضرت زهرا علیهاالسلام، ص 48 به نقل از معانى الاخبار)
سبحان الله سومین ذكر تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام
شخصى از حضرت على علیه السلام پرسید: معنى سبحان الله چیست؟ حضرت فرمود: «سبحان الله» تعظیم مقام بلند و با عظمت خدا و منزه دانستن او از آنچه كه مشركان مىپندارند، است و زمانى كه بنده این كلمه را مىگوید، همه فرشتگان بر او درود مىفرستند.» (شرح چهل حدیث، امام خمینى، ص 349)
چرا در تسبیح حضرت فاطمه ما باید 34 بار الله اکبر و 33 بار الحمدالله و 33 بار سبحان الله بگوییم؟
طبق روایات قطعی (ر.ک کافی ج 3 ص 343) تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها، بسیار بسیار سفارش شده است، و شکل کار همان است که شما اشاره کردید، این نوع تسبیح را پیامبر گرامی اسلام به دختر گرامیشان تعلیم داده است و اگر بهتر از آن بود همان را تعلیم می فرمودند.
امام باقر علیه السلام فرمودند هیچ عبادتی بالاتر از تحمید (حمد گفتن) طبق تسبیح فاطمه زهرا نیست، و اگر از این بهتر وجود داشت پیامر آن را به فاطمه واگذار می فرمود.(همان)
دلیل آن نیز دستور دینی است که از پیامبر و ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین به ما رسیده استٰ، بنابراین همانطور که در سائر دستورات دینی مثل تعداد رکعات نماز و ایام روزه و غیره توجه به عدد مهم است اینجا نیز خاصیتی در آن نهفته که باید به همان طریق صورت پذیرد.
«سبحان الله» تعظیم مقام بلند و با عظمت خدا و منزه دانستن او از آنچه كه مشركان مىپندارند، است و زمانى كه بنده این كلمه را مىگوید، همه فرشتگان بر او درود مىفرستند»
دو هدیه اختصاصی پیامبر خدا به حضرت زهرا (علیهاالسلام)
پیامبر گرامی اسلام (صلی الله و علیه وآله) دو هدیه گرانبها به دختر خود، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دادند، یکی هدیه مُلکی "فدک " بود که آن را باب الکریم وضع کردند و دیگری هدیه ملکوتی "تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) " است.
در اهمیّت این ذکر همین بس که حضرت امام صادق (علیه السلام) درباره آن فرمودهاند: "اگر هدیه و نحلهای بالاتر از آن تسبیح بود، پیامبر اسلام آن را به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) تعلیم میدادند. "
این تسبیح و تعلیم جزو بهترین و برترین تعلیمهای ملکوتی است که به صورت خاصّی به آن حضرت تعلیم داده شده تا دیگران هم از آن استفاده کنند. این یک تعلیم عمومی نبود، بلکه یک نحله و عطایی است که پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله) به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دادند، آنگاه به برکت آن معلّم، پیامبر (صلی الله و علیه وآله) و این متعلّمه، حضرت زهرا(سلام الله علیها)، دیگران هم از منابع معنوی آن بهره میبرند. از سوی دیگر حضرت زهرا (سلام الله علیها)، هم منافع هدیه ملکی (فدک) را در اختیار محرومان و مستضعفان قرار دادند.
آداب تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها
چنین تسبیح مهمّی آداب خاصّی را نیز میطلبد:
1. این ذکر را در کمال آرامش و تأمین روحی انجام دهید؛
2. بدون تسبیح از کنار سجّاده برنخیزید؛
3. این ذکر را با سرعت انجام ندهید؛
4. قبل از اینکه پاهایتان را حرکت بدهید و از حالت نمازگزار خارج شوید، این ذکر را انجام بدهید.
منبع:tebyan.net
ویدیو مرتبط :
ذکر مصیبت حضرت زهرا علیهاالسلام / آیت الله یثربی
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
اسرار تسبیحات حضرت زهرا (علیهاالسلام)
نجات از شقاوت
تسبیحات حضرت زهرا(علیهاالسلام) از آثار و برکات بسیارى برخوردار است که از جملهى آنها نجات یافتن از شقاوت و بدبختى است. هر انسانى به تناسب بینش و نگرشى که به جهان هستى و وجود پرآشوب خود دارد به دنبال خوشبختى است، و به عبارتى دیگر یکى از مهمترین مسائلى که همهى انسانها را آگاه یا ناآگاه به خود مشغول داشته است به طورى که کارهاى زندگى و برنامههایشان را در جهت وصول به آن پىریزى مىکنند، مسئلهى رسیدن به سعادت و گریز از شقاوت است.
منتهى از آنجایى که انسان اختیار دارد؛ راه خودش را باید آزادانه انتخاب کند. لذا انسان بعد از این که راه برایش نمایان شد، گاهى حسن انتخاب به خرج مىدهد و راه هدایت مىپیماید، و گاهى سوء انتخاب به خرج داده و راه ضلالت و گمراهى پیش مىگیرد. و این مسئله شقاوت و سوء عاقبت مسئلهاى است که همهى آنان که به خود آمدهاند، از آن مىترسند و آنها که بصیرت ندارند و در خواب غفلت عمر مىگذرانند از آن نیز به غفلت به سر مىبرند.
لذا آن دسته که داراى بصیرت هستند، به لحاظ خوف از شقاوت همیشه دست به دعا و ذکر بلند مىکنند و با تضرع و اصرار از خداى خویش طلب دورى از شقاوت و رسیدن به سعادت مىنمایند. مداومت بر تسبیحات حضرت فاطمه(علیهاالسلام)، موجب محفوظ ماندن از شقاوت و بدبختى است.
از این رو شایسته نیست که از برکات و آثار آن غفلت نموده و در انجام آن کوتاهى و سستى نماییم. امام صادق(علیهالسلام) در این رابطه مىفرماید: «یا ابا هارون، انا نامر صبیاننا بتسبیح فاطمه علیهاالسلام کما نامرهم بالصلاه، فالزمه، فانه لم یلزمه عبد فشقى»(1)؛ اى ابا هارون! ما بچههاى خود را همانطور که به نماز امر مىکنیم به تسبیحات حضرت فاطمه(علیهاالسلام) نیز امر مىکنیم. تو نیز بر آن مداومت کن، زیرا هرگز به شقاوت نیفتاده است بندهای که بر آن مداومت نموده است.
امام صادق(علیهالسلام) در این رابطه مىفرماید: اى ابا هارون! ما بچههاى خود را همانطور که به نماز امر مىکنیم به تسبیحات حضرت فاطمه(علیهاالسلام) نیز امر مىکنیم. تو نیز بر آن مداومت کن، زیرا هرگز به شقاوت نیفتاده است بندهای که بر آن مداومت نموده است.
و نیز از این حدیث شریف استفاده مىشود که شایسته است والدین محترم، تسبیحات حضرت زهرا (علیهاالسلام) را مانند نماز به فرزندانشان تعلیم کنند، باشد که مشمول این حدیث گردند.
دورى شیطان و خشنودى خدا
شیطان همواره دشمن دیرینهى انسان بوده و هست و هیچگاه انسان از حیلهها و خواطر شیطانى او در امان نیست. شیطان بنا بر آیات الهى، دشمن قسم خوردهى انسان است تا او را به هر طریق ممکن به گمراهى بکشاند. از این رو آدمى همیشه در معرض تهاجم شیطان و وساوس شیطانى است. بعضى انسانها در مقابل این تهاجم شیطانى و خواطر نفسانى همیشه در حال فرارند که در این صورت همواره مورد تعقیب شیطان و خواطرند، و هیچگاه خلاصى ندارند و اى بسا در آخر خسته شده و نفسزنان تسلیم شوند، و عدهاى اندک در تلاشاند که با مداومت بر ذکر و فکر و عمل، چنان رفتار کنند که شیطان و خواطر را از خود فرارى دهند و شیطان را از خود دور کنند که البته راهى است مشکل. کسانى که به این مقام برسند داراى نفس مطمئنه خواهند شد که دیگر دگرگونى در آن راه ندارد.
وقتى انسان توانست شیطان را از خود دور و طرد کند، و به طاعات عمل نماید و در کارها و اذکار و عبادتهاى خود اخلاص ورزد، رضایت خدا نیز حاصل گردد، چون شیطان و وساوس او یکى از بزرگترین موانع کسب رضایت و خشنودى حقتعالى است. آرى رضا و رضوان خداوند سبحان مطلوب سالکان و منتهاى آرزوى عارفان است.
یکى از راههایى که مىتواند شیطان را از انسان دور کرده و موجبات رضاى الهى را فراهم آورد مداومت بر تسبیحات حضرت فاطمه(علیهاالسلام) است. امام باقر(علیهالسلام) مىفرماید: «من سبح تسبیح فاطمه علیهاالسلام ثم استغفر، غفر له، و هى مائه باللسان، و الف فى المیزان، و یطرد الشیطان، و یرضى الرحمان»(2)؛ هر کس تسبیحات حضرت فاطمه(علیهاالسلام) را بجا آورد و پس از آن استغفار کند، مورد مغفرت قرار مىگیرد، و آن تسبیح به زبان صد تا است، و در میزان (اعمال) هزار (ثواب) دارد، و شیطان را دور کرده، و خداى رحمان را خشنود و راضى مىنماید.
امام باقر(علیهالسلام) مىفرماید: هر کس تسبیحات حضرت فاطمه(علیهاالسلام) را بجا آورد و پس از آن استغفار کند، مورد مغفرت قرار مىگیرد، و آن تسبیح به زبان صد تا است، و در میزان (اعمال) هزار (ثواب) دارد، و شیطان را دور کرده، و خداى رحمان را خشنود و راضى مىنماید.
از امام صادق(علیهالسلام) روایت است که وقتی انسان در جاى خواب خود مىخوابد، فرشتهی بزرگوارى و شیطان سرکشی به سوى او مىآیند، پس فرشته به او مىگوید:
روز خود را به خیر ختم کن و شب را با خیر افتتاح کن، و شیطان مىگوید: روز خود را با گناه ختم کن و شب را با گناه افتتاح کن. اگر اطاعت فرشته کرد و تسبیحات حضرت زهرا( علیهاالسلام) را در وقت خواب خواند، فرشته آن شیطان را میراند و از او دور مىکند، و او را تا هنگام بیدارى محافظت مىکند، پس باز شیطان مىآید و او را امر به گناه مىکند و ملک او را به خیر امر مىکند. اگر از فرشته اطاعت کرد و تسبیح آن حضرت را گفت آن فرشته، شیطان را از او دور مىکند و حقتعالى عبادت تمام آن شب را در نامهى عملش مىنویسد.(3)
برائت از دوزخ و نفاق
بنا بر روایت امام صادق(علیهالسلام)، تسبیحات حضرت زهرا(علیهاالسلام) از جملهى ذکر کثیرى است که خداوند در قرآن کریم یاد فرموده است:
«تسبیح فاطمة الزهراء علیهاالسلام من الذکر الکثیر الذى قال الله عز و جل: «واذکروا الله ذکرا کثیرا.» و از طرفى رسول گرامى اسلام فرموده است: «من اکثر ذکر الله عز و جل احبه الله و من ذکر الله کثیرا کتبت له برائتان؛ برائة من النار و برائة من النفاق»(4)؛ هر کس ذکر خداى عزوجل را بسیار کند خداوند او را دوست دارد، و هر کس ذکر خدا را بسیار کند براى او دو برائت(منشور آزادى) نوشته شود: یکى برائت از آتش جهنم، و دیگرى برائت از نفاق و دورویى. لذا تسبیحات صدیقهى طاهره اگر با شرائطش انجام پذیرد، موجب برائت از دوزخ و نفاق مى گردد.
پینوشت ها:
1ـ فروع کافى، کتاب الصلاه، ص 343، ح 13.
2ـ وسائل الشیعه، ج 4، ص 1023، ح 3.
3ـ شیطان دشمن دیرینهى انسان، محمد نصیرى، ص 136.
4ـ اصول کافى، ج 2، ص 499، ح 3.
منبع : تبیان
گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی