مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

نحوه محاسبه خمس !



محاسبه خمس,خمس,خمس چیست,طریقه محاسبه خمس

 نحوه محاسبه خمس !

 موقع محاسبه خمس نباید قیمت خرید هر جنس را مد نظر قرار دهد بلكه قیمت زمان محاسبه ملاك است و از این بالاتر این كه اگر كسی جنسی را برای فروش و سود بردن خرید و قیمت آن در بین سال خمسی افزایش یافت و با این حال آن شخص مال مذكور را نفروخت و با اینكه سال خمسی تمام شد آن مال را به امید افزایش قیمت بیشتر، نگهداری كرد و آن وقت، اُفت قیمت پدید آمد، در چنین حالتی نباید قیمت زمان پرداخت را برای محاسبه خمس در نظر بگیرد بلكه باید آن افزایش قیمتی كه در بین سال خمسی حاصل شده بود را نیز در محاسبه دخالت دهد البته در نحوه محاسبه خمس افزایش قیمت مذكور بین مراجع تقلید اختلافی است.
هر گاه شخصی درآمد خود را - اگر تا سر سال خمسی می ماند و متعلق خمس واقع می شود - سرمایه گذاری نمود به اصل آن سرمایه و به سود حاصل از آن در سر سال خمسی خمس تعلق می گیرد به طور مثال اگر با آن سرمایه ملكی خرید تا از این راه سودی عاید او شود یا ماشینی خرید تا با آن كار كند یا دستگاهی خرید مثل انواع و اقسام دستگاه ها و ابزار و آلات صنعتی تا از این طریق درآمد جدیدی كسب كند یا خانه خرید تا آن را اجاره دهد یا خانه ای ساخت برای اجاره دادن و همینطور مغازه ای ساخت برای كسب درآمد در جمیع این مثالها، هم به اصل سرمایه و هم به سود حاصل از آن در سر سال خمسی ، خمس تعلق می گیرد .
البته اگر كسی خانه ای برای سكونت خود تهیه نمود ولی بعدا به هر دلیل نتوانست از آن استفاده نماید و مجبور شد آن را اجاره دهد، در این صورت به اصل آن خانه خمس تعلق نمی گیرد ولی آن مالی را كه به عنوان اجاره دریافت می نماید هر مقدار آن كه تا سر سال خمسی باقی بماند ، پرداخت خمس آن یعنی یك پنجم آن واجب می شود .
و باز باید توجه داشت كه مثلا همین شخص اگر آن خانه را فروخت به پول حاصل از فروش آن خانه كه مورد احتیاج وی برای سكونت بوده خمس تعلق نمی گیرد و این نظر غالب مراجع عظام تقلید می باشد ولی حضرت امام (ره) حتی برای پول حاصل از فروش خانه ای كه مورد احتیاج برای سكونت بوده خمس قائل بوده اند .
 نكته مهم
باید توجه داشت كه وقتی می گوییم به اصل سرمایه خمس تعلق می گیرد ، این در صورتی خواهد بود كه آن مال سرمایه گذاری شده از موارد استثنای خمس نباشد. مثلا ارثیه یا مهریه یا دیه نباشد ولی در هر صورت به سود حاصله از سرمایه در صورت باقی ماندن تا سر سال خمسی ، خمس تعلق می گیرد .
یكی دیگر از مثالهای سرمایه كه مشمول خمس خواهد بود این است كه مثلا شخصی با درآمد خود و پولی كه اگر بماند مشمول خمس می شود اجناسی را تهیه نماید برای فروش و تجارت، كه در این صورت به جمیع آن اجناس با توجه به ارتفاع قیمتی كه در سر سال خمسی دارند ، خمس تعلق می گیرد با این توضیح كه :
موقع محاسبه خمس نباید قیمت خرید را مد نظر قرار دهد بلكه قیمت زمان محاسبه ملاك است و از این بالاتر این كه اگر كسی جنسی را برای فروش و سود بردن خرید و قیمت آن در بین سال خمسی افزایش یافت و با این حال آن شخص مال مذكور را نفروخت و با اینكه سال خمسی تمام شد آن مال را به امید افزایش قیمت بیشتر، نگهداری كرد و آن وقت، اُفت قیمت پدید آمد، در چنین حالتی نباید قیمت زمان پرداخت را برای محاسبه خمس در نظر بگیرد بلكه باید آن افزایش قیمتی كه در بین سال خمسی حاصل شده بود را نیز در محاسبه دخالت دهد البته در نحوه محاسبه خمس افزایش قیمت مذكور بین مراجع تقلید اختلافی است كه ذیلا متذكر می شویم :
بعضی از مراجع مثل حضرت امام(ره) و آیة الله اراكی(ره) و آیة اله فاضل لنکرانی(ره) و آیة الله سیستانی(دام ظله) وآیة الله تبریزی(ره) و  آیة الله مكارم شیرازی(دام ظله) می فرمایند :
خمس مقداری كه افزایش یافته واجب است به عنوان مثال اگر جنسی را به قیمت 100 هزار تومان خرید و در وسط سال قیمتش به 200 هزار تومان رسید ولی او آن جنس را نفروخت و بعد از سال خمسی آن جنس دوباره به قیمت 100 هزار تومان بازگشت نمود باید 40 هزار تومان به عنوان خمس بپردازد كه خمس مقدار افزایش یافته را نیز شامل می شود .
اما برخی از مراجع دیگر مثل آیة الله خوئی(ره) و آیة الله صافی گلپایگانی و آیة الله گلپایگانی(ره) می فرمایند :
خمس مقداری كه بالا رفته بر او واجب نیست بلكه :
آقای خوئی‌: « بلكه مقدار خمس چه نسبتی به مجموع اصل و ربح داشته به همان نسبت از موجودی عینا یا قیمتا باید بدهد.»
آقایان صافی و گلپایگانی: «بلكه همان مقدار از عین را كه در حال استقرار خمس به نسبت تمام عین خمس آن شده در حال گرانی عین و ارزانی آن باید بدهد. مثلا اگر از سرمایه خمس داده شده ، جنسی را هزار تومان خرید و در سر سال قیمت آن جنس شش هزار تومان شد شش یك آن جنس خمس آن می شود كه اگر نپرداخت و قیمت آن در سال بعد هم ترقی كرد قیمت تنزل نمود مثلا به همان هزار تومان اول رسید باید شش یك هزار تومان كه قیمت روز اداست بپردازد. »
 توضیحات:
منظور از كلمه ربح در كلام آقای خوئی همان سود است و منظور از كلمه عین در فرمایش هر سه بزرگوار ، همان اصل مال است در مقابل قیمت یعنی به قیمت یك كالا همان قیمت می گوید و وقتی اصل آن را در نظر می گیرند تعبیر به عین مال می نمایند .
و منظور از كلمه «شش یك » نیز همان یك ششم است .
و منظور از « قیمت روز ادا » قیمت زمان پرداخت خمس می باشد .
باز در انتهای این نوشتار به خواننده محترم توصیه می شود كه حتما برای محاسبه خمس خود به افراد مورد اطمینانی كه اشراف كامل بر این دست از مسائل دارند مراجعه نمایند چرا كه این مسائل به تخصصهای پیچیده ای نیاز دارد !!
منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
خمس (8) چگونگی محاسبه خمس (بخش پایانی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز صدور قبوض قرمز گاز؛نحوه محاسبه قبوض ۶ تا ۱۵۰ هزار تومانی



 

 

آغاز صدور قبوض قرمز گاز؛نحوه محاسبه قبوض ۶ تا ۱۵۰ هزار تومانی

 

خبرگزاری مهر جزئیات قیمت گذاری و نحوه محاسبه قبوض ۶ تا ۱۵۰ هزار تومانی مشترکان خانگی برای دوره زمستانی سال جاری را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با ورود موج جدید سرما در بخش عمده ای از شهرها و استانهای کشور و افزایش مصرف گاز طبیعی در بخشهای خانگی و تجاری به زودی پرونده صدور قبوض نجومی گاز خانگی برای مشترکان پر مصرف بازگشایی خواهد شد.

بر اساس فرمول جدید قیمت گذاری گاز خانگی ۱۲ ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

مطابق با تعرفه گاز زمستانی مشترکان خانگی (از ابتدای آبان ماه اعمال شده است) محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به چهار اقیلم (سرد یک، دو، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و ۱۲ دامنه مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شده است.

با توجه به اجرای سیاست شهرستانی – منطقه ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در بیش از ۳۶۰ شهر ایران مطابق با چهار اقلیم آب و هوایی تعیین شده که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.

از سوی دیگر مطابق با جداول تعریف شده مشترکان گاز خانگی که مصرف آنها مطابق با پله اول و دوم باشد قبوض سبز دریافت می کنند و مشترکانی که مصرف گاز آنها در پله های سه، چهار و پنج باشد، قبوض زرد دریافت خواهند کرد.

همچنین آن دسته از مشترکانی که مصرف گاز طبیعی آنها در ردیف پله های ششم تا دوازدهم قرار می گیرد قبوض قرمز دریافت خواهند کرد که میزان بار مالی قبوض گاز این دسته از مصرف کنندگان افزایش قابل توجه ای پیدا می کند.

با توجه به اینکه برای زمستان سالجاری تعرفه محاسبه گازبهای مشترکان خانگی تغییری پیدا نکرده است محاسبه قیمت گاز به ترتیب برای پله اول تا دوازدهم به ازای هر متر مکعب به ترتیب ۳۰، ۵۰، ۷۰، ۹۰، ۱۱۰، ۱۶۰، ۱۹۰، ۲۲۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۲۰ و ۳۵۰ تومان محاسبه خواهد شد.

نحوه محاسبه قبوض ۶ تا ۹ هزار تومانی

مشترکان خانگی ساکن در مناطق سردسیر که ماهانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر مکعب و مشترکان ساکن در مناطق گرمسیری که ماهانه حدود ۲۰۰ متر مکعب مصرف گاز مصرف کنند باید برای هر متر مکعب از این حامل انرژی ۳۰ تومان (پله اول) بپردازند.

در این صورت ماهانه برای مشترکان خانگی ساکن در شهرهای سردسیر ۷۵۰۰ تا ۹۰۰۰ هزار تومان و برای مشترکان ساکن در مناطق گرمسیر با مصرف گاز کمتر قبوض سبز رنگی با قیمت حدود ۶۰۰۰ هزار تومان صادر خواهد شد.

نحوه محاسبه گاز قبوض ۱۲ تا ۲۰ هزار تومانی

به گزارش مهر، مشترکان خانگی ساکن مناطق سردسیر که ماهانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ متر مکعب و مشترکان ساکن مناطق گرمسیری که ماهانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر مکعب مصرف کنند باید به ازای مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی ۵۰ تومان (پله دوم) پرداخت کنند.

از این رو برای مشترکان خانگی سردسیری ماهانه قبوض سبز رنگ ۱۷۵۰۰ تا ۲۰۰۰۰ هزار تومانی و برای مشترکان ساکن شهرهای گرمسیری قبوض سبز رنگ ۱۲۵۰۰ تا ۱۵۰۰۰ هزار تومانی توسط شرکت ملی گاز صادر خواهد شد.

نحوه محاسبه گاز قبوض ۲۴ تا ۳۵ هزار تومانی

مشترکان خانگی ساکن مناطق سردسیر که ماهانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ متر مکعب و مشترکان ساکن مناطق گرمسیری که ماهانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ متر مکعب مصرف کنند باید به ازای مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی ۷۰ تومان (پله سوم) پرداخت کنند.

از این رو برای مشترکان خانگی سردسیری ماهانه قبوض زرد رنگ ۳۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰۰ هزار تومانی و برای مشترکان ساکن شهرهای گرمسیری قبوض زرد رنگ ۲۸۰۰۰ تا ۲۴۵۰۰ هزار تومانی توسط شرکت ملی گاز صادر خواهد شد.

نحوه محاسبه گاز قبوض ۴۰ تا ۵۴ هزار تومانی

مشترکان خانگی ساکن مناطق سردسیر که ماهانه ۵۵۰ تا ۶۰۰ متر مکعب و مشترکان ساکن مناطق گرمسیری که ماهانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ متر مکعب مصرف کنند باید به ازای مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی ۹۰ تومان (پله چهارم) پرداخت کنند.

از این رو برای مشترکان خانگی سردسیری ماهانه قبوض زرد رنگ حدود ۴۹۰۰۰ تا ۵۴۰۰۰ هزار تومانی و برای مشترکان ساکن شهرهای گرمسیری قبوض زرد رنگ حدود ۴۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ هزار تومانی توسط شرکت ملی گاز صادر خواهد شد.

نحوه محاسبه گاز قبوض ۶۰ تا ۷۷ هزار تومانی

مشترکان خانگی ساکن مناطق سردسیر که ماهانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ متر مکعب و مشترکان ساکن مناطق گرمسیری که ماهانه ۵۵۰ تا ۶۰۰ متر مکعب مصرف کنند باید به ازای مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی ۱۱۰ تومان (پله پنجم) پرداخت کنند.

از این رو برای مشترکان خانگی سردسیری ماهانه قبوض زرد رنگ حدود ۷۱۰۰۰ تا ۷۷۰۰۰ هزار تومانی و برای مشترکان ساکن شهرهای گرمسیری قبوض زرد رنگ حدود ۶۰۵۰۰ تا ۶۶۰۰۰ هزار تومانی توسط شرکت ملی گاز صادر خواهد شد.

نحوه محاسبه گاز قبوض ۱۰۴ تا ۱۲۸ هزار تومانی

مشترکان خانگی ساکن مناطق سردسیر که ماهانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ متر مکعب و مشترکان ساکن مناطق گرمسیری که ماهانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ متر مکعب مصرف کنند باید به ازای مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی ۱۶۰ تومان (پله ششم) پرداخت کنند.

از این رو برای مشترکان خانگی سردسیری ماهانه قبوض قرمز رنگ حدود ۱۲۰۰۰۰ تا ۱۲۸۰۰۰ هزار تومانی و برای مشترکان ساکن شهرهای گرمسیری قبوض قرمز حدود ۱۰۴۰۰۰ تا ۱۱۲۰۰۰ هزار تومانی توسط شرکت ملی گاز صادر خواهد شد.

نحوه محاسبه گاز قبوض ۱۴۲ تا ۱۷۱ هزار تومانی

مشترکان خانگی ساکن مناطق سردسیر که ماهانه ۸۵۰ تا ۹۰۰ متر مکعب و مشترکان ساکن مناطق گرمسیری که ماهانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ متر مکعب مصرف کنند باید به ازای مصرف هر متر مکعب گاز طبیعی ۱۹۰ تومان (پله هفتم) پرداخت کنند.

از این رو برای مشترکان خانگی سردسیری ماهانه قبوض قرمز رنگ حدود ۱۶۱۰۰۰ تا ۱۷۱۰۰۰ هزار تومانی و برای مشترکان ساکن شهرهای گرمسیری قبوض قرمز حدود ۱۴۲۵۰۰ تا ۱۵۲۰۰۰ هزار تومانی توسط شرکت ملی گاز صادر خواهد شد.

به گزارش مهر، نحوه محاسبه گازبها و قبوض مجتمع های مسکونی به گونه ای است که کل گاز مصرفی بر تعداد کل واحدهای ساختمان تقسیم می شود و در نهایت عدد تقسیم شده معیار محاسبه گازبها قرار می گیرد ضمن آنکه ساختمانهای دوبلکس برای محاسبه گازبها یک واحد در نظر گرفته می شود.

آمارهای شرکت ملی گاز ایران نشان می دهد که محدوده مصرف گاز طبیعی ۷۰ تا ۷۵ درصد مشترکان خانگی در دوره زمستانی حدود ۳۰۰ متر مکعب در ماه است که در این صورت برای این دسته از مشترکان بار مالی قبوض گاز رقم قابل توجه ای نخواهد بود.... /  گزارش : خبرگزارى مهر