مذهبی
2 دقیقه پیش | دعای مشلول همراه ترجمهدعای مشلول همراه ترجمه موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ... |
2 دقیقه پیش | رمزی برای استجابت دعایکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ... |
مردهای که به اذن خدا زنده میشود
مردهای که به اذن خدا زنده میشود
قرآن کریم برای ترسیم ارزشها و ضد ارزشها، گاه به مقایسه آنان با یکدیگر پرداخته و در قالب تمثیلاتی چند، چهره نیکان و بدان، ابرار و اشرار را در کنار هم و در دو جبهه مخالف ترسیم کرده تا از فطرتهای سلیم و وجدانهای بیدار درباره نامساوی بودن آن دو اقرار بگیرد. یکی از این تمثیلات، تمثیل «مۆمن» و «کافر» در قالب مقایسه است.
غفلت
قرآن برای مرزهای جغرافیایی، نژادی، طبقاتی و مانند آن که انسانها را از یکدیگر جدا میکند، اهمیتی قائل نشده و تنها مرز را «ایمان» و «کفر» دانسته و بدین ترتیب جامعه انسانی را به دو گروه «مۆمن» و «کافر» تقسیم کرده است: «أَوَ مَن كَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ كَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا كَذَلِكَ زُیِّنَ لِلْكَافِرِینَ مَا كَانُواْ یَعْمَلُونَ»؛ «آیا كسى كه مرده[دل] بود و زندهاش گردانیدیم و براى او نورى پدید آوردیم تا در پرتو آن در میان مردم راه برود، چون كسى است كه گویى گرفتار در تاریكیهاست و از آن بیرونآمدنى نیست؛ این گونه براى كافران آنچه انجام مىدادند، زینت داده شده است»(1)
خداوند در این آیه شریفه افراد گمراه را که با پذیرش حق و ایمان تغییر مسیر دادهاند، به مردهای تشبیه میکند که به اراده و فرمان خدا زنده شده است. از نظر قرآن ایمان، عقیدهای خشک و خالی یا الفاظی تشریفاتی نیست؛ بلکه به منزله روحی است که در کالبد بیجان افراد بیایمان دمیده میشود و برر تمام وجود آنان اثر میگذارد.
چشمشان دید و روشنایی، گوششان قدرت شنوایی، زبانشان توان سخن گفتن و دست و پایشان قدرت انجام هر گونه کار مثبت را پیدا میکند. در حقیقت ایمان، افراد را دگرگون میسازد و در سراسر زندگی آنان اثر میگذارد و آثار حیات را در تمام شئون آنها آشکار میکند. قرآن می فرماید: ما برای چنین افرادی نوری قرار دادیم که با آن در میان مردم راه بروند.
از انجا که ایمان آدمی را به خودسازی دعوت میکند، پردههای خودخواهی، خودبینی، تعصب، لجاحت و هوی و هوس را از مقابل چشم جانش کنار میزند و حقایقی را برای وی نمایان میکند که هرگز قبل از آن قادر به درک آن نبود.
انسان در پرتو این نور میتواند راه زندگی خود را در میان مردم پیدا کند و از بسیاری از اشتباهات که دیگران به خاطر آز و طمع و به علت تفکر محدود مادی و یا غلبه خودخواهی و هوی و هوس گرفتار آن میشوند، مصون و محفوظ بماند.(2)
قرآن چنین فرد زنده، فعال، نورانی و مۆثری را با افراد بیایمان لجوج مقایسه کرده و میگوید: آیا چنین کسی همانند شخصی است که در امواج ظلمتها و تاریکیها فرو رفته است و هرگز از آن خارج نمیشود؟
عبارت «كَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ» ممکن است این تعبیر را در خود نهفته داشته باشد که: از هستی و وجود این افراد در حقیقت چیزی جز یک شبح، یک قالب، یک مثال یک مجسمه باقی نمانده است؛ هیکلی دارند بیروح و مغز و فکری از کار افتاده!(3)
علامه طباطبایی درباره این تمثیل قرآنی میفرماید: «در آیه شریفه استعاراتی به کار رفته، صلالت را به مرگ و ایمان و هدایت یافتن را به زندگی و هدایت یافتن به سوی ایمان را به احیاء و راه پیدا کردن به اعمال صالحه را به نور و جهل را به ظلمت تشبیه کرده، و همه این تشبیهات برای نزدیک ساختن مطلب به ذهن عامه مردم است؛ چون فهم عامه آنقدر رسا نیست که برای انسان از آن نظر که انسان است زندگی دیگری غیر از زندگی حیوانیاش سراغ گیرد، او در افق پستی که همان افق مادی است به سر میبرد و به لذایذ مادی و حرکات ارادی به سوی آن سرگرم است، و جز این سنخ لذایذ این قسم پیشرویها و حرکت دیگری سراغ ندارد و منشأ این سنخ شعور همان زندگی حیوانی است نه انسانی تا او بتواند به زندگی انسانی خود بپردازد.
این سنخ مردم، فرقی بین مۆمن و کافر نمیبینند و هر دو را از نظر داشتن موهبت حیات برابر میدانند. برای چنین مردمی معرفی کردن مۆمن را به اینکه او زنده است به زندگی ایمانی و دارای نوری است که با آن نور راه میرود و همچنین معرفی کردن کافر را به اینکه او مرده به مرگ ضلالت است، و در ظلمتی به سر میبرد که مخرج و مفری از آن نیست، محتاج است به تشبیهاتی که حقیقت معنای مورد نظر را به افق فهم آنان نزدیک کند»(4)
ایمان به خدا، روز جزا، فرشتگان الهی، شرایع آسمانی و در یک کلمه ایمان به غیب، نه تنها بر افکار و اندیشه آدمی تأثیر میگذارد و افق دید وی را وسعت میبخشد؛ بلکه بر اعمال و کردار آدمی نیز اثربخش است و زندگی او را از بعد عاطفی، اخلاقی، اجتماعی تحتالشعاع پرتوهای درخشان و حیاتبخش این خورشید مشعشع قرار خواهد داد.
پی نوشت ها :
1. انعام: 122.
2. قاسمی، حمید، تمثیلات قرآن و جلوههای تربیتی آن، ص 133.
3. تفسیر نمونه، ج5، ص 427.
4. المیزان، ج7، ص 514.
منبع:tebyan.net
ویدیو مرتبط :
هلالی:به اذن و مدد خالق یکتا / به اذن نبی الله / به اذن علی
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
مرده زنده شد؛ تبهكارها به دام افتادند
۶ نفر به بهانه فروش ۵۰۰ سكه طلای عتیقه مرد خریدار را به قتل رسانده و ۶۵ میلیون تومان پول همراه او را سرقت كردند، غافل از اینكه او نمرده و فقط بیهوش شده بود.
همین چند روز پیش بود كه یك مرد شیرازی به صورت اتفاقی یكی از دوستان قدیمی خود را در خیابان ملاقات كرد.
ساعتی بعد آنها وقتی در یك رستوران كنار هم نشستند، دوست قدیمی گفت در زمینه خرید و فروش سكههای طلای عتیقه فعالیت میكند و در مدت كوتاهی، ثروت كلانی به دست آورده است.
دوست قدیمی مدام از مال و اموال كلان خود و سفرهای خارج از كشور و خرید ویلا تعریف میكرد و سرانجام مرد شیرازی كه تحتتاثیر صحبتهای دوست خود قرار گرفته بود؛ از او خواست تا شرایطی فراهم كند تا وی نیز بتواند با ۶۵ میلیون تومان سرمایه خود سكه طلا بخرد.
پس از استقبال دوست قدیمی از درخواست مرد شیرازی، قرار شد چند روز دیگر وی با حضور در یكی از محلههای جنوبی تهران ۵۰۰ سكه طلای عتیقه را خریداری كند.
● حمله به خریدار طلا
سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران در ارتباط با این پرونده به «جامجم» گفت: پس از تعیین محل قرار در یك ساختمان نیمه كاره حوالی عبدلآباد، مرد خریدار كه بیصبرانه در انتظار دریافت ۵۰۰ سكه طلا بود، در ساعات پایانی یكی از روزهای هفته جاری وارد محل قرار شد، اما هنوز دقایقی از حضور وی در ساختمان نیمهكاره نمیگذشت كه ۶ نفر دیگر وارد محل شدند و با حمله به سوی وی و انداختن طناب دور گردنش ۶۵ میلیون تومان پول مرد شهرستانی را سرقت كرده و به تصور این كه او را به قتل رساندهاند، جسد مرد خریدار را در گوشهای از ساختمان پنهان كردند تا روز بعد آن را از محل خارج كنند.
رئیس پلیس آگاهی تهران افزود: ۲ ساعت پس از این ماجرا، مرد خریدار كه بیهوش شده بود، پس از به هوش آمدن از ساختمان نیمه كاره خارج شد و موضوع را به یكی از خودروهای گشت كلانتری ۱۵۲ خانیآباد نو اطلاع داد.
● پرونده در پلیس آگاهی
محمدیان اضافه كرد: ساعتی بعد از شكایت مرد مالباخته، ماموران كلانتری ۲ نفر از متهمان را دستگیر كردند و پرونده با دستور قضایی به پلیس آگاهی ارجاع شد.
شاكی پس از حضور در پلیس آگاهی گفت: وقتی به قصد خرید ۵۰۰ سكه طلا وارد ساختمان نیمه كاره شدم،در یك لحظه ۶ نفر كه خود را فروشنده سكههای طلا معرفی میكردند، به من حملهور شدند و زمانی كه طناب را دور گردنم انداختند، ابتدا وانمود كردم خفه شدهام، اما در ادامه به یكباره بیهوش شدم.
سرهنگ محمدیان بیان كرد: اگرچه متهم در ابتدای تحقیقات عنوان میكرد به قصد خرید لودر با ۶۵ میلیون تومان از شیراز به تهران آمده، اما در ادامه گفت: فریب خورده و قصدش، خرید طلای عتیقه بوده است.
رئیس آگاهی تهران اضافه كرد: پس از جمعبندی اطلاعات از مرد شاكی، كارآگاهان با سرنخهایی كه در این ارتباط به دست آوردند، ۴ متهم فراری را یكی پس از دیگری دستگیر كردند.
متهمان در اعترافات خود گفتند: پس از فریب شاكی او را از شیراز به تهران كشانده و به تصور این كه وی را به قتل رساندهایم، با سرقت پولها محل را ترك كردیم و تصور نمیكردیم وی زنده بماند.
محمدیان تصریح كرد: پس از اعترافات متهمان، دستور قضایی برای بررسی سوابق متهمان و تحقیقات تكمیلی صادر شده است.
رئیس پلیس آگاهی با هشدار به مردم گفت: متاسفانه با وجود هشدارهای متعدد درخصوص خرید و فروش اشیای عتیقه از سوی افراد شیاد و كلاهبردار، برخی براحتی فریب خورده و با اعتماد به فروشندگان اشیای عتیقه كه عمدتا اشیای تقلبی را به فروش میرسانند، سرمایه خود را از دست میدهند و اغلب مشكلات بسیار جدی برای آنها رقم میخورد كه نمونه آن را در این پرونده شاهد هستیم. پس باید هوشیار بود و توصیههای پلیس را جدی گرفت..../ گزارش : جامجم آنلاین