مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

متن و تفسیر دعای تحویل سال



دعای تحویل سال نو,معنی دعای تحویل سال نو

دعای تحویل سال

 

متن دعای تحویل سال :
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

ترجمه و معنی فارسی دعای تحویل سال :
ای تغییر دهنده دلها و دیده‏ ها * ای مدبر شب و روز * ای گرداننده سال و حالت ها * بگردان حال ما را به نیکوترین حال

تفسیر دعای تحویل سال نو :
«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ»
قلب و بصیرت قلبی، از مؤلفه‌های مهم معنوی در مسیر کمال انسان است که در قرآن کریم و روایات ناب اسلامی تأکید بسیاری بر آن شده است. قلب سرچشمه تمامی جوشش‌های و خیزش‌های وجود آدمی است.

«یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ»
انسان، به تصریح قرآنی «إنی جاعل فی الارض خلیفة»،‌ جانشین خدا بر روی زمین است و این شایستگی را دارد که مرآت تمام‌نمای ربوبی و مجلای ظهور و بروز اسما و صفات الهی شود. یکی از اسمای حق تعالی «مدبّر» است که پروردگار عالمیان به وسیله آن، به تدبیر روز و شب یا تدبیر نظام زمین و آسمان و به طور کلی، نظام خلقت می‌پردازد. انسان نیز باید خویشتن را متخلق به اخلاق الهی نماید و تدبیرگر روز و شب خویش باشد.

«یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»
«حَول» در دعای عید نوروز، به معنای «سال» است و «احوال» جمع حال، به معنای طبیعت و ضمیر یا تغییر و دگرگونی وضعیت انسان است. از این رو، خداوند تغییر دهنده سال و یا دگرگون کننده طبیعت مربوط به مخلوقات است و این صیرورت و تحول در مسیر رشد و کمال موجودات، لازمه امر زندگی و حیات است. در این دعای شریف از درگاه ربوبی می‌خواهیم که طبیعت وجود ما را به بهترین و نیکوترین طبیعت‌ها تبدیل کند و این تغییر باطنی یا ظاهری وجودی ما را همسو با تغییر و دگرگونی طبیعت ظاهری، در مسیر شکوفایی و بالندگی قرار دهد.

یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال .

عید از عود گرفته شده و در لغت به معنای بازگشتن است . دگرگونی سال جدید و بازگشت بهار نو و نوروز، عیدهایی چون عید فطر را تداعی می کند . مسلمان روزه دار پس از یک ماه عبادت روزی را که غبار از فطرت توحیدی اش زدوده شده به فطرت توحید بازگشته است، عید می گیرد . البته مراتب این بازگشت در افراد گوناگون فرق می کند . دعای تحویل سال هم با جملاتی کوتاه همین مسیر را پیش پای انسان می گشاید . مقلب القلوب و الابصار پروردگار است که قلب ها را به سمت کمال دگرگون می سازد و چشم ها را به سوی خود می دوزد . قلب ها چون کرات دگرگون می شوند; ولی پس از دگرگونی، باید استواری یابند; زیرا در ادعیه وارد شده است: «و ثبت قلوبنا علی دینک; قلب های ما را بر دین خود ثابت بدار .» اگر قلوب دگرگون شدند و سپس بر دین الاهی استوار گردیدند، ابصار نیز چنین می شوند ; زیرا ابصار فرمانبردار قلوبند . شاید از این رو اول قلوب و سپس ابصار ذکر شده است .

 

«یا مدبر اللیل و نهار» لیل و نهار نماد ظلمت و نورند . اگر او شب و روز را تدبیر می کند، ظلمت و نور را هم می آفریند . پس فقط او می تواند چنان تدبیر کند که پرده ظلمت از روی دل کنار رود و نور معرفتش بر آینه قلب بتابد . در آیه دویست و پنجاه و هفتم سوره بقره می فرماید: «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور و . . . ; خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده اند; آن ها را از ظلمت ها به سوی نور بیرون می برد .» محول سال و حال او است .

 

قرین بودن تحویل سال با تحویل حال نکته ای در خور اهمیت است که کم تر به آن التفات می شود . آن قدر که تحویل سال و رسوم آن خود نمایی می کند، تحویل حال جلوه ای ندارد و در پشت پرده غفلت هیچ انگاشته شده است; راستی چرا در این دعای پر معنا و تنبه بخش، به هنگام تحویل سال، تحویل حال به احسن حال در خواست می شود؟ به نظر می رسد، برای آن است که ابتدا احسن الحال را بفهمیم و سپس در راه تحقق آن گام نهیم؟ تفسیر این احسن الحال را باید در عمق آن دعا یافت که، «اللهم غیر سوء حالنا بحسن حالک; خدایا، بدی حال ما را به خوبی حال خود تغییر ده .» درباره ذات اقدس الاهی، احسن بودن حال بی معنا است; زیرا تفضیل حالی بر حال دیگر، فقدان و وجدان و تبدیل و تبدل می طلبد و ذات اقدس الاهی از آن پیراسته است . برتری حالی بر حال دیگر درباره ما انسان ها کاملا درست می نماید . کمال ما انسان ها در همین است که سوء حال را به حسن حال و حسن حال را به احسن حال تبدیل کنیم . حسن حال الاهی به معنای وجود تمام کمالات به نحو اتم و اکمل در ذات اقدس الاهی است . احسن الحال بودن برای ما یعنی رسیدن به تمام آن کمالات به قدر ظرفیت وجودی مان; زیرا ما حالی احسن و برتر از آن نداریم . تحویل حال به احسن الحال همان تغییر سوء حال انسان به حسن حال الاهی است; و این تغییر وقتی تحقق می یابد که:

۱. از پلیدی گناه رهایی یابیم، زیرا بدترین حال انسان و پست ترین مقام آدم هنگامی است که در باتلاق گناه فرو می رود .

۲. انجام واجبات را چون چراغی فرا راه خود قرار دهیم تا ما را به سوی حسن حال الاهی رهنمون شود .

۳. زنگار صفات پلید را از آینه دل بزداییم تا سوء حال ما به حسن حال نگار تبدیل شود . از این رو، یکی از اعمال عید نوروز، روزه گرفتن است تا انسان خود را در راستای رسیدن به احسن حال، یعنی وصول به حسن حال الاهی، قرار دهد و به اخلاق الله متخلق سازد .

منبع : سمت خدا


ویدیو مرتبط :
دعای تحویل سال با صدای استاد شجریان و آهنگ تحویل سال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تفسیر انقلابی نقدی از دعای تحویل سال


رییس سازمان بسیج مستضعفین خطاب به کسانی که انقلاب اسلامی را تمام شده می دانند، گفت: در دعایی سال تحویل یا مقلب القلوب و الابصار، "مقلب" به معنای زیر و رو کردن و "محول" به معنای انقلاب است.

خبرگزاری فارس: سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین در جریان سفر به استان خوزستان با جهادگران گروه جهادی طلاب خارجی در شهرستان شادگان دیدار و گفتگو کرد.

سردار نقدی با بیان اینکه طلاب و مبلغان تشیع، سربازان امام زمان (عج) هستند، اظهار کرد: وعده داده شده که امام زمان (ع) وقتی که جهان پر از ظلم است، ظهور می کنند تا جهان پر از ظلم را به قسط و عدل تبدیل کند و این وعده خداوند متعال است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه نظام حاکم بر جهان بر اساس ظلم بنا شده، تصریح کرد: در حال حاضر همه ی دنیا پر از ظلم است و هر جای دنیا را که بنگرید اساس و ارکان اداره جامعه بشری بر اساس ظلم قرار دارد. ساختار زندگی بشر در تمام دنیا بر اساس ظلم بوده و اگر عدالتی هم اجرا می شود به خاطر کنترل جوامع است.

نقدی با طرح این سوال که چرا با وجود فساد در جهان، امام زمان(عج) ظهور نمی کنند، گفت: سوال اینجاست که با وجود این همه ظلم، چرا امام زمان(عج) ظهور نمی کند؟ در یمن، فلسطین، میانمار، پاکستان، افغانسان و... هر روز مردم زیادی کشته می شوند و حتی در خود آمریکا و اروپا به مردم ظلم و جنایت می شود، پس چرا امام زمان ظهور نمی کند؟ مسئله این است که خیلی از ملت ها این ظلم را پذیرفته اند اما چون حس نمی شود ملت ها در مقابل آن حرکت و ایستادگی نمی کنند و در جریان زندگی، ظلم را هم پذیرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه بیداری جوامع لازمه برپایی قسط و عدل در جهان است، خاطر نشان کرد: این ظلم در جهان پذیرفته شده و ملت ها فکر می کنند که باید به همین شکل زندگی کنند و در واقع ظلم را احساس نمی کنند. باید به جوامع آگاهی داد تا بتوانند فرق بین ظلم و عدل را تشخیص دهند و تا زمانی که این خود آگاهی به وجود نیاید، انقلاب جهانی رخ نمی دهد.

رسالت طلاب و مبلغین آگاهی و شناخت ظلم به ملت ها است

رییس سازمان بسیج کشور خطاب به طلاب خارجی گفت: امروز رسالت شما این است که بیداری اسلامی را گسترش دهید و ما اگر توانستیم ملت های دنیا را نسبت به ظلم و جوری که به آنها می شود، بیدار کنیم آنگاه زمان قیام جهانی فرا می رسد.

نقدی در بخش دیگری از سخنانش با تشبیه انقلاب به فصل بهار، تصریح کرد: یک سری از آدم هایی که درک درستی از انقلاب نداشته و در کشور مسئولیت هم دارند، مدعی اند که ما یک بار در سال 1357 انقلاب کردیم و انقلاب دیگر تمام شد.

وی افزود: در هر دوره ای از انقلاب همیشه افراد یا گروه هایی بوده اند که مقابل انقلاب بایستند مثل بنی صدر، منافقین و توده ای و...؛ وقتی هم که از بین می روند برای دیگران درس عبرت نمی شوند.

رییس سازمان بسیج مستضعفین خطاب به کسانی که انقلاب اسلامی را تمام شده می دانند، گفت: در دعایی سال تحویل یا مقلب القلوب و الابصار، "مقلب" به معنای زیر و رو کردن و "محول" به معنای انقلاب است.

نقدی این انقلاب روی خون شهدا بنا شده و راه خودش را می رود، اضافه کرد: تلاش برای بهتر شدن به معنای انقلاب است و این فکر و اندیشه انقلابی را باید گسترش داد تا راه برای قیام جهانی باز شود.

وی در ادامه با رد ادعای برخی از منحرفین که می گویند باید ظلم و جور را افزایش داد تا امام زمان (عج) ظهور کند، گفت: ظلم زیاد است و فقط باید احساس شود و ملت ها با ظلم آشنا شده تا در مقابل آن بیاستند.