مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

فرق كافر و مشرك از نظر قرآن كریم چیست؟



مشرک کیست,تفاوت كافر و مشرک

«كفر» در شریعت به معنای، انكار آن چه خدا معرفت آن را واجب كرده می باشد

 

«كفر» در لغت به معنای پوشاندن شیء است. شب را كافر می گویند به خاطر آن است كه اشخاص را می پوشاند و به زارع كافر گفته می شود به خاطر ان است كه تخم را در زمین می پوشاند. واژه «كفر» در انكار دین و واژه «كفران»[1] در انكار نعمت به كار می رود. همچنین كفر به معنای برائت و بیزاری نیز آمده است. (عنكبوت، آیة 25)


«كفر» در شریعت به معنای، انكار آن چه خدا معرفت آن را واجب كرده می باشد، از قبیل وحدانیت، عدل الهی، پیامبر و هر کس آن پیامبران آورده اند را انكار كند، كافر است.


به عبارت دیگر، كافر كسی است كه اصول یا ضروریات دین را انكار كند. بعضی از مشتقات «كفر» عبارتند:[2]


«كفر» برای كسانی استعمال می شود كه در كفران نعمت مبالغه می كنند، یعنی بسیار ناسپاس هستند. «اِنّه لَیَؤُس كفور» [3] و كفور در قرآن 12 بار آمده است.


«كفور» مصدر و به معنی انكار دین و نعمت آمده است و 3 بار در قرآن آمده است. «فابی اكثر الناس الّا كَفوُراً».[4]


«كَفّار» مبالغه كافر هم در كفر دین و هم نعمت آمده است.[5]


«كُفّار» جمع كافر است و استعمال آن بیشتر در انكار دین است و 21 دفعه در قرآن بیان شده است.[6]


«كَفّاره» آن است كه گناه را با حسن وجه می پوشاند و جبران می كند «ذلك كفارة ایمانكم»[7] ، آن كفاره قسم های شماست.


«كوافر» جمع «كافره» به زنان كافر اطلاق می شود و فقط یك بار در قرآن آمده است. «و لاتُمسِكوُا بِعِصَمِ الكوافر[8]؛ نكاح زنان كافر را نگاه ندارید».


در این جا سوالی مطرح است كه آیا قرآن واژه «كافر» را در حق كسانی كه از روی عناد و عمد، حق را پرده پوشی كرده اند استعمال كرده یا از روی جهل و نادانی حق را پوشاندند به كار برده است؟ با بررسی در آیاتی كه مشتقات «كفر» در آن آمده است روشن می شود كه لفظ «كافر» شامل حق پوسی از روی عناد و عمد و هم از روی جهل و نادانی می شود: «انّ الذین كفروا سواءٌ علیهم أَأَنذرتهُم اَم لَم تٌنذِرهُم لا یُؤمنون»[9]. به آنهایكسانی كه كافرشدند چه انذار كنی و چه نكنی برای آنها مساوی است و ایمان نمی آورند.» آیه به صراحت بیان می كند كه كفر آنها از روی عناد و لجاجت است: «و جحَدوُا بها و استیقَنَتها انفُسهُم[10]؛ كفار این نشانه ها را انكار می كنند در حالی كه از باطن به آن یقین دارند.»


اما در مسئله عذاب اخروی كفار جاهل در حكم مستضعفان فکری هستند، و آیات عذاب شامل حال كسانی است كه از روی علم و لجاجت به حق تسلیم نشده و ایمان نیاوردند و قرآن نیز بعد از «كفروا» «كذّبوا»[11] و «صدّوا عن سبیل الله»[12] را بیان كرده نشان می دهد كه پیامبری بوده و آن را تكذیب كرده اند و مانع پیشرفت دین شده اند در این جا عذاب اخروی محرز است.

  مشرک کیست,تفاوت كافر و مشرک

«كُفّار» جمع كافر است و استعمال آن بیشتر در انكار دین است

 

 شرك
«شرك» و شركت و مشاركت به معنای شریك شدن است: «و لم تكن له شریكٌ فی المُلك.»[13].در حكومت و تدبیر عالم شریكی نداشته است و «شرك» اسم است، یعنی عمل شرك و به معنی شریك و نصیب آمده است.«ام لهم شرك فی السموات...»[14].و مشرك كسی است كه برای خدا شریك قرار بدهد و چنین شخصی قابل آمرزش نیست مگر آنكه در دنیا توبه كند: «ان الله لایَغفِر اَن یُشرَك به[15]؛ كسانی كه به خدا شرك می ورزند خداوند آن ها را نمی بخشد».

اقسام شرك:
1. شرك در خلقت: مانند: عقیده ایرانیان قدیم كه خیرات را از یزدان و شرور را از اهریمن می دانسته اند. «وَ جَعَلُو اللهِ شركاءَ الجنّ»[16].برای خدا شركایی از جن قرار داده اند»


2. شرك در تدبیر عام: گروهی هستند كه معتقدند برای هر یك از انواع عام به یك تدبیر كننده وجود دارد. مانند: اعتقاد به خدای دریا، خدای صحرا و ... در سورة شعراء آیة 27، آمده است: چون موسی خدا را رب العالمین خواند فرعون گفت: او دیوانه است.


3. شرك در عبادت: و آن اینكه خدا را عبادت نمی كردند، بلكه بتها، آفتاب، ماه، دریا، حتی اشخاص را و ... پرستش می كردند. در حالی كه جز خدا خالقی نیست و او خالق و آفریننده تمام اشیاء است: «و خلق كلّ شیء و هو بكل شیء علیم»[17].


لازم به ذكر است: مشركان معتقد به خدا هستند و می دانند كه خداوند همه چیز را خلق كرده است، اما شركایی برای خدا درست كردند، تا اینكه شفیع آنها قرار بگیرند.[18]


حاصل سخن اینكه؛ كافر به كسی گفته می شود: می داند این جهان دارای خالقی همانند خدا است، ولی از روی عناد و عمد پرده پوشی می كند و منكر می شوند و دارای اقسامی نیز است. اما مشرك: برای این جهان خالقی را همچون خدا می پذیرد اما شركایی برای خدا از جهت عبادت، تدبیر و ... قرار می دهد.


==============================


پی نوشت ها:
[1] . كفران به معنی انكار نعمت و ناسپاسی آمده و یك بار در قرآن بیان شده است. انبیاء/ 94.
[2] . قرشی، سید علی اكبر، قاموس القرآن، تهران، دارالكتب الاسلامیه، ذیل ماده «كفر».
[3] . هود/ 9.
[4] . اسراء/ 89، فرقان/ 50، اسراء/ 99.
[5] . ق/ 24، ابراهیم/ 34.
[6] . بقره/ 161.
[7] . مائده/ 89، مائده/ 95، انفال/ 29.
[8] . ممتحنه/ 10.
[9] . بقره/ 6.
[10] . نمل/ 14.
[11] . بقره/ 39، مائده/ 10 و 86.
[12] . نساء/ 161.
[13] . فرقان/ 2.
[14] . فاطر/ 40.
[15] . نساء/ 48 و 116.
[16] . انعام/ 100.
[17] . انعام/ 101، عنكبوت/ 65.
[18] . یونس/ 18.


ویدیو مرتبط :
كریم دابسمش-كریم آقا-كریم آق منگول-karim

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سازمان ملل اهانت به قرآن كریم در آمریكا را محكوم كند



 

 

 

سازمان ملل اهانت به قرآن كریم در آمریكا را محكوم كند

 

 

محمد خزاعی در نامه‌ای به دبیركل سازمان ملل خواستار شد:

سازمان ملل اهانت به قرآن كریم در آمریكا را محكوم كند

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به دبیركل این سازمان نسبت به اهانت به ساحت مقدس قرآن كریم در یكی كلیساهای ایالت فلوریدای آمریكا ابراز تاسف كرد و خواستار موضعگیری و اقدام سازمان ملل متحد در واكنش به این رفتار شد.

به گزارش ایرنا، در نامه محمد خزاعی به بان كی مون كه رونوشت آن برای نماینده دائم تاجیكستان بعنوان رئیس دوره ای سازمان كنفرانس اسلامی و اعضای این سازمان ارسال شده، آمده است این اقدام و اقدامات تهاجمی مشابه برضد اسلام، مقدسات اسلامی و بویژه قرآن كریم احساسات میلیاردها مسلمان در سراسر جهان را جریحه دار كرده است.

وی افزود : با توجه به اینكه این اعمال به مثابه جرمی است كه ترغیب خشونت را به دنبال دارد، لزوم توجه جدی به آن و پیگیری و مواخذه طراحان و عاملان این اعمال ضروری می باشد .

خزاعی همچنین با اشاره به اهداف و مسئولیتهای دبیركل سازمان ملل متحد در حفظ صلح و دوستی میان مردم و ملت های جهان تاكید كرد 'جنابعالی مسئولیت مهمی در روشن نمودن افكار عمومی بین المللی نسبت به این قبیل اقدامات افراطی دارید.'

وی اقدام در این رابطه را در جهت آرمان تساهل بین ادیان و روابط صلح آمیز بین ادیان و ملتهای مختلف دانست .

نماینده دائم كشورمان در پایان نامه خود تصریح كرد: در زمان حاضر همگان مسئولیت دارند كه اینگونه اقدامات بر ضد ادیان و بویژه اسلام را محكوم كرده و اجازه ندهند كه این گونه اعمال از مصونیت برخوردار و یا در برابر قانون از آن حمایت شود واین امر یك راه حل عملی برای كمك به گفتگو و ارتقاء فهم و احترام بین پیروان همه ادیان و فرهنگها است...../تحلیل:ایرنا