مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

فرج قائم ‌آل محمد (عج) در هنگام ناامیدی می‌رسد



زمان فرج امام زمان,دعای فرج امام زمان

خداوند تبارک و تعالی امر ظهور حضرت مهدی(ع)  را در یک شب اصلاح می فرماید

 

غیبت امام عصر(ع) امتحان بزرگی است تا شیعیان صبر خود را در گرفتاری های این زمان بیازمایند و با همه سختی هایی که تحمّل می کنند، از فرج الهی ناامید نشوند. امّا آیا همه مؤمنان از این امتحان بزرگ الهی موفّق بیرون می آیند؟ به طور کلّی در احادیث اهل بیت(ع) از ظهور امام زمان(ع) به عنوان یک امر دفعی و ناگهانی یاد شده است که هیچ مقدمه و شرط ضروری را لازم ندارد. این مطلب به تعابیر مختلف ذکر شده است.


اصلاح امر ظهور در یک شب
یک تعبیر وارد شده در این خصوص این است که خداوند امر فرج امام عصر(ع) را در یک شب اصلاح می فرماید: «اصلاح در یک شب» می فهماند که اذن ظهور حضرت بدون هیچ گونه زمینه و مقدمه ی قبلی به ایشان داده می شود. و این مطلب با توجه به آنچه درباره ی بداء پذیر بودن وقت ظهور بیان شد، کاملاً مقبول است. روایت ذیل از حضرت جوادالائمه(ع) می باشد:

اِنَّ اللهَ تَبارَکَ و تَعالی لَیُصلِحُ لَه أمرَه فیِ لَیلَةٍ کَما أًصلَحَ اَمرَ کَلیمِهِ موسی(ع) إذ ذَهَبَ لِیَقتَبِسَ لِأَهلِهِ ناراً فَرَجَعَ و هُوَ رَسُولٌ نَبِیٌّ.. .. أفضَلُ اَعمالِ شیعَتِنا انتظارُ الفَرَجِ.[1]

همانا خداوند تبارک و تعالی امر ظهور ایشان (حضرت مهدی(ع)) را در یک شب اصلاح می فرماید، همان طور که کار کلیم خود حضرت موسی(ع) را (یک شبه) اصلاح فرمود، آنگاه که برای به دست آوردن آتش برای اهل خویش رفت پس در حالی که پیامبرِ فرستاده شده بود بازگشت.. .. بهترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج می باشد.

تشبیهی که در این حدیث شریف به کار رفته است، به روشنی بر مقصود دلالت می کند. داستان سخن گفتن پروردگار با حضرت موسی(ع) و در نتیجه پیامبر شدن ایشان، در قرآن کریم ذکر شده است:

«وَ هَلْ أَتَاکَ حَدِیثُ مُوسَی * إِذْ رَأَی نَاراً فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْکُثُوا إِنِّی آنَسْتُ نَاراً لَعَلِّی آتِیکُمْ مِنْهَا بِقَبَسٍ أَوْ أَجِدُ عَلَی النَّارِ هُدًی * فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِیَ یَا مُوسَی * إِنِّی أَنَا رَبُّکَ فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًی * وَ أَنَا اخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِمَا یُوحَی».[2]

و آیا داستان موسی را شنیده ای؟ آنگاه که آتشی دید پس به اهل خود گفت: درنگ کنید. من آتشی دیدم. باشد که یا پاره ای از آن را برایتان بیاورم یا بوسیله ی آن خبری از راه پیدا کنم. چون به آن رسید، ندا داده شد که: ای موسی، من پروردگار تو هستم. پای خود را برهنه کن؛ که تو در بیابان مقدّس طوی هستی. و من تو را برگزیدم، پس به آنچه وحی می شود گوش فرا ده.

وقتی حضرت موسی(ع) در بیابان تاریک همراه با اهل خود راه را گم کرده بودند، از دور آتشی مشاهده کرد و طبق بیان قرآن به سوی آن رفت که یا چیزی از آن آتش برای اهل خودش بیاورد و یا خبری از راهی که گم کرده بودند به دست آورد. روی قرائن و حساب های ظاهری (که افراد معمولی و حتی خود حضرت موسی(ع) می دیدند) نشانه ای از این که قرار است در آن شب ایشان به نبوّت و رسالت برگزیده شوند، وجود نداشت. هیچ قرینه و زمینه ی قابل پیش بینی در کار نبود. ایشان برای منظور دیگری به سوی آتش رفتند، امّا رسول و نبی برگشتند.


وجه شباهت اصلاح ظهور حضرت مهدی(ع) با اصلاح امر نبوّت و رسالت حضرت موسی(ع) در همین مطلب است که از آن به «اصلاح امر در یک شب» تعبیر شده است. مقصود این است که اِذن خداوند برای ظهور امام زمان(ع) هم بدون مقدمه و در وقتی که ظاهراً نشانه ای دالّ بر نزدیک بودن آن وجود ندارد، صادر می شود.

اگر انسان مؤمن این حقیقت را عمیقاً باور کند، آنگاه انتظار فرج امام(ع) برایش بسیار بسیار جدّی و ملموس خواهد شد. چون در هر زمانی وقوع فرج را ممکن و عملی می بیند و در هیچ شرایطی از تحقق آن ناامید نخواهد بود. به همین جهت حضرت جواد(ع) پس از تشبیه فوق فرموده اند که: بهترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج می باشد.

پس می توان گفت که امر فرج امام عصر(ع) متوقّف بر وجود نشانه و زمینه ای نیست که روی حساب های عادیِ بشری نزدیک بودن آن را برساند. و اگر غیر از این بود انتظار فرج در هر صبح و شام بی معنا می شد.

زمان فرج امام زمان,دعای فرج امام زمان

 غیبت امام زمان امتحان بزرگی است تا شیعیان صبر خود را در گرفتاری های این زمان بیازمایند


در حدیث دیگری همین مطلب با مقدمه ی زیبایی توسط امام صادق(ع) ذکر شده است:
کُن لِما لا تَرجُو أرجی مِنکَ لِما تَرجُو. فاِنَّ مُوسَی بنَ عِمرانَ(ع( خَرَجَ لِیَقتَبِسَ لِأَهلِهِ ناراً فَرَجَعَ الیهم وَ هُوَ رسولٌ نَبِیٌّ. فَأَصلَحَ اللهُ تبارَک و تعالی أمرَ عّبدِه و نبیِّه موسی (ع) فی لَیلَةٍ. وَ هکَذا یَفعَلُ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی بِالقائِمِ الثانی عَشَرَ مِنَ الاَئِمَةِ(ع) یُصلِحُ لَهُ أَمرَه فی لیلةٍ کما أصلَحَ أمرَ نَبّیِّه موسی(ع) و یُخرِجُهُ مِنَ الحَیرَةِ وَ الغَیبَةِ اِلی نُورِ الفَرَجِ و الظُهورِ.[3]

به چیزی که امید (وقوعش را) نداری از آنچه امید (وقوعش را) داری، امیدوارتر باش! همانا حضرت موسی بن عمران(ع) رفت تا برای اهل خود آتشی به دست آورد، پس در حالی که پیامبرِ فرستاده شده بود به سوی ایشان بازگشت. پس خداوند کار بنده و پیامبرش موسی(ع) را در یک شب اصلاح فرمود. و خداوند تبارک و تعالی در مورد حضرت قائم امام دوازدهم(ع) نیز چنین عمل می کند. کار (ظهور) ایشان را در یک شب اصلاح می فرماید، همان طور که کار پیامبرش موسی(ع) را اصلاح کرد، و ایشان را از حیرت و غیبت به سوی روشنایی فرج و ظهور در می آورد.

انسان گاهی بر حسب قرائن ظاهری به انجام چیزی امید می بندد یا این که روی همان قرائن از وقوع چیزی ناامید است. آنچه این حدیث شریف می آموزد این است که فرد مؤمن اگر امیدش به فرج الهی است، باید به وقوع اموری که روی حساب های عادی از انجامش ناامید است امیدوارتر باشد تا چیزهایی که به آن - بر حسب زمینه های عادی اش - امید بسته است. مثالی که برای این قاعده ی کلّی بیان فرموده اند همان پیامبر شدن حضرت موسی(ع) است. ایشان روی قرائن ظاهری و نشانه های عادی امیدی به کلیم الله و پیامبر الهی شدن نداشت و روی این امر حسابی نکرده بود؛ امّا وقتی برای فراهم آوردن آتش به سوی آن رفت، پیامبر برگزیده ی الهی شد.

خدای متعال در مورد امام زمان (ع) هم اینگونه عمل خواهد کرد و ایشان را در وقتی که علی الظاهر امیدی به قیامشان نیست، ظاهر خواهد فرمود. پس وظیفه ی شیعیان در خصوص انتظار فرج امام زمان(ع) این است که وقتی بر مبنای محاسبات عادی بشری امیدی به ظهور امامشان ندارند، بیشتر امید به فرج داشته باشند تا زمانی که روی آن - بر مبنای قرائن ظاهری- حساب می کنند. مؤمن موحّد همه ی امیدش به فرج الهی است و آنگاه که خداوند بخواهد رحمت خود را شامل حال بندگانش کند، احتیاج به فراهم شدن زمینه های عادی بشری ندارد.

تعبیری هم در آخر حدیث شریف آمده است که بسیار قابل تأمّل و توجّه می باشد. امام صادق(ع) فرموده اند که خداوند حجّت خود را از حیرت و غیبت به سوی فرج و ظهور خارج می سازد. از غیبت خارج شدن امام(ع) روشن است. امّا از حیرت درآمدن، یعنی چه؟ چه حیرتی برای حضرتش وجود داد که با اصلاح امر فرج، از آن خارج می شوند؟

ظاهراً در عبارت حدیث، لفّ و نشر مرتب وجود دارد، یعنی خارج شدن از دو حال به دو حال دیگر به ترتیب؛ از حال غیبت به ظهور، و از حال حیرت به سوی روشنایی فرج. پس حال حیرت امام زمان(ع) نقطه ی مقابل فرج و گشایش ایشان می باشد. لذا حیرت ایشان مربوط به گرفتاری ها و سختی هایی است که در زمان غیبت به آن مبتلا هستند. شاید بتوان گفت که آگاه نبودن ایشان از زمان ظهورشان رمز تحیّر و سرگردانی آن عزیز در زمان غیبت است. ایشان از طرفی مؤمنان و مظلومان و مستضعفان را در همه ی عالم، گرفتار و در رنج می بینند و می دانند که فرج کلّی و فراگیر همه ی آن ها به دستِ مبارک خودشان است، و از طرف دیگر نمی دانند که خدای متعال چه وقت اِذن فرج را صادر می کند و چه زمانی حضرت اجازه می یابند که همه ی زمین را به عمل و داد برسانند. (البته غیر از دستگیری های جزئی و محدود که در همین زمان غیبت هم انجام می دهند.)

شدّت ناراحتی و مصیبت ایشان به خاطر تحمّل همه ی مصائب و سختی ها از یک طرف و دائماً به پیشگاه الهی دعا کردن و از او تعجیل در فرج کلّی و نهایی را خواستن در عین عدم آگاهی به زمان اجابت این دعا از طرف دیگر، امام عصر(ع) را به حیرتی می اندازد که بر ناراحتی ها و رنج های ایشان می افزاید. همین معنا با عبارت دیگری در دعای عبرات ذکر شده است که در بخش گذشته نقل کردیم. در آنجا آمده بود: «تری تحیّری فی اَمری» که توضیح مختصری در مورد آن بیان شد.

ناگفته نماند که: حیرت مورد بحث مربوط به خود امام عصر(ع) می باشد و به صراحت حدیث، خداوند ایشان را از حیرت به روشنایی فرج، خارج می سازد. امّا در احادیث، حیرت دیگری هم مطرح شده است که مربوط به مردم زمان غیبت است و این حیرت با آنچه در مورد حضرت مهدی(ع) در زمان غیبت بیان شد، کاملاً متفاوت است.

حیرت مردم ناشی از گم کردن راه صحیح و صراط مستقیم است که شناخت آن در زمان غیبت امام(ع) از زمان های دیگر مشکل تر می باشد. امام عسکری(ع) نقل شده است:

أما إنَّ له غَیبَةً یَحارُ فیها الجاهِلون و یَهلِکُ فیها المُبطِلونَ وَ یَکذِبُ فیها الوَقّاتونَ.[4]

بدانید همانا برای او (فرزند من) غیبتی است که نادان ها در آن به حیرت می افتند و اهل باطل در آن به هلاکت می رسند و کسانی که (برای ظهور) وقت تعیین می کنند، دروغ می گویند. این حیرت مربوط به جاهلان است و کسانی که وظیفه ی خود را در زمان غیبت نمی دانند. لذا امام صادق(ع) فرمودند:

کیف اَنتم إذا صِرتُم فی حالٍ لا تَرَونَ فیها اِمامَ هدَیً و لا عَلَماً یُری؟ فَلا یَنجُو مِن تِلکَ الحیرَةِ اِلّا من دَعا بِدُعاء الغَریقِ.[5]

شما چگونه هستید آنگاه که در وضعیتی قرار می گیرید که در آن پیشوای هدایتی و نشانه ی آشکاری نمی بینید؟ پس کسی جز آنان که دعای غریق را بخوانند، از آن حیرت و سرگردانی نجات پیدا نمی کند.

درباره ی دعای غریق و محتوای آن و اهمیت خواندن آن در زمان غیبت، در جای خود توضیح کافی آمده است.

این جا بحث درباره ی حیرت کسانی است که به وظیفه ی خود در زمان غیبت امامشان آگاهی ندارند و اگر این نقیصه را جبران کنند، از این حیرت خارج می گردند. در احادیث مربوط به زمان غیبت بیشتر مواقعی که از «حیرت» سخن گفته شده، همین معنای مذموم است، ولی گاهی هم حیرت مربوط به خود امام(ع) می باشد که معنای ظاهری آن بیان شد. والله یعلم.


یأس از فرج در هنگام فرج
غیبت امام عصر(ع) امتحان بزرگی است تا شیعیان صبر خود را در گرفتاری های این زمان بیازمایند و با همه ی سختی هایی که تحمّل می کنند، از فرج الهی ناامید نشوند. امّا آیا همه ی مؤمنان از این امتحان بزرگ الهی موفّق بیرون می آیند؟

پاسخی که برای این پرسش در احادیث اهل بیت(ع) یافت می شود، دلالت می کند بر اینکه: متأسفانه بسیاری از شیعیان صبر خود را در مصیبت های زمان غیبت از دست می دهند و به حالت یأس و نومیدی نسبت به ظهور امام زمان(ع) می رسند و به تعبیر دیگر حالت «انتظار فرج» در ایشان از بین می رود. ولی در همین حال عدّه ی کمی از مؤمنان می مانند که به وظایف خود در زمان غیبت امامشان کاملاً آگاهند و به آن ها عمل می کنند و لذا به یأس از فرج الهی مبتلا نمی گردند.

امّا مهم این است که شرط فرج امام زمان(ع)، انتظار فرج همگان نیست. انتظار فرج وظیفه ای است که شیعه در زمان غیبت بیش از هر زمان دیگری نسبت به آن مکلّف است، ولی چه همه ی آن ها به وظیفه ی خود عمل بکنند و چه در عمل به آن کوتاهی نمایند، فرج محقّق خواهد شد و مطابق آنچه نقل می کنیم، زمانی که حضرت ظهور می فرمایند، حالت یأس و ناامیدی بسیاری از مؤمنان را در برگرفته است، و به تعبیر دیگر وقتی که انتظار خود را از دست داده اند، فرج محقّق می شود. از امام صادق(ع) چنین نقل شده است:

ما اَحسَنَ الصَّبرَ و انتظارَ الفرجِ.... فعلیکم بالصَّبرِ. إنما یَجییءُ الفَرَجُ عَلی الیأسِ.[6]

چقدر صبر همراه با انتظار فرج خوب و زیباست!... بر شماست صبر کردن. جز این نیست که فرج در هنگام ناامیدی فرا می رسد. 

فرج قائم ‌آل محمد,فرج امام زمان

 فرج امام زمان (ع) برای شما محقق نمی شود مگر بعد از ناامیدی

 
در حدیث دیگری امام صادق(ع) به امتحان سخت غیبت که بسیاری در آن زمین می خورند، اشاره فرموده اند:

اِنَّ هذا الاَمرَ لا یَأتیکُم إلّا بَعدَ إیاسٍ. لا وَاللهِ حَتّی تُمَیِّزوا. لا وَاللهِ حتّی تُمحَّصُوا.[7]

این امر (فرج امام زمان(ع)) برای شما محقق نمی شود مگر بعد از ناامیدی. نه به خدا قسم محقّق نمی شود تا اینکه (خوب و بد شما) از هم جدا شوید. نه به خدا قسم محقّق نمی شود مگر این که از ناخالصی ها پاک بشوید.

خیلی از مؤمنان ممکن است خود را بسیار خوب و پاک بدانند ولی در هنگام امتحانات سخت معلوم می شود که کدام یک می توانند صبر خود را حفظ کنند و انتظار فرج را از دست ندهند.

حدیث دیگر هم از امام صادق(ع) می باشد که فرمودند:
لا وَاللهِ لا یکونُ ما تَمُدُّونَ اِلیه اَعیُنَکُم حتّی تُغَربَلُوا. لا وَاللهِ لا یکونُ ما تَمُدُّونَ اِلیه اَعیُنَکُم حتّی تُمیَّزُوا. و لا وَاللهِ لا یکونُ ما تَمُدُّونَ اِلیه اَعیُنَکُم إلّا بَعدَ إیاسٍ.[8]

نه قسم به خدا آنچه چشم انتظارش هستید واقع نمی شود تا این که غربال بشوید. نه به خدا قسم آنچه چشم انتظارش هستید واقع نمی شود تا اینکه (خوب و بدتان) از یکدیگر تمیز داده شوید. نه قسم به خدا آنچه چشم انتظارش هستید واقع نمی شود مگر پس از یأس و ناامیدی.

غربال شدن یعنی تصفیه شدن. با غربال کردن دانه های ریز خارج شده و دانه های درشت باقی می مانند. در زمان غیبت هم آن ها که دین سست و ضعیف دارند، از غربال می ریزند و کسانی که دینداریِ قوی تر و محکم تری دارند، باقی می مانند و آنگاه که یأس از فرج الهی بر بسیاری از مؤمنان سایه می افکند، هنگامه ی نزول فرج است.

با این ترتیب می توان گفت که: پیش از ظهور امام زمان(ع) نه تنها زمینه ها و شرایطی که امید به حصول فرج را زیاد کند وجود ندارد، بلکه ضدّ آن یعنی فضای ناامیدی و یأس بر بسیاری از مؤمنان سایه می افکند، و درست در همین شرایط است که ظهور فرا می رسد. بنابراین در اوج ناامیدی و یأس، انتظار فرج بیش از هر زمان دیگری باید باشد. چون طبق این روایات، فرج وقتی خواهد رسید که اوضاع و احوال عادی انسان ها- برای رسیدن به آنچه با ظهور امام عصر(ع) محقّق خواهد شد - امیدوار کننده نیست بلکه ناامید کننده می باشد.

پس مؤمن واقعی هیچگاه به یأس از فرج مبتلا نمی شود و با وجود این که وقتی شرایط و زمینه ها را می بیند، آن ها را یأس آور و ناامید کننده می یابد، امّا درست در همین زمان باید بیشترین امید را به تحقق فرج الهی داشته باشد، این مطلب در حقیقت توضیح همان فرمایش متین امام صادق(ع) است که فرموده بودند: «کُن لما لاتَرجُو اَرجی مِنکَ لِما تَرجُو".

درس مهمّی که از این مطالب گرفته می شود این است که: در گرفتاری ها و سختی های زمان غیبت، هیچگاه نباید از فرج امام عصر(ع) ناامید شد. بلکه هر چه گرفتاری ها سخت تر و شرایط دشوارتر می شود و یأس بیشتری انسان ها را فرا می گیرد، انتظار فرج باید شدیدتر گردد.

البته فراموش نشود که: حالت یأس در مؤمن از بزرگترین گناهان کبیره است و در هیچ شرایطی نباید به آن راضی بود. و این که در احادیث اهل بیت(ع) هنگامه ی ظهور را مقارن با غلبه ی یأس بر انسان ها دانسته اند، دلالت بر مطلوبیّت آن نمی کند. نظیر این معنا در مورد غلبه ی ظلم و جو در وقت ظهور امام(ع) آمده است که آن هم هرگز ممدوح و مطلوب نیست و مؤمن نباید از آن راضی باشد. به همین جهت با وجود غلبه ی ظلم، مؤمنان راستین بر ایمان خویش ثابت قدم می مانند و هرگز به سستی در عقیده و عمل مبتلا نمی گردند. و همین ثابت قدم ها در ایمان، حالت انتظار خود را همیشه حفظ می کنند و به یأس مبتلا نمی شوند. امّا تعداد این ها در مقایسه با همه ی اهل ایمان ناچیز است.

اثر عملیِ این احادیث برای مؤمنان این است که اگر زمانی زمین را پر از ظلم و جور دیدند و سایه ی نومیدی و یأس را هم بر سرِ انسان ها گسترده یافتند، خودشان مأیوس نشوند و در آن شرایط بیش از هر زمانِ دیگری انتظار فرج مولای خود را داشته باشند. سرّ مطلب این است که ظهور امام زمان(ع) از مصادیق "فرج الله" و یک کار خدایی است و اگر وضعیت عمومی بشر ناامید کننده باشد، از فرج الهی نباید مأیوس شد.


========================
پی نوشت ها:
[1] کمال الدین باب 36 ح 1.
[2] طه/ 9 - 13.
[3] کمال الدین باب 6 انتهای ح 13.
[4] بحارالانوار ج 51 ص 160 ح 7.
[5] غیبت نعمانی ص 159.
[6] بحارالانوار ج 52 ص 110 ح 17.
[7] بحارالانوار ج 52 ص 111 ح 20.
[8] بحارالانوار ج 52 ص 112 ح 23

 

منبع:hawzah.ne


ویدیو مرتبط :
شهدای مسجد قائم آل محمد(عج) - اراک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كردار اخلاقی منتظران قائم آل مهدی (عج)


اهداف بلند اسلام راستین در امامت تجلی یافته و تحقق اهداف رفیع و گسترده امامت در مهدویت به ثمر می‌نشیند و مهدویت در فردی معصوم از تبار خاتم پیامبران تجلی یافته است تا ...

روزنامه اعتماد: اهداف بلند اسلام راستین در امامت تجلی یافته و تحقق اهداف رفیع و گسترده امامت در مهدویت به ثمر می‌نشیند و مهدویت در فردی معصوم از تبار خاتم پیامبران تجلی یافته است تا برگ برنده و زرین تمام و كمال اهداف رسالت‌های الهی در طول تاریخ را از آن خود كند و قدرت دین را همراه حكمت و رحمت بر گستره زمین برافراشته كرده و بشریت سرگردان را به سر منزل معبود و مقصود هدایت كند. از بررسی اهداف، كارویژه‌ها وعملكردها، پیامدها، نتایج مثبت، ویژگی ‏ها وشاخص‏ها وبرنامه‌های‌دولت مهدی‌عجل‌الله فرجه الشریف، به دست می ‏آید كه پس از قیام وپیروزیبر گروه باطل ونابودیآنها، ظلم وستم از بین رفته وامنیت برقرار می ‏شود. اما برای تغییر در بینش، روش ومنش ناسالم مردم ـ كه سالیان سال با آن خو گرفته‏اند ـ حضرت مهدی‌عجل‌الله فرجه الشریف؛ رشد وكمال‏یابی انسان‏ها را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده و بر تزكیه نفوس، تتمیم مكارم اخلاقی ، دعوت به خیرات عامه وفضایل (عدالت، راستی ، قسط، پاكیو...) اقدام خواهد كرد و این تنها در سایه تشكیل دولت اخلاقی مبتنی بر ساختار امامت امكان‌پذیر است یعنی، دولتی كه رشد اخلاقی و عقلی مردم را هدف اصلی خود قرار داده و آنها را به كمال مطلوب و واقعی می‌رساند. با توجه به اهمیت این موضوع، در گفت‌وگویی با آیت‌الله كاظم قاضی‌زاده، استاد درس خارج حوزه علمیه قم و مدیرمسوول موسسه پژوهشی- فرهنگی فهیم، ابتدا به بررسی ویژگی جامعه و افراد منتظر پرداخته و سپس جایگاه اخلاق در این جامعه مهدوی مورد واكاوی قرار گرفته است.

كردار اخلاقی منتظران قائم آل مهدی(عج)

 متخلق به خلق و خوی اسلامی و پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) را به عنوان الگو در تمامی وجوه زندگی قرار دادن یكی از اهداف همه مومنین است. در شب میلاد امام عصر (عج) قرار داریم و بی مناسبت نیست كه صحبت‌مان را در خصوص ویژگی‌های جامعه منتظر آل‌قائم آغاز كنیم؟

درباره جامعه منتظر و خصوصیات آن توضیحات زیادی را می‌توان ارایه داد چنان‌كه در آیات و روایات ما در این زمینه موارد بسیاری وجود دارد، اما به طور كلی جامعه باید خصوصیاتی داشته باشد كه گویا زمان امامت خود حضرت است و همه باید در تحقق این اوصاف تلاش كنند. اما با توجه به مجموعه روایاتی كه در خصوص زمان ظهور اشاره شده باید گفت برخی آنها مفهومی هستند كه در برخی روایات آمده است كه در جامعه مهدوی نارسایی اجتماعی به حداقل می‌رسد، از طرفی تاكید شده است كه عدالت در این جامعه حاكم خواهد بود؛ در روایات داریم كه قبل از زمان ظهور، دنیا در ظلم و جور شدیدی گرفتار خواهدشد و پس از ظهور این ظلم محو می‌شود و جامعه به سوی عدالت در عرصه‌های مختلف حركت می‌كند، حتی بالاتر از این مباحث امام صادق (ع) می‌گویند در جامعه مهدوی به قدری ناهنجاری‌ها كاهش می‌یابد و عدالت حاكم می‌شود كه دیگر نیازی به دستگاهی جهت قضا و قضاوت نخواهد بود، همه مردم در آن زمان به حقوق خود آشنا بوده و به حقوق دیگران تعرض نكرده و به طور كلی الفت و برادری در جامعه گسترش می‌یابد. لذا جامعه‌ای كه ادعای انتظار دارد تك تك شهروندانش باید خود را با این اوصاف نزدیك كند.

 آیا ظهور امام زمان (عج) براساس  مقتضیات زمانی رخ می‌دهد یا صرفا امری جبری است؟

خیر، اصلا این‌گونه نیست همان‌طور كه گفته شد، شرایط به گونه‌ای می‌شود كه دنیا پر از ظلم است و لذا همه مردم منتظر منجی برای این شرایط خواهند بود، اگر قرار بود كه ظهور امام زمان (عج) با زور و جبری باشد نیازی به غیبت چند قرنی ایشان نبود بلكه همان دوران غیبت صغری ایشان بر جامعه مسلط می‌شدند؛ در جامعه منتظر سمت و سوی افراد به سوی عدالت‌طلبی و مساوات بوده و توجه افراد به تحقق كرامت انسانی و اسلامی خواهد بود.

 با این توصیفاتی كه ارایه كردید بی‌گمان باید به ویژگی‌های شخص منتظر هم اشاره كنیم؟

تك تك مشخصات یك جامعه منتظر باید در فرد منتظر تجلی یابد چرا كه یك جامعه از افراد مختلف تشكیل شده است، اما به طور كلی هر فرد منتظر باید در جهت سوق جامعه به سوی اهداف مهدوی گام بردارد؛ در نگاه چنین شخصی حكومت مهدوی حكومتی برجسته بوده و سعی می‌كند دیگران را هم به این مسیر هدایت كند. با این حال برای یك فرد منتظر اگر بخواهیم طبق آیات و روایات خصوصیات فردی هم در نظر بگیریم می‌توانیم بگوییم كه در مرحله اول چنین فردی باید در تبعیت از دستورات دینی و پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) ثابت قدم باشد؛ عشق به امام زمان (عج) در دل آنها باشد و برای فرج ایشان دعا كند.

 چه آسیب‌هایی بحث انتظار را تهدید می‌كند؟

انتظار هم همچون دیگر مباحث اعتقادی دچار آسیب‌هایی است كه برخی آگاهانه و برخی ناآگاهانه وارد این بحث شده، از گذشته افراط و تفریط‌هایی در تفسیر انتظار بوده كه این مهم را از مسیرش منحرف كرده است. به طور مثال عده‌ای معتقد بودند كه برای اینكه ظهور نزدیك شود باید زمینه ظلم را فراهم كنند لذا برخی افراد به ظاهر متدین و كج فهم در همین راستا به ترویج فساد، فحشا و ظلم در جامعه پرداخته و با این كار صدمه بزرگی به مقوله انتظار وارد می‌كردند. درست است در روایات گفته شده قبل از ظهور ظلم و جور زیاد شده و همه تشنه عدالت می‌شوند اما غیر این است كه ما خود برای گسترش ظلم تلاش كنیم چرا كه فرد مسلمان همواره در مسیر رفع فساد، ظلم و تبعیض در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی تلاش می‌كند. البته انحرافات بسیاری دراین زمینه امروز شاهد هستیم كه باید در این زمینه آگاهانه ورود كرده و مانع از گسترش آنها بشویم. از طرفی برخی‌ها می‌گویند برای ظهور كار ی از دست عوام برنیامده بلكه باید كسانی برای ظهور زمینه‌سازی كنند كه در منصب قدرت و حكومت هستند كه البته این تصور بسیار غلط است چرا كه اگر دولت هم بخواهد این اقدام را انجام دهد، این امر نافی مسوولیت فرد نمی‌شود، ما در متون داریم «كلكم راع و كلكم مسوول عن رعیته». اگر فرض كنیم مسوولان برای انتظار بی‌تفاوت شدند یا در ذهن‌شان اینجور آمد كه بعد از آمدن امام ما چطور حكومت كنیم چرا كه حكومت را از ما خواهد گرفت یا شاید در ضمیر ناخودآگاه این شرایط حكمرانی را بیشتر بپسندند چرا كه احیانا بهره‌مندی از نعمت‌های دنیاست، حتی در بین كسانی كه در حوزه دینداری تعریف می‌شوند، چه برسد افراد معاند با اسلام؛ لذا نمی‌شود مردم تلاش برای ظهور را صرفا به دولت و حكومت واگذار كنند.

 جایگاه اخلاق را درجامعه مهدوی چگونه ارزیابی می‌كنید؟

می‌دانیم كه علوم انسانی و اسلامی به شاخه‌های مختلف تقسیم شده است، به طور مثال از شاخه‌های علوم اسلامی می‌توان به اخلاق، فقه، اعتقادات، كلام و... اشاره كرد. اما حقیقت اسلام چیزی جز همه مجموعه اینها نیست؛ مثلا اگر كسی عقاید اسلامی صحیح داشته باشد اما به احكام عمل نكرده واز اخلاق بهره نبرده باشد، چنین كسی اسلام واقعی را ندارد. همچنین اگر كسی اعتقادات دارد و به احكام عمل ولی از اخلاق بهره ندارد اسلامش ناقص است؛ اگر كسی می‌خواهد زندگی و اسلام كامل داشته باشد باید سه بعد عقاید، احكام و اخلاق اسلامی را با هم پیش ببرد، چه بسا توجه به برخی ابعاد و غفلت از ابعاد دیگر اسلام كاریكاتوری را برای شخص به ارمغان می‌آورد؛ به طور مثال در خانواده یك‌سری بین حقوق بین زن و شوهر است كه در حوزه فقه تعریف می‌شود و یك‌سری هم اخلاقیات بین زن و شوهر است، همه كسانی كه در حوزه تربیت فعالیت كرده و به مسائل خانواده اشراف دارند می‌دانند كه رعایت حقوق با خصوصیاتش هرگز نمی‌تواند به سعادت یك خانوداه بینجامد بلكه باید حتما حقوق خانواده با اخلاق خانواده توام باشد. در جامعه مهدوی هم به طریق اولی این مساله هست بلكه بالاتر است؛ جامعه معیار در دو سطح تعریف می‌شود؛ یكی جامعه كف معیار و بالای معیار! جامعه كف رعایت احكام شرعی می‌كند اما جامعه بالا رعایت اخلاق را می‌كند؛ در جامه مهدوی این‌طور نیست كه حقوق مردم ضایع شود بلكه نسبت به هم ایثار دارند و آنقدر با هم دوست هستند كه در برخی روایات‌ها آمده به قدری رفاقت بالاست كه اگر دست یكی از دوستان در جیب دوستش برود، او رضایت دارد و این جامعه، جامعه معیار است اما نه در حد كف بلكه در حد نهایت، پس جامعه مهدوی جامعه‌ای نیست كه صرفا به احكام اكتفا كند بلكه باید بعد از رعایت احكام، اخلاق آن‌هم در حد بالا در آن رعایت شود و مهم‌ترین اوصاف اخلاقی مثل صداقت، وفای به عهد، كرامت، ایثار و فداكاری و احسان در جامعه مهدوی به صورت جدی دیده می‌شود و قاعدتا شخص منتظر و جامعه منتظر جامعه‌ای است كه همچنان كه خود را به احكام اسلامی نزدیك می‌بیند باید به اخلاق هم نزدیك كند تا به جامعه مهدوی هم نزدیك شود.

 وظیفه مسوولان و مردم در قبال ترویج اخلاق در جامعه مهدوی چیست؟

هركسی باید در جامعه به اخلاق توجه كند، مردم باید بدانند كه طبق آیه قرآن «ان‌الله لایغیر ما بقومٍ حتی یغیروا ما بانفُسهم». سوره رعد، آیه١١، نسبت به جامعه مسوولیت دارند و باید اهتمام داشته باشند. تك‌تك افراد جامعه اگر به دنبال تعالی جامعه هستند باید از خود شروع كنند، ما نمی‌توانیم بگوییم از خود شروع نمی‌كنیم اما جامعه معیار و الگو می‌خواهیم، این وظیفه مردم است. مسوولان هم باید بستر ترویج اخلاق اسلامی را فراهم كنند. اگر قرار باشد كه مسوولان به جای فراهم كردن بستر ترویج اخلاق اسلامی خدایی نكرده خود اهل دروغ باشند، اهل خلف وعده باشند، اینها مسلما در مسیر جامعه مهدوی قرار ندارند. امیدوار هستیم كه هم مردم و هم مسوولان در تحكیم مبانی جمهوری اسلامی كه همان كرامت انسانی و اخلاق‌مداری و توجه به حقوق مردم است بیش از پیش توجه كنند و با تلاش در این زمینه خود را به جامعه منتظر نزدیك كنند تا ظهور حضرت حجت با زمینه‌سازی منتظران فراهم شود.

برش

مسوولان هم باید بستر ترویج اخلاق اسلامی را فراهم كنند. اگر قرار باشد كه مسوولان به جای فراهم كردن بستر ترویج اخلاق اسلامی خدای نكرده خود اهل دروغ باشند، اهل خلف وعده باشند، اینها مسلما در مسیر جامعه مهدوی قرار ندارند. امیدوار هستیم كه هم مردم و هم مسوولان در تحكیم مبانی جمهوری اسلامی كه همان كرامت انسانی و اخلاق‌مداری و توجه به حقوق مردم است بیش از پیش توجه كنند و با تلاش در این زمینه خود را به جامعه منتظر نزدیك كنند تا ظهور حضرت حجت با زمینه‌سازی منتظران فراهم شود