مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

عملی که عذاب پدر و مادر را کم می کند!



آمرزش  پدر و مادر,دعای آمرزش  پدر و مادر

کسى که قرآن را تلاوت کند، نور دیدگانش زیاد می گردد و بار گناه پدر و مادرش سبک می شود

 

تلاوت قرآن از هر کس و در هر زمان و مکان باشد خوب و با ارزش است اما از بعضى افراد با ارزش تر است. در این باره به حدیثى که از امام صادق علیه السلام وارد شده ، توجه فرمایید.

عذاب پدر و مادر
امام صادق علیه السلام در حدیثی می فرمایند: هر کس در جوانى قرآن بخواند و مومن هم باشد قرآن با گوشت و خونش بیامیزد و خداوند او را با فرشتگانى که نماینده و سفیر حق اند و فرشتگان نویسنده اعمال ، همدم و قرین سازد و در روز قیامت قرآن براى او حایل و مانع از آتش جهنم خواهد بود و در حق وى دعا کند و گوید: بارالها، هر کارگرى به اجرت کار خود رسید جز کارگر من، (و تلاوت کننده من) پس بزرگترین و گرامى ترین بخشش هاى خود را نصیب او گردان .
بعد از این تقاضا، خداوند آن جوان قارى را دو جامه از جامه هاى بهشتى بپوشاند و تاج افتخار بر سر او نهد. آن گاه به قرآن خطاب شود: آیا درباره این جوان تو را خشنود کردم؟ قرآن در پاسخ  گوید: پروردگارا! من بیش از این درباره این جوان آرزو داشتم.

پس امان نامه اى به دست راستش و فرمان جاوید ماندن در بهشت را به دست چپش دهند و او را داخل بهشت کنند. بعد از آن به جوان تلاوت کننده قرآن گویند: اینک بخوان (یعنى قرآن را بخوان و با هر آیه اى که مى خوانى) یک درجه بالا رو.

 آن جوان به عدد هر آیه اى که فرا گرفته و خوانده و به آن ها عمل نموده است درجات بهشت را بالا مى رود و تصرف مى کند. پس به قرآن خطاب مى شود: آیا آنچه را آرزو داشتى درباره این جوان قارى انجام دادیم؟ آیا تو را درباره وى خوشحال و سرافراز ساختیم؟ قرآن در جواب گوید: آرى، اى پروردگار من! آنگاه حضرت فرمود: هر کس قرآن را بسیار تلاوت کند و با این که برایش سخت است آن را به ذهن خود سپارد دو بار این پاداش را به او مى دهد. (کافی، ج1، ص441).

درجات بهشت به تعداد آیات قرآن
مفضل بن عمر از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است که فرمود: «علیکم بتلاوة القرآن فان درجات الجنة على عدد آیات القرآن، فإذا کان یوم القیامة قیل لقارئ القرآن اقرأ و ارقأ فکلّما قرأ آیة یرقى درجة؛ بر شما باد به تلاوت قرآن! زیرا که درجات بهشت با عدد آیات مساوى است. روز قیامت به قارى قرآن گفته می شود که: بخوان و بالا برو. و او هر آیه که می خواند، یک درجه بالا می رود». (وسائل الشیعه، ج2، ص842)

آرزوی نهایی هر مسلمان مؤمنی راه یافتن به بهشت برین است. این بهشت درجاتی به تعداد آیات قرآن کریم دارد، به آنان که حامل قرآن هستند در بهشت می گویند: بالا برو و بخوان. بنابراین حافظ قرآن در سایه تلاوت قرآن در دنیا ، قرآن با جان او عجین می شود و چنین حافظی وقتی وارد بهشت شد به او می گویند: بخوان و بالا برو و او لب می گشاید و آیات قرآن از دهان مبارک او سرازیر می گردد.

البته منظور فقط حفظ آیات قرآن کریم نیست بلکه منظور عجین شدن با آیات کریمه قرآن می باشد که در پی آن عامل شدن به دستورات آیات قرآن می آید.

آیة الله جوادی آملی (ره) در این باره می فرماید: در جهان برزخ، زمینه ای برای تکامل عملی نیست، تا انسان با انجام کاری واجب یا مستحب به کمال برتر عملی برسد، ولی راه تکامل علمی باز است؛ نظیر آنچه در رؤیا برای روح معلوم می شود و برای آگاهی به آن حرکت فراگیری از قبیل کوشش های بدنی در زمان بیداری راه ندارد و بسیاری از علوم و معارف دین در آن جا برای انسان ها روشن و مشهود خواهد شد و چون عدد درجات بهشت به عدد آیات نورانی قرآن کریم است، برای ترفیع درجات شیعیان، ابتدا از تعلیم قرآن بهره مند خواهند شد و سپس با فرمان «اقرأ وارق»، می خوانند و در درجات بهشت صعود می کنند.

ایشان با بیان اینکه صعود در درجات بهشت پاداش قرائت در عالم آخرت نیست، بیان داشت: زیرا در عالم برزخ، تکلیف و عمل مکلّفانه که جزا را به همراه داشته باشد نیست، بلکه صعود بهشتیان در درجات بهشت، همان ظهور انس با قرآن در دنیا است. 

آمرزش  پدر و مادر,دعای آمرزش  پدر و مادر

خواندن قرآن از روى آن، موجب تخفیف عذاب از پدر و مادر می شود

 
قرآن را از رو بخوانید
یکى از دستوراتی که پیشوایان دین در باب تلاوت قرآن به ما داده اند، خواندن از روى آن است و روى این مسئله تاکید فراوانى کرده اند. چه بسا علت این تاکید، بهره گرفتن از "نورانیت" قرآن است، تا مسلمانان از آن بهره بیشترى ببرند و نورانیتش در آنان اثر گذارد.

احادیثى از معصومین علیهم السلام رسیده است که انسان هر وقت مى خواهد قرآن بخواند، از روى خط قرآن تلاوت کند، زیرا قرائت از روى قرآن ثواب بیشترى دارد.

از جمله احادیثى که بر این مطلب صراحت دارد، روایت اسحاق بن عمار است که به امام صادق علیه السلام عرضه داشت: جانم به قربانت، من قرآن را حفظ کرده ام آیا از حفظ بخوانم یا از روى آن؟

امام علیه السلام فرمودند: از روى آن بخوان. زیرا که قرائت از روى قرآن ثواب بیشترى دارد. مگر نمى دانى که نگاه کردن به قرآن علاوه بر خواندن آن، مستقلا عبادت محسوب مى گردد. (اصول کافى، ج 4، کتاب فضیلت قرآن . ص 418، حدیث 5)


در روایت دیگری امام صادق علیه السلام فرموده اند: هر کس قرآن را از روى آن تلاوت کند چشم وى نیز از قرآن بهره بردارى مى نماید و از عذاب او و پدر و مادر او هم کاسته مى شود گر چه با کفر از دنیا رفته باشند. (ثواب الاعمال، ص 231؛ اصول کافى، ج 4، ص 417، حدیث 1 و 4).

رسول خدا صلى الله علیه و آله نیز در این باره فرموده اند: هیچ چیز بر شیطان سخت تر از آن نیست که انسان قرآن را از روى آن بخواند.

نیز از آن حضرت روایت شده: سهم چشم  هایتان را از عبادت بپردازید. پرسیدند: یا رسول الله! سهم چشم از عبادت چیست؟ فرمودند: نگاه کردن به قرآن و تفکر در آن و پند گرفتن از شگفتى هاى آن است. (الجامع الصغیر).


و نیز چنین فرمودند: برترین عبادت امت من تلاوت قرآن با نگاه به آن است. (آداب المتعلمین، ص 151).

از روایت فوق به دست مى آید که تنها خواندن قرآن، تلاوت کامل و مطلوب نیست. بلکه علاوه بر خواندن اگر به آیات الهى، نگاه شود و قرآن در مقابل فرد تلاوت کننده قرار داشته باشد بهتر است.

همچنین رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم فرمودند: «تلاوت قرآن بدون نگاه به قرآن، هزار درجه است و تلاوت از روی قرآن تا دو هزار درجه بالا می رود» (فرهنگ نامه علوم قرآنی، برگرفته از مقاله «فضیلت نگاه به قرآن»).

شاید از این احادیث بتوان استفاده کرد که خواندن قرآن از روى آن به تدبر و تفکر نزدیکتر است تا از حفظ خواندن.


ضمنا در مورد نگاه نمودن به قرآن و ریختن گناهان باید گفت که خداوند آن قدر رحمان و رحیم است که در هر زمینه ای لطف و بخشش او بیش از مقدار عمل بندگان است.

امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «کسى که قرآن را از روى آن تلاوت کند، نور دیدگانش زیاد می گردد و بار گناه پدر و مادرش سبک می شود؛ هر چند که هر دو کافر باشند» (کافی، ج2، ص449).


همچنین فرمود: «خواندن قرآن از روى آن، موجب تخفیف عذاب از پدر و مادر می شود؛ گر چه کافر باشند».(کافی، ج2، ص440).

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
سهل انگاری مادر و پدر کم بود حادثه تلخ رقم بزنه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نمی‌خواهم با خرید پرسپولیس بزرگ شوم / رقم تعیین شده واقعا کم است / پرسپولیس برای من روزی پدر و مادر بوده



 

اخبار,اخبارورزشی, فوتبال  ایران

اولین خریدار باشگاه پرسپولیس می‌گوید امکانات این باشگاه در حد تیم‌های دسته دو و سه اروپا هم نیست و به هیچ وجه نمی‌خواهد از طریق این تیم خودش را بزرگ کند.

اسماعیل ایزددوست درباره حضورش در مجموعه ورزشی درفشی فر و این که چرا خواهان خرید باشگاه پرسپولیس است، اظهار داشت: «من از بچگی عاشق پرسپولیس بودم و با وجود این که پدرم با این مساله مخالف بود در منطقه یافت آباد همیشه به دنبال توپ بودم و بازی‌های پرسپولیس را دنبال می‌کرد. الان بعد از چند سال به ایران آمده‌ام و می خواهم به کشورم خدمت کنم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای کسب شهرت می‌خواهد پرسپولیس را بخرد؟ بیان کرد: «به هیچ وجه نمی‌خواهم از طریق باشگاه پرسپولیس بزرگ شوم. من همیشه به دنبال جذب جوانان و مبارزه با اعتیاد بوده‌ام و آرزویم سلامتی جوانان کشورم است. از طرفی دیگر کمک به باشگاه پرسپولیس فقط از یک راه انجام نمی‌شود، پرسپولیس در قلب من است و اعتقاد دارم که هیچ کسی نمی‌تواند صاحب آن باشد، چرا که این باشگاه تاریخ بزرگی دارد و نسل‌های زیادی از ایرانیان با آن زندگی کرده‌اند. به این ترتیب کمک به پرسپولیس می‌تواند از جارو کردن درب باشگاه شروع شود تا در نهایت به مسائل مالی منجر شود. هدف من کمک به پرسپولیس است و تابع دستورات بزرگان در این زمینه هستم.»

 ایزددوست با انتقاد از وضعیت امکانات باشگاه پرسپولیس اضافه کرد: «امکانات باشگاه پرسپولیس زیر صفر است و این مساله جای گریه کردن دارد، چرا که این امکانات در حد تیمی که در تمام دنیا طرفدار دارد نیست. بسیاری از تیم‌های دسته دو و دسته سه اروپا امکاناتشان بهتر از پرسپولیس است و از دیدن این وضعیت واقعا ناراحتم. خوب است که سرمایه داران وفادار به جمهوری اسلامی ایران که حامی فرهنگ این کشور هستند به این باشگاه کمک کنند.»


او در پاسخ به این سوال که چرا این سرمایه داران به استقلال و پرسپولیس کمکی نمی‌کنند؟ عنوان کرد: «تنها چیزی که این سرمایه‌داران را از خرید یا کمک به این باشگاه دور می‌کند ترس از هیاهوست. به نظرم آقای خادم باید با تامل بیشتری کار را دنبال کند و این رقم 290 میلیاردی برای پرسپولیس واقعا کم است، چون در تمام دنیا طرفدار دارد. من از رسانه‌ها هم می‌خواهم بی تعصب به این ماجرا نگاه کنند تا وقتی مشکلات استقلال و پرسپولیس حل نشود، کری خواندن عجیب است و نباید به آن توجه کرد.»

ایزددوست در پایان خطاب به هواداران پرسپولیس گفت: «پرسپولیس برای من روزی پدر و مادر بوده است و اکنون نیز مانند فرزند می ماند. فرزند ما الان در بحران است و باید همگی کمک کنیم تا این تیم نجات پیدا کند و به بهترین جایگاه ها دست یابد.»


 اخبار ورزشی  -  جام نیوز