مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

شرق و غرب در قرآن به چه معناست؟



مشرق و مغرب,قرآن,سوره های قرآن

مشرق و مغرب از آن خداست و به هر طرف رو كنید، خدا آنجاست

 

شرق و غرب در قرآن به چه معناست؟ آیا در قرآن از جهات چهارگانه نامبرده شده؟

 

در قرآن كریم، در مناسبت‌های مختلف به واژه «مشرق» و «مغرب» به صورت مفرد، تثنیه و جمع اشاره شده است كه به معنای جهت جغرافیایی آمده است از جمله:


1. مشرق و مغرب به معنای جهت جغرافیایی (شرق و غرب)، چنان‌كه قرآن كریم می‌فرماید: [1]«ولله المشرق و المغرب فاینما تولوا فثم وجه الله ان الله واسع علیم» «مشرق و مغرب از آن خداست و به هر طرف رو كنید، خدا آنجاست، خداوند بی‌نیاز و داناست» از آیه مذكور برمی‌آید كه خداوند در همه جهات حاضر و ناظر است و موجودی مادی نیست كه متعلق به یك جهت ویژه، باشد بلكه او درتمام جهات وجود دارد.[2] و منظور از «مشرق» و «مغرب» جهات شش‌گانه است و خداوند متعال در همه‌جا و در تمام جهات وجود دارد و تمام جهات هستی در تسلط قدرت اوست.


یا در آیه 142، همین سوره، مجدداً مشرق و مغرب به معنای جهات شش‌گانه آمده است همچنین در سوره‌ها و آیات: بقره 177، و 258؛ شعرا، 28، معراج،40، صافات 5، زمل، 9، الرحمن، 17،[3]


در آیات مذكور گاهی تعبیر به مشرق و مغرب به صورت مفرد شده و گاهی تعبیر به «مشرقین» و «مغربین» آمده است.


2. گاهی منظور طرف یا اطراف خاص طلوع یا غروب خورشید می‌باشد، چنان‌كه در آیه 258، سوره بقره در داستان و احتجاج حضرت ابراهیم ـ علیه‌السّلام ـ بر ضد نمرودیان به طلوع (مشرق) و غروب (مغرب) اشاره شده است.[4]


3. جهات چهارگانه شرق و غرب و جهات بین آن دو است كه شامل جنوب و شمال می‌شود، چنان‌كه خداوند متعال می‌فرماید: «قال رب المشرق و المغرب و ما بینهما ان كنتم تعقلون؛[5] (موسی) گفت: «او پروردگار مشرق و مغرب و آنچه میان آن دو است، می‌باشد اگر شما عقل و اندیشه خود را به كار می‌گرفتید.»


4. گاهی نیز كلمه «مشرق» و «مغرب» به بعد كروی بودن زمین اشاره می‌كرد. از آنجا كه در هر دو نیم‌كره، یك مشرق و یك مغرب وجود دارد، پس در نتیجه كرة زمین دو مشرق و دو مغرب وجود دارد، چنان‌كه قرآن كریم می‌فرماید: «رب المشرقین و رب المغربین»[6]


5. گاهی نیز «مشرق» و «مغرب» در قرآن كریم، اشاره به بخش‌های متعدد طلوع و غروب دارد چنان‌كه خداوند متعال می‌فرماید: « وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذینَ كانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا...؛[7] و مشرق‌ها و مغرب‌های پر بركت زمین را به آن قوم تضعیف شده (زیر زنجیر ظلم و ستم) واگذار كردیم...»


توضیح آنكه زمین‌های پهناور به خاطر خاصیت كروی بودن زمین در افق‌ها، مشرق‌ها و مغرب‌ها اختلاف دارند.[8]


همچنین در قرآن كریم به جهات دیگر نیز اشاره شده است مانند: جهت فوق و تحت؛ چنان خداوند متعال می‌فرماید: «لأكلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم...؛[9] از آسمان و زمین روزی خواهند خورد...».


و نیز سوره واقعه، آیه 41 و...


بنابراین، در قرآن كریم از جهات شش‌گانه سخن آمده است.


==========================
پی نوشت ها:
[1] . بقره/ 115.
[2] . ر.ك: مكارم شیرازی، ناصر و همكاران، تفسیر نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامیة، ج1، ص 295.
[3] . ر.ك: همان، ذیل آیات مذكور.
[4]ِ . ر.ك، تفسیر نمونه، همان، ج1م ص 215، 211.
[5] . شعرا/ 28.
[6] . رحمن/ 17.
[7] . اعراف/ 137، و صافات/ 5، و معارج/ 40.
[8] . ر.ك، مكارم شیرازی، ناصر و همكاران، تفسیر نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامیة، ج 6، ص 329.
[9] . مائده/ 66.

 

منبع:andisheqom.com


ویدیو مرتبط :
هفت آسمان و هفت زمین که در قرآن آمده به چه معناست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنگل‌های ایران در آتش می‌سوزند:شمال ، شمال شرق و غرب



 

 

جنگل‌های ایران در آتش می‌سوزند:شمال ، شمال شرق و غرب

 

جنگل‌های ایران در آتش می‌سوزند:شمال ، شمال شرق و غرب/محو کامل جنگل های مرزی ایران با عراق.

ایلنا: جنگل‌های مناطق شمال، شمال شرق و غرب کشور همچنان در آتش می‌سوزد،جنگل‌های زاگرس غربی در مریوان،جنگل‌‌های گلستان درشمال و جنگل ابر در سمنان درشمال شرق کشور در حال حاضر در محاصره آتش هستند.

از شمال کشور خبر می‌رسد که آتش‌سوزی همچنان در مناطق مختلف استان گلستان ادامه دارد.

سید نجیب حسینی نماینده مردم مینودشت وکلاله گفت: آتش‌سوزی جنگل‌های گلستان هنوز ادامه دارد و مهار نشده و با وجود شدت وزش باد در طی چند روز گذشته آتش گسترش چشم‌گیری داشته است.

او با انتقاد از عملکرد مسئولان کشور در برخورد با این آتش‌سوزی گفت: جای تعجب است که به جنگل گلستان که بعنوان گل سرسبد جنگل‌های کشور شناخته می‌شود و به تمام مردم ایران تعلق دارد به صورت ملی نگاه نمی‌شود.

او ادامه داد: انتظار می‌رود که هم وزیر کشور و هم وزیر جهاد کشاورزی به منطقه گلستان بعنوان نقطه بحران نگاه کنند.

حسینی باستایش عملکرد مسئولین استان گلستان که تمام امکانات خود را جهت مهار آتش به کار گرفته‌اند افزود: استان گلستان تمام آنچه را که در توان داشت انجام داد و این جای تقدیر دارد اما مجموعه مسئولین کشوری که متولی این کار هستند چرا امکانات کشور را برای پایان دادن به بحران آتش در جنگل گلستان به کار نمی‌برند؟

او ادامه داد: چگونه است، هنگامی که یک سیل یا زلزله اتفاق می‌افتد تمام امکانات کشور بسیج می‌شود و به کمک نقاط بحران‌زده می‌شتابد اما در بحران آتش گلستان خبری از بسیج امکانات ملی نیست.

نماینده مردم مینودشت وکلاله گفت: اگر تمام توان ما همین است که تا اکنون نشان داده‌ایم چرا از سایر کشورها کمک نمی‌خواهیم تا به ما در مهار آتش یاری برساند.

او با بیان اینکه افکار عمومی مسئولین را در مورد کم‌کاری در مسئله خاموش کردن آتش جنگل‌های گلستان نمی‌بخشند، گفت: درحالی که تمام استان گلستان یکپارچه و با تمام ظرفیت‌های خود به جنگ با آتش رفته‌اند جای تعجب است که وزیران کشور و جهاد کشاورزی تاکنون حتی یک بار هم برای بازدید به منطقه نیامده‌اند، مسئولان باید در زمینه این کم‌کاری پاسخگو باشند.

حسینی ابراز امیدواری کرد که با توجه بیشتر مسئولین و به کارگیری کلیه منابع ملی هرچه زودتر شر آتش از جنگل گلستان کم شود.

از شمال شرق کشور نیز خبر می‌رسد که آتش جنگل‌های ابر در شاهرود استان سمنان که از روز سه‌شنبه آغاز شده است همچنان ادامه دارد. طبق آخرین اخبار تا روز جمعه آتش در مناطقی در جنگل ابرمهار شده ولی هنوز خاموش نشده است.

به گفته منابع محلی تاکنون حداقل 35 هکتار از جنگل‌های این منطقه در آتش سوخته است. صعب‌العبور بودن و شیب بالا در مناطق آتش کار امداد رسانی را به این مناطق سخت و دشوار کرده‌ است.

مردم محلی، نهادهای نظامی، ارتش و سپاه، با امکانات کاملاً ابتدایی مانند بیل، کلنگ و دبه‌های آب به صورت پیاده‌ تامناطقی که گرفتار آتش‌ شده اندپیش رفته و سعی در مهار آن دارند.

از غرب کشور نیز خبر می‌رسد که آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان و سروآباد که از ابتدای خرداد ماه آغاز شده است همچنان ادامه دارد. به گفته ایرج قادری آمار آتش تاامروز صبح به 860 نقطه رسیده است که در یک ماه گذشته با توجه به عدم بارش باران هم در تعداد و هم حجم آتش افزایش چشمگیری مشاهده می‌شود.

طبق آخرین خبرها تاکنون بیش از 35 هزار هکتار از جنگل‌های مریوان و سروآباد در آتش سوخته است به طوری که مناطق جنگلی در خط مرزی ایران با عراق به طور کامل محو شده است.

روستا‌های پیله‌ور، رشه‌ده، خوش‌کلام، سردوش بیشترین میزان گستردگی جنگل‌های سوخته در منطقه مریوان و سروآباد را به خود اختصاص داده‌اند..../ایلنا