مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

سرزمین و چاه برهوت چیست و در کجا واقع شده است؟



سرزمین برهوت

امام علی (ع): ارواح مشرکان در چاهى از آتش به نام بَرَهوت‏ جای دارد

پرسش
آیا «چاه برهوت» یک افسانه است؟ چرا دو دانشمند به آن‌جا رفتند و هیچ سنگ آتشفشانی پیدا نکردند؟! ضمن این‌که حتی هیچ بوی تعفن‌آمیزی هم حس نکردند؟


پاسخ اجمالی
واژه «برهوت» در بسیاری از منابع روایی و دینی شیعه و اهل سنت آمده و مصادیق گوناگونی برای آن در نظر گرفته شده است. در ذیل به بررسی برخی از آنها خواهیم پرداخت.


 وادی برهوت؛ چاه برهوت
ارباب لغت؛ «برهوت» را وادی معروفی دانسته‌اند[1] و برخی دیگر؛ علاوه بر معنای سابق، آن‌را نام چاهی نیز دانسته‌اند.[2]


در روایات نیز به هر دو مورد بالا اشاره شده است:
امام علی(ع): «ارواح مسلمانان در سرچشمه‌اى در بهشت جاى دارند به نام "سَلمى" و ارواح مشرکان در چاهى از آتش به نام بَرَهوت‏».[3]


امام صادق(ع): «در پشت سرزمین یمن، درّه‌اى است که آن‌را برهوت می‌نامند، و از آن درّه، جز مارهاى سیاه و جغد نگذرد...».[4]


به نظر می‌رسد که تعبیر «برهوت» هم برای چاه و هم برای وادی وجود داشته و هر کدام از این دو تعبیر، حقیقت خارجی دارند. در برخی از روایات به هر دوی اینها با هم اشاره شده است:


امام علی(ع): «بهترین سرزمین برای مردم، وادی مکه و وادی در هند است ... و بدترین وادی‌ها برای مردم، دو وادی است؛ وادی احقاف و وادی در حضرموت به نام برهوت. بهترین چاه برای انسان‌ها، چاه زمزم است و بدترین چاه برای مردم، چاه برهوت است که ... ارواح کفار در آن‌جا هستند».[5]


برهوت در این دنیا یا در جهان پس از مرگ
از برخی روایات چنین برمی‌آید که «برهوت» در همین دنیا و بر روی کره زمین قرار گرفته است:
پیامبر اسلام(ص): «بهترین آبی که بر روی زمین قرار می‌گیرد، آب زمزم است ... که در آن سلامتی از بیماری است و بدترین آب بر روی زمین،‌ آب وادی برهوت است». [6]


امام علی(ع): «آب زمزم، بهترین آب روى زمین است و بدترین آب روى زمین آب برهوت است».[7]


امام باقر(ع): «خداوند، آتشی در مشرق خلق کرده تا ارواح کفار را در آن نهد؛ شب هنگام، از زقوم آن بخورند و از حمیم آن بنوشند و صبح هنگام، آنها را به وادی برهوت می‌برند که آتش شدید دارد...».[8]


امام باقر(ع) به یک اعرابى فرمودند: «از پس شما یک وادی است که آن‌را برهوت گویند و جغد و هامّ در آن ساکن‌اند و ارواح مشرکان تا روز قیامت در آن عذاب می‌کشند».[9]


امام صادق(ع): «پیکرهایى نفرین شده، زیر خاک و در بقعه‌هاى آتش‌اند، و ارواح ناپاک، در وادى برهوت [در حضرموت‏] در چاه گوگرد در ترکیب‌هاى ناپاک و نفرین شده...».[10]


اما بر خلاف این روایات، از برخی دیگر چنین برمی‌آید که برهوت برای جهان پس از مرگ است:
امام علی(ع) فرمودند: «بدترین چاهی که در جهنم وجود دارد، چاه برهوت است که در آن ارواح کفار قرار می‌گیرد».[11]


در این زمینه باید گفت؛ برخلاف ظاهر این روایات، منافاتی میان آنها وجود نداشته و می‌توان هر دو امر را واقعی دانست؛ برهوتی در این دنیا و پشت سرزمین یمن قرار دارد و برهوتی در جهان پس از مرگ که ارواح مردگان کفار در آن شکنجه می‌شود و یا آن‌که توصیفات ارائه شده، جلوه باطنی همان چیزی است که اکنون وجود داشته و به ظاهر قابل رؤیت نیست.


برخی روایات نیز تأییدکننده همین موضوع هستند که ورای آنچه در ظاهر وادی السلام و برهوت می‌بینیم، اموری باطنی وجود دارند که قابل مشاهده برای تمام افراد نیستند:


امام على(ع) فرمودند: «اى پسر نباته! اگر پرده‌ها کنار زده شود، هر آینه ارواح مؤمنان را در این پشت (وادی السلام) خواهید دید که حلقه زده‌اند. به دیدار هم می‌روند و با یکدیگر سخن می‌گویند. در این‌جا روح هر مؤمنى هست و در وادى برهوت‏، جان هر کافرى»‏.[12]


شخصی از امام رضا(ع) در مورد بدترین درّه روى زمین سؤال نمود، و آن‌حضرت فرمود: «درّه‌اى است در یمن به نام برهوت که از درّه‌هاى جهنّم است».[13]


بنابر این روایات؛ همین برهوت زمینی، برهوت پس از مرگ برای کفار می‌باشد، که البته چشم مادی ما از دیدن حقایق و وقایعی که در این سرزمین می‌گذرد بی‌اطلاع است.


 ================================
[1]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق، مصحح، میر دامادی، جمال الدین،‏ ج 2، ص 10، بیروت، دارالفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق.
[2]. ‏طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، تحقیق، حسینی‏، سید احمد، ج 2، ص 192، تهران، کتابفروشی مرتضوی، چاپ سوم، 1375ش.
[3]. ثقفی، ابراهیم بن محمد بن سعید بن هلال، الغارات أو الإستنفار و الغارات، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین،‏ ج 1، ص 112، تهران، انجمن آثار ملی، چاپ اول، 1395ق.
[4]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 8، ص 261، تهران، دارالکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[5]. مکی فاکهی، محمد بن اسحاق، أخبار مکة فی قدیم الدهر و حدیثه، ج 2، ص 41، بیروت، دار خضر، چاپ دوم، 1414ق؛ حمیری یمانی صنعانی، عبدالرزاق بن همام، المصنف، محقق، اعظمی، حبیب الرحمن، ج 5، ص 115، هند، بیروت، المجلس العلمی، المکتب الإسلامی، چاپ دوم، 1403ق.
[6]. أبوالقاسم طبرانی، سلیمان بن أحمد، المعجم الکبیر، محقق، سلفی، حمدی بن عبدالمجید، ج 11، ص 98، قاهره، مکتبة ابن تیمیة، چاپ دوم،‌ بی‌تا؛ مقدسی، ضیاءالدین محمد بن عبدالواحد، الأحادیث المختارة أو المستخرج من الأحادیث المختارة مما لم یخرجه البخاری و مسلم فی صحیحیهما، ج 13، ص 83، بیروت، دار خضر للطباعة و النشر والتوزیع، چاپ سوم، 1420ق.
[7]. برقی، ابوجعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین،‏ ج 2، ص 573، قم، دارالکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق.
[8]. الکافی، ج ‏3، ص 247.
[9]. طبری آملی، محمد بن جریر، دلائل الامامة، ص 229، قم، بعثت، چاپ اول، 1413ق.
[10]. عده‌ای از علماء، الأصول الستة عشر، ص 44، قم، دار الشبستری للمطبوعات، چاپ اول، 1363ش.
[11]. الکافی، ج ‏3، ص 246.
[12]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 6، ص 243، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
[13]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، محقق، مصحح، لاجوردی، مهدی، ج 1، ص 244، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1378ق.

 

منبع:islamquest.net


ویدیو مرتبط :
تخلیه چاه,لوله بازکنی,لایروبی چاه,حفاری چاه,لوله کشی,نشت یاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران و عراق در چاه دشمنی نمی‌افتند








ایران و عراق

با گذشت بیش از ۶ سال و چند ماه از سرنگونی رژیم صدام و برقراری حكومت جدید در عراق، گاهی روابط این كشور با ایران كه بر همكاری دوجانبه و صمیمانه تغییر جهت داده بود دچار التهاب‌هایی می‌شود و تقریبا تمامی تنش‌های به وجود آمده میان ۲ كشور تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌های مغرض عربی و بعضا غربی است، ولی گاهی همراهی برخی مسوولان دولت عراق با این فضاسازی‌ها مساله‌ای است كه ابهام روابط را بیشتر نمایان می‌كند.

جمعه شب (۲۷ آذر) خبری در خبرگزاری‌ها و شبكه‌های خبری ظاهر شد كه شوكی در روابط ایران و عراق محسوب می‌شد و حتی انتشار آن بلافاصله بر بازارهای نفتی جهان تاثیر گذاشت و قیمت نفت را بیش از ۵۰ سنت در هر بشكه افزایش داد.

خبر این بود: سربازان ایران به یكی از چاه‌های نفتی فكه در جنوب عراق حمله كردند و ضمن پایین كشیدن پرچم عراق، پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر فراز آن برافراشتند.

شبكه‌های عراقی ضد ایرانی مانند الشرقیه و البغدادیه بر این خبر بسیار مانور دادند و بی‌درنگ مدعی شدند كه این حركت جزیی از نقشه از قبل طراحی شده ایران برای تصرف خاك عراق و الحاق مناطق جنوبی آن به خاك خودش است.

برخی از این شبكه‌ها نیز با تبلیغ یكی از احزاب تندرو عراقی مدعی شدند ایران قصد دارد مرزهای خود را به سمت غرب گسترش دهد و مناطق مركزی و جنوبی عراق را به خاك خود ضمیمه كند. بسیار واضح بود كه این تبلیغات دقیقا برای به میدان طلبیدن دیگر احزاب سیاسی عراقی متمایل به ایران و تهییج و تشویش افكار عمومی عراقی و عربی علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی شده بود.

ساعتی پس از اعلام این خبر، وزارت كشور عراق اعلام كرد هیچ درگیری و برخوردی میان نیروهای ایرانی و عراقی صورت نگرفته و شمار سربازان ایرانی كه به چاه نفتی فكه آمده و پرچم ایران را جایگزین پرچم عراق كردند، ۱۱ نفر بوده است. این وزارتخانه تاكید كرد، سربازان ایرانی همچنان در محل حاضر هستند و كنترل چاه را به عهده دارند.

دقایقی بعد اعلام شد كه جلسه فوری میان مقام‌های ارشد عراقی برای بررسی این موضوع تشكیل شده است. پس از آن دولت عراق اعلام كرد سفیر ایران در بغداد صبح شنبه برای توضیح دلایل اتفاق رخ داده، احضار شده است.

همزمان دولت و وزارت امور خارجه عراق اعلام كرد، به دنبال حل مسالمت‌آمیز این قضیه هستند و به هیچ عنوان قصد ندارند در روابط خود با ایران تنش ایجاد كنند.

علی دباغ، سخنگوی دولت عراق نیز گفت: به سفیر عراق در تهران ابلاغ كرده‌ایم كه اعتراض ما را به گوش مقامات ایرانی برساند و برای حل این مساله فورا اقدام كند. وی همچنین با تاكید بر این‌كه به هیچ عنوان در پی برخورد و تنش با ایران نیستیم، تصریح كرده است: می‌كوشیم مشكلات خود را از راه‌های دیپلماتیك حل و فصل كنیم.

بعضی منابع خبری در عراق از عقب‌نشینی سربازان ایرانی از خاك عراق خبر دادند؛ اما علی الخفاج، معاون وزیر كشور عراق تاكید كرد كه نیروهای ایرانی همچنان در محل حضور دارند. برخی منابع خبری دیگر نیز اعلام كردند كه تعداد چاه‌های به كنترل درآمده توسط ایران ۴حلقه است.

در همین حال، برخی خبرگزاری‌های داخلی كشورمان گزارش كردند كه شركت ملی نفت ایران تصرف این چاه نفتی را تكذیب كرده است. خبرگزاری عراق نیز اعلام كرد ایران گفته است به هیچ عنوان به دنبال تنش با بغداد نیست و تلاش می‌كند مشكلات مرزی خود با عراق را از طریق مذاكره و راه‌های دیپلماتیك حل و فصل كند. در حالی كه حسن كاظمی‌قمی، سفیر ایران در عراق خبر تصرف چاه‌های نفت فكه توسط نیروهای ایرانی را تكذیب كرد رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه این اخبار را یك اقدام بی‌اساس تبلیغاتی با هدف ملتهب كردن فضای مناسبات متین ایران و عراق در آستانه تحولات مهم و رخدادهای سرنوشت‌ساز انتخابات پارلمانی عراق دانست و این‌گونه رویكردهای غیرحرفه‌ای را ناكارآمد و غیرقابل ارزش توصیف كرد. وی با اشاره به مفاد معاهده ۱۹۷۵ خاطرنشان كرد: ما و مقامات عراقی همواره درباره مسائل مرزی از خلال رایزنی‌های دیپلماتیك و ساز و كارهایی كه معاهده ۱۹۷۵ الجزایر مشخص كرده، موضوع را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داده و در این‌باره مفاد معاهده فوق برای حل این گونه امور ‌وضعیت را كاملا روشن كرده است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در واكنش به جوسازی برخی رسانه‌های غربی و عربی برای برهم زدن روابط كشورمان با عراق این روابط را دوستانه و مستحكم توصیف كرد.

● جوسازی‌های رسانه‌ای روابط ایران و عراق را مخدوش نمی‌كند

دو كشور و ملت ایران و عراق از اشتراكات فرهنگی،‌ تاریخی و مذهبی ریشه‌داری برخوردارند و علی‌رغم وقوع جنگ تحمیلی، هیچ‌گاه این دو كشور از یكدیگر جدا نشده‌اند.

روابط برادرانه ۲ ملت ایران و عراق دارای ریشه‌های تاریخی و فرهنگی مشترك و مستحكم است و تحت تاثیر شایعات و اخبار دروغ برخی رسانه‌ها قرار نمی‌گیردبا وجود این‌كه عراق جزیی از جهان عرب به شمار می‌آید، ولی روابط ایران و عراق ریشه‌دارتر از روابط عراق با سایر كشورهای عربی ارزیابی می‌شود. روابط حسنه دو كشور در برخی موارد موجبات ناخرسندی برخی كشورها از جمله آمریكا شده، به نحوی كه برخی از مقامات بر این عقیده هستند كه آمریكا هرگز تحمل این را ندارد كه روابط میان دو كشور همسایه را در بهترین شرایط ببیند.

كمك به حفظ تمامیت ارضی، برقراری نظم و امنیت و گسترش اقتدار مردمی در عراق از اهداف جمهوری اسلامی ایران است كه بارها از زبان مقامات كشور نیز این مواضع اعلام شده است. ایران به عنوان مهم‌ترین همسایه عراق همواره از روند دولت‌سازی در این كشور حمایت كرده و بعد از سقوط صدام در كنار ملت عراق بوده است. به طوری كه محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور كشورمان نیز با اشاره به این مسائل، روابط دو كشور را بسیار عمیق و الگویی برای روابط سایر كشورها برشمرده است. گسترش روابط دو كشور در برخی موارد ناخرسندی برخی مقامات و جوسازی‌های رسانه‌های غربی را به همراه داشته است، به‌طوری كه اخیرا سوءتفاهم بر سر یك چاه نفتی میان دو كشور مستمسكی برای این امر شده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس گروه دوستی ایران و عراق در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به جوسازی‌های رسانه‌های‌غربی درخصوص سوءتفاهم به وجود آمده میان دو كشور در منطقه عمومی فكه و بر سر یك چاه نفت، تاكید دارد كه روابط دو كشور قطعا با جوسازیها، مخدوش نخواهد شد.

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش‌آمدن سوءتفاهم‌ را موضوعی عادی دانست و خاطرنشان كرد: روابط، سفرها و تردد مقامات و گسترش روابط دیپلماتیك نشان‌دهنده روابط خوب دو كشور است و رسانه‌ها و برخی دولت‌های غربی كه از دور جدید روابط خوب ایران و عراق ناخرسند هستند، از هر موضوعی برای ایجاد اختلاف بین دو كشور بهره‌برداری می‌كنند. نماینده مردم اسلام‌آباد غرب تاكید كرد: سوءتفاهم‌ها در مسائل ارضی و آبی قابل حل است و اختلافات در نقشه مرزی با دیدگاه‌های كارشناسی حل خواهد شد.

وی با بیان این ‌كه باید درخصوص تاسیسات،‌ اماكن و نقاط مرزی میان دو كشور گفتگوهای دپیلماتیك صورت گیرد اعلام كرد: سوءتفاهم به وجود آمده بین ایران و عراق طبیعی است و البته دامن زدن به این سوءتفاهم‌ها از سوی رسانه‌های غربی نمی‌تواند در روابط میان ایران و عراق خدشه‌ای وارد كند. وی افزود: با توجه به این‌كه میان ایران و عراق حدود ۸ سال جنگ وجود داشته، لذا نظام مرزی میان دو كشور هنوز به صورت جدی به وجود نیامده، لذا این اتفاق منجر به برخی سوءتفاهم‌ها شده است. این نماینده مجلس تاكید كرد روابط خوب دو كشور دوست و برادر با جوسازی رسانه های غربی مخدوش نخواهد شد.

محمود عثمان، عضو پارلمان عراق نیز در گفت‌وگو با فارس گفت: مقامات عراقی همواره درباره مسائل مرزی از خلا‌ل رایزنی‌های دیپلماتیك و سازوكارهایی كه معاهده ۱۹۷۵ الجزایر مشخص كرده است موضوع را بررسی كرده و مورد تبادل نظر قرار داده‌ایم و در‌این‌باره مفاد معاهده فوق برای حل اینگونه امور وضعیت را كاملا‌ روشن كرده است.

● جوسازی رسانه‌های عربی و غربی

در این میان به نظر می‌رسید برخی رسانه‌های عربی و غربی برای برهم زدن روابط دوستانه و برادرانه ۲كشور عراق و ایران تلاش می‌كنند. غافل از آن كه روابط ۲ملت ایران و عراق دارای ریشه‌های تاریخی و فرهنگی مشترك و مستحكم است. این رسانه‌ها و برخی گروه‌ها در تلاشند تا در همه زمینه‌ها روابط ۲ ملت ایران و عراق را از طریق نشر شایعات و اخبار غیر واقعی خدشه‌دار كنند.این درحالی است كه همه تلاش‌ها همان طور كه مسوولان ۲ كشور می‌گویند در بعد تبلیغاتی از سوی منابع و عوامل مخالف روابط ۲ كشور مطرح شده است و به هیچ وجه بر روابط عمیق میان ۲ كشور تاثیرگذار نخواهد بود. این شایعات (خبر تصرف یك چاه نفت درعراق) با اغراض خاص و با هدف ضربه زدن به روابط بسیارخوب و رو به توسعه ایران و عراق در آستانه برگزاری انتخابات در عراق مطرح می‌شود. آنچنان كه سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در این باره كه در شرایط كنونی به چه دلیل برخی رسانه‌های منطقه‌ای و غربی چنین شایعاتی را منتشر می‌كنند؟ می‌گوید: عراق در آستانه برگزاری انتخابات است و به طور قطع عده‌ای نمی‌خواهند روند دموكراسی در این كشور ادامه یابد. همچنین این شایعات با اغراض خاص و با هدف متشنج‌كردن روابط ۲ كشور مسلمان و همسایه ایران و عراق مطرح می‌شود كه به طور قطع هیچ گونه تاثیری در روابط رو به گسترش و دوستانه ۲ كشور ندارد.