مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

ریشه پریشانی زندگی ها



پریشانی در زندگی,ریشه پریشانی زندگی ها

دلهای ما ظرف است برای خواسته های خدا

 

در کتاب اصول کافی روایتی را امام باقر(علیه السلام)  از وجود نازنین پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) نقل می کنند که خداوند متعال می فرماید:


وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ عَظَمَتِی وَ كِبْرِیَائِی وَ نُورِی وَ عُلُوِّی وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِی لَا یُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَاهُ عَلَى هَوَایَ إِلَّا شَتَّتُّ عَلَیْهِ أَمْرَهُ وَ لَبَّسْتُ عَلَیْهِ دُنْیَاهُ وَ شَغَلْتُ قَلْبَهُ بِهَا وَ لَمْ أُؤْتِهِ مِنْهَا إِلَّا مَا قَدَّرْتُ لَهُ


به عزت و جلالم و عظمت و کبریایی و نور و علو برتری موقعیتم قسم، هرگز بنده ای  خواست خود را بر من مقدم نمیکند مگر آنکه امورش را پریشان و دنیایش را بهم ریخته، وقلبش را به آن (دنیا) مشغول کرده و از دنیا به او نمی رسانم مگر آنچه برایش مقدر کرده .


در ادامه خداوند می فرماید:
 وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ عَظَمَتِی وَ نُورِی وَ عُلُوِّی وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِی لَا یُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَایَ عَلَى هَوَاهُ إِلَّا اسْتَحْفَظْتُهُ مَلَائِكَتِی وَ كَفَّلْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ رِزْقَهُ وَ كُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِرٍ وَ أَتَتْهُ الدُّنْیَا وَ هِیَ رَاغِمَةٌ.


به عزت و جلالم و عظمت و کبریایی و نور وعلو برتری مقامم سوگند،هیچ بنده ای خواست من را برخواست خود مقدم نمی کند مگر اینکه ملائکه ام او را محافظت می کنند و آسمان ها و زمین را کفیل رزقش قرار می دهم و برای او برتر از تجارت هر تاجری خواهم بود و دنیا در عین تواضع بسوی او می رود.[1]


خدای سبحان در این بیان چندین قسم را بیان فرمود در حالیکه «وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدیثاً و كیست كه از خداوند، راستگوتر باشد؟» [نساء87]


یعنی گفتار خداوند بدون این قسم ها هم قابل قبول می باشند اما اهمیت مطلب به قدری است که خدای سبحان شش،هفت قسم را برای تاکید مطلب آورند.


اما اینکه بنده خواسته های خود را بر خواست خدا مقدم می دارد حال آنکه قرآن می فرماید:


وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلیماً حَكیماً
و شما هیچ چیز را نمى ‏خواهید مگر اینكه خدا بخواهد، خداوند دانا و حكیم بوده و هست. [انسان30]


اشکال: بابیان این آیه چطور می شود خواسته ی انسان مقدم بر خواسته ی خدا باشد درحالیکه زیر مجموعه آن است؟


 جواب: مقدم شدن خواست انسان بدین معناست که انسان با اختیاری که خدای متعال به او داده کاری را انجام می دهد که مورد رضایت الهی نیست نه اینکه خارج از مشیت الهی بتواند کاری را انجام بدهد.


مرحوم علامه طباطبایی می فرماید: اگر خدا بخواهد عملى از بنده سر بزند نخست در او مشیت و خواست ایجاد مى‏ كند، پس مشیت خدا به مشیت عبد تعلق مى‏ گیرد نه به فعل عبد. و به عبارت دیگر مستقلا و بدون واسطه به مشیت عبد تعلق مى‏ گیرد و با واسطه به فعل او تعلق مى‏ گیرد، پس تاثیر مشیت خدا طورى نیست كه مستلزم جبر در بنده بشود، و چنان هم نیست كه بنده در اراده خود مستقل باشد و هر كارى خواست بكند هر چند كه خدا نخواسته باشد. پس فعل بنده اختیارى است، چون مستند به اختیار و اراده خود او است.[2]


به هر صورت انسانی که خواسته های الهی را پشت پا میزند باید متوقع نتایج آنهم باشد نتایجی را که خداوند در همان حدیث بیان فرموده (پریشانی امور، دنیای بهم ریخته، قلب مشغول به دنیا و رسیدن به دنیای محدود)

«وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قیلا  و كیست كه در گفتار و وعده‏ هایش، از خدا صادقتر باشد؟! » [نساء122] خدایی که در اینجا هفت قسم یاد کرد.

حال کمی عاقلانه بیاندیشیم!
رسیدن به تمامی عوالم و لذائذ آنها آنقدر می ارزند که انسان برای بدست آوردن آن، زندگیی با چنین ثمراتی را برای خود رقم بزند؟


اگر دنیا و مافیها این ارزش را داشت که برای بدست آوردن آن خواسته های الهی نادیده گرفته شود انبیاء و اولیاء که عاقل ترین مردم اند یقینا چنین روشی را پیش میگرفتند و اگر شنیده نشد که پیامبر یا امامی طبق میل خود عمل کند معلوم میشود که رسیدن به تمام لذت ها به قیمت نارضایتی خدای سبحان نمی ارزد.


چنانکه از وجود حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه) خلاف این مطلب روایت شده است، ایشان می فرمایند:


«قُلُوبُنَا أَوْعِیَةٌ لِمَشِیَّةِ اللَّهِ فَإِذَا شَاءَ شِئْنَا وَ اللَّهُ یَقُولُ وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّهُ
دلهای ما ظرف است برای خواسته های خداوند و خداوند میفرماید شما نمیخواهید مگر آنکه خدا بخواهد.[3]

ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ  ـ ـ ـ ـ ـ
پی نوشت
[1]الكافی (ط - الإسلامیة) / ج‏2 / 335 / باب اتباع الهوى .....  ص : 335
[2]تفسیر المیزان ذیل آیه شریفه
[3]الغیبة (للطوسی)/ كتاب الغیبة للحجة / النص / 247 / 2 - فصل الكلام فی ولادة صاحب الزمان و إثباتها بالدلیل و الأخبار
 
منبع: noorportal.net


ویدیو مرتبط :
مقایسه اثر عسل و هورمون ریشه در ریشه زایی قلمه.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ریشه بداخلاقی‌ها آنجا بود که عکس همسر یک کاندیدا را جلوی دوربین تلویزیون گرفتند/ شعار زنده باد بهار در خزان زندگی مردم



کریمی اصفهانی: ریشه بداخلاقی‌ها آنجا بود که عکس همسر یک کاندیدا را جلوی دوربین تلویزیون گرفتند/ شعار زنده باد بهار در خزان زندگی مردم

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار اعتقاد دارد که در حادثه 22 بهمن به رئیس مجلس زیر سوال نرفت بلکه کلیت نظام زیر سوال رفت.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش نامه، کریمی اصفهانی در گفت‌وگو با نامه با محکوم کردن اتفاقات روز 22 بهمن قم گفت:  افرادی که این حادثه را رقم زدند قبل از اینکه مسائل نظام و اسلام را مدنظر داشته باشند، بیشتر منافع خودشان را مورد نظر قرار دادند. در جایی که تمام دوربین‌های جهانی در حال ثبت حماسه ملی مردم ایران هستند، وقوع چنین حادثه‌ای جز خیانت و بی معرفتی چیز دیگری نیست.

وی ادامه داد: در شهر قم، در شهری که انقلاب از آنجا آغاز شده است شهری که ام‌القرای اسلام است این حرکت ناشایست شکل می‌گیرد و این جای سوال دارد. مراجع تقلید، علما و همه بزرگان نیز این حرکت را محکوم کردند.

حوادث قم دل مردم را به درد آورد

وی با تاکید بر سواستفاده دشمنان از این حوادث گفت: در این میان شبکه‌های جهانی به جای اینکه حماسه بزرگ مردم را پوشش بدهند، بهانه‌ای را به دست آوردند که این اتفاقات و بداخلاقی‌ها را پوشش گسترده دهند و این بی اخلاقی‌ها را هرگونه که می‌خواهند تفسیر می‌کنند و بر علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند و این حوادث یقینا دل دوستداران انقلاب چه در داخل و چه در خارج از کشور را به درد آورد و دل کسانی که مخالف نظام بودند را شاد کرد.

دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار اظهار کرد: در حادثه 22 بهمن قم، اصل نظام ضربه خورد نه شخص رئیس مجلس، اینها حضور همه جانبه مردم که خواست رهبری انقلاب است را هدف گرفته‌اند و دادستان کل کشور باید این موضوع را جدی مورد بررسی و پیگرد قرار دهد و به سادگی از روی آن نگذرند..

این حادثه برمی‌گردد به روزی که رئیس مجلس را معاویه خطاب کردند

عضو جبهه پیروان ریشه حادثه قم را در مناظره‌های سال 88 دانست و ادامه داد: علت حادثه قم و بی‌اخلاقی‌ها بر می‌گردد به روزی که عکس همسر یک کاندیدا را آوردن جلوی تلویزیون و به صورت بداخلاقانه به مردم نشان دادند. علت حادثه 22 بهمن بر می‌گردد به روزی که دو تن از روحانیون را مورد هجمه قرار دادند در مناظره، آن روزی این حادثه پیش آمد که، یکی از نزدیکان آقای رئیس جمهور، رئیس مجلس  را معاویه خطاب کرد. آن روزی این حادثه پیش آمد که در میدان آزادی قبلا از سخن از نظام و انقلاب گفتن، رئیس جمهور مطالب متعددی را که اصلا در شان چنین روزی نبود بیان کردند.

مذاکره با آمریکا در حوزه اختیارات رهبری است

کریمی اصفهان با انتقاد از محتوای سخنان احمدی‌نژاد در روز 22 بهمن گفت: در آنجا صحبت مذاکره با آمریکا را مطرح می‌کنند در حالی که  رابطه با آمریکا  در ید مقام معظم رهبری است، رئیس جمهور می‌گوید من خودم مستقیم مذاکره می‌کنم.

وی ادامه داد: مسئله بعدی این است که ایشان به گونه‌ای مسائل را مطرح می‌کنند که گویی مردم تصمیم می‌گیرند نه نظام! کشور قانون اساسی دارد و اگر بنا بر برگزاری انتخابات است، باید تایید صلاحیت‌ها بررسی شود. کسانی که نسبت به کشور خیانت کرده‌اند از جمله فتنه گرها، منافقین جدید که منحرفین جدید هستند و گروه انحرافی نباید در انتخابات حضور داشته باشند.

بهار مردم را تبدیل به زمستان کرده‌اند

دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار  گفت: در قم شعار زنده باد بهار سر می‌دادند در حالی که عملکرد ایشان تمام بهار مردم را در دولت نهم و دهم تبدیل به زمستان کرده است و آن وقت از بهار صحبت می‌کنند. ریشه فتنه ای که در قم بود در این مورادی که ذکر شد، مشاهده می‌شود.

کریمی اصفهانی رفتارهای اتفاق افتاده در 22 بهمن را خلاف سخنان رهبری دانست و اظهار کرد: جایگاه سران قوا، جایگاه شخص نیست، جایگاه رئیس قوه است و جایگاه حقوقی است و نه حقیقی و جایگاه حقوقی آنها مهم است نه یک فرد و یک اسم.

وی ادامه داد: زیر سوال بردن جایگاه رئیس مجلس، زیر سوال بردن نظام است و در نظام شخص مهم نیست. رهبری مکرر صحبت می‌کنند و می فرمایند در آینده نزدیک در مورد این بداخلاقی‌ها صحبت می‌کنم اینها مسئله است.

شروع بداخلاقی‌ها از رئیس جمهور بوده است

عضو جبهه پیروان احمدی‌نژاد را آغاز کننده بداخلاقی‌ها در کشور دانست و گفت: آقای رئیس جمهور همان مطلب رهبری در مورد بداخلاقی‌ها را تکرار می‌کند و می‌گوید من در باره بداخلاقی‌ها در آینده صحبت خواهم کرد. شروع بداخلاقی‌ها از شما بوده، این‌ همه جنجال از سخنان رئیس قوه مجریه شکل گرفته است.

وی گفت: این مطالب بسیار دور از واقعیت است. بداخلاقی را کسی می‌کند که اول شروع می‌کند و بعد می‌گوید می‌خواهم از بداخلاقی صحبت کنم. این یعنی نگفتن واقعیت‌ها به مردم. حرکت منفی خودشان را که تمام دوربین‌ها ثبت کرده است به نام مقام معظم رهبری انجام می‌دهند که این عمل هیچ همخوانی با بیانات مقام معظم رهبری ندارد و دستگاه‌های امنیتی ما باید سریعا وارد این ماجرا بشوند به ویژه اینکه مراجع هم واکنش‌ها ی زیادی به این حادثه نشان داده اند.

کریمی اصفهانی با توجه به سخنان رئیس جمهور در مورد اینکه منظور از زنده باد بهار« امام زمان» بوده است گفت: این‌ها خلاف دیگرشان این است که تبلیغات زودرس را شروع کرده‌اند. زنده باد بهار چه معنی می‌دهد؟

کسی که مسلم را نپذیرد، امام حسین را هم نمی‌پذیرد

وی با مقایسه امروز ایران با حادثه کربلا  ادامه داد: کسی که در کربلا مسلم را پذیرا نباشد به طور یقین امام حسین را پذیرا نخواهد بود. کسی که ولایت فقیه را زیر سوال می‌برد  چگونه دم از امام زمان می‌‌زند؟  این‌ها دروغ محض است.

وی ادامه داد: هرکسی که نایب امام زمان را پذیرا نباشد و گوش به فرمان ایشان نباشد در پذیرش امام زمان مشکل دارد. امروز این حرف‌ها رد گم کردن و انحراف برای مردم است و ما این خطر را برای نظام هشدار می‌دهم./نامه نیوز