مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

راز خلقت عالم چیست؟



علت خلقت جهان,علل خلقت جهان

 هر موجودی اعم از گیاهان و حیوانات برای هدف معینی خلق شده‌اند

 

در مكتب اسلام، جهان هستی و موجودات در آن و بخصوص انسان، به سوی مقصدی معلوم در حركت است و چنین نیست كه عالم هستی در مسیری نامشخص و مبهم و بی هیچ هدفی در حركت باشد بلكه آفریدگار جهان، آن را به سوی مقصدی و هدفی معین و روشن رهنمون ساخته است. اعتقاد به اصل هدفمندی عالم و عبث نبودن آفرینش آن، نقش مهمی در حیات انسان ایفا می‌كند و چنین انسانی هرگز جهان و زندگانی در آن را لغو و بیهوده نمی‌یابد بلكه سعی و تلاش او در این جهت است كه حیات و زندگی خویش را با نظام آفرینش هماهنگ سازد.[1]


معنای هدف در كارهای خداوند و بشر
با اندكی تفكر و مطالعه در جهت شناخت خداوند متعال و انسان، به این نكته می‌رسیم كه تفاوت و روشنی میان خداوند و بشر وجود دارد. خداوند وجودی است كه از هیچ جهت محدودیت و نقصی نمی توانیم در او بیابیم و فقر و نیاز هرگز در ذات پاك خداوند تصور نمیشود. او وجودی است كه دارای همة صفات كمال می‌باشد و خالق همة جهان هستی است.


اما انسان بر عكس موجودی است كه مخلوق است و سراسر وجودش نیاز و احتیاج است و موجودی است كه هر لحظه به لحظه از عمرش احساس نیاز می‌كند بعنوان مثال حال انسان طوری است كه اگر مثلاً لحظه‌ای در جائی قرار گیرد كه هوا نداشته باشد این انسان حیاتش را از دست خواهد داد پس انسان موجودی است سراسر احتیاج و نیاز به خداوند متعال.

 

با توجه به این مطلب هدف در كارهای خداوند باید با معنای هدف در كارهای انسان متفاوت باشد. انسان همه كارهایش در جهت رفع نیازمندیهای مادی و معنوی است و هدفی جز در جهت رفع كمبودها و نقص‌ها از كارهایش ندارد اما نمیتوانیم این معنای از هدف را در كارهای خداوند مطرح كنیم چونكه همانطور كه گفته شد خداوند از هر نقص،  نیاز و احتیاجی بدور است لذا نمی توانیم هدف در كار خداوند را در جهت رفع كمبود و نیازمندیها در نظر بگیریم بنابراین هدف در كارهای خداوند دارای معنی دیگری است و در واقع هدف او به نفع مخلوقات است یعنی خداوند كاری كه انجام می‌دهد در جهت فایده و سود رسانیدن به مخلوقات و موجودات عالم هستی است.


هدف از آفرینش و خلقت عالم چیست؟
این سؤال كه خداوند چه حكمت و مصلحتی در خلقت عالم در نظر داشته، برای كسی پیش می‌آید كه با دلایل عقلی و قطعی، خدائی یكتا كه دارای همه صفات كمال باشد را اثبات كرده باشد.[2]


هر موجودی از گیاهان و حیوانات اعم از پرندگان و حشرات و حیوانات صحرا و دریا، برای هدف معینی خلق شده‌اند و به خوبی می‌بینیم كه هر كدام برای محیط و شرایط ویژه‌ای آفریده شده‌اند و هماهنگی كاملی با محیط خود دارند. و آنچه مورد نیازشان است در اختیارشان قرار داده شده است و اینكه هیچ موجودی بعد از آفرینش به حال خود رها نشده است یكی از نكاتی كه توجه ما را به اصل هدفمندی آفرینش موجودات سوق می‌دهد، توجه به وجود نظم در میان پدیده‌ها و هماهنگی در نظام طبیعت است اگر اندكی در كیفیت طلوع و غروب كردن خورشید و حركت ماه و ستارگان و نظم حاكم در روابط آنها دقت كنیم متوجه می‌شویم كه این نظم و حركت آنها بر اساس تدبیری صورت گرفته است و نمیشود بطور تصادفی و بی هیچ هدفی باشد.[3] در قرآن كریم در پاسخ به این سؤال، آیات فراوانی وجود دارد. در مجموعه‌ای از آیات[4] قرآن كریم آمده است كه آفرینش جهان هستی بر اساس حق استوار است یعنی بر باطل نبوده و از روی بازی و لهو و لعب صورت نگرفته است. و اینكه خداوند موجودات را به سوی هدف معینی راهنمایی و هدایت فرموده است. 

علت خلقت جهان,علل خلقت جهان

خلقت همه موجودات عالم در جهت فراهم آوردن زمینه برای رشد و شكوفایی انسان است

 

در قرآن كریم آمده است «خداوند آسمانها و زمین و آنچه را كه میان آن دو است، جز به حق ... نیافریده است. و {با این همه} بسیاری از مردم لقای پروردگارشان را سخت منكرند».[5] مطلب دیگر این است كه مطالعه اجمالی در جهان آفرینش، ما را از حقیقت روشنی آگاه می‌سازد و آن این است كه سراسر جهان محل رشد و پرورش موجودات و تكامل آنهاست. هر موجودی از جماد (مثل سنگ)، نبات (مثل گیاهان) و حیوان تا برسد به انسان كه شریف‌ترین مخلوقات است، همگی برای رسیدن به هدف و مقصد مشخص خلق شده‌اند و ابزار رشد و كمال هر موجودی در اختیارش قرار داده شده است و هر یك با برنامه مخصوصی به سوی كمال می شتابد.


همه موجودات جهان هر روز و هر لحظه از مرحله‌ای به مرحله‌ای دیگر از رشد و كمال می‌رسند مثلاً یك درخت برومند روز نخست یك سلولی بیش نبوده سپس به تدریج پس از طی مراحلی رشد كرده و به صورت عظیمترین درختِ جهان در آمده است و یا آن جاندار بزرگ در آغاز به صورت سلولی در رحم مادر یا در میان تخمی سربسته محبوس بود. بعداً در پرتو ارادة حكیمانه خداوند از پائین‌ترین مرحله به آخرین مرحله كمال شایستة خود رسیده است. انسان نیز جزئی از جهان آفرینش  است و همین قانون نیز در مورد او برقرار است و هدف از آفرینش او جز این نیست كه به كمال شایسته و لایق به خود برسد و استعدادهای نهفتة خویش را شكوفا كند.


مطلب دیگری كه در پاسخ به این سؤال در آیات و روایات به آن اشاره شد این است كه جهان و بسیاری از موجودات آن به خاطر انسان آفریده شده‌اند یعنی موجودات عالم آفریده شده‌اند فقط برای یك موجود كه آن انسان است. همه موجودات در خدمت انسان هستند و انسان برای رفع نیازمندیهایش از آنها بهره گرفته و در مسیر كمال شایستة خود حركت می‌كند.


موجودات مادی و نظام دنیا با تمام وسعتش كه عبارتند از آسمانها و زمین و موجودات در آنها، همه برای این خلق شده‌اند تا زمینه ساز پیدایش و تكامل موجودی بنام انسان بشوند و نظام دنیا شكل گرفته تا انسان در این عالم استعدادهایش را شكوفا كند و با شركت در آزمایش الهی، قوای نهفتة خویش را به مرحله ظهور و تحقق برساند یعنی انسان رنگ خدایی به خود و كارهای خود ببخشد و طوری زندگی كند كه كارهای او مورد رضای خداوند باشد و صفات خداوند را از خود بروز دهد و به نمونه‌ای از انسان كامل تبدیل شود.[6]


از این روست كه قرآن در آیاتی[7] هدف از خلقت آسمانها و زمین و نعمتهای در آن را، آزمایش شدن بشر بیان می‌كند قرآن كریم در این باره می‌فرماید كه:


«و اوست كه آفرید آسمانها و زمین را ... تا بیازماید شما را كه كدامتان نیكوترید در كردار».[8] یعنی خداوند خواهان این است كه بندگان او كارهایی كه انجام می‌دهند بر اساس دستورات الهی و مورد رضایت او و در جهت عبادت او یا در جهت خدمت به بندگان او باشد. در آیاتی دیگر،[9] رسماً بیان می‌كند كه این عالم طبیعت از آسمانها و زمین و موجودات و نعمتهای الهی در آن،‌همه برای شما انسانها آفریده شده‌اند تا شما بهره مند گردید یعنی همه این موجودات و نعمتها در خدمت بشرند و زمینه ساز  رشد و تعالی و كمال بشر می‌‌باشند. در سوره بقره آمده است «او خدایی است كه خلق كرد برای شما تمام آنچه كه در زمین است».[10] شعر:


ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارند      تا تو نانی به كف آری و به غفلت نخوری


نكته ای كه این بیت شعر در بیان آن است عدم غفلت انسان است یعنی ای انسان غفلت نكن از خالق خودت، غفلت نكن از وظیفه‌ای كه در برابر او داری، غفلت نكن نسبت به برادران دینی خود و ... امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ  در تفسیر آیه می‌فرماید: او خدایی است كه خلق كرد برای شما تمام آنچه در زمین است برای اینكه عبرت بگیرد و به وسیله آن به بهشت و رضوان الهی برسید و از عذاب او دور شوید».[11]

نتیجه
از آنچه گفته شد به این نتیجه می‌رسیم كه آفرینش عالم هستی، بر اساس هدف و مقصد روشن می‌باشد و آن هدف تكامل و رشد و شكوفایی در موجودات عالم است بلكه در جهت رشد و تكامل شریف‌ترین موجودات، بنام انسان می‌باشد و همه موجودات عالم خلقت رشد و تكامل آنها نیز در جهت فراهم آوردن زمینه برای رشد و شكوفایی انسان است. انسان می‌تواند با پرستش و عبادت خداوند و با انجام اعمالی كه مورد رضایت اوست رشد و تكامل یابد و به مقام قرب الهی و رضوان الهی بر,


==============================
پی نوشت ها:
[1] . رجوع شود به: جمعی از نویسندگان، معارف  اسلامی، انتشارات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، چاپ ششم، 1378، ص160.
[2] . رجوع شود به: موسوی همدانی،  پاسخ به پرسشهای دینی، قم، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه، چاپ چهارم، 1357، ص202.
[3] . رجوع شود به: مكارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، تهران، دار الكتب الاسلامیه، 1376، ص132ـ133.
[4] . رجوع شود به: انبیاء/18ـ16،  ص/27، دخان/9ـ38، احقاف/3، زمر/5، جائیه/22.
[5] . روم/8.
[6] . رجوع شود به: مكارم  شیرازی، ناصر و سبحانی، جعفر، پاسخ به پرسشهای مذهبی، مطبوعاتی هدف، چاپ اول، 1377، ص80ـ79.
[7] . هود/7، كهف/7، ملك/2.
[8] . هود/7.
[9] . جاثیه/13ـ12.
[10] . بقره/29.
[11] . رجوع شود به: فقیهی، علی نقی، شناخت راه و مقصد، قم، انتشارات جامعه مدرسین حوزه، چاپ اول، 1376، ص23ـ21.

 

منبع:andisheqom.com


ویدیو مرتبط :
عدد نسبت طلایی (عدد برتر ریاضیات) - راز کعبه - راز خلقت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راز و رمز تمیزکردن لپ تاپ



 

در صورتیک لپ تاپ تمیز ی که شما نیز از نوت بوک یا لپ تاپ استفاده میکنید مطمئنأ با تفاوت های اساسی لپ تاپ ها با کامپیوترهای شخصی برخورد داشته اید. لپ تاپ ها دستگاه های ظریفی هستند و نحوه تمیز کردن آنها از گرد و غبار و اجسام جانبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چه بسا با تمیز کردن غیر اصولی لپ تاپ به آن ضرر نیز برسانید. در این ترفند قصد داریم نحوه صحیح تمیز کردن یک لپ تاپ را قدم به قدم توضیح دهیم.

 

ابتدا بدانید که بهترین روش آن است که پیش از هر کاری به دفترچه راهنمای کامپیوتر خود مراجعه کنید و ببینید در آنجا چه دستورالعملی برای تمیز کردن لپ‌تاپ شما داده شده است.

 

اغلب کارخانه‌های فروشنده لپ‌تاپ توصیه می‌کنند که تمیز کردن کلی لپ‌تاپ یک بار در سال بیشتر انجام نشود. اما کسانی که دایما در سفر هستند نیاز بیشتری به تمیز کردن کامپیوترشان پیدا می‌کنند.

 

نخستین نکته در هنگام تمیز کردن لپ‌تاپ این است که از پارچه‌‌های زمخت و زبر و موادی که دارای حلال‌های آمونیاکی هستند خودداری کنید.

 

انواع گردو خاک و کثافات مانند موی حیوانات و غیره ممکن است به درون کامپیوتر شما رفته باشد. خاک سیگار و تفاله‌های ریز از دیگر مواردی است که درون لپ‌تاپ‌ها پیدا می‌شود!اینها معمولا بر روی صفحه نمایشگر شما و یا درون پورت‌ها می‌نشینند و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.شما برای تمیز کردن لپ‌تاپ خود به وسایل زیر نیاز دارد: دمنده هوا، پارچه تنظیف پزشکی، محلول نظافت و در آخر یک تکه پارچه کتانی مانند یک تی‌شرت.

 

لپ تاپ

▪ بخش بیرونی - برای تمیز کردن بخش بیرونی و بدنه لپ‌تاپ از یک تکه پارچه کتانی استفاده کنید که می‌تواند بخشی از یک تی‌شرت کهنه و قدیمی باشد.به هیچ عنوان از پارچه‌های راه‌ راه مخصوص نظافت و یا پارچه‌های ساینده برای این کار استفاده نکنید. از پارچه‌ها و دستمال‌های خشن مخصوص نظافت هم نباید استفاده کنید. یادتان باشد هیچ گاه اسپری تمیز کننده را مستقیم روی بدنه لپ‌تاپ نپاشید بلکه آن را روی پارچه ریخته و سپس به بدنه بکشید.

 

▪ سوراخ‌های هواکش - شما می‌توانید از یک کمپرسور دمنده هوا بری تمیز کردن سوراخ‌های هواکش کامپیوتر خود استفاده کنید.در هنگام دمیدن هوا به این سوراخ‌ها مراقب باشید با شدت زیاد اسپری نکنید زیرا این کار به پره‌های فن کامپیوتر ممکن است آسیب بزند.از پارچه پزشکی برای تمیز کردن لابه‌لای سوراخ‌ها و پروانه فن استفاده کنید.

 

هرگز کمپرسور هوا را مستقیم به سمت پروانه فن نگیرید چرا که ممکن است باعث چرخ بیش از حد مجاز آن شود.

 

▪ پورت‌ها - پس از آن که سوراخ‌های هوا و فن تمیز شدند به سراغ پورت‌ها بروید. این پورت‌ مکان‌‌هایی هستند که جرم زیادی را جمع‌آوری می‌کنند برای تمیز کردن آنها باید از پارچه پزشکی استفاده کنید.

 

دمنده هوای فشرده در اینجا نیز می‌تواند کمک فراوانی برای تمیز کردن پورت‌ها بکند. فقط مراقب باشید با فشار هوا جرم‌ها را به اعماق پورت‌ها نفرستید.

 

▪ نمایشگر - اگر قصد تمیز کردن جرم‌های روی صفحه نمایشگر را دارید، حتما قبل از این کار لپ‌تاپ را خاموش کنید. باز هم از یک تکه پارچه کتان مانند یک تی‌شرت استفاده کنید و هرگز پارچه‌هایی که خش ایجاد می‌کنند را به کار نبرید.

لپ تاپ

هرگز از دستمال توالت برای پاک‌کردن صفحه نمایشگر استفاده نکنید. هرگز از محلول‌های تمیز‌کننده که پایه آمونیاکی دارند برای تمیز کردن صفحه نمایشگر استفاده نکنید.در صورت استفاده از این محلول‌ها پایان کار صفحه نمایشگر فرا رسیده است. برای این کار حتما از محلول‌های تمیزکننده مانیتور استفاده کنید که مطمئن‌تر است. همیشه محلول را بر روی پارچه اسپری کنید و از اسپری کردن مستقیم بر روی صفحه نمایشگر پرهیز کنید. جهت کشیدن پارچه بر روی صفحه نمایشگر از چپ به راست و از بالا به پایین است. شما همچنین می‌توانید با مخلوط کردن ایزوپروپیل الکل و آب یک محلول تمیزکننده اختصاصی برای خود بسازید. این محلول باید حاوی قسمت‌های مساوی از آب و الکل باشد.

 

▪ کیبورد - کیبورد یکی از کثیف‌ترین بخش‌های کامپیوتر است و ممکن است انواع خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها در هنگام کار کردن روی آن بریزد. بسیاری از جرم‌ها به انگشتان شما چسبیده و از این طریق وارد کیبورد شما می‌شوند.

 

برای خارج کردن جرم‌ها و ذرات زیر کیبورد که در آن فرو رفته‌اند از دمنده هوای فشرده با زاویه مورب استفاده کنید. به راهنمای استفاده از لپ‌تاپ مراجعه کنید. چرا که ممکن است کلید‌های کیبورد شما قابلیت برداشته شدن به منظور نظافت را داشته باشند. پس از تمیز کردن از قرار گرفتن درست کلید‌ها در جای درست خودشان مطمئن شوید. پارچه پزشکی وسیله مفیدی برای پاک کردن کلیدها و اطراف آنها است.