مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

ذکر الله اکبر



الله اكبر,معنی الله اكبر,ذکر الله اكبر

الله اكبر یعنی خدا برتر از آن است كه كسی بتواند او را توصیف كند

 

معنی الله اکبر:

تکبیر به معنای یاد کردن (خدا) به بزرگی است و اغلب به صورت الله اکبر بیان می شود و شعاری اسلامی است.

الله اكبر را تفسیر فرمائید بزرگی خدا به چه معناست ؟

الله اكبر یعنی خدا برتر از همه موجودات هستی ذهنی ملكی و ملكوتی است. الله اكبر یعنی خدا برتر از آن است كه كسی بتواند او را توصیف كند.

 

امام صادق (ع) می فرماید: چون تكبیر می گویی باید همه چیز نزد تو كوچك شود جز او. كلمه الله اكبر مركب از الله و اكبر است. در قرآن حدود صد نام برای خدا آمده است كه الله جامع همه آنهاست. اصولا نام های خدا هر كدام اشاره به صفتی از صفات خدا دارد، نه آن كه فقط یك علاوت و نشانه برای خدا باشد.

 

وقتی قرآن درباره خداوند می فرماید:«هو العلی الكبیر »و خداست وا بزرگ یا می فرماید : الكبیر المتعال بزرگ و برتر است به هیچ وجه منظور بزرگی مادی نیست بلكه ای بلند مرتبی از مفاهیم معنوی است، چون این مفاهیم به جز مصادیق مادی، مصداق های معنوی نیز دارد.

 

اگر بخواهیم معنای اكبر در الله اكبر را بشناسیم و به بزرگی خداوند توجه پیدا كنیم، اول باید درباره بزرگی جسمانی بیندیشیم و سپس ذهنمان را از عالم جسمانی فراتر ببریم و به بزرگی معنوی معطوف سازیم و باور كنیم كه بزرگی به امور آمادگی می یابد تا از عالم ذهن به عالم دیگری كه آن را قلب می نامند منتقل شود و به اندازه ظرفیت نورانیت و صفایش با مصداق این مفاهیم آشنا شود.

 

همچنین گفته شده است كه ممكن است سوالی به ذهن شما خواننده گرامی خطور كند كه خدا بزرگتر است یعنی چه ؟

 بزرگتر از چه كسی و از چه چیزی در پاسخ می گوئیم خداوند بزرگتر از آن است كه انسان بتواند او را توصیف كند الله اكبر من آن یوصف به عبارت دیگر هیچ اندیشه ای نمی تواند تعریف كامل و رسایی از الله داشته باشد و هیچ انسانی نمی تواند او را وصف كند زیرا توصیف هر چیز در صورتی امكان پذیر است كه انسان بتواند آن را در ذهن خویش ترسیم كند و عقل و اندیشه انسان قادر به درك آن باشد تا موفق گردد آن را در ضمن جملات و كلماتی توصیف نماید.

 

ذکر الله اکبر:

گفتن ذکر الله اکبر,الله اکبر,كلمه الله اكبر

كلمه الله اكبر مركب از الله و اكبر است

 

گفتن ذکر الله اکبر هنگام بالا رفتن:

از امام صادق (ع) نقل شده است که می‏ فرمود: رسول خدا (ص) در شب هر وقت رو به نشیب می‏ گذاشت سبحان الله می‏گفت و چون رو به بالا می‏ نهاد الله اکبر می‏ گفت.

 

شیوه رسول خدا (ص) ابوحمزه می‏ گوید: امام صادق (ع) را دیدم که هنگام بیرون رفتن از خانه دو لب خود را می‏جنبانید و بر در خانه ایستاده بود.

 

عرض کردم: دیدم دو لب خود را هنگامی که از خانه به در آمدی جنبانیدی آیا چیزی گفتی؟ آن حضرت فرمود: آری، راستی انسان چون خواهد از خانه خود به در آید، هنگام بیرون شدن سه بار بگوید: الله اکبر و سه بار بگوید: بالله اخرج و بالله ادخل و علی الله اتوکل (بار خدایا، در برابرم در خیر را بگشای و کارم را به خیر به پایان آور و از شر هر جنبنده‏ای نگاه دارم که مهارش را داری، راستی پروردگار من به راه راست است) پیوسته در ضمانت خداوند عزوجل است تا خداوند او را به همان جا برگرداند که در آن بوده است.

 

گردآوری: بخش مذهبی صبح بخیر

منابع:

ghadeer.org

quran.porsemani.ir


ویدیو مرتبط :
کلیپ فوق العاده زیبا تواشیح با مضمون الله اکبر الله اکبر لا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ذکر مورد علاقه رسول خدا صلی الله علیه



 

ذذکر مورد علاقه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم

 

 

ذکر مورد علاقه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم.

 

سنگین کردن پرونده نیکیها با گفتن ذکر با پنج ذکر دیگر (میزان پرونده نیکی ها) سنگینمی شود.رسول اکرم (ص) از اصحابش پرسید: «آیا پنج کلمه به شما بیاموزم که بر زبان سبک باشد، و در میزان، عمل سنگین، کلماتی که خداوند رحمان را راضی کرده، شیطان را طرد نمایند. کلماتی که از گنجهای بهشتند و از زیر عرش آمده، باقیات صالحات (ماندنی شایسته) باشند»؟

 

گفتند: آری ای رسول خدا!

 

حضرت فرمود: این پنج ذکر را بگویید: «سبحان الله»، «الحمدلله»، «و لا اله الا الله»،«الله اکبر»«و لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم».

 

سپس حضرت فرمود: به به به این کلمات که چقدر میزان را سنگین می سازد، و این جمله را پنج مرتبه تکرار فرمود.