مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

دعای رفع سردرد



انواع درمان سردرد,درمان میگرن

دعای رفع سردرد

 

نجاشى پادشاه حبشه سردرد داشت. از پیغمبر (صلی الله علیه وآله) مدد خواست حضرت این حرز را براى او نوشت که شب در کلاه خود بگذارد:


«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ. لاَ إِلَهَ إِلّاَ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبِینُ شَهِدَ اللهُ الاْیَةَ لِلَّهِ نُورٌ وَحِكْمَةٌ وَعِزٌّ وَقُوَّةٌ وَبُرْهَانٌ وَقُدْرَةٌ وَسُلْطَانٌ وَرَحْمَةٌ. یَا مَنْ لاَ یَنَامُ لاَ إِلَهَ إِلّاَ اللهُ إِبْرَاهِیمُ خَلِیلُ اللهِ لاَ إِلَهَ إِلّاَ اللهُ مُوسَى كَلِیمُ اللهِ لاَ إِلَهَ إِلّاَ اللهُ عِیسَى رُوحُ اللهِ وَكَلِمَتُهُ لاَ إِلَهَ إِلّاَ اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ وَصَفِیُّهُ وَصَفْوَتُهُ (صلی الله علیه وآله). اسْكُنْ سَكَّنْتُکَ بِمَنْ یَسْكُنُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضِ وَبِمَنْ سَكَنَ لَهُ مَا فِی اللَّیْلِ وَالنَّهارِ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ فَسَخَّرْنا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخاءً حَیْثُ أَصابَ وَالشَّیاطِینَ كُلَّ بَنَّاءٍ وَغَوَّاصٍ أَلا إِلَى اللهِ تَصِیرُ الاُْمُور».


«به نام خداوند بخشنده و مهربان. خدایى جز خداوند فرمانرواى حق آشکار نیست براى خداست نور و حکمت و عزت و نیرو و برهان و قدرت و سلطان و رحمت. اى آن که نمى‌خوابد، خدایى جز خداى یگانه نیست. ابراهیم(علیه السلام) دوست خداست، خدایى جز خداى یگانه نیست. موسى(علیه السلام) کلام خداست خدایى جز خداى یگانه نیست. عیسى (علیه السلام) از روح خداست و اراده ى اوست، خدایى جز خداى یگانه نیست. محمّد (صلی الله علیه وآله) فرستاده و برگزیده‌ى خداست.


اى درد آرام شو، تو را آرام کردم به یارى آن کس که هر چه در آسمان‌ها و زمین است. براى او آرام و قرارى گیرند و به یارى کسى که آن چه در شب و روز است و براى او آرامند و او شنواى دانا است. پس باد را رام سلیمان کردیم که به نرمى هر جا که قصد مى‌کرد به فرمان او مى‌رفت و نیز شیاطین را که بنّا و غواص بودند. آگاه باش که بازگشت امور به سوى خداست».


امام باقر (علیه السلام) فرمودند: هر کس دچار سر درد شد دستش را بر روى سرش بگذارد و هفت مرتبه بگوید:


«أَعُوذُ بِاللهِ الَّذِی سَكَنَ لَهُ مَا فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضِ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ».
«درست است به خدایى که آفریده‌هاى زمینى و دریایى و نیز آن چه در آسمان‌ها و زمین است براى او آرام و فروتن‌اند و خدا شنوا و آگاه است و ]همه چیز[ در اختیار اوست».1


امام باقر (علیه السلام) فرمود: به شیعیان ما براى سر درد ]این ذکر را[ بیاموز:
«یَا طَاهِی یَا ذَرُّ یَا طَمِنَة یَا طنابُ».


پس همانا این‌ها نام‌هاى عظیمى هستند که نزد خداوند عزوجل مقام و منزلت دارند ]که هر کس آن‌ها را به زبان آورد[ خداوند به خاطر آن اسامى، درد را از او برطرف مى‌نماید.2


محمّد بن ابراهیم سراج نقل مى‌کند که به امام باقر(علیه السلام) از درد نیمه سر و صورت و ]میگرن[ شکایت کردم که هر هفته یک یا دو بار به آن مبتلا مى‌شوم فرمود: دستت را به جایى که درد مى‌کند بگذار و این دعا را سه بار بگو، انشاء الله شفا مى‌یابى:


«یَا ظَاهِراً مَوْجُوداً وَیَا بَاطِناً غَیْرَ مَفْقُودٍ، أُرْدُدْ عَلَى عَبْدِکَ الضَّعِیفِ أَیَادِیَکَ الْجَمِیلَةَ عِنْدَهُ وَأَذْهِبْ عَنْهُ مَا بِهِ مِنْ أَذًى إِنَّکَ رَحِیمٌ وَدُودٌ قَدِیرٌ».


«اى خداى ظاهرى که وجود دارى ]داراى نشانه‌هاى آشکارى[ اى خداى پنهانى که مفقود نمى‌شوى، بر بنده ناتوانت بخشش و نعمت‌هاى زیبایت را ارزانى دار و آن چه موجب آزار و اذیت او مى‌شود از وى دور ساز. همانا تو مهربان و دوستدار بندگانت هستى همچنان که توانمندى».3


عمر بن حنظله نقل کرد: خدمت امام باقر (علیه السلام) از سر دردم شکایت کردم، فرمود: وقتى دچار درد شدى دست بر جلوى سر بگذار و بگو:


(لَوْ كانَ مَعَهُ آلِهَةٌ كَما یَقُولُونَ إِذآ لاَبْتَغَوْا إِلى ذِی الْعَرْشِ سَبِیلاً)4 (وَإِذا قِیلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى ما أَنْزَلَ اللهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَیْتَ الْمُنافِقِینَ یَصُدُّونَ عَنْکَ صُدُودآ).5


«اگر به گفته آن‌ها باالله خدایان دیگرى بود، حتمآ هر کدام راهى به سوى صاحب عرش در پیش مى‌گرفتند و چون به آن‌ها گفته شود به آن چه خدا فرستاده و به سوى پیغمبر بیایید منافقان را مى‌بینى که به کلى از تو روى مى‌گردانند».6


امام باقر (علیه السلام) فرمود: این دعا نوشته مى‌شود و بر گردن کسى که سر درد دارد آویزان مى‌شود:


«اللَّهُمَّ إِنَّکَ لَسْتَ بِإِلَهٍ اسْتَحْدَثْنَاهُ وَلاَ بِرَبٍّ یَبِیدُ ذِكْرُهُ وَلاَ مَعَکَ شُرَكَاءُ یَقْضُونَ مَعَکَ وَلاَ كَانَ قَبْلَکَ إِلَهٌ نَدْعُوهُ وَنَتَعَوَّذُ بِهِ وَنَتَضَرَّعُ إِلَیْهِ وَنَدَعُکَ وَلاَ أَعَانَکَ عَلَى خَلْقِنَا مِنْ أَحَدٍ فَنَشُكُّ فِیکَ لاَ إِلَهَ إِلّاَ أَنْتَ وَحْدَکَ لاَ شَرِیکَ لَکَ عَافِ فُلاَنَ بْنَ فُلاَنَةَ وَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَیْتِهِ».


«خدایا! تو معبودى نیستى که ما به وجودت آورده باشیم پروردگارى نیستى که یادش از دلمان برود و شریک‌هایى ندارى که همراهت حکم کنند و پیش از تو معبودى وجود نداشته که او را بخوانیم و به او پناه ببریم و به درگاهش تضرع کنیم بلکه تو را مى‌خوانیم و کسى تو را در آفرینش ما یارى نداد تا در وجودت تردید کنیم. یکتایى و شریکى ندارى فلانى فرزند فلانى را سلامت بده و بر محمّد(صلی الله علیه وآله) و اهل بیتش درود: بفرست».

انواع درمان سردرد,درمان میگرن

دعا برای درمان سردرد

 روایت دیگر:

«أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی قَامَ بِهِ عَرْشُکَ عَلَى الْمَاءِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تَشْفِیَ فُلاَنَ بْنَ فُلاَنَةَ مِنَ الصُّدَاعِ وَالشَّقِیقَةِ (فَضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ فِی الْكَهْفِ سِنِینَ عَدَدآ)7 وَأَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی بِهِ خَلَقْتُ آدَمَ وَأَتْمَمْتُ خَلْقَهُ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تَشْفِیَ فُلاَنَ بْنَ فُلاَنَةَ».8


«تو را سوگند مى‌دهم به نامت که عرشت به وسیله آن بر روى آب استوار یافته که بر محمّد (صلی الله علیه وآله) و آلش: درود بفرستى و سر درد فلانى فرزند فلانى را شفا بدهى. و چند سالى در آن غار خوابشان کردیم. تو را به نامى سوگند مى‌دهم که با آن آدم را آفریدى و خلقتش را کامل گردانیدى که بر محمّد (صلی الله علیه وآله) و آل محمّد (صلی الله علیه وآله) درود بفرستى و فلانى فرزند فلانى را شفا بدهى».


معاویة بن عمار گوید: از درد شقیقه به امام صادق(علیه السلام) شکایت کردم، فرمود: پس از نماز واجب انگشت سبّابه دست راست را بین دو چشمت بگذار و هفت بار در حالى که انگشت را بر ابروى راست مى‌کشى بگو:


«یَا حَنَّانُ اشْفِنِی».
«اى خداى مهربان! مرا شفا ده».


بعد بر ابروى چپ بکش و بگو:


«یَا مَنَّانُ اشْفِنِی».

«اى خداى مهربان مرا شفا ده».


بعد کف دست راست را بر پیشانى بگذار و بگو:
«یَا مَنْ لَهُ ما سَكَنَ فِی اللَّیْلِ وَالنَّهارِ وَما فِی السَّماواتِ وَالاَْرْضِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَیْتِهِ وَسَكِّنْ مَا بِی».9


«اى خدایى که آن چه در شب و روز و آن چه در آسمان‌ها و زمین ساکن هستند براى اوست بر محمّد (صلی الله علیه وآله) و اهل بیتش: درود فرست و دردم را آرام گردان».


امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر کس گرفتار سر درد است و یا درد دیگرى دارد باید دست خود را بر جایى که درد دارد بگذارد و بگوید:


«اسْكُنْ سَكَّنْتُکَ بِالَّذِی لَهُ ما سَكَنَ فِی اللَّیْلِ وَالنَّهارِ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ».10
«آرام شو، تو را آرام کردم به حق خدایى که آن چه در شب و روز است براى او آرام مى‌باشند و او شنواى داناست».


مردى از سر درد به امام صادق (علیه السلام) شکایت برد، فرمود: دست بر محل درد بگذار و «آیة الکرسى» و سوره «حمد» را بخوان و بگو:


«اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ لاَ إِلَهَ إِلّاَ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَجَلُّ وَأَكْبَرُ مِمَّا أَخَافُ وَأَحْذَرُ أَعُوذُ بِاللهِ مِنْ عِرْقٍ نَعَّارٍ وَأَعُوذُ بِاللهِ مِنْ حَرِّ النَّارِ».


«خدا بزرگ‌تر است خدا بزرگ‌تر است. خدایى جز خداى یگانه نیست و خدا بزرگتر است خدا با عظمت‌تر و بزرگ‌تر است از آن چه مى‌ترسم و دورى مى‌کنم از رگى گریزان به خدا پناه مى‌برم و از گرماى دوزخ به خدا پناه مى‌برم».11


امام عسکرى (علیه السلام) براى درمان سر درد فرمود: بر کاسه‌ى آبى این آیه را بخوان و سپس آن را بنوش:


(أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ كَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَالاَْرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما وَجَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أَفَلا یُوْمِنُونَ).12


«آیا کافران ندیدند که آسمان‌ها و زمین بسته بودند و ما آن‌ها را شکافتیم و هر چیز زنده‌اى را از آب پدید آوردیم پس آیا ایمان نمى‌آورند؟»13


=================================

1 . وسائل الشیعه: 2 / 422.
2 . بحار الأنوار: 92 / 54.
3 . طبّ الأئمّه: 20.
4 . سوره اسراء: 42.
5 . سوره نساء: 61.
6 . مكارم الأخلاق: 373.
7 . سوره كهف: 11.
8 . مكارم الأخلاق: 404.
9 . الدعوات: 194.
10 . مكارم الأخلاق: 373.
11 . مكارم الأخلاق: 373.
12 . سوره انبیاء: 30.
13 . مصباح كفعمى .

 

منبع:bonyadedoa.com


ویدیو مرتبط :
دعای رفع تمام مشکلات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند دعای قرآنی برای رفع مشکلات



دعای مستحاب,اجابت دعا

یکی از نیازهای فطری بشر، راز و نیاز با خداوند است

 

وقتی در زندگی پیامبران وارد می شویم می بینیم که این انوار الهی برای هر لحظه ای در زندگی یک دعای خاصی داشته اند

 

قرآن کریم کتاب زندگی ماست و هر آنچه که برای تکامل روح و سازندگی شخصیت انسان لازم است در آن آمده است.


یکی از نیازهای فطری بشر، راز و نیاز با خداوند است. او می خواهد خوشبخت زندگی کند و در آخرت نیز سعادتمند شود. بدین منظور و برای رسیدن به این مقصود همواره در صدد داشتن رابطه و انس با خداوند است تا به هنگام بروز شداید و مشکلات به او رجوع نماید. برای این منظور لفظ و بیان خاص و الفاظ و متن مخصوصی لازم نیست. هر قوم و ملتی با زبان خود و به مقدار فهم خویش خدا را می خوانند.


اما متن دعاها و مناجات هایی که از زبان اهل معرفت و انسان های الهی و وارسته برخاسته است دارای ظرافت های لفظی و معانی گسترده ای است به گونه ای که در کلام و دعای دیگران یافت نمی شود. و این خود رمز جاودانگی و قابل سرمشق بودن این دعاهاست.


یک بخش از کتب احادیث ما، دعاها و مناجات هایی است که بر زبان اولیای الهی جاری شده است که با آن کلمات همواره خدا را می خوانده اند و یا این که به پیروانشان تعلیم داده اند که با آن خدا را بخوانند. عمده این گونه متون در «کتب دعا» گرد آمده است.


لیکن دعاهایی در قرآن کریم آمده است که از زبان فرشتگان و پیامبران و بندگان صالح صادر شده و یا تعلیم خداوند به بندگانش است که به آنها به طور مستقل کمتر پرداخته شده است.
در این مجال به مختصری از این دسته دعاهای قرآنی می پردازیم...


دعای آدم و حوا علیهما السلام
آدم و حوا داستان پر رمز و رازی دارند. خداوند آنان را در بهشت جای داد و دستور داد تا از فلان میوه یا دانه نخورند. اما شیطان آنان را وسوسه کرد و آنان از آن خوردند و گرفتار شدند. خداوند به آنان گفت: «آیا من شما را از آن نهی نکردم و نگفتم که شیطان دشمن آشکار شماست.»

در این هنگام، آدم و حوا توبه کردند و دست به دعا برداشتند و گفتند: رَبّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَکونَنَّ مِنَ الخاسِرینَ؛ (اعراف ـ آیه 23) بارالها، ما به خود ستم کردیم که نافرمانی تو کردیم اگر ما را نیامرزی و به ما رحم نکنی ما از زیان کاران خواهیم بود.


خوب است در این روزگاری که گناه، زیاد از ما آدم ها سر می زند به رسم توبه ی پدر و مادرمان حضرت آدم و حوا علیهما السلام توبه کنیم.


هر جایی منزل کردید، این دعا را بخوانید
در سوره مؤمنون آمده است: «ما نوح را به سوی قومش فرستادیم. او به مردم گفت: ای قوم من، خداوند را بپرستید، به جز او برای شما خدایی نیست، آیا پروا نمی کنید؟»


گروه کافران گفتند: «نوح چون شما بشر است که می خواهد بر شما برتری جوید؛ اگر خداوند می خواست پیامبری بفرستد فرشتگانی را به پیامبری می فرستاد، نوح دیوانه است.»


در این هنگام نوح دست به دعا برداشت و گفت: رَبِّ انْصُرْنی بِما کذَّبُونِ؛(4) بارالها، در برابر تکذیب این مردم مرا یاری کن.


خداوند می فرماید: «به نوح وحی کردیم که زیر نظر و راهنمایی ما کشتی بساز، و هرگاه فرمان رسید و آب از تنور فوران کرد از هر یک از حیوانات دو عدد و خانواده ات را سوار بر کشتی کن، و هرگاه تو و همراهان در کشتی مستقر شدید بگو: اَلْحَمْدُ للّه الَّذی نَجّینا مِنَ الْقَوْمِ الظالمِینَ * وَقُلْ رَبِّ أَنْزِلْنی مُنْزَلاً مُبارَکاً وَأنْتَ خَیرُ المُنْزِلینَ؛(5). حمد برای خدایی است که ما را از دست ستمکاران نجات داد. و بگو: بارالها، مرا در منزلگاهی مبارک جای ده، [زیرا] تو بهترین فرود آورندگانی.»


پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت علی علیه السلام فرمود: «ای علی، هرگاه در جایی منزل کردی بگو: اللّهمّ أنزِلنی مُنْزَلاً مبارَکاً وأنت خیر المنزِلین؛ چرا که خیر و خوبی آن منزل روزی تو می شود و شرّ و بدی آن از تو دور می شود.»(6)


در حدیث «أربع مائة» که علی علیه السلام چهار صد سخن کوتاه و نغز در آداب زندگی و بندگی برای یارانش بیان فرمود، آمده است: «هرگاه جایی منزل کردید بگویید: اَللّهُمَّ أَنْزِلْنَا مُنْزَلاً مُبَارَکاً وَ أَنْتَ خَیرُ المُنْزِلِینَ.»(7)


از تأخیر دعا مأیوس نشو
ابراهیم و اسماعیل دست به دعا برداشتند: رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنّا إِنَّک أَنْتَ السَّمِیعُ العَلِیمُ * رَبَّنا وَاجْعَلْنا مُسْلِمَینِ لَک وَمِنْ ذُرِّیتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَک وَأَرِنا مَناسِکنا وَتُبْ عَلَینا إِنَّک أَنْتَ التَّوّابُ الرَّحِیمُ * رَبَّنا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِک وَیعَلِّمُهُمُ الکتابَ وَالحِکمَةَ وَیزَکیهِمْ إِنَّک أَنْتَ العَزِیزُ الحَکیمُ؛(12)


بارالها، از ما بپذیر؛ تو شنوا و دانایی.
بارالها، ما (دو نفر) را تسلیم خود قرارده و از فرزندان ما نیز تسلیم امر تو باشند، عبادات ما را به ما بیاموز و توبه ما را بپذیر، تو توبه پذیر مهربانی.


بارالها، در میان فرزندان ما پیامبری برگزین که آیات تو را بر مردم بخواند و کتاب و حکمت به آنان آموزد و آنها را تزکیه کند؛ همانا تو عزیز و حکیمی.

دعای مستحاب,اجابت دعا

 دعا توجه انسان به سرچشمه وجود و پروردگار هستی است

 

  نتیجه:
در آیه 129 سوره بقره ملاحظه شد که ابراهیم و اسماعیل از خداوند خواستند در میان امتی از ذریه آنان پیامبری برگزیند که آیات الهی را بر مردم بخواند و کتاب و حکمت به آنان آموزد و آنان را تزکیه کند، این دعای ابراهیم و اسماعیل چه زمانی مستجاب شد؟

در حدیث آمده است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «أَنَا دَعْوَةُ أَبی إِبْراهیم؛(تفسیرالبرهان، ج1، ص156) من به واسطه دعای پدرم ابراهیم به دنیا آمدم و مبعوث شدم.»


بنگر بین زمان دعای ابراهیم، و مستجاب شدن آن و به دنیا آمدن و مبعوث شدن حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم چقدر فاصله است! و از تأخیر استجابت دعا مأیوس مشو.


ایوب پیامبر هم امتحان می شود
ایوب یکی از پیامبران الهی است که به خاطر صبرش زبانزد همگان است. خداوند به ایوب نعمت بسیار داده و او هم به طاعت الهی کمر بسته و شکرگزار نعمت های الهی بود. شیطان به بندگی ایوب حسد برد و گفت: خداوندا، اگر ایوب فرمانبر است به خاطر نعمت هایی است که به او داده ای، و گرنه فرمان نمی برد.


سرانجام، زمینه و زمان آزمایش ایوب فرا رسید و گرفتار امتحان الهی شد.


ایوب ثروت و مکنت و فرزندان را یکی پس از دیگری از دست داد. در تمام مراحل این آزمایش بزرگ، صبر ایوب بر حوادث و پیشامدهای تلخ چیره شد و آن گاه که نیمه جانی بیش برایش نمانده بود دست به دعا برداشت و چنین گفت: أَنّی مَسَّنِی الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرّاحِمینَ؛( انبیاء (21) آیه 83)


بارالها، ضرر و زیان به جان من رسید و تو ارحم الراحمین هستی.
شیخ طبرسی گوید: «این سخن ایوب، کنایه ای ظریف برای طلب حاجات است.» (مجمع البیان، ج7، ص59)


به هر حال، دعای ایوب مستجاب شد و از این امتحان بزرگ سربلند برآمد و بر شیطان و پیروانش روشن شد که ایوب در شادی و غم، دارایی و نداری، تندرستی و بیماری خدا پرست و خدا دوست است.


ندا رسید: «با پایت زمین را بخراش، چشمه ای بر می آید که آبش بیماری های تو را مداوا می کند و هم نوشیدنی گوارا برای تو است.» خداوند سلامتی را به او بر گرداند و از فرزندان و خاندان دو چندان به او عنایت کرد. ثروت و مکنت رفته باز آمد و زندگی او بیش از پیش رونق یافت.


درباره تفسیر «از فرزندان دو چندان به او عنایت کرد» از امام صادق علیه السلام پرسیدند، آن حضرت فرمود: «علاوه بر فرزندانی که در این امتحان بزرگ از دنیا رفته بودند، فرزندانی که پیش از آن هم از ایوب وفات یافته بودند، زنده شدند (صافی، ج3، ص351)».

کلام آخر:
چه خوب است در زندگی امروز نیز از این دعاها برای برهه های مختلف زندگی مدد بگیریم تا ان شاء لله از مشکلات بهتر و زودتر بیرون بیاییم.

منابع:
سایت پرسمان

حوزه
تبیان