مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

درس هایی که از یک عارف عالم باید گرفت !!



آیة اللّه مرعشی نجفی,خصوصیات آیت الله مرعشی نجفی,فضایل اخلاقی آیت الله مرعشی نجفی

درس هایی که از یک عارف عالم باید گرفت !!
زندگی بزرگان سرشار از نکته های آموزنده است، نکاتی که برای آنها پیش آمده ولی برای دیگران نیز می تواند درس آموز باشد. آیة اللّه مرعشی از بزرگ فقیهانی است که خود را در اسلام ذوب نمود و از حریم تشیع و اهداف مقدس ائمه هدی علیهم السلام دفاع نمود. ایشان از سجایای اخلاقی بی‏شماری برخوردار بوده ‏اند که ما تنها به ذكر چند مورد بسنده می‏كنیم.


1- ساده زیستن:
یكی از خصوصیات برجسته ایشان ساده زیستی و عدم توجه به مسائل مادی و زخارف دنیوی بود. ایشان پس از اقامت در قم و ازدواج از نظر مالی مدتها در وضعیت‏ بدی به سر می‏ بردند و مدتها اجاره‏ نشین بودند تا اینكه كم‏ كم با تهیه یك زمین كوچك در آن خانه ای ساختند و تا آخر عمرشان نیز در آن زندگی كردند. ایشان هیچوقت از وضعیت مالی مطلوبی برخوردار نبودند و هر آنچه به دست می‏ آوردند، در راه رفع حوایج مردم مصرف نموده، یا وقف می‏كردند و هیچ‏گاه مالی را به خودشان اختصاص نداده ‏اند.

 

شب آخری كه ایشان فوت کردند، فرمودند: «من خیلی بارم سبك است و هیچ نگرانی ندارم، تنها یك چیز مرا زجر می‏دهد و آن این است كه می‏ ترسم در ایام زندگیم نوشته من یا صحبتهای من در هر موردی باعث شده باشد كه حقی ناحق شود، یا در همسایگی ما گرسنه‏ ای بوده باشد و ما غذای سیر خورده باشیم كه و الله و بالله و تالله اگر چنین چیزی بوده من آگاهی نداشته‏ ام» و روزی كه ایشان از دنیا رفتند، یك قبا داشتند كه مشكی بود و در ایام محرم و صفر می‏پوشیدند و مجموع پولی كه در جیب ایشان بود، هشتصد تومان بود و هیچ اندوخته ‏ای، زمینی یا ملكی نداشتند.


2- مداومت بر نماز جماعت:
خصوصیت دیگر ایشان، پایبندی ایشان به اقامه جماعت در حرم مطهر حضرت معصومه - سلام الله علیها - بود.از همان زمان قدیم، نزدیك به 60 سال پیش ایشان مرتب سه وعده مشرف می ‏شدند به حرم مطهر و در آنجا اقامه جماعت می ‏فرمودند. صبحها نخستین زائر حضرت معصومه - سلام الله علیها - ایشان بودند، گاهی یك ساعت قبل از اذان تشریف می‏ بردند پشت درب صحن و آنجا می‏ نشستند تا فراش حرم بیاید درب را باز كند و ایشان نخستین زائر حرم باشند.

 

در زمستانهای خیلی سرد، تا آن زمان می‏ گفتند برف زیادی می‏ بارید كه گاهی ارتفاع برف به 80، 90 سانتی‏متر می‏رسید، ایشان قبل از اذان صبح، پارویی به دست می ‏گرفتند و از منزل تا حرم مطهر مسیر را برای مردم باز می‏كردند و هرگاه هم كسی می‏گفت آقا شما این كار را نكنید، می‏فرمود: من می‏خواهم ثواب كنم.
در وصیتنامه ایشان آمده است: ‌«سجاده‎ای كه هفتاد سال بر روی آن نماز شب بجا آورده‎ام و تسبیحی از تربت امام حسین (علیه السلام)‌كه با آن در سحرها به عدد دانه‎هایش استغفار كرده‎ام با من دفن شود.»(1)


3- عشق به كمال و علم:
یكی دیگر از خصوصیات ایشان علاقه و عشق بی‏ حد و حصر نسبت به كسب علم و دانش بود. یك وقتی ایشان نقل می‏ فرمودند: «زمانی كه ما در نجف اشرف به تحصیل اشتغال داشتیم، گاهی می ‏شد كه ما تا 40 روز اصلا گوشت گیرمان نمی‏ آمد كه بخوریم، خوب آقازاده هم بودیم و رویمان نمی‏شد برویم پیش اعلام و بزرگان آن وقت و دست دراز كنیم و گاهی آنقدر سرگرم درس بودیم كه تا 24 ساعت گرسنه می‏ماندیم ولی اصلا توجه به این مسائل نداشتیم.»


 می‏فرمودند: «زمانی كه من در مدرسه قوام در نزدیكی های صحن مطهر مولی امیر المۆمنین در نجف اشرف به تحصیل اشتغال داشتم، با مرحوم آیه الله حاج سید ابو القاسم ارسنجانی شیرازی كه از علماء بزرگ شیراز بودند، هم حجره بودم. ما گاهی گرسنه می‏ شدیم و هیچ چیز نداشتیم بخوریم. بعضی از اعیان و اشراف آن روز هم فرزندان خود را می‏فرستادند به نجف اشرف كه درس بخوانند، ولی اینها معمولا می‏ آمدند و درس نمی‏خواندند و آش و پلویی راه می‏ انداختند و عده ‏ای هم از این افرادی كه دنبال دنیا بودند، دور اینها را می‏گرفتند و ارتزاق می‏ كردند، گاهی اینها كاهوی زیادی می ‏خریدند و می‏ آمدند در كنار حوض و برگهای زیادی را می ‏ریختند در حاشیه حوض و ساقه‏های وسطش را می‏ بردند و می ‏خوردند. و من و آن رفیق هم حجره‏ام با هم می‏رفتیم این برگهای اضافی كاهوها را مخفیانه جمع می‏كردیم و با آنها سد جوع می‏كردیم و هیچگاه هم به خودمان اجازه نمی‏دادیم كه برای كسی بازگو كنیم، ولی آنی از تحصیل و تدریس غافل نبودیم.»


4- استفاده از امكانات داخلی:
حضرت آیه الله خصوصیت دیگری كه داشتند، می‏ فرمودند: «من از روز اولی كه خودم را شناختم و روی پای خودم ایستادم، از البسه خارجی استفاده نكرده ‏ام». و تا آخر عمرشان هم همینطور بودند و می ‏فرمودند: «این یك راه مبارزه با استعمار و استعمارگران است». روزی خیاط آمد و به ایشان گفت: آقا دكمه از خارج می‏آید و برای قبا ناچاریم از آن استفاده كنیم، ایشان اجازه ندادند و مدتی در این فكر بودند كه چه بكنند، بعد یكی گفت‏ بعضی از خانمها در خانه از این قیطانهایی كه به لب عبا می‏دوزند، شبیه دگمه درست می‏كنند و شما می‏توانید این را به خیاط بدهید و لذا لباسهای ایشان هیچ وقت دگمه نداشت و از همین قیطانهایی كه در داخل تولید می‏شد استفاده می‏كردند.


یكی از خصوصیات برجسته ایشان ساده زیستی و عدم توجه به مسائل مادی و زخارف دنیوی بود.ایشان پس از اقامت در قم و ازدواج از نظر مالی مدتها در وضعیت‏ بدی به سر می‏ بردند و مدتها اجاره ‏نشین بودند تا اینكه كم‏ كم با تهیه یك زمین كوچك در آن خانه‏ ای ساختند و تا آخر عمرشان نیز در آن زندگی كردند.


5- ارادت به اهل بیت - علیهم السلام -:
یكی دیگر از بارزترین خصوصیات اخلاقی ایشان، علاقه و اظهار ارادت و توسل و تضرع شدید نسبت‏ به ائمه معصومین - علیهم السلام - بود. ایشان می‏ فرمودند از روزی كه خودم روی پای خودم ایستادم، هرگاه لباس نوی می‏دوختم، نخستین بار می‏بردم در حرمهای ائمه - علیهم السلام - و با مالیدن به ضریح، آن را متبرك نموده، بعد از آن استفاده می‏ كردم، ساختمان كتابخانه، مدرسه، حسینیه و یا هر ساختمانی كه مستقیم زیر نظر ایشان ساخته می‏ شد، وقتی گودبرداری می‏ كردند، ایشان مقداری از تربت‏ سید الشهداء - علیه السلام - را در پی‏ های آن می ‏ریختند و می‏ فرمودند با این تربت من اینجا را بیمه می‏كنم.

 

و به خصوص هر وقت مشرف می‏ شدند به حرم، در آستانه حرم هنگام ورود خودشان را روی زمین می‏ انداختند و محاسنشان را روی خاكهای درب ورودی حرم می‏ مالیدند و به ما می‏ گفتند شماها مثل اینكه خجالت می ‏كشید این كار را انجام دهید، این خجالت ‏باعث می‏شود شما از در خانه اینها دور شوید و شما باید كاری كنید كه دیگران هم تاسی كنند، گاهی به طور ناشناس شبهای عاشورا كرارا در میان جمعیتهای عزادار می‏رفتند و به سینه زنی می‏ پرداختند و می ‏فرمودند من با این سینه زنی خودم را در طول سال بیمه می‏كنم.


همچنین می‏فرمودند من در این مدتی كه در قم هستم، هر گاه مشكلی داشتم می‏رفتم حرم مطهر حضرت معصومه - سلام الله علیها - و چند ساعت در آنجا دخیل می‏شدم و معمولا گره‏ گشایی می‏شد.(2)


برنامه قرائت روزانه ایشان:
ایشان در وصایای خود فرمودند: سفارش‌ مى‌کنم به خواندن سوره «یس» بعد از نماز صبح هرروز یک‌مرتبه، سوره «نباء» (عم یتسائلون) بعد از نماز ظهر، سوره «عصر» بعد از نماز عصر، سوره «واقعه» بعد از نماز مغرب و سوره «الملک» بعد از نماز عشاء؛ و تأکید ‌می‌کنم بر مداومت کردن به آنچه یادآور شدم، زیرا من شخصاً روایت‌ مى‌کنم این روش را از استادان بزرگوار خود، و بارها نیز تجربه آموخته‌‌ام.

 

-------------------------------------
پی نوشت ها:
1ـ فرازهائی از وصیتنامه الهی، اخلاقی آیت الله العظمی مرعشی نجفی(قدس‎سره)، ص 21 و 22.
2ـ گنجینه شهاب، ج 1، ص244.
منابع:
اندیشه قم
سایت حوزه
سایت بررسی زندگی بزرگان شیعه
 


ویدیو مرتبط :
کلاس درس عارف و فقیه بزرگ حضرت آیت الله سید جعفر سیّدان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عارف: چرا رقبای ما درس نمی گیرند؟


رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، مهم ترین رسالت و اولویت مجلس دهم را پاسخگویی به مطالبات مردم عنوان کرد.

خبرگزاری ایرنا: رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، مهم ترین رسالت و اولویت مجلس دهم را پاسخگویی به مطالبات مردم عنوان کرد.

محمدرضا عارف روز یكشنبه در گردهمایی حامیان امید در سالن تختی ورزشگاه شهید عضدی رشت اظهار داشت: اگر اكثریت مجلس را به دست آوریم، اولویت اصلی برنامه ما پاسخگویی به مطالبات مردم است.

وی راهبرد كلی را تحقق مشاركت حداكثری و تامین منافع و مصالح ملی ذكر و اضافه كرد: در راهبرد خود مجلسی می خواهیم كه علاوه بر راس امور بودن، پاسخگو و در برگیرنده متخصصان و متعهدان و نماد مردم سالاری دینی و عصاره ملت باشد.

عارف امید و آرامش را در جامعه یك ضرورت خواند و افزود: در عین حال، مبنای فعالیت های سیاسی و حكومتی باید بر اخلاق و عقلانیت استوار باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، ادامه داد: بر این باوریم كه برای رسیدن به هدف، به هیچ وجه نباید از ارزش و اخلاق عدول كنیم و اخلاق مداری را مبنای حركت خود قرار داده ایم.

عارف با طرح این سئوال كه چرا رقبای ما از این فضا درس نمی گیرند، بیان كرد: چرا نمی آییم با همبستگی، هدف های سیاسی را در یك فضای رقابتی دنبال كنیم؛ اصل رقابت خوب است تخریب برای چه؟ تهمت برای چه؟ چرا فرزندان متدین انقلاب را به بی دینی متهم و بر چسب ناجوانمردانه می زنیم؟

منتخب اول مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مردم ما با آگاهی و شعور بالای خود، پای صندوق های رای می روند و به گفتمان اعتدال رای خواهند داد.

عارف افزود: ما هیچ وقت پاسخ بد اخلاقی ها را ندادیم، چراكه وقت این كارها را نداریم، ما به دنبال اصول و راهبردهای خود هستیم و اتكای ما بعد از خدا، به مردم است.

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، تاكید كرد: همه ما زیر چتر واحد اصلاحات قرار گرفته ایم و در عین حال، با جریان اعتدالی همگرا هستیم و اولویت ما نیز منافع ملی است.

وی پیام 24 خرداد را حاكمیت اخلاق، عقلانیت و گذشتن از منافع فردی ذكر و اضافه كرد: ما هیچ وقت فراتر از منافع ملی كار نكردیم و همواره در راستای تعهد به ارزش های انقلاب و میثاق با شهدا عمل كرده ایم و مردم می خواستند این مسیر را ادامه دهیم و محكم تر از قبل هم ادامه دهیم.


رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، اظهار كرد: ملت ایران در هفتم اسفندماه، گام محكمی برداشت و این گام را در دهم اردیبهشت تكمیل خواهد كرد.

عارف افزود: ما در پاسخگویی به مطالبات مردم، ظرفیت سازی خواهیم كرد و جریان های سیاسی نباید از موقعیت خود سوءاستفاده كنند، باید مردم در فضای رقابتی حرف خود را بزنند و نگاه همه به صندوق آراء باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های انتخاباتی بیان كرد: ما هیچگاه بد اخلاقی و عبور از ارزش ها و خط قرمز را از ناحیه اصلاحات ندیدیم؛ چه كسی به خود حق می دهد به این جوانان برچسب بزند؟

منتخب اول مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: نتیجه انتخابات در تهران روشن بود؛ مردم برای اولین بار در تهران به یك لیست كامل رای دادند و این، نگاه مردم به گفتمانی بود كه برآمده از انقلاب است.

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، ادامه داد: مردم پاسدار ارزش ها هستند و از رقیبان هم خواهش می كنم در این چند روزی كه از انتخابات باقی مانده، این موضوع را رعایت كنند.

وی با تاكید بر این مطلب كه همبستگی و همدلی باید شعار همه ما باشد، گفت: ما در مجلس با همه رقبا شراكت می كنیم، ما یك نظام و یك رهبر داریم، مجلس دهم همگام با مردم و دولت است و با اختیارات قانونی نظارتی و برای پیشبرد امور كار را انجام می دهد نه آنكه مچ گیری كند.

عارف افزود: مردم باید به عنوان وظیفه ملی، در صندوق های رأی شركت كنند تا حماسه سیاسی در دهم اردیبهشت ماه تكمیل شود.

عارف اولویت كشور و مجلس دهم را مسائل اقتصادی، معیشتی، كنترل تورم، اشتغال و رونق اقتصادی ذكر كرد .

عارف همچنین با گرامیداشت روزهای پرفضیلت ماه رجب و یادآوری سالروز شكست حمله نظامی آمریكا در طبس ، این روز را افتخار ملی كشور اعلام كرد.

وی در خاتمه سخنانش از اینكه دو بار و در كمتر از یك سال، توفیق حضور در گیلان را یافته، ابراز خرسندی و خاطرنشان كرد: گیلان مهد صبر، شجاعت و ایمان و مهد تمدن اصلاحات و آرمان های انقلاب است و محل ظهور بزرگمردان عرصه سیاست، علم و فرهنگ است.