مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

حکم اکستنشن مژه(کاشت مژه مصنوعی) هنگام وضو چیست؟



کاشت مژه مصنوعی,احکام کاشت مژه مصنوعی

اگر چسب قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست

 

پرسش
با سلام. حکم اکستنشن مژه(کاشت مژه مصنوعی) چیست؟ به این صورت که هر تار از مژه مصنوعی را با چسب مخصوص به یک تار از مژه انسان می‌‌چسبانند. و تا 6 ماه هم دوام داشته و با شستشو از بین نمی‌‌رود.


پاسخ اجمالی
هر چند این عمل به خودی خود اشکالی ندارد، اما چنانچه مانع رسیدن آب به مژه‌ها -هر چند به نحو جزئی- شود، و برداشتن آن در هنگام وضو یا غسل ممکن نبوده و یا همراه با حرج و مشقت باشد، جایز نیست. در هر حال، کسی که چنین عملی انجام داده است، چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را بر طرف کند و یا بر طرف کردن آن مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره‌اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب، مانع را مسح نماید.


البته، برخی[1] از فقها در این باره می‌گویند، اگر چسب، قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست که شاید فرض نادر ی باشد.


ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:


حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
اگر درآوردنش هنگام وضو و غسل برای او ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعى باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعى که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره‌اى مى‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوى جبیره‌اى عمل کند؛ یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید.


حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در صورتی که مانع رسیدن آب به بدن نباشد اشکالی ندارد و اگر مانع باشد تنها در صورت ضرورت جایز است، و در این صورت حکم جبیره دارد.


حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ها هر چند به نحو جزئی شود جایز نیست.


حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
چنانچه مانع وصول آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله شود.


حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه توسط نامحرم بوده و یا مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به بدن باشد حرام است ولی در صورت ارتکاب، باید علاوه بر وضو و غسل جبیره‌ای احتیاطاً تیمم بدل از غسل یا وضو نیز بنماید.


حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اگر چسب قسمت انتهای مژه را نگیرد و روی پوست نریزد مانع وضو و غسل نیست که البته فرض نادر یا غیر واقعی است. در غیر این صورت باید برای وضو و غسل مانع را برطرف کند و اگر امکان برطرف کردن آن وجود ندارد ویا موجب عسر وحرج می شود باید به وظیفه جبیره عمل کند.

==========================
[1]. آیت الله هادوی تهرانی.

منبع:islamquest.net


ویدیو مرتبط :
‫آیا مژه و موی مصنوعی مانع وضو و غسل می شود؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

5 توصیه در مورد اکستنشن مژه ها (کاشت مژه مصنوعی)



اکستنشن مژه,مژه‌های مصنوعی

کاشت مژه مصنوعی ، تکنیک جدیدی است که به شما کمک می کند تا مژه هایتان را توسعه دهید

اکستنشن مژه ها (کاشت مژه مصنوعی)

نکاتی وجود دارد که ممکن است  دوست داشته باشید درمورد اکستنشن مژه یا کاشت مژه مصنوعی بدانید. در این بخش  ۵ نکته را متذکر می شویم  که باید پیش از اقدام برای اکستنشن مژه (کاشت مژه مصنوعی) از آنها باخبر باشید.

تقریبا تمام خانم‌ها دوست دارند مژه‌هایی بلند و ضخیم داشته باشند، و برای اینکه به این آرزوشان برسند، راه‌های مختلفی را امتحان می‌کنند. چرا که یک چهره‌ی زیبا بدون مژه‌هایی بلند و ضخیم ناقص است.

مژه، به بخشی از مد تبدیل شده است. امروزه می‌توانید سرم‌های بلند کننده، مژه‌های مصنوعی چندبار مصرف، اکستنشن‌های مژه و محصولات متعدد دیگری را برای آراستن مژه‌هایتان بیابید. اما نکته‌اش این است که تمام این محصولات، راه‌حلی موقتی دارند.

چیزی که این روزها خانم‌های بیشتر و بیشتری به سمتش می‌روند کاشت مژه مصنوعی است.کاشت مژه مصنوعی ، تکنیک جدیدی است که به شما کمک می کند تا مژه هایتان را توسعه دهید تا زنانه و با شکوه بنظر برسید. اما قبل از اینکه بسمت استفاده از این تکنیک بروید، چیزهایی هستند که باید بدانید.

۱. اکستنشن مژه چیست؟
اول از همه باید بدانید که اکستنشن مژه واقعا چیست. اکستنشن مژه، مژه‌هایی مصنوعی است که تک تک به مژه های طبیعی شما چسبانده می شود تا ضخامت، طول و رنگ مژه‌هایتان را بهبود بخشد.

این اکستنشن‌ها از مواد مصنوعی همچون موی سمور، ابریشم و یا حتی موی انسان ساخته می‌شوند. استفاده از مژه‌ها مصنوعی چیز جدیدی نیست، اما تفاوت بین تکنیک‌های قدیمی و جدید این است که امروزه، مژه‌های مصنوعی بجای پوست پلک، به مژه‌های شما چسبانده می‌شوند، بنابراین ظاهری فریبنده ایجاد خواهند کرد. همچنین بر خلاف مژه‌های مصنوعی سنتی، دیگر از چسب‌های مضر استفاده نمی‌کنند.

۲. ماندگاری اکستنشن مژه چه مدت است؟
اگر تصمیم گرفته اید که اکستنشن مژه کنید، باید اینرا هم بدانید که چقدر عمر خواهند داشت. این مژه‌های مصنوعی معمولا بین ۲ تا ۴ هفته و اگر بصورت استثنایی از آنها مراقبت کنید تا ۶ هفته ماندگاری خواهند داشت.

۳. آیا اکستنشن مژه بی خطر است؟
اکستنشن مژه باعث نخواهد شد که مژه‌های طبیعیتان را از دست بدهید. این مژه‌ها عوارض جانبی هم ندارند. اما باید خیلی مراقب مژه‌هایتان باشید. بعد از اینکه اکستنشن مژه انجام دادید، نباید تا ۲۴ ساعت با آب در تماس باشید تا مژه‌ها بخوبی سر جایشان قرار بگیرند.

۴. آیا چسب مورد استفاده مضر نیست؟
ممکن است این سوال برایتان بوجود آمده باشد که اگر در حین اکستنشن مژه قطره‌ای از چسب درون چشمتان بریزد چه خواهد شد. از آنجایی که در کل مدت اکستنشن، چشمان شما بسته است، بنابراین چسب در چشمان شما نمی‌ریزد. اما بهرحال قبل از انجام اکستنشن مژه، باید اطمینان حاصل کنید که چسب استفاده شده برای چشمان شما مضر نباشد. مطمئن شوید که چسب، عاری از هرگونه مواد شیمیایی مضر برای چشم باشد، موادی همچون فرمالدئید.

همچنین ممکن است به چسب آلرژی داشته باشید، اما این باعث عفونت نخواهد شد. یک کارشناس دوره دیده و با تجربه‌ی اکستنشن مژه هیچگاه اجازه نخواهد داد که عفونتی بوجود بیاید. در این اکستنشن از چسب‌های متنوعی استفاده می‌شود که بسته به حساسیت شخص مورد نظر انتخاب می‌شوند.

۵. آیا پس از اکستنشن مژه به آرایش نیاز است؟
پس از کاشت مژه مصنوعی، باید از مصرف ریمل جلوگیری کنید. در حقیقت پس از اکستنشن مژه احتیاجی هم به ریمل نخواهید داشت. اگر نتوانستید خودتان را نگه دارید، حداقل از انواع روغنی‌اش پرهیز کنید چرا که بر روی ماده‌ای که جهت چسباندن اکستنشن به مژه‌ی طبیعی شما استفاده شده است، تاثیر خواهد گذاشت.

از فرمژه هم بر روی اکستنشن‌ها استفاده نکنید. اگر می‌خواهید مژه‌های مصنوعی‌تان فر باشند، با متخصص اکستنشنتان صحبت کنید. و اگر خواستید مژه‌های مصنوعیتان را بکنید، خودتان این کار را نکنید، بلکه به سراخ متخصصی بروید که آنها را برایتان چسبانده است.
منبع:آرایشیک