مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

توجیه گناه خطری در کمین انسان



گناهان بزرگ,گناهکار

توجیه گناه باعث می‌گردد، انسان به‌راحتى و بدون هیچ ترس اخروی، مرتکب معصیت شود

 

وسوسه‌هایی‌که باعث می‌گردد، انسان مرتکب گناه شود، بر دو قسم است:


1- گاهی وسوسۀ مستقیم شیطان است؛ که گناه را آن‌چنان شیرین برای انسان جلوه می‌دهد، که او را به انجام دادن گناهانی نظیر غیبت، تهمت، شایعه‌ پراکنی، چشم‌چرانی، دزدی و آزار و اذیت دیگران، و... وادار می‌سازد.

2- گاهی وسوسۀ خنّاس است؛ یعنی شیطان، انسان را به انجام معصیتی امر می‌کند، ولی در عین‌حال، توجیه خود را ضمیمۀ آن گناه نیز می‌کند. که تکاتی در این زمینه قابل تامل است:

الف: خطر بیشتر
خطر این قسم دوم از وسوسه، به‌دلیل وجود توجیه، بسیار بیشتر از قسم اول است. زیرا انسان توجیه‌گر، خود را گناه‌کار نمی‌بیند که به فکر توبه بیفتد و تصمیم به جبران گناهان خویش بگیرد. و لذا چنان در سراشیبی سقوط، قرار می‌گیرد تا به هلاکت برسد.

ب: گناه را به نیت ثواب انجام دادن
گاهی اوقات، خطر توجیه گناه، تا حدی‌است‌که باعث می‌گردد انسان، آن عمل، را حتی به نیت ثواب و قرب به خدا، هم انجام دهد. قرآن کریم این‌گونه افراد را ورشکسته‌ترین افراد می‌داند:

«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرینَ أَعْمالاً، الَّذینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً»،[کهف 104-103]؛ «بگو: آیا شما را از زیان‌كارترین مردم آگاه گردانم؟ آنان‏ كسانى‌‏اند كه كوشش‏شان در زندگى دنیا به هدر رفته و خود مى‏‌پندارند كه كار خوب انجام مى‏‌دهند.»

در جریان کربلا، افراد بی‌بصیرتی‌که در رکاب یزید شمشیر زدند، کسانی بودند که با توجیه خروج حسین بن علی علیه السلام بر خلیفه وقت، در مقابل امام صف کشیدند. و آن جنایت عظیم را با قصد قربت، رقم زدند. امام باقر علیه السلام مى‌‏فرماید:«سى هزار نفر در كربلا جمع شده بودند براى كشتن پسر پیغمبر «وَ كُلٌ‏ یَتَقَرَّبونَ‏ الَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِدَمِهِ» و همه آن‌ها به قصد قربت آمده بودند؛ به حسین بن على شمشیر مى‏‌زدند براى این‌كه به بهشت بروند.»[1]

ج: راحت انجام دادن گناه
توجیه گناه که یک بیماری و بلای عمومی است، باعث می‌گردد، انسان به‌راحتى و بدون هیچ ترس اخروی، مرتکب معصیت شود که متاسفانه در جامعه شاهد چنین توجیهاتی هستیم.

مثلا برخی از افراد، گناهانی مانند رشوه را با توجیه هدیه، تهمت را با عنوان همه می‌گویند، شرکت در مجلس حرام را، با توجیه یک شب که هزار شب نمی‌شود، ربا را با عنوان، همه می‌خورند، گوش دادن به موسیقی حرام را با عنوان آرامش اعصاب و رقص را به بهانه این‌که یک نوع ورزش است، و ...  را به‌راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای انجام می‌دهند.

 امام صادق علیه السلام در رابطه با توجیه گناه می‌فرمایند: «بِمِثْلِ هَذَا التَّأْوِیلِ‏ الْقَبِیحِ‏ الْمُسْتَنْكَرِ یَضِلُّونَ وَ یُضِلُّون‏»،[2]؛ « به‌مانند این‌گونه توجیه‌های زشت و ناپسند، مردم را گمراه می‌كنند و خود گمراه می‌شوند.»

 د: ریخته شدن قبح گناه
با توجه به این‌که رفتارهای فردی و اجتماعی انسان، تابع ارزش‌ها و نظام ارزشی اوست، توجیه گناه  مفسده دیگری نیز در پی دارد. و آن اینست‌که باعث می‌گردد قبح گناه، به‌دلیل عادی شدن آن در جامعه، ریخته شود. و نتیجه چنین حالتی، عمومی شدن و شیوع گناه در جامعه، و تغییر سبک زندگی در جامعه می‌باشد.

ه: شیوع گناه
یکی از آفات توجیه گناه، شیوع معصیت است. و در صورتی‌كه گناه در جامعه‌ای بسیار شایع گردد خداوند بر مردمان آن ملت عذاب نازل می‌كند و این عذاب می‌تواند جنبه‌های مختلفی هم‌چون؛ از بین رفتن بركت، شیوع بیماری، قحطی و ... داشته باشد.

«إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون»،[نور،19]؛ «آنان‌كه دوست مى‏‌دارند كه در میان اهل ایمان كار منكرى اشاعه و شهرت یابد آن‌ها را در دنیا و آخرت عذابى دردناك خواهد بود. و خدا (فتنه‏‌گرى و دروغشان را) مى‏‌داند و شما نمى‌‏دانید»

بنابراین باید از کمین این خطری‌که هر انسانی را تهدید می‌کند بر حذر بود. که با وجود  توجیه گناه، انسان هیچ‌گاه در صدد اصلاح خویش بر نمی‌آید.

............................................................
پی‌نوشت:
[1]. مجموعه آثار شهید مطهری،ج17،ص422.
[2]. وسائل الشیعه، ج9، ص468.

 

منبع: noorportal.net


ویدیو مرتبط :
سیل واردات خطری در کمین تولیدکنندگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پخت و پز با گوشت پسران قربانی/ اجاره دادن نوجوانان بی‌گناه به بی‌رحم‌ترین انسان‌ها + عکس



اخبار,اخبارحوادث, قتل

به گزارش پلیس لندن منزل مسکونی قاتل زنجیره‌ای که قربانیان خود را پس از رابطه جنسی سلاخی می‌کرد و با آنها غذا می پخت به اعدام محکوم شد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران، "دنیس نیلسون" در سال 1983 به اتهام قتلهای وحشیانه زنجیره‌ای  و تعرض جنسی دستگیر و محاکمه شد.

وی قربانیان خود را که همه از مردان و نوجوانان پسر بودند از میان افراد بی خانمان در لندن در سال های 1970 تا 1983 انتخاب می‌کرد و پس از رابطه غیر اخلاقی با آنها نیز در مواردی اسیرانش  را به افرادی که تمایل به برقراری رابطه با هم جنس خود  داشتند، اجاره می‌داد.

"دنیس"پس از رسیدن به اهداف غیر اخلاقی اش ، قربانیان  را  کشته و قطعه قطعه می‌کرد و بعد از پختن، وعده‌های غذایی خود و اسیرانش را تامین می‌کرد.

این خانه وحشت که در "ماسول هیل" در شمال لندن قرار داشت به دلیل بررسی‌های پلیس از همان زمان(1983) خارج از لیست فروش و یا اجاره دادن به متقاضیان بی خبر از همه جا شده بود.

پلیس در آن زمان با تاکید بر حفظ اثاثیه و لوازم این خانه وحشت که شامل تخت و میز و ابزارهایی بود که قربانیان بر روی آن سلاخی می‌شدند از هر گونه تغییری در آن جلوگیری به عمل آورد.

"دنیس نیلسون" متهم به دست کم 15فقره قتل عمد طی یک دوره شش ساله است پلیس در آن زمان دنیس را در حالی دستگیر کرده بود که در حال پختن سرهای قربانیان خود در داخل یک ظرف بزرگ در آشپزخانه بود.

براساس آخرین اطلاعاتی که پس از تحقیقات پلیس در پرونده ثبت شده است این جنایت هولناک زمانی فاش شد که صاحبان خانه‌هایی که چند کیلومتری از این خانه وحشت قرار داشتند از انسداد لوله‌های خروجی فاضلاب شکایت کرده بودند و هر بار این شکایت‌ها بیشتر و بیشتر می‌شد.

ماموران آب پس از بریدن لوله جهت رفع نقض انسداد فاضلابی، با دیدن استخوان‌های نیمه شکسته دست و پا و صورت که منجر به بسته شدن مسیر خروجی فاضلاب در این کانال‌ها شده بود،‌ وحشت زده شدند.

حضور پلیس با قرنطینه کردن این منطقه برای تحقیقات وسیع در آن زمان آغاز و منجر به رسیدن آنان به خانه وحشت در "ماسول هیل" لندن شد. بنا بر گزارش پلیس، "دنیس نیلسون" بقای اجساد را به منظور نابود کردن در دستشویی خود می‌ریخت.

نیلسون در یک محاکمه جنجالی به کشتار بی رحمانه دست کم 15تن متهم و به اعدام محکوم شد. همچنین خانه وحشت چندی پیش از سوی پلیس با کمترین قیمت به فروش رسید و مخوف ترین پرونده جنایی دنیا بسته شد.


 اخبار حوادث  - باشگاه  خبر  نگاران