مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

تمثیلی از ذات پاک خداوند



خدا کیست,خدا کجاست

خداوند خالق اشیاست؛ یعنی پدیدآورنده و پیدا کننده اشیاست

 

خداوند متعال برای تبیین حقایق غیبی و آشنایی و تعریف اذهان بشر با این امور، بر وی منت نهاده و این حقایق را در لباس تمثیلات و تشبیهات و در لباس محسوسات و ملموساتی که دسترسی به آن ها و فهم و درک شان برای عقول بشری امکان پذیر است، ارائه می دهد.

امروزه بشر با بسیاری از اختراعات علمی و امکانات و تجهیزات پیچیده ای همچون سفینه های فضایی، ابر رایانه ها، وسایل ارتباط جمعی و مانند آن ها مواجه است که تا پیش از این برای بشر حتی درک و فهم چنین صنایع پیشرفته ای ممکن نبود و حتی در فرهنگ لغات بشری نیز نامی برای این تجهیزات وجود نداشت.


بر فرض بخواهیم برای فردی که در قرن های گذشته زندگی می کرده است، درباره این تجهیزات توضیحاتی بدهیم، کاری بیهوده است؛ زیرا این فرد نه با این تجهیزات آشناست و نه فهم دقیق این امور را دارد.


برای بشر عادی و مادی نیز درک مفاهیم و حقایق غیبی، چنین حالتی وجود دارد و پیمانه عقل و اندیشه وی گنجایش اقیانوس ژرف و بیکران عالم غیب و اسرار و رموز فراوان آن را ندارد؛ از این رو خداوند متعال برای تبیین حقایق غیبی و آشنایی و تعریف اذهان بشر با این امور، بر وی منت نهاده و این حقایق را در لباس تمثیلات و تشبیهات و در لباس محسوسات و ملموساتی که دسترسی به آن ها و فهم و درک شان برای عقول بشری امکان پذیر است، ارائه می دهد.(1)

«اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَیْتُونِةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَكَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ»؛ «خدا نور آسمان ها و زمین است، مثل نور او چون چراغدانى است كه در آن چراغى و آن چراغ در شیشه اى است، آن شیشه گویى اخترى درخشان است كه از درخت خجسته زیتونى كه نه شرقى است و نه غربى افروخته مى شود؛ نزدیك است كه روغنش هر چند بدان آتشى نرسیده باشد، روشنى بخشد؛ روشنى بر روى روشنى است، خدا هر كه را بخواهد با نور خویش هدایت مى كند و این مثل ها را خدا براى مردم مى زند و خدا به هر چیزى داناست».(2)
کلمه «نور» بیانگر چیزی است که اجسام تیره را برای دیدن ما روشن می کند و هر چیزی به وسیله آن ظاهر و هویدا می گردد، ولی خود نور برای ما ذاتاً مکشوف و هویداست، چیز دیگری آن را ظاهر نمی کند.


نور عبارت است از چیزی که ظاهر بالذات و مظهر غیر است. این اولین معنایی است که کلمه نور را برای آن وضع کرده اند و چون وجود و هستی هر چیزی باعث ظهور آن چیز برای دیگران است؛ پس مصداق تام نور همان وجود است و از سوی دیگر، چون تمامی موجودات وجودشان به ایجاد خدای تعالی است؛ پس خدای تعالی کامل ترین مصداق نور است. اوست که ظاهر بالذات و مظهر ماسوای خویش است و هر موجودی به وسیله او ظهور می یابد و موجود می شود. (3)


به عبارتی دیگر هیچ چیزی در مقابل نور خدا نیست و همه نورها در مقابل  نور خدا ظلمتند و سایر اشیا اگر پیدا و پیدا کننده هستند، در ذات خودشان تاریک هستند و خدا آن ها را پیدا و پیدا کننده کرده است؛ همچنانکه می فرماید: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ» (4) و خدا ظاهر است؛ یعنی پیداست. خداوند خالق اشیاست؛ یعنی پدیدآورنده و پیدا کننده اشیاست.


قرآن در پرتو این مثل، حقیقت ذات نامتناهی الهی را تا حدودی برای ادراکات محدود بشری نزدیک ساخته و نمونه کوچکی را که برای حواس آدمس قابل درک است، برای او ترسیم کرده است؛ زیرا بشر از دستیابی به اصل و حقیقت ذات مقدس خداوندی عاجز و ناتوان است. (5)

 خدا کیست,خدا کجاست

هیچ چیزی در مقابل نور خدا نیست و همه نورها در مقابل  نور خدا ظلمتند

 
بد نیست ویژگی های نور را از نظر بگذارنیم:
1. نور زیباترین و لطیف ترین موجودات در جهان ماده است و سرچشمه همه زیبایی ها و لطافت هاست.


2.  نور بالاترین سرعت را طبق آنچه در میان دانشمندان معروف است در جهان ماده دارد. نور با سرعت سیصد هزار كیلومتر در ثانیه می تواند كره زمین را در یك چشم بر هم زدن (كمتر از یك ثانیه ) هفت بار دور بزند؛ به همین دلیل مسافت های فوق العاده عظیم و سرسام آور نجومی را فقط با سرعت سیر نور می سنجند و واحد سنجش در آن ها سال نوری است؛ یعنی مسافتی را كه نور در یك سال با آن سرعت سرسام آورش می پیماید.


3. نور وسیله تبیین اجسام و مشاهده موجودات مختلف این جهان است و بدون آن، چیزی را نمی توان دید، بنابراین هم «ظاهر» است و هم «مظهر» (ظاهركننده غیر).


4. نور آفتاب كه مهم ترین نور در دنیای ماست، پرورش دهنده گل ها و گیاهان بلكه رمز بقای همه موجودات زنده است و ممكن نیست موجودی بدون استفاده از نور (به طور مستقیم یا غیر مستقیم) زنده بماند.


5. امروز ثابت شده كه تمام رنگ هایی را كه ما می بینیم، نتیجه تابش نور آفتاب یا نورهای مشابه آن است و گرنه موجودات در تاریكی مطلق رنگی ندارند.


6. تمام انرژی های موجود در محیط ما (به جز انرژی اتمی) همه از نور آفتاب سرچشمه می گیرند؛ حركت بادها، ریزش باران و حركت نهرها و سیل ها و آبشارها و بالاخره حركت همه موجودات زنده با كمی دقت به نور آفتاب منتهی می شود. سر چشمه گرما و حرارت و آنچه بستر موجودات را گرم نگه می دارد، همان نور آفتاب است؛ حتی گرمی آتش كه از چوب درختان و یا ذغال سنگ و یا نفت و مشتقات آن به دست می آید نیز از گرمی آفتاب است؛ زیرا همه این ها طبق تحقیقات علمی به گیاهان و حیواناتی باز می گردند كه حرارت را از خورشید گرفته و در خود ذخیره كرده اند؛ بنابراین حركت موتورها نیز از بركت آن است.


7. نور آفتاب، نابود كننده انواع میكرب ها و موجودات موذی است و اگر تابش اشعه این نور پر بركت نبود، كره زمین به بیمارستان بزرگی تبدیل می شد كه همه ساكنانش با مرگ دست به گریبان بودند. خلاصه هر چه در این پدیده عجیب عالم خلقت (نور) بیشتر می نگریم و دقیق تر می شویم، آثار گرانبها و بركات عظیم آن آشكارتر می شود.


حال اگر بخواهیم برای ذات پاك خدا تشبیه و تمثیلی از موجودات حسی این جهان انتخاب كنیم (اگر چه مقام با عظمت او از هر شبیه و نظیر برتر است) آیا جز از واژه نور می توان استفاده كرد؟! همان خدایی كه پدید آورنده تمام جهان هستی است، روشنی بخش عالم آفرینش است، همه موجودات زنده به بركت فرمان او زنده اند و همه مخلوقات بر سر خوان نعمت او هستند كه اگر لحظه ای چشم لطف خود را از آن ها باز گیرد، همگی در ظلمت فنا و نیستی فرو می روند.


کلام آخر:
هر چند مقام والا و منزلت شایان الهی از هر شبیه و نظیری برتر است، اما به راستی برای ذات پاک خداوند تشبیه و تمثیلی، بهتر از واژه «نور» نمی تواند گویای این حقیقت باشد و اگر نبود که خدای متعال خود این تمثیل و تعبیر را برای تقریب اذهان با ذات بی همتای خود در اختیار بشر نهاده است، ما را سزا نبود که بخواهیم ذات پاک کبریایی خداوند متعال را به امری تشبیه و مثالی در این باره یاد کنیم.(6)


==========================
پی نوشت ها:
1. ر.ک: قاسمی، تمثیلات قرآن و جلوه های تربیتی آن، ص 158.
2. نور: 35.
3. ر.ک: تفسیر المیزان، ج 15، ص 172.
4. حدید: 3.
5. مطهری، آشنایی با قرآن، ج4، ص 101.
6. ر.ک: تمثیلات قرآنی و جلوه های تربیتی آن، ص 161 

 

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
دین و زندگی پیش - تفکر در ذات خداوند -کنکور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه لکه ها را پاک کنیم



خانه و لوازم تمیزدیگر نگران طریقه ی از بین بردن لکه های لباس ولوازم خود نباشیدکافیست که فقط مطلب ما را بخوانید.در ايام تعطيلات به جهت مسافرت ها و پيك نيك هاي متعدد و همچنين رفت و آمدهاي بسيار، بيش از هر موقع ديگر از سال، لوازم دكوراسيوني خانه و همچنين لباس ها به خصوص پوشاك بچه ها در معرض صدماتي از جمله لكه دار شدن در اثر ريختن مواد مختلفي مانند چاي، چربي، آب ميوه و غيره قرار مي گيرند كه البته آثار ايجاد شده بر روي لوازم و لباس هاي تميز و نو بسيار ناخوشايند است.

اگر شما نيز با چنين مشكلي مواجه شده ايد، پيش از هر اقدامي نيم نگاهي به نكات زير بيندازيد شايد به كارگيري آنها شما را در زدودن لكه موجود ياري دهد:


نكته 1: كليه موارد و راهكارهايي كه در زير اشاره مي شود، براي لباس ها و پارچه هاي قابل شست وشو هستند. لكه بري از روي لباس هاي غيرقابل شست و شو، بايد توسط افراد متخصص و مواد مناسب در خشكشويي ها انجام پذيرد.

 

نكته 2: امروزه لكه برهاي شيميايي متعددي به بازار آمده اند كه كاربرد آنها نه تنها بي تأثير نيست بلكه به جهت در دسترس بودن و عدم نياز به امكاناتي جهت شست و شو، از اهميت ويژه اي برخوردار است ولي آنچه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه براي استفاده از لكه بر چه از نوع شيميايي و چه دست ساز خانگي، از قسمت پشت لكه بايد اقدام شود. به اين ترتيب از پخش شدن لكه جلوگيري به عمل مي آيد.

 

نكته 3: هنگامي كه پارچه ديگري را به محلول لكه بر آغشته كرديد و مي خواهيد از آن براي زدودن لكه استفاده كنيد، توجه داشته باشيد كه نحوه تميز كردن بايد با سيستم ضربه اي باشد و از مالش پارچه بر روي لكه خودداري شود.

 

نكته 4: ضربات پارچه حاوي لكه بر را ابتدا از محدوده خارجي لكه شروع كنيد و به داخل ادامه دهيد.

 

نكته 5: براي شست وشوي اغلب لكه هاي غير چربي، كاربرد آب سرد نياز است؛ آب گرم و به خصوص آب داغ لكه را پايدار مي كند. البته روش استفاده و نوع لكه نيز تعيين كننده است.

 

لكه بر دست ساز (خانگي): از محلول آب و الكل صنعتي به نسبت دو به يك براي از بين بردن پاره اي از لكه ها مي توان استفاده كرد.


لكه شمع، مداد شمعي و مدادهاي چرب آرايشي: براي اين منظور كافي است ابتدا باقي مانده ماده ايجاد كننده را با جسمي نوك تيز به آرامي برداريد. سپس دو تكه دستمال توالت يا كاغذ قهوه اي (مورد استفاده در خشكشويي ها) در دو طرف لكه قرار دهيد. سپس اتوي گرم را بر روي يكي از كاغذها در محل لكه فشار دهيد. به اين ترتيب، چربي موجود در لكه آب مي شود و جذب دستمال يا كاغذهاي طرفين مي شود. ولي در مورد موكت و فرش پس از برداشتن پارافين سفت شده از روي سطح، تنها يك كاغذ بر روي سطح لكه قرار دهيد و اتو بكشيد.

 

لكه گل و لاي بر روي لباس: كافي است يك عدد سيب زميني را با چاقو به دو نيم کنيد و بر روي لكه بماليد، سپس لباس را در آب سرد بخيسانيد و طبق معمول با مواد شوينده شست و شو دهيد. در صورتي كه لكه همچنان پايدار ماند، دستمال را به الكل آغشته كنيد و بر روي لكه بماليد.

 

لكه آب ميوه: مقداري نمك بر روي لكه بريزيد و سپس آن را در آب سرد مدتي خيس كنيد. پس از آن با آب گرم و مواد شوينده شيميايي بشوييد.

 

لكه روژ لب: شما مي توانيد با ماليدن خمير دندان بر روي اين نوع لكه و سپس شست و شو، آن را به طور كامل از بين ببريد. البته پاشيدن اسپري مو نيز براي از بين بردن چنين لکه هايي (پيش از شست وشو) بسيار مفيد است. راهكار ديگر براي اين منظور استفاده از الكل است.

 

لكه چاي و قهوه: به محض ريخته شدن يكي از اين مواد بر روي لباس، آن را با آب سرد و مواد شوينده شست و شو دهيد.

 

اگر امكان شست وشوي سريع آن وجود نداشت، مقداري نمك بر روي سطح لكه بريزيد و مدتي صبر كنيد تا نمك آن را به خود جذب كند. سپس در صورت فراهم شدن شرايط شست وشو، آن را به روش معمول با آب گرم و مواد شوينده بشوييد.

 

راهكار ديگر اين است كه سطح لكه را با اسپري مخصوص مو بپوشانيد، سپس يك قطعه صابون بر روي سطح لكه بماليد و بعد آن را در آب سرد خيس كنيد و بشوييد.


لكه سس گوجه فرنگي: ابتدا روي سطح لكه را با روش ضربه اي به وسيله پارچه اي ديگر به الكل آغشته كنيد، سپس در آب سرد و مواد شوينده بشوييد. اگر لكه روي سطح فرش يا موكت ايجاد شده باشد، ابتدا مقداري فوم ريش تراشي بر روي لكه بريزيد و سطح آن را با اسفنج آنقدر مالش دهيد تا پاك شود. سپس دستمال ديگري را كمي مرطوب كنيد و بر روي لكه بكشيد و صبر كنيد تا خشك شود.

 

لكه چربي بر روي لباس: ابتدا با دستمال كاغذي توالت ضرباتي آرام به سطح لكه بزنيد و باقيمانده چربي را به دستمال منتقل كنيد. براي لباس هاي رنگ روشن و قابل شست وشو با ماشين، مي توانيد در صورت امكان آنها را در ماشين لباسشويي و درجه حرارت بالا شست وشو دهيد ولي در غير اين صورت يا لكه زدايي را به خشكشويي بسپريد يا با دست شست وشو دهيد.

 

نكته: براي جذب لكه هاي چربي و حتي لكه هاي حاصل از ريختن نوشابه، آب ميوه و مانند اينها بر روي لوازم دكوراسيوني مانند مبلمان يا فرش، بهترين كار ريختن قشر نازکي از نمك يا پودر تالك (پودر بچه) و رها كردن لكه براي مدت نيم ساعت تا يك ساعت است. پس از طي اين مدت با جارو برقي پودرها را جمع كنيد و سپس با شامپو فرش يا كف حاصل از كمي مايع ظرفشويي و آب شست وشو دهيد. البته مرحله فوق را مي توانيد چند بار تكرار كنيد.


شستشو ، نظافت ، لكه گيري

تمیز کردن لباس ها

يك نكته در مورد استفاده از مواد پاك كننده:

 

اگر براي لكه گيري از مواد پاك كننده استفاده مي كنيد ، در نظر داشته باشيد كه حتماً از آب سرد استفاده كنيد. زيرا آب گرم باعث مي شود كه لكه ها ديرتر از بين بروند . در صورتي كه آب سرد، لكه ها را بهتر و سريعتر از بين مي برد.

 

از بين بردن لكه شمع بر روي كاغذ ديواري:

اگر شمع بر روي كاغذ ديواري چكيد و كاغذ ديواري غيرقابل شستشو است ، اول شمع را با كارد از روي ديوار جدا كنيد . سپس با يك مداد پاك كن آن را خوب تميز كنيد.

 

پاک کردن لکه شمع روی وسایل چوبی

لكه شمع روي وسايل چوبي:

مورد بعدي چكيدن شمع روي وسايل چوبي جلا دار است. در چنين حالتي شمع را نبايد تراشيد يا سمباده كشيد . كافي است قسمت لك شده را به آرامي با آب گرم بشوييد و فوراً با پنبه پاك كنيد.


لكه شمع بر روي تابلوهاي نقاشي:

در اين صورت با تيغه كارد شمع را پاك كنيد، و بعد با آب نيم گرم  و صابون و اسفنج و آن را بشوييد و پاك كنيد . سپس يك پارچه نخي را به ملايمت روي قسمت شسته شده بكشيد، اثري از لكه باقي نمي ماند.

 

پاک کردن لکه شمع بر روی موزائیک

لكه شمع بر روي موزاييك:

ابتدا كمي سركه گرم روي لكه بريزيد و بعد آن را  با صابون و آب نيم گرم بشوييد و فوراً خشك كنيد.

 

لکه شمع بر روی پارچه

لكه شمع بر روي پارچه:

براي از بين بردن لكه شمع در دو طرف پارچه، كاغذ خشك كن قرار داده و روي آن اتوي  داغ بگذاريد . شمع به كاغذ خشك كن مي چسبد و لكه را از بين مي رود.

 

پاك كردن لكه سوختگي سطحي توسط قند:

زماني كه لباس شما بر اثر سوختگي  سطحي يا سيگار زرد شده ، زياد نگران نباشيد . با قند بر روي لكه زرد رنگ بكشيد و آنقدر اين كار را انجام دهيد تا لكه از بين برود.

 

پاک کردن لکه سوختگی

تميز كردن اثر سوختگي اتو:

اگر لباس شما بر اثر گرماي زياد اتو، زرد رنگ شد، مي توانيد يك پياز را دو نيم كرده و روي پارچه كتاني بماليد. لكه هاي زرد رنگ بر طرف خواهند شد.  بعد آن را چند دقيقه داخل آب سرد خيس كنيد و بشوييد.

 

از بین بردن لکه سفیده تخم مرغ

لكه سفيده تخم مرغ:

لكه سفيده تخم مرغ را هرگز با آب گرم نشوييد، زيرا لكه ثابت مي ماند . بلكه براي از بين بردن آن، محل لكه را با آب سرد ، كاملاً بشوييد.

 

از بین بردن لکه بر روی سفره

لكه بر روي سفره:

اگر سفره شما بر اثر چربي لك گرفته است و با شستن هم از بين نمي رود، مي توانيد سفره را بعد از شستن به مدت يك روز در آفتاب روي بند لباس پهن كنيد .  با اينكار نور خورشيد لكه هاي سفره را از بين مي برد.

 

از بین بردن لکه واکس

لكه واكس كفش:

اگر بر اثر بي احتياطي مقداري واكس روي فرش يا لباستان ماليد ، مي توانيد ابتدا پنبه اي را خيس كنيد و روي آن بكشيد. سپس روي پنبه مقداي مايع ظرفشويي بريزيد و بر روي لكه بكشيد .  بعد از اين كار پنبه را آغشته به آب خالص كنيد و دوباره روي لكه بكشيد تا لكه كاملاً از بين برود. اگر با اين كار لكه از بين نرفت ، مقداري الكل بر روي دستمال ريخته و بر روي لكه بكشيد، تا كاملاً تميز شود. اگر لباس قابل شستشو باشد، بعد از زدودن لكه، لباس را با پودر لباسشويي و آب نيم گرم كاملاً بشوييد.

 

جوهر سياه:

براي از بين بردن  جوهر سياه بر روي فرش ، مقداري ماست روي محل لكه ريخته و با قاشق ماست را جمع كنيد. چند مرتبه اين كار را تكرار كنيد، لكه كاملاً از بين مي رود.

 

از بین بردن لکه  چای

لكه چاي:

براي از بين بردن لكه چاي، فوراً پارچه خيس را روي لكه بكشيد. اگر پاك نشد، پارچه را آغشته به آب و پودر لباسشويي كنيد بر روي لكه بكشيد فوراً تميز مي شود.

 

لكه قير:

براي از بين بردن لكه قير ، بهترين روش به كار بردن بنزين است . محل لكه را با بنزين بشوييد، سريع تميز مي شود .

 

لكه آدامس:

براي از بين بردن آدامس از شيره درخت كاج و يا روغن نباتي استفاده كنيد و بعد از آن لباس را كاملاً بشوييد. روش ديگر براي از بين بردن لكه آدامس از روي لباس اين است كه يك تكه يخ برداشته و چند مرتبه بر روي آدامس بكشيد تا از روي لباس جدا شود . اگر آدامس از پارچه  جدا نشد مي توانيد از بنزين استفاده كنيد.

 

لكه خون:

محل لكه را زير آب سرد قرار داده و آب سرد را با فشار روي لكه بريزيد. لكه از بين مي رود. اگر لكه پاك نشد ، مي توانيد بعد از شستن با آب سرد، روي لكه را نشاسته ذرت ماليده و در آفتاب قرار دهيد . بعد از خشك شدن نشاسته، لباس را بشوييد لكه از بين مي رود.

 

لكه هاي روي گلدان

مي توانيد بعد از شستشوي اوليه ، مقداري سركه غليظ و نمك فراوان داخل گلدان ريخته و بگذاريد چند ساعت بماند، بدين صورت جرم ها در محلول حل شده و گلدان تميز مي شود.

 

لكه خودكار:

براي از بين بردن لكه خودكار مي توانيد اسفنجي را آغشته به شير كنيد و به محل لكه بماليد، لكه به راحتي از بين مي رود.


لكه چسب:

يك تكه پارچه را آغشته به سركه كرده و روي چسب بگذاريد. چسب، سفتي خود را از دست داده و از لباس جدا مي شود.

 

لكه روغن:

براي پاك شدن لكه روغن مي توانيد لباس را با پودر ماشين لباسشويي بشوييد . لكه فوراً از بين مي رود.

 

لکه گیری ظروف چینی

لكه گيري ظروف چيني:

ظروف چيني از جمله( استكان، نعلبكي، ليوان و غيره) را داخل ظرفي بريزيد . سپس آب سرد و مقداري پودر لباسشويي روي آن بريزيد و روي اجاق بگذاريد تا چند دقيقه بجوشد تمام لكه ها از بين مي رود.



لكه زنگ زدگي بر روي لباس:

يك ليمو ترش را دو نيمه كرده و يك نيمه آن را آغشته به نمك كرده ، بر روي لكه بماليد. پس از پاك شدن لكه، لباس را با آب بشوييد.

 

لکه گیری شیشه ها

لكه گيري شيشه ها:

اغلب خانم ها زماني كه شيشه پاك مي كنند ، مي بينند كه بر روي شيشه لك افتاده است و دائم دو طرف شيشه را پاك مي كنند. براي راحتي كار مي توانيد از اين روش استفاده كنيد: يك طرف شيشه را به طوري عمودي پاك و طرف ديگر شيشه را به طور افقي پاك كنيد، با اين روش خيلي راحت متوجه مي شويد، كه لكه كدام طرف شيشه است.

 

کندن آدامس از مو

كندن آدامس از مو:

بچه ها گاه با آدامس خود بازي مي كنند و آن را به جاهاي مختلف مي چسبانند ! اگر آدامس به موي كودك شما چسبيد، مي توانيد براي كندن آن از دو روش زير كمك بگيريد:


روش اول: يك تكه يخ را چند بار روي آدامس بكشيد تا سفت شود سپس آدامس را از مو جدا كنيد.

 

روش دوم: كمي كرم مرطوب كننده به همان قسمت مو بكشيد ، سپس با يك دستمال خشك، مو را چند بار پائين بكشيد آدامس از جدا خواهد شد.