مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

تامین رزق، تکلیف خداست!



رزق و روزی فراوان

کسی که مدام نگران قوت امروز و فردایش است، پای ایمانش لنگ می زند

 

همه موجودات روی زمین چه حلال گوشت چه حرام گوشت عائله من هستند و من رزق و روزی آن ها را تأمین می کنم. بنابراین زیاد به کسب و کار خود تکیه نکنید

بعضی‌ها آنقدر که غم "نان" دارند دغدغه "ایمان" ندارند. اینها به قول شاعر(1)، «غم نان اگر بگذارد»، چنین می کنند و چنان. اما افسوس که فکر "نان"، امانشان را بریده است.

کسی که مدام نگران قوت امروز و فردایش است، پای ایمانش لنگ می زند. چون یا در قدرت خدا شک دارد و یا در علم او.


گویی بیم دارد که مبادا خدا، حال و روزش را نداند. یا بر تامین روزی اش قادر نباشد. زهی خیال باطل!

انگار این کریمه قرآن را نخوانده است که می فرماید:
وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فی كِتابٍ مُبین ؛ هیچ جنبنده اى در زمین نیست مگر اینكه روزی او بر خداست! او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را مى داند؛ همه اینها در كتاب آشكارى ثبت است! (هود/6)

مگر نه اینکه خدای رزاق، به تعبیر سعدی - علیه الرحمه- به همه چیز آگاه است و  حتی: «حاجت موری به علم غیب بداند/ در بن چاهی به زیر صخره صما».

و باز مگر نه اینکه: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتین »؛ خداوند روزی دهنده و صاحب قوّت و قدرت است (ذاریات/58)


به تعبیر اهل ادب، آمدن ضمیر فصل در بین دو اسم معرفه، مفید انحصار است. یعنی، تنها و تنها، این خداست که روزی رسان است و قادر بر تامین رزق خلق.
پس چه جای نگرانی؟


تامین رزق، تکلیف خداست!
دنبال نان رفتن، تکلیف ماست و تامین روزی، تکلیف خدا.


می گویم: "تکلیف"، اما زود ملانقطی نشوید و نگویید مگر کسی هم می تواند خدا را مکلف به کاری کند؟


از عبارت "عَلَى اللَّهِ رِزْقُها" چه برداشت می کنید؟ غیر از این است که "علی" معنای وجوب و تکلیف را می رساند؟


آری این حق را خود خدا از باب قاعده لطف، بر خود واجب کرده است نه اینکه کسی از حضرتش طلبکار باشد.


اگر کمی در قرآن فحص و جستجو کنید، نظیر این سخن را در جاهای دیگر قرآن می یابید.از جمله آنجا که می فرماید: كَتَبَ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ(انعام/12) یا وَ كانَ حَقًّا عَلَیْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ(روم/48).

سگ هم عائله خداست!
همه موجودات جاندار، سر سفره کریمانه رزق خدا نشسته اند حتی سگ و خوکی که نجس العین اند.

استاد جوادی آملی (حفظه الله) در این باره می گوید: «خداوند در آیه 6 سوره هود فرمود «وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رزق ها» همه موجودات روی زمین چه حلال گوشت چه حرام گوشت عائله من هستند و من رزق و روزی آن ها را تأمین می کنم. بنابراین زیاد به کسب و کار خود تکیه نکنید چرا که اگر تقوی داشته باشید من از راه هایی به شما رزق و روزی می دهم که ایمان شما به غیب، توحید و فرا طبیعت بیشتر شود در آیه دوم سوره طلاق فرمود «وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ» اگر کسی باتقوا باشد هرگز در کار نمی ماند و بالاخره برای او برون رفتی وجود دارد. خداوند بر اساس آیه ی قبل به همه روزی می دهد به مؤمن و کافر، به موحد و ملحد اما فرق روزیی که به مؤمن می دهد با کافر همین است، خداوند به کسی که بر سر سفره توحید بنشیند از جایی که او فکر نمی کند و گمانش نمی رود به او روزی می دهد.»(2)

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
طرح تعیین تکلیف بیمه تامین اجتماعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قانون تعیین تکلیف بیمه تامین اجتماعی افراد با کمتر از ده سال سابقه پرداخت حق بیمه ابلاغ شد



بیمه تامین اجتماعی,حق بیمه,قانون تعیین تکلیف بیمه تامین اجتماعی

قانون تعیین تکلیف بیمه تامین اجتماعی افراد با کمتر از ده سال سابقه پرداخت حق بیمه ابلاغ شد

 قانون تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که 10 سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده اند و در مجلس شورای اسلامی به تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است، از سوی رییس جمهوری برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، طی ابلاغ قانونی از سوی رئیس جمهوری، سازمان تامین اجتماعی مکلف است به افرادی که حداقل ده سال سابقه پرداخت حق بیمه را دارند، متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه، حقوق بازنشستگی پرداخت کند.

بر این اساس تامین اجتماعی مکلف شد به افرادی که حداقل ده سال سابقه پرداخت حق بیمه را دارند و به سن شصت سال برای مردان و پنجاه و پنج سال برای زنان رسیده اند متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه، حقوق بازنشستگی پرداخت کند

براساس ماده واحده این قانون، سازمان تامین اجتماعی مکلف است به افرادی که حداقل ده سال سابقه پرداخت حق بیمه را دارند و به سن شصت سال برای مردان و پنجاه و پنج سال برای زنان رسیده اند

 

یا به هر دلیلی به تشخیص کمیسیون های موضوع ماده(91) قانون تامین اجتماعی مصوب 3/4/1354 و اصلاحات بعدی آن در سنین کمتر از موارد فوق از کار افتاده شده اند ولی از حق مستمری برخوردار نمی شوند، متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه، حقوق بازنشستگی پرداخت کند.

افرادی که کمتر از ده سال حق بیمه پرداخت کرده اند، می توانند با پرداخت مابه التفاوت حق بیمه اعم از حق کارگر و کارفرما تا ده سال به نرخ سالجاری، از امتیاز بازنشستگی این حکم برخوردار شوند.

همچنین سازمان تامین اجتماعی مکلف است به فرزندان و همسران بیمه شده متوفی که زیر ده سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد، نسبت به سنوات، مستمری پرداخت کند.

بر این اساس، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز موظف است علاوه بر حق الثبت فعلی یک در ده هزار به قیمت منطقه ای بابت حق الثبت اموال غیرمنقول دریافت و به ردیف خاصی در خزانه داری کل واریز کند.

دولت مکلف است اعتبار مورد نیاز برای اجرای این قانون را از محل درآمدهای موضوع این تبصره پیش بینی کند.

این قانون در تاریخ 17/7/1392 از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از تایید شورای نگهبان در مورخه 21 آبان ماه از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.
/ایرنا