مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

با توجه به آیه‌ی 54 مائده و 45 سوره ی قصص، وجود امام زمان (عج) را چگونه تعبیر می‌كنید؟



وجود امام زمان,امام زمان,ظهور امام زمان,امام زمان در قرآن

با توجه به آیه‌ی 54 مائده و 45 سوره ی قصص، وجود امام زمان (عج) را چگونه تعبیر می‌كنید؟

آیه‌ی 54 سوره‌ی مباركه‌ی مائده می‌فرماید: ای كسانی كه ایمان آورده‌اید! هر كس از شما از آیین خود باز گردد، به خدا زیانی نمی‌رساند، خداوند در آینده جمعیّتی را می‌آورد كه آن‌ها  را دوست دارد و آن‌ها  نیز او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع و در برابر كافران نیرومندند، آن‌ها  در راه خدا جهاد می‌كنند و از سرزنش كنندگان هراسی ندارند این فضل خدا است كه به هر كس بخواهد و شایسته ببیند می‌دهد و فضل خدا وسیع و خداوند دانا است.


درباره‌ی این‌كه آیه‌ی فوق اشاره به چه اشخاصی می‌كند و منظور از این یاروان اسلام چه كسانی هستند كه خدا آن‌ها  را به این صفات ستوده است، در روایات اسلامی و سخنان مفسران بحث بسیار دیده می‌شود.


بر اساس سیره‌ی قرآن كریم همیشه یك مفهوم كلّی و جامع را بیان می‌شود كه شامل مصادیق مختلفی خواهد بود، و از طرف دیگر برای جلوگیری از سوء استفاده‌ی منحرفین كه احیاناً مصادیق انحرافی را داخل در آن نكنند؛ در روایات اسلامی برای این آیه مصادیقی نقل شده است كه این‌ها رسالت بزرگ حمایت از دین را با این صفات به دوش می‌كشند و این مصادیق نخست حضرت علی ـ علیه السلام ـ و دوم حضرت مهدی (عج) و سوم قوم سلمان فارسی كه منظور ایرانیان است بیان شده است، علّامه بحرانی در تفسیر «البرهان» می‌فرماید: كسانی كه به ناحق، حق آل محمد  ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را غصب كردند و از دین برگشتند، خداوند در آینده قومی را می‌آورد كه آنها خدا را دوست دارند و خداوند آن‌ها، را. این آیه در مورد حضرت قائم (عج) و اصحاب او و كسانی كه جهاد می‌كنند و از هیچ چیزی هراس ندارند   نازل شده است.[1]


مصداق كامل در این آیه در زمان ما، وجود مقدس امام زمان (عج) است؛ زیرا: 1 ـ ارتداد در دوره‌ی امام زمان (عج) شدیدتر از دوره ی امام علی ـ علیه السلام ـ است 2 ـ همچنین «اذلّة علی المؤمنین« و «اعزة علی الكافرین» و «یجاهدون فی سبیل الله و لا یخافون لومة لائم»، مصداق كامل‌تر این مسائل در زمان حضرت و دوره‌ی غیبت او و زمان ظهورش می‌باشد.


اما در مورد آیه‌ی 45 سوره‌ی قصص: «وَ لكِنَّا أَنْشَأْنا قُرُوناً فَتَطاوَلَ عَلَیْهِمُ الْعُمُر …» ما اقوامی را در اعصار مختلف خلق كردیم كه زمان‌های طولانی بر آن‌ها گذشت، این آیه به دنبال داستان حضرت موسی ـ علیه السلام ـ و فرعون از هنگام مخفی بودن ولادت حضرت موسی ـ علیه السلام ـ كه از اول سوره‌ی قصص شروع می‌شود، تا زمان پرورش وی در كاخ فرعون و سپس فرار آن حضرت و غیبت طولانی و برگشتن او در میان بنی‌اسرائیل و مبارزه با فرعون و هلاكت فرعون و نزول تورات است، و در نهایت نكاتی را متذكر می‌شود از جمله این که این آیه اشاره به غیبت طولانی انبیاء می‌كند كه موجب شد آثار انبیا و هدایت آن‌ها  از قلب‌ها و اندیشه‌هایشان محو شد.


شیخ صدوق در «اكمال الدین» در مقدّمه‌ی كتاب می‌نویسد كه: وجود مقدس امام عصر (عج) امر فرمودند كه: من كتابی را تألیف كنم و در آن داستان غیبت انبیای سابق را بنویسم تا مردم متذكر شوند و نسبت به غیبت آن حضرت شك و شبهه نكنند. شیخ بعد از بیان مطالبی، از غیبت حضرت ادریس شروع می‌كند تا به غیبت حضرت موسی ـ علیه السلام ـ می‌رسد، و بعد روایاتی در مورد غیبت حضرت موسی ـ علیه السلام ـ نقل می‌كند و آن را شبیه غیبت امام زمان (عج) معرفی می‌كند و طبق داستان سوره‌ی مباركه‌ی قصص كه در مورد حضرت موسی ـ علیه السلام ـ است آن را تطبیق به غیبت طولانی امام عصر (عج) می‌كنند.


بدیهی است كه ذكر آیه‌ی یاد شده  به دنبال داستان حضرت موسی ـ علیه السلام ـ ، و اشاره به غیبت طولانی آن حضرت دارد كه در روایات فوق تصریح به غیبت آن حضرت و طول انتظار بنی اسرائیل و شدت بلای آنها در آن زمان شده است.[2]در ادامه‌ی همین بحث شیخ صدوق نقل می‌كند كه ابی بصیر می‌گوید: من از امام صادق ـ علیه السلام ـ شنیدم كه فرمود: سنّت‌های پیامبران ـ علیهم السلام ـ در مورد غیبتشان دقیقاً در مورد قائم كه از خانواده‌ی ماست، واقع خواهد شد.[3]


بنابراین، غیبت حضرت امام زمان (عج) می‌تواند مصداقی برای این آیة شریفه باشد.

=====================================
پی نوشت ها:
[1]. بحرانی، سید هاشم، تفسیر البرهان فی تفسیر القرآن، قم، انتشارات بعثت، 1415 ق، ج2، ص 315.
[2]. ابوجعفر محمد بن علی معروف به شیخ صدوق، كمال الدین و تمام النعمه، بیروت، انتشارات مؤسسه‌ی علمی مطبوعات، 1412ق، ج1، ص146.
[3]. منبع قبلی، ج 2، ص 324.

 

منبع:andisheqom.com


ویدیو مرتبط :
قرایتی / تفسیر آیه 44 و 45 سوره قصص، داستان حضرت موسی نشانه‏ی حقّانیّت قرآن‏

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی نژاد: یقین دارم امام زمان(عج) هدفمندی یارانه ها را هدایت می کند



 

احمدی نژاد: یقین دارم امام زمان(عج) هدفمندی یارانه ها را هدایت می کند

 

رییس جمهوری، با تأكید بر اینكه یقیناً حضرت ولی عصر(عج) اجرای موفق طرح هدفمندی یارانه ها را به عنوان صاحب اصلی عدالت مدیریت و هدایت می كنند، گفت: من پیش از اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و ایشان فرمودند 'پول یارانه‌ها پول امام زمان است و بركت دارد'

 

به گزارش  ایرنا، دكتر محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه در نشست صمیمی با منتخبان و نمایندگان اقشار مختلف فرهنگی، صنعتی و دانشگاهی و فرهیختگان استان سمنان افزود: هر چقدر همدلی مسوولان و مردم بیشتر باشد موقعیت بیشتری برای كار و تلاش و سازندگی برای كشور پیش خواهد آمد.

وی اضافه كرد: ممكن است كشوری ثروت زیاد و همدلی نیز داشته باشند اما بدون كار و تلاش به جایی نخواهند رسید.

وی در همین زمینه به طور مثال گفت: در برخی از كشورها علاوه بر 8 ساعت كار معین بسیاری به دلیل عشق به میهن خود 4 ساعت نیز داوطلبانه كار می‌كنند.

رییس جمهور اضافه كرد: بدون خودباوری ساختن كشور ممكن نخواهد بود از جمله محورهایی كه شیطان پرستان و مستكبران در حمله به كشورهای دیگر در پیش می‌گیرند تلاش برای سلب خودباوری انسانهاست.

رییس جمهور اضافه كرد: ساختن ایران نیازمند الگویی مناسب از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است به طور یقین كشورهای غربی نمی‌توانند الگویی مناسب برای ما باشند و آنچه كه می‌تواند ایران را به قله‌های پیشرفت و توسعه و كمالات انسانی برساند الگوی اسلامی ـ ایرانی است.

وی اضافه كرد: آنچه مسلم است این كه الگوهای غربی به دلایل مختلف متناسب با فرهنگ و اهداف ما نیست و الگوی ایرانی نیز به دلیل اتكا به نیروها و تفكرها و منابع ایرانی می‌تواند كارآمدی این روش را به اثبات برساند.

احمدی نژاد با اشاره به روش غرب در برخورد با كشورهای دیگر گفت: كشورهای غربی دانش كارساز را قطره قطره و با سیاست‌های خاص استعمارگری عرضه می‌كنند اما هر چقدر بخواهیم كالاهای مصرفی و حتی دانش‌های كم اهمیت را در اختیار ما می‌گذارند.

رییس جمهور اضافه كرد: پایه و اساس الگوی اسلامی ایرانی برقراری عدالت است و اگر به این مقوله كم توجهی شود كمالی اتفاق نخواهد افتاد؛ عدالت سكوی نخست پرش انسان به سوی كمالات است و از آنجاست كه حركت جهشی انسان به سوی تعالی و خداوند انجام می‌شود.

رییس جمهور در همین زمینه اصل و اساس هدفمند شدن یارانه ها را برقراری عدالت در جامعه خواند و گفت: ما قدم نخست را در این زمینه برداشته ایم.

وی اضافه كرد: در بیست روز گذشته از اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها میزان صمیمیت، احترام، دلسوزی ها، رحم و مروت‌ها و ارزش‌های انسانی در جامعه ایران تقویت شده است.

وی گفت: علت موفقیت این طرح تلاش و وقت زیادی است كه مسوولان دولت برای اجرای صحیح آن اختصاص می‌دهند علت دیگر این موفقیت وجود اعتماد بین ملت و دولت است و علت سوم نیز توجه به اصل عدالت در اجرای این طرح است.

رییس جمهور گفت: من یقین دارم حضرت ولی عصر (عج) اجرای موفق این طرح را مدیریت كرده و هدایت می‌كنند.

احمدی نژاد افزود: عدالت صاحب دارد و صاحب طرح هدفمند شدن یارانه ها كه مبنای آن عدالت است حضرت مهدی (عج) است.

احمدی نژاد اضافه كرد: من پیش از اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و ایشان فرمودند 'پول یارانه‌ها پول امام زمان است و بركت دارد'

رییس جمهور با اشاره به قصد و اراده برخی كشورها برای اجرای چنین طرح‌هایی گفت: بسیاری از كشورهایی كه اندیشه اجرای این طرح را در سر دارند با دلنگرانی‌ها، مشكلات و معضلات زیادی روبه‌رو هستند در چنین كشورهایی فاصله‌های طبقاتی با چنین طرح‌هایی زیاد می‌شود اما در كشور ما به خاطر عدالت بودن انگیزه چنین طرحی فاصله‌های طبقاتی نیز كم‌تر می‌شود.

احمدی نژاد گفت: اگر بخواهیم در بحث عدالت مانند غربی‌ها رفتار كنیم باید در ریل آنها حركت كنیم و در چنین وضعیتی ما همواره از آنان عقب خواهیم بود و قطعا چنین الگویی موافق ایران اسلامی نخواهد بود.

رییس جمهور اضافه كرد: باور من این است كه استان سمنان می‌تواند برای تحقق الگوی اسلامی ایرانی یك نمونه و الگو باشد زیرا این استان همه چیز دارد و تحقق این امر در این استان شدنی است.

رییس جمهور در همین زمینه از مسوولان، فرهیختگان و نمایندگان استان سمنان خواست برای توسعه و پیشرفت استان و عملی كردن الگوی اسلامی ایران نشست‌های تخصصی با صاحب نظران مختلف اعم از دانشگاهی و دیگر اقشار داشته و از اندیشه های آنان استفاده كنند.

وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: بالاترین و مهمترین ماموریت ما ساختن ایران و استان سمنان بوده و چنین كاری خدمت به بشریت، انبیا، اولیا و كمك به برقراری عدالت است.

رییس جمهور اضافه كرد: سالهاست كه دنیا متوجه ایران است و تمام تحولات ما زیر ذره بین بوده و اشخاص مختلف تحولات ما را زیرنظر دارند.

وی اضافه كرد: به اندازه سفرهای استانی ما سفرهای خارجی داریم كه در آنها مباحث گوناگونی مطرح می‌شود و اظهارات متفكران خارجی‌ نشانگر این موضوع است كه آنان به طور مستمر تحولات ایران را بررسی می‌كنند.../ایرنا