مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

این كه خداوند نور است یعنی چه؟



 این كه خداوند نور است یعنی چه

نخست باید دانست برخی اسماء و اوصافی كه برای خداوند به كار می رود با رعایت چند مطلب است به طور اختصار اشاره می شود؛


1. تشبیه معقول به محسوس: مانند آیه شریفه «یدالله فوق ایدیهم؛ دست خداوند برتر از دست هایشان می باشد» (فتح، آیه 10).


كه منظور از دست، نماد قدرت و یا نماد عهد و پیمان است و در بسیاری از موارد استعمال به منظور پنجه دست نیست و از آنجا كه به دلیل علمی و سایر دلایل ثابت شده كه خداوند جسم ندارد و اعضا ندارد به جهت نزدیكی مفهوم به ذهن از آنچه نزد شنونده محسوس است برای بیان یك مفهوم عقلی استفاده شده است.


2. آثار و فرایند صفات؛ مانند «باء بسخط من الله؛ به خشمی از خدا گرفتار گردید» (آل عمران، آیه 162).


كه منظور از خشم، برافروختگی صورت و تغییر حالت از سوی خدا نیست، بلكه منظور قطع رحمت و فرود عذاب و تنبیه بر تبهكاران است، لذا آنچه مهم است انجام پذیرفتن نتیجه است اگر چه این نتیجه از سوی انسان ها با برافروختگی و هیجان همراه است. اما خداوند جلیل و اعلی منزه از برافروختگی و هیجان درونی است.


با توجه به آنچه گفته شد نام «نور» برای خداوند نیز مفهوم «هستی بخشی» دارد چنان كه با روشنایی همه چیز پیدا می شود علاوه بر این كه «نور» حجم فیزیكی در فضا اشغال نمی كند و می تواند محدود به مكانی نباشد، بنابراین مفهوم «نور» می تواند از طریق تشبیه معقول به محسوس ما را در شناخت خدا كمك كند بدون این كه «فوتون»ها و ذرات معلق نور را به خداوند نسبت دهیم.


برای توضیح بیشتر توجه شما را به مطالب زیر جلب می كنیم:
1ـ معناى نور: «نور» عبارت است از آنچه كه در ذات و كون و خود، ظاهر و روشن باشد، و از نظر اثر بیرونى هم، مظهر و روشن كننده غیر خود باشد. این مفهوم مصادیق گوناگونى دارد كه در شدت و ضعف صدق مفاد آن بر آنها، متفاوت مى شوند؛ مثلاً مى توان بر خورشید، اطلاق نور كرد و بر یك لامپ روشن نیز مى توان اطلاق نور كرد؛ زیرا هم خورشید و هم لامپ، در ذات و گوهر خود ظاهر و روشن بوده و هم روشن كننده غیر خود مى باشند؛ ولى روشنى و روشنگرى خورشید كجا و روشنى و روشنگرى لامپ كوچك كجا؟!


گفتنى است هر چه كه در ذات خود، ظاهر و روشن است و هر چیزى را ظاهر و روشن مى سازد ـولو این كه روشنگر یك مجهول، سؤال، راه معنوى و بازنمودن یك حقیقت باشد نور است و بر آن نور اطلاق مى شود. به همین دلیل گفته مى شود: علم نور است، زیرا هم در ذات خود ظاهر است و هم در پرتو علم است كه مى توان بسیارى از راه ها را شناخت و مجهولات را كشف كرد، چرا كه علم روشنگر نیز هست. بنابراین، نباید پنداشت كه واژه «نور»، تنها بر امور حسی و چیزى كه داراى فوتون هاى به خصوصى است و در علم فیزیك از كم و كیف آن بحث مى شود، اطلاق مى گردد، بلكه این تنها یكى از مصادیق بارز و روشن این واژه است.


با توجه به این توضیح، مى توان بر «وجود» نیز «نور» اطلاق كرد؛ زیرا وجود در ذات خود امرى ظاهر و روشن بوده و با تعلق «وجود» به اشیا، آنها نیز ظاهرگرى و روشنگرى مى كنند.


به هر حال، نور هم بر نور حسی، اطلاق مى شود و هم بر نور فراحسى و چه بسا كه نور حسی، از نور غیبى فروغ و نور مى گیرد.


2. حضرت حق عین نور مطلق است: «نور» یكى از اسماى حسناى الهى است (التوحید، ابى جعفر، الصدوق، تصحیح، ص 194 و 195، باب اسماء الله تعالى،ح 8)؛ چرا كه ظهور و روشنى هر چه در هستى است از او است، (رسائل توحیدى، علامه سیدمحمدحسین طباطبایى، ص 65).


روشن است كه اسما و صفات خداوند، صرف و خالِص هر كمال وجودى است و استعمال آن واژه در مورد خدا، به نحو حقیقت است نه مجاز، اما غیر خداوند، چون ذات آنان به عرض وجود او موجود است، صفاتشان نیز همین گونه است. بنابراین همه صفات وجودى حقیقى وخالى از نقص، منحصرا از آن خداوند سبحان است و تمام اوصاف دیگران، بالعرض به آنها نسبت داده مى شود. از این رو، اطلاق واژه نور بر خداوند متعالى، اولى و اقدم است بر اطلاق آن بر غیر او؛ زیرا جمیع انوار از اوست و قوام همه نورهاى دیگر به او است.(كشف الاسرار، میبدى، صص 542 ـ 547؛ رسائل توحیدى، همان، صص 56 ـ 61؛ ولایت نامه، علامه طباطبائى، صص 103 ـ 104).


قرآن نیز خداوند متعال را به نور توصیف فرموده است: «الله نور السماوات و الارض» ؛ (نور، آیه 35).


و خالق نور ظاهرى و باطنى را او دانسته است (نبأ، آیه 13؛ زمر، آیه 23؛یونس، آیه 5؛ نوح، آیه 16؛ انعام، آیه 1).


به گفته محى الدین ابن عربى، وجود مطلق (خداوند متعال) نور حقیقى است؛ زیرا همه موجودات به هستى او هست شده اند. (به نقل از: رساله الانوار، شریف الدین محمدنیمدهى، ص 134).


پس وجود نور مطلق (خداوند متعال) یك اصل و ضرورت است؛ زیرا در پرتو وجود او است كه ما هستیم و در ظلّ نور است كه ما بقا و استمرار در وجود داریم. در عنایت نور او است كه نور حسی در عالم پرتوافكن گشته و براى زندگى مادى انسان، یك نیاز اساسى شده است.با تجلّى آن نور مطلق در هستى است كه انسان هاى كامل، هدایتگر بشریت گشته اند و ... (نك: نورالبراهین فى شرح توحیدالصدوق، سیدنعمت الله موسوى جزایرى، ج 1، صص 395 ـ 397).
باید توجه داشت كه نور مطلق و حقیقى از دسترس اوهام و خیال بسیار دور است.


3. نور در قرآن: این واژه پر معنا در قرآن كریم بارها به كار رفته و مصادیق گوناگونى براى آن بیان شده است:


الف) قرآن نور و ظلمت را با هم برابر نمى داند و نور را برتر از ظلمت تلقى مى كند (رعد، آیه 16؛ فاطر، آیه 20)؛


ب) خداوند خود نور است (نور، آیه 35)؛


ج) او خالق نور ظاهرى و غیبى است (نبأ، آیه 13؛ زمر، آیه 23؛ یونس، آیه 5؛ نوح، آیه 16؛ انعام، آیه 1)؛


د) او با نور خویش هر كه را بخواهد، هدایت مى كند. (نور، آیه 35)؛


ه) اگر حضرت حق به كسى از نور خویش افاضه نفرماید، از هیچ جاى دیگر نمى تواند این نور را بگیرد. (نور، آیه 240)؛


و) او است كه مؤمنان را از ظلمات خارج كرده و به عالم نور وارد مى گرداند. (بقره، آیه 257)؛
ز) خداوند متعال خود، كامل كننده نورش مى باشد (صف، آیه 8)؛


ح) خداى سبحان در این دنیا به وسیله هدایتش، مؤمن را نورانى مى كند تا بتواند به وسیله آن نور حركت كند و راه را از چاه بشناسد. (انعام، آیه 122) و در آخرت نیز همین نور ظهور مى كند و از پیش رو و سمت راست او در حركت است.(تحریم، آیه 8).

 

ط) كلام خداوند (وحى) نور است؛ چه قرآن، چه تورات و چه انجیل (مائده، آیات 15، 44 و 46؛ انعام، آیه 91؛ نساء، آیه 174).


ى) قرآن علاوه بر آن كه نور است، هدایتگر به نور نیز هست قرآن كریم نورى است كه انسان را از ظلمات طبیعت و انیت بیرون مى برد و به سوى نور معرفت پروردگارش، هدایت مى كند (ابراهیم، آیه 1؛ شورى، آیه 52؛ آل عمران، آیه184).


ك) ایمان به نورى كه خداوند نازل فرموده است (قرآن كریم) وزان ایمان به خدا و رسول او است، (تغابن، آیه 8).

 

منبع:maaref.porsemani.ir


ویدیو مرتبط :
خداوند نور آسمانها و زمین است یعنی چه؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شيوه پذيرش دانشجو در پيام نور تغيير مي کند



 

 

 

شيراز- معاون آموزش و سنجش دانشگاه پيام نور گفت: در آزمون سال آينده اين دانشگاه شيوه پذيرش دانشجو وهمچنين بعضي از منابع درسي دوره هاي فراگير تغيير مي کند.

 

به گزارش ايرنا، ‌دکتر عبدالله معتمدي روز شنبه در نشست خبري در شيراز افزود:‌ تاکنون شيوه پذيرش دانشجو در دوره هاي فراگير کارشناسي و کارشناسي ارشد اين دانشگاه بر اساس معدل بود.

 

وي ادامه داد: ولي در آزمون سال آينده اين دانشگاه افرادي که بالاترين نمرات را کسب کنند پذيرفته خواهند شد.

 

معاون آموزش و سنجش دانشگاه پيام نور اظهار داشت: براي سال آينده در تمامي رشته محل ها در دوره کارشناسي و کارشناسي ارشد اين دانشگاه ظرفيت مشخص شده است.

 

معتمدي ادامه داد: در آزمون سال آينده داوطلبان دوره هاي کارشناسي ارشد مي توانند پنج رشته محل و در دوره هاي کارشناسي 10 رشته محل را انتخاب کنند.

 

وي بيان داشت:‌ فعاليت موسساتي که به عنوان نمايندگي از اين دانشگاه فعاليت مي کردند مشکلاتي را براي اين دانشگاه به وجود مي آورند.

معتمدي افزود:‌ بعضي از منابع و موضوعات درسي در آزمون سال آينده اين دانشگاه تغيير مي کند.

معاون آموزش و سنجش دانشگاه پيام نور گفت: بيش از 880 هزار دانشجو در بيش از 510 مرکز پيام نور در سراسر کشور مشغول به تحصيل هستند.

 

معتمدي ادامه داد: 95 درصد از دانشجويان مراکز پيام نور بومي هستند و نياز به خدمات رفاهي ندارند.

 

معاون آموزش و سنجش دانشگاه پيام نور اظهار داشت: ثبت نام دوره هاي فراگير در مقطه کارشناسي، کارشناسي ارشد و کارشناسي ناپيوسته اين دانشگاه از 13 دي ماه آغاز مي شود و به مدت يک هفته ادامه خواهد داشت.

 

معتمدي افزود: آزمون دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور در 30 ارديبهشت 89 برگزار خواهد شد.

 

معاون آموزش و سنجش دانشگاه پيام نور گفت: يکي از خدمات دانشگاه پيام نور انتشار کتب متعدد است و به طور متوسط هر سال 100 عنوان کتاب در اين دانشگاه توليد مي شود.

 

معتمدي ادامه داد: در آيين نامه هاي فعاليت هاي علمي که اخيرا بازنگري شده است چنانچه مولف بخواهد در کتاب خود تجديد نظر کند مي تواند نسبت به اين کار اقدام کند.

 

وي افزود: در برنامه هاي گذشته اين دانشگاه ارتباط مولف با کتاب قطع بود.

 

معاون آموزش و سنجش دانشگاه پيام نور گفت: شيوه پذيرش دانشجو در دوره فراگير و آزمون سراسري دوره دکترا در 30 رشته گرايش تنها از طريق آزمون داخلي انجام مي شود.

 

رييس دانشگاه پيام نور فارس هم گفت: تعداد مراکز اين دانشگاه در فارس به 40 مرکز رسيده است.

 

عليرضا موغلي افزود: در چند رشته و در مقطع دکترا درصدد پذيرش دانشجو هستيم.

 

وي ادامه داد: دفتر پشتيباني تحقيقات دانشگاه پيام نور براي حمايت از طرح هاي پژوهشي تشکيل خواهد شد.

 

رييس دانشگاه پيام نور فارس اظهار داشت:درسال 85 تعداد هشت طرح پژوهشي استادان اين دانشگاه مصوب شد که اين تعداد در سال جاري به 189 طرح رسيده است.

 

موغلي ادامه داد: همچنين 18 مورد اختراع توسط دانشجويان پيام نور فارس به ثبت رسيده است.ک/2