مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

احکام نزدیکی در ماه رمضان و چگونگی نزدیکی با همسر در ماه رمضان



حکم نزدیکی در ماه رمضان,نزدیکی کردن در ماه رمضان,نزدیکی در ماه رمضان

خود نزدیکی در ماه رمضان حرام نیست بلکه شکستن روزه به صورت عمدی اشکال دارد

 

احکام نزدیکی در ماه رمضان با همسر

رمضان، ماه بندگی و عبادت است، اما خداوند در همین ماه بندگی هم بندگان را تکلیفی فراتر از توانشان نداده است و همسران می‌توانند بر اساس شرایط خاصی در طول روز و شب ماه رمضان، بهره لازم را از یکدیگر ببرند؛ بهره‌ای که بسته به زمان، انواع و شرایط خاصی خواهد داشت.

 

نزدیکی در ماه رمضان

جنب شدن به صورت عمدی، چه به واسطه نزدیکی با همسر، ملاعبه‌ی با او و یا هر طریقی دیگری (مثل: استمناء، جنب شدن به واسطه نگاه به عکس یا فیلم و …)، مانند نوشیدن آب یا خوردن خوراکی مبطل روزه است. پس، خود نزدیکی در ماه رمضان با همسر حرام نیست، بلکه شکستن روزه به صورت عمدی اشکال دارد و موجب کفاره عمدی (شصت روز برای یک روز یا شصت مدّ طعام برای هر روزی که انسان روزه خود را عمداً افطار کند) می‌شود.

 

اما همسران می‌توانند پس از اذان مغرب تا قبل از اذان صبح با یک دیگر نزدیکی کنند و قبل از اذان صبح غسل نمایند و طیب و طاهر وارد روز جدید از ماه مبارک رمضان گردند. خداوند متعال در ماه مبارک رمضان سخت نگرفته است، بلکه نظمی داده است که انسان بتواند قوا و خواهش‌های نفسانی را تحت کنترل خود بگیرد و کنترل خود را نیز به امر خدا بسپارد.

 

نزدیکی در ماه رمضان از دید مراجع تقلید:

نزدیکی در ماه رمضان,نزدیکی با همسر در ماه رمضان,رابطه ی جنسی در ماه مبارک

نزدیکی در شب اول ماه رمضان مستحب می باشد

 
سؤال: نزدیکی با همسر در ماه رمضان اگر به جهل باشد حکم آن چیست؟

پاسخ: آیت‌الله روحانی می‌فرمایند: اگر جهل داشته باشند که نزدیکى در روز ماه رمضان اشکال ندارد، روزه آن‌ها باطل نمى‌شود، ولى اگر احتمال دادند و یقین نداشته و نزدیکی در روز ماه رمضان را انجام دادند، روزه باطل مى‌شود.

 

سؤال: اگر شخص روزه‌دار در اثر فراموشى آمیزش جنسى کند، آیا به روزه‌هایش ضرر می‌رساند؟

پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: اگر فراموش کند که روزه است و آمیزش جنسى کند، روزه او باطل نمی‌شود، ولى هر لحظه که یادش آمد، باید فوراً از حال آمیزش خارج شود؛ وگرنه روزه‌اش باطل است.

 

سؤال: اگر شوهر با همسر خود در ماه رمضان جماع کند و زن نیز به آن راضى باشد، چه حکمى دارد؟

پاسخ: آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند: دخول بدون انزال در ماه رمضان، مبطل روزه است.

 

سؤال: مردی که به هر علتی مثل مرض، روزه نمی‌گیرد، اگر همسر روزه‌دار خود را مجبور به جماع کند، روزه زن باطل است؟ و آیا کفاره دارد یا نه؟ کفاره آن به عهده چه کسی است؟

پاسخ: حضرات آیات بهجت و مظاهری می‌فرمایند: روزه او باطل می‌شود و کفاره روزه خودش و روزه زنش را باید بدهد. آیت‌الله بهجت در ادامه توضیح می‌دهند: ولى اگر زن در بین جماع راضى شود، بنابر احتیاط واجب مرد دو کفاره بدهد و زن یک کفاره و در هر صورت زن باید قضاى روزه آن روز را به‌جا آورد.

 

نقل قول پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در خصوص نزدیکی در ماه رمضان:

یا على در شب عید فطر جماع مکن که اگر فرزندى بهم رسد شش انگشت یا چهار انگشت در دست داشته باشد.

 

آنچه در مورد نزدیکی در ماه رمضان مکروه است:

- آمیزش در اول، وسط و آخر هر ماه ( قمری ) به استثناء شب اول ماه رمضان

- آمیزش در شب نیمه شعبان، شب عید فطر، شب عید قربان، شب اول صفر

 

آنچه در مورد نزدیکی در ماه رمضان مستحب است:

آمیزش در شب اول ماه رمضان

 

کفاره نزدیکی در ماه رمضان:

سؤال: نزدیکی با همسر در ماه رمضان، چه حکمی دارد و باید چه کاری انجام دهند؟ آیا باید روزه را قضا بگیرند؟

پاسخ: آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: بر هر یک از آنان حکم افطار عمدى جارى است و علاوه بر قضا، کفاره هم بر هر دو واجب می‌شود؛ که عبارت است از شصت روز روزه یا اطعام شصت فقیر و یا دادن شصت مد طعام به شصت مسکین که سهم هر کدام، یک مد (ده سیر گندم یا جو یا برنج) است.  

 

کلیات احکام رابطه ی جنسی در ماه رمضان:

کفاره نزدیکی در روزهای رمضان,نزدیکی در ماه رمضان,احکام نزدیکی در ماه رمضان

نزدیکی در شب های ماه رمضان مثل سابق مجاز است حتی در شب های قدر

 

1. آیا می شود در ماه مبارک رمضان رابطه جنسی بر قرار کرد؟

جواب: کسانی که موفق به گرفتن روزه می شوند نمی توانند در ساعاتی که روزه هستند رابطه ی جنسی کامل برقرار کنند. منظور از رابطه ی جنسی کامل، دخول کامل آلت مردانه می باشد. اگر چنین اتفاقی بیافتد روزه باطل می شود و دو طرف باید کفاره بدهند و 60 روز هم روزه بگیرند.

 

2. آیا نمی توانیم هیچ گونه رابطه ی جنسی در زمانی که روزه هستیم برقرار کنیم؟

جواب: می شود دخول کرد! ولی نه دخول کامل. مرد می تواند تا قبل از ختنه گاه دخول کند!

 

3. در طول روز ماه رمضان می توانیم معاشقه کنیم؟

جواب: بله می شود معاشقه کرد. تا زمانی که لب و دهان درگیر نشدن مانعی وجود ندارد. اگر کار به لیسیدن، خوردن یا بوسه ی دهان به دهان کشید باید احتیاط کرد که آب دهان فرو نرود.

 

4. اگر در طول معاشقه، (قبل از رسیدن به اوج لذت جنسی ) رطوبتی از زن خارج شود چه حکمی دارد؟

جواب: طبق فتوای آیت الله خامنه ای مشکلی نیست و روزه باطل نمی شود.

 

5. آیا شوهر می تواند در آلت همسرش انگشت فرو کند؟

جواب: طبق فتوای آیت الله خامنه ای اگه به اوج لذت جنسی نرسد و انزال نشد باز هم روزه ی زن باطل نمی شود.

 

6. اگر مرد قصد انزال نداشت. به خودش هم مطمئن است که اگر معاشقه کند، منی ازش خارج نمی شود، در این صورت اگر بر خلاف روال قبلی، مرد به طور ناگهانی به اوج لذت جنسی رسید و منی ازش خارج شد، حکم روزه ی آن چیست ؟!

جواب: طبق فتوای آیت الله خامنه ای، روزه ی چنین مردی، باطل نیست و فقط باید غسل جنابت انجام دهد. ولی اگر معمولا با معاشقه، انزال شود،‌ روزه ی آن باطل و باید کفاره هم بدهد. در شب های ماه رمضان رابطه ی جنسی مثل سابق مجازه. حتی در شب های قدر.

 

سوال: اگر روزه دار در ماه رمضان با همسر خود که روزه است جماع کند، چنانچه زن را مجبور کرده باشد، چه تکلیفی بر او واجب می شود؟

جواب: کفّاره روزه خودش و روزه همسرش را باید بدهد (حتی اگر زن بعداً راضی شود).

 

سوال: اگر زن، شوهر روزه دار خود را به جماع مجبور کند، یا به کار دیگری که روزه را باطل می کند، آیا واجب است کفّاره شوهرش را بدهد؟

جواب: واجب نیست کفّاره روزه شوهر را بدهد.

 

 نظر فقها درباره‌ی روایاتی که در کتب شیعه آمده و نوعی از نزدیکی در ماه رمضان که موجب بطلان روزه نمی شود چیست؟

نزدیکی در ماه رمضان,رابطه ی جنسی در ماه مبارک,نزدیکی درشب ماه رمضان

نزدیکی در ماه رمضان بعد از غروب تا قبل از طلوع صبح اشکالی ندارد

 

نظر مراجع در خصوص چند روایتی که در کتب شیعه آمده است و نزدیکی کردن از پشت را در حال روزه اجازه داده و اینکه این کار اثری روی این روزه ندارد، چیست؟ روایت نقل شده چنین است که نزد امام صادق (ع) این مسئله را مطرح می‌کنند که اگر مردی با زنی که روزه است از پشت نزدیکی داشته باشد، حکم چیست؟

امام می‌‌فرماید: این کار باعث بطلان روزه‌‌اش نمی‌‌شود و غسل جنابت لازم نیست. (وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه) نوشته شیخ حر عاملی. همچنین این روایت از ابن ادریس هم نقل شده است.

گردآوری: بخش مذهبی صبح بخیر

منابع:

avayemaghar.ir
tebyan.net

khbartar.blog.ir


ویدیو مرتبط :
ماه رمضان ؛ ماه نزدیکی به خدا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احکام نزدیکی در ماه رمضان



احکام نزدیکی در ماه رمضان,احکام نزدیکی,نزدیکی در ماه رمضان

خداونددر آیه 187 سوره بقره می‌فرماید:

«در شب روزه‌دارى نزدیكى كردن‌تان با همسران‌تان حلال شد. ایشان پوشش شما و شما پوششى هستید براى آنان. خدا دانست كه شما همواره با انجام این عمل نافرمانى و در نتیجه به خود خیانت مى‌كردید پس از جرم‌تان گذشت و این حكم را از شما برداشت. حالا دیگر مى‌توانید با ایشان درآمیزید و از خدا آنچه از فرزند كه برای‌تان مقدر كرده طلب كنید و از آب و غذا در شب هم‌چنان استفاده كنید تا سفیدى شفق از سیاهى شب برا‌‌‌ی‌تان مشخص شود و آنگاه روزه بدارید و روزه را تا شب به كمال برسانید و نیز هنگامى كه در مساجد اعتكاف مى‌كنید با زنان نیامیزید.»
 
موارد کلی که باعث ابطال روزه میگردد
خوردن و آشامیدن
جماع
استمناء
باقی‌ماندن بر جنابت، حیض و نفاس تا اذان صبح
دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه اطهار
رساندن غبار غلیظ به حلق
اماله كردن (از راه مقعد مایع را وارد بدن كردن)
عمداً قی كردن
تمام سر را زیر آب بردن (به فتوای اكثر مراجع)


احکام (نزدیکی - جماع- آمیزش) در ماه رمضان
جنب شدن به صورت عمدی، چه به واسطه نزدیکی با همسر، ملاعبه‌ با او و یا هر طریقی دیگری (مثل استمناء، جنب شدن به واسطه نگاه به عکس یا فیلم و ...)، مانند نوشیدن آب یا خوردن خوراکی مبطل روزه است.

عمل نزدیکی با همسر فی نفسه حرام نیست، بلکه شکستن روزه به صورت عمدی اشکال دارد و موجب کفاره عمدی (شصت روز برای یک روز یا شصت مدّ طعام برای هر روزی که انسان روزه خود را عمداً افطار کند) می‌شود.

همسران می‌توانند پس از اذان مغرب تا قبل از اذان صبح با یک دیگر نزدیکی کنند و قبل از اذان صبح غسل نمایند و طیب و طاهر وارد روز جدید از ماه مبارک رمضان گردند.

جماع روزه را باطل می‌كند مگر آن كه كمتر از ختنه‌گاه وارد شود. در جماع لازم نیست منی خارج شود و تنها دخول كافی است و باعث ابطال روزه هر دو طرف می‌شود. فرقی هم نمی‌كند كه مفعول زن باشد یا مرد.

اگر در روزهای ماه رمضان مرد، زن را مجبور به جماع نماید باید كفاره خود و زن را (دو كفاره) بدهد. اگـر هـر دو مـایـل بـه مـجـامـعت بودند و در روز ماه مبارك رمضان در حال روزه با یكدیگر آمیزش كردند هر كدام باید یك كفاره بدهند.

اگر کمتر از مقدار ختنه‌گاه داخل شود و منی هم بیرون نیاید، روزه باطل نمی‌شود. ولی در شخصی که ختنه‌گاه ندارد، اگر کمتر از مقدار ختنه‌گاه داخل شود نیز روزه‌اش باطل می‌شود.

اگر فراموش كند كه روزه است و جماع نماید، یا او را مجبور به جماع نمایند به طوری كه اختیار از او ساقط شود، روزه او باطل نمی‌شود. چنانچه در بین جماع یادش بیاید  یا جبر از او برداشته شود باید فوراً از حال جماع خارج شود و اگر نشود روزه او باطل است.

اگر در هنگام خواب منی از انسان بیرون آید (محتلم شود) روزه‌اش باطل نیست ولی پس از آن نمی‌تواند كارهایی كه روزه را باطل می‌كند انجام دهد.

هرگاه روزه‌دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم می‌شود، جایز است بخوابد و اگر محتلم شود روزه‌اش باطل نمی‌شود.

اگر روزه‌دار در حال بیرون آمدن منی از خواب بیدار شود، واجب نیست از بیرون آمدن منی جلوگیری کند.

اگر روزه‌دار در روز محتلم شود، واجب نیست فوراً غسل کند.

کسی که عمداً به قصد بیرون آمدن منی بازی و شوخی کند و منی از او بیرون نیاید، یا به عمد قصد جماع نماید ولی شك كند كه به اندازه ختنه‌گاه داخل شده است یا نه، اگر دو مرتبه نیت روزه نکند روزه او باطل است، و اگر نیت روزه کند باید ـ بنا بر احتیاط لازم ـ روزه را تمام کند و قضا هم بنماید.

اگر روزه‌دار بدون قصد بیرون آمدن منی مثلاً با زن خود بازی و شوخی کند، چنانچه اطمینان دارد که منی از او خارج نمیشود اگرچه اتفاقاً منی بیرون آید، روزه او صحیح است. ولی اگر اطمینان ندارد، در صورتی که منی از او بیرون آید، روزه‌اش باطل است.

نزدیکی با همسر اگر بعد از غروب شرعی تا قبل از صبح شرعی باشد اشکالی ندارد ولی چنانچه درحال روزه، عمدی و از روی اختیار باشد افطار عمدی محسوب شده و موجب بطلان روزه است و قضا و کفاره بر او واجب می‌شود و کفاره اش برای هر روزه، گرفتن 60 روز روزه و یا اطعام 60 فقیر است.

اگر جنب عمداً در ماه رمضان تا اذان صبح غسل نکند، یا اگر وظیفه‌اش تیمم است تیمم ننماید، باید روزه آن روز را تمام کند و روزی دیگر را نیز روزه بگیرد، و چون معلوم نیست آن روز قضا است یا عقوبت است، هم روزه آن روز از ماه رمضان را به قصد «ما فی‌الذمه» انجام دهد، و هم روزی که بجای آن روز روزه میگیرد، و قصد قضا نکند.

اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از یک روز یادش بیاید، باید روزه آن روز را قضا نماید، و اگر بعد از چند روز یادش بیاید، روزه هرچند روزی را که یقین دارد جنب بوده قضا نماید، مثلاً اگر نمی‌داند سه روز جنب بوده یا چهار روز، باید روزه سه روز را قضا کند.

عمل زناشویی و نزدیکی با همسر در روزهای ماه مبارک رمضان برای افراد روزه دار حرام و موجب بطلان روزه آنها می‌شود. اما کسانی مثل مسافر و مریضی که شرعاً روزه بر آن‌ها واجب نیست، اشکال ندارد. هم‌چنین در هیچ یک از شب‌های ماه مبارک رمضان حتی در شب‌های قدر، این عمل حرام نیست و هیچ اشکالی ندارد. (ولی به جهت احترام بهتر است ترك شود.)در هرحال در فرض سؤال بر هر یک از مرد و زن حکم افطار عمدى جارى است و علاوه بر قضای روزه، کفاره هم بر هر دو واجب می شود،که عبارت است از شصت روز روزه یا اطعام شصت فقیر و یا دادن شصت مد طعام به شصت مسکین که سهم هر کدام یک مدّ (ده سیر گندم یا جو یا برنج) است.

اگر شوهر با همسر خود در ماه رمضان جماع نماید و زن نیز به آن راضى باشد چه حکمى دارد؟

جواب: بر هر یک از آنان حکم افطار عمدى جارى است و علاوه بر قضا، کفّاره هم بر هر دو واجب است.
 
حکم کسى که با آمیزش جنسى حرام (زنا) یا استمناء یا خوردن و نوشیدن حرام روزه خود را در ماه رمضان باطل نموده چیست؟

جواب: در فرض مرقوم باید شصت روز روزه بگیرد و یا شصت مسکین را اطعام نماید و اكثر مراجع حكم به جمع كفاره داده‌اند).

اگر روزه‌دار در ماه رمضان با همسر خود که روزه است جماع کند، چنانچه زن را مجبور کرده باشد، چه تکلیفی بر او واجب می شود؟

جواب: کفاره روزه خودش و روزه همسرش را باید بدهد (حتی اگر زن بعداً راضی شود).

اگر زن، شوهر روزه دار خود را به جماع مجبور کند، یا به کار دیگری که روزه را باطل می کند، آیا واجب است کفاره شوهرش را بدهد؟

جواب: واجب نیست کفاره روزه شوهر را بدهد.