مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

احکام نذری دادن در روز عاشورا و تاسوعا



نذری چیست,احکام شرعی نذری

از جمله شرایط نذر این است که صیغه نذر خوانده شود

 

اگر کسی نذر کند که در روز تاسوعا و عاشورا در حسینیه یا مسجدی به عزاداران غذا بدهد، آیا می تواند پول آن را به مصرف دیگر برساند؟


 عمل به نذر و وفای به آن در هر صورت لازم است و مکلف باید طبق آن عمل کند؛ البته اگر به صورت صحیح و با تمام شرایط باشد، و از جمله شرایط این است که صیغه خوانده شود. البته لازم نیست به عربی باشد، بلکه اگر معنای صیغه عربی را برساند، کافی است. پس اگر بگوید: چنانچه حاجت من برآورده شود «برای خدا بر من (لازم) است که هزار تومان به فقیر بدهم یا در شب یا روز عاشورا در فلان حسینیه به عزاداران غذا بدهم » نذر او صحیح است.

چنانچه اصل نذر بدین صورت انجام شود، به هر کیفیتی که نذر کرده، باید به جا آورد ونمی تواند پول آن را بدهد . اگر در نذر شرط کرده باشد که سفره ابوالفضل را مثلا در منزل بگیرد یا در مسجد یا در حسینیه یا به عزاداران غذا بدهد ، باید به همین شکل عمل شود.

اگر در آن مکان نیازی به غذا نبود یا دیگران نیز غذا تهیه کرده بودند، می توان غذا یا نذر را در جای دیگری که مجلس عزای حضرت اباعبدالله(ع) برقرار است، به مصرف رساند .

اگر صیغه نذر طبق شرایط نباشد،‌ آن نذر اعتبار ندارد، ولی می تواند به دلخواه خود با توجه به عهد و نیتی که کرده،‌گوسفندی قربانی کند یا کار خیر دیگری انجام دهد یا غذایی به عزاداران بدهد .

نکته مهم:
باید در نذرها سعی کنیم که محدودة وسیع در نظر گرفته شود و با ذکر قید و شرط،‌خود را در محدودیت قرار ندهیم یا عملاً نذر را بی فایده یا با فایدة اندک نکنیم، یا مال را در معرض تلف و ضایع شدن قرار ندهیم، مثلاً به جای نذر کردن چیز خاص،‌در مکان و زمان خاص و ...،‌نذر کنیم که آن را در مجالس امام حسین(ع) خرج کنیم. با این نذر، ‌محدودة عمل به نذر وسیع می‌شود و در هر جا و زمانی که مناسب تر است،‌مصرف می‌شود و مشکلاتی که در سؤال فرض شده، پبش نمی‌آید.

از نظر ثواب نیز نه تنها تفاوت نخواهد کرد،‌بلکه چه بسا به جهت مصرف شده در جای بهتر و لازم‌تر، ثواب آن بیشتر باشد.

 

توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 541، مسئلة 2641. 

 منبع:yjc.ir


ویدیو مرتبط :
نذری روز سوم عاشورا - شهر مریانج

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه‌ به مسافران در روز تاسوعا و عاشورا


ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به جمع کثیری از هموطنان که همزمان با فرا رسیدن تعطیلات مذهبی تاسوعا و عاشورای حسینی،برای شرکت در مراسم عزداری و یا ادای نذورات به شهرهای زیارتی و یا زادگاه خود قصد سفر می‌کنند، طی اطلاعیه‌ای توصیه‌های لازم را برای رفاه حال مسافران اعلام کرد.

خبرگزاری ایسنا: ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به جمع کثیری از هموطنان که همزمان با فرا رسیدن تعطیلات مذهبی تاسوعا و عاشورای حسینی،برای شرکت در مراسم عزداری و یا ادای نذورات به شهرهای زیارتی و یا زادگاه خود قصد سفر می‌کنند، طی اطلاعیه‌ای توصیه‌های لازم را برای رفاه حال مسافران اعلام کرد.

در این اطلاعیه به مسافران توصیه شده ضمن رعایت شئونات ماه محرم، به آداب، رسوم فرهنگ و اعتقادات جامعه محلی احترام گذاشته و فرهنگ تکریم از جامعه میزبان را پاس بدارند.

با توجه به شرایط ناپایدار جوی و احتمال بارندگی در مناطق مختلف کشور، هموطنان عزیز قبل از سفر نسبت به برنامه‌ریزی و انتخاب مقصد سفر و محل اقامت خود اقدام نمایند.

هموطنان با تماس با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استانها از برنامه‌های فرهنگی تدارک شده توسط دستگاه‌های عضو ستادهای اجرایی خدمات سفر استانها شامل بازارچه‌های خیریه و نمایشگاه‌های هنرهای سنتی، مذهبی و آئینی اطلاع حاصل کنند.

در این بیانیه به زائران عزیز پیشنهاد شده شرکت در برنامه‌های بومی و محلی و عزاداری های سنتی و آئینی و به خصوص تعزیه‌ها را در برنامه خود قرار دهند.

هموطنان گرامی پیش از سفر از طریق سامانه مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به شماره 141 از وضعیت تردد در جاده‌های کشور و از طریق سامانه 134 از شرایط آب و هوایی مقصد مورد نظر اطلاعات لازم را کسب و سپس برای سفر خود برنامه ریزی کنند.

مسافران عزیز ضمن حفظ آرامش خود در ترافیک‌های طولانی نهایت همکاری را با پلیس راهور ناجا و مأموران راهداری بعمل آورده و از توقف‌های غیرضروری در حاشیه جاده‌ها، اطراف رودخانه‌ها و سایر نقاط که موجب ترافیک می‌شود خودداری کنند.

سامانه 09669 ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما هموطنان و مسافران عزیز است.