مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

آیا بهشت و جهنم در روز قیامت، بر روی كره ی زمین تشكیل می شوند؟



بهشت و دوزخ برزخی,جهان برزخ

بهشت و دوزخ برزخی،كانونی از نعمت برای نیكوكاران و عذاب برای بدكاران در برزخ است

 

آیا بهشت و جهنم در روز قیامت، بر روی كره ی زمین تشكیل می شوند، یا در كره ی جداگانه ای می باشند؟ مردم در آن جا چگونه زندگی می كنند؟ آیا به صورت روح و بدون عضو جسمانی زندگی می كنند، یا این كه با همین بدن و اعضای جسمانی؟

این سؤال از دو قسمت تشكیل شده است:
1 ـ آیا بهشت و جهنم در كره ی زمین تشكیل می شوند یا در كره ای دیگر؟
2 ـ آیا بهشت و جهنم و معاد فقط روحانی است یا جسمانی هم هست؟


پیش از شروع پاسخ، به چند نكته اشاره می شود:
مراد از بهشت و جهنم چیست؟
از مجموع تعبیراتی كه در آیات قرآن و روایات اسلام آمده، بهشت و دوزخ به سه معنای مختلف اطلاق شده است كه عبارت اند از:[1]


بهشت دنیا: این بهشت از نظر ظاهر، همان باغ های خرّم و سرسبز این جهان هستند. قرآن درباره ی قوم سبا می فرماید: لَقَدْ كانَ لِسَبَإٍ فی‏ مَسْكَنِهِمْ آیَةٌ جَنَّتانِ عَنْ یَمینٍ وَ شِمالٍ كُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّكُمْ وَ اشْكُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَیِّبَةٌ وَ رَبٌّ غَفُور); «برای قوم سبا در محل سكونت شان نشانه ای بود، دو باغ از راست و چپ، از روزی پروردگارتان بخورید و شكر او را به جا آورید، شهری است پاك و پاكیزه و پروردگاری آمرزنده.[2]


به احتمال قوی، بهشت آدم(علیه السلام) نیز یكی از همین باغ های خرّم و با طراوت زمین بوده است.[3]


بهشت و دوزخ برزخی: این بهشت و دوزخ، كانونی از نعمت برای نیكوكاران و عذاب برای بدكاران در جهان برزخ است; یعنی عالمی كه در میان دنیا و آخرت قرار دارد و آیه ی 169، سوره ی آل عمران نیز به این معنا اشاره دارد كه می فرماید: (وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون); «هرگز گمان مبر كسانی كه در راه خدا كشته شدند مردگان اند، بلكه آنان زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند».


بهشت و دوزخ رستاخیز: كه گاهی از آن تعبیر به «جنه المأوی» می شود.[4]

 

در این كه بهشت و دوزخ به دو معنای اول، هم اكنون وجود دارند، بحثی نیست: اصل سخن در مورد بهشت به معنای سوم است كه آیا این بهشت بر روی كره ی زمین تشكیل می شود یا در جای دیگری.


مقدمه ی دوم كه باید روشن شود، این است كه آیا بهشت و جهنم هم اكنون وجود دارند یا خیر؟ زیرا اگر معتقد باشیم كه بهشت و جهنم هنگام قیامت ایجاد می شوند، دلیلی ندارد كه در مورد محل آن ها بحث كنیم كه آیا این ها در روی كره ی زمین ایجاد می شوند، یا در جای دیگری; زیرا در  روز قیامت، زمین متلاشی می شود: (وَ حُمِلَتِ الْأَرْضُ وَ الْجِبالُ فَدُكَّتا دَكَّةً واحِدَة); «و زمین و كوه ها از جا برداشته می شوند و یك باره در هم كوبیده و متلاشی می گردند».[5]و لذا جای این بحث نخواهد بود. به هر حال دو دیدگاه در این رابطه بیان گردیده است:


1 ـ برخی از دانشمندان شیعه و سنی، مثل سید مرتضی و سید رضی (ره) و هم چنین عبدالجبار و ابوهاشم می گویند: بهشت و جهنم، اكنون وجود ندارند; و بعد ایجاد می شوند.[6]


2 ـ اكثریت دانشمندان اسلامی معتقدند كه بهشت و جهنم، هم اكنون وجود خارجی دارند، و دلیل هایی از آیات نیز برای این مدعی بیان كرده اند، از جمله: وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى‏ عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى); «و بار دیگر نیز او را مشاهده كرد نزد سدرة المنتهی كه جنة المأوی در آن جا است.»[7]پس جنة المأوی وجود دارد كه پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)آن را نزد سدرة المنتهی مشاهده كرده است.

 

(وَ سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقین); «شتاب كنید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتی كه وسعت آن، آسمان ها و زمین است، و برای پرهیزگاران آماده شده است.»[8]

 

(... فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتی‏ وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرین); «از آتشی بترسید كه هیزم آن مردم و سنگ ها است و برای كافران آماده شده است».[9]

 

(... وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالْكافِرین); «جهنم كافران را احاطه كرده است».[10]

 

از این آیات و آیات دیگری شبیه به این ها كه كلمه ی «اعدت» یعنی آماده شده است را به كار برده اند، استفاده می شود كه بهشت و جهنم هم اكنون وجود دارند. با توجه به این دو مقدمه، حال به اصل سؤال می پردازیم; بهشت و جهنمی كه اكنون وجود دارند كجا هستند؟ آیا این ها در روی زمین هستند یا جای دیگر؟

بهشت و جهنم,معاد,بهشت دنیا

  اكثریت دانشمندان اسلامی معتقدند كه بهشت و جهنم، هم اكنون وجود دارند

 
در این جا چند نظریه وجود دارد كه عبارت اند از:[11]
1 ـ بهشت و جهنم در باطن و درون این جهان اند ولی ما نمی توانیم با این چشمان آن ها را ببینیم; همان گونه كه موجودات بسیاری هستند كه با چشم ما قابل درك نیستند; ولی اگر دید و درك دیگری داشتیم می توانستیم هم اكنون آن ها را ببینیم; كما این كه از برخی احادیث نیز استفاده می شود كه بعضی از مردان خدا، با توجه به درك و دید واقع بینانه ای كه در این جهان داشته اند، بهشت و جهنم را نیز با چشمان حقیقت بین خود می دیدند. برای روشن شدن مطلب مثالی می زنیم:


فرض كنید فرستنده ی نیرومندی در یك نقطه ی زمین وجود داشته باشد كه به كمك ماهواره های فضایی، امواج آن به سراسر كره ی زمین پخش می شود; هنگامی كه در یك مجلس معمولی نشسته باشیم، صدای گفت و گوی اطرافیان را می شنویم اما صداهایی را كه آن فرستنده پخش می كند نمی شنویم; گر چه امواج آن همه ی اطراف ما را احاطه كرده باشد. ولی اگر دستگاه داشته باشیم كه آن امواج را بگیرد می توانیم صداهای فرستنده را نیز بشنویم; بهشت و جهنم نیز به همین صورت است; یعنی گر چه در باطن و درون این جهان هستند و همه ی اطراف ما را احاطه كرده اند ولی اگر چشم حقیقت بین وجود نداشته باشد، آن ها دیده نمی شوند.


2 ـ عالم آخرت و بهشت و جهنم، محیط بر این عالم است و به اصطلاح، این جهان در شكم و درون آن جهان قرار گرفته است; مانند عالم جنین كه در درون عالم دنیا است و عالم جنین خود عالم مستقلی است اما جدای از این عالمی كه در آن هستیم نیست بلكه در درون آن است. عالم دنیا نیز نسبت به عالم آخرت همین حال را دارد; یعنی در درون آن قرار گرفته است.


3 ـ بهشت فوق آسمان های هفت گانه است و دوزخ در زمین هفتم می باشد.[12]
با توجه به این نظریات، آن چه كه به نظر می رسد و می توانیم با استفاده از آیات و روایات آن را ثابت كنیم، دیدگاه سوم می باشد كه در میان مفسران شیعه و سنی، طرف داران زیادی دارد. در این باره دلایل گوناگونی از آیات و روایات بیان شده كه به دلیل طولانی شدن بحث، شما پرسش گر عزیز را به منابع تحقیق راهنمایی می كنیم. كه معاد هم در مرحله ی جسم و هم در مرحله روح، تحقق می پذیرد; وگرنه حورالعین و قصرها و انواع غذاهای بهشتی و لذت های مادی برای روح به تنهایی معنا ندارد.[13]

 


پی نوشت ها:
[1] - آیت الله مكارم شیرازی، معاد و جهان پس از مرگ، ص 395.
[2] ـ سوره ی سبا، آیه ی 15.
[3] ـ همان.
[4] ـ همان.
[5] ـ سوره ی الحاقه، آیه ی 14.
[6] ـ مکارم شیرازی، همان.
[7] ـ سوره ی النجم، آیات 15 تا 13.
[8] ـ سوره ی آل عمران، آیه ی 133.
[9] ـ سوره ی بقره، آیه ی 24.
[10] ـ سوره ی توبه، آیه ی 49.
[11] ـ تفسیر نمونه، ج 3، ص 94.
[12] ـ تفسیر نمونه، ج 3، ص 94.
[13] ـ تفسیر نمونه، ج 18، ص 489.

 

منبع:andisheqom.com


ویدیو مرتبط :
کلیپ تکان دهنده از قیامت-جهنم-دوزخ-بهشت-فشار قبر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصاویر جالب به مناسبت روز جهانی زمین پاک


تابناک: