مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

آنچه که موجب خواری در نزد خدا می گردد



عاقبت مردم خوری,حدیث بیت المال

بیت المال به محلّ نگهداری اموال عمومی گفته می شود


 ابومخنف ازدی گوید: گروهی از شیعیان نزد امیر مؤمنان سلام الله علیه آمدند و گفتند: ای امیرمؤمنان! ای کاش این اموال [بیت المال] را بر می داشتی و با توزیع آن میان این سران و اشراف، آنان را بر ما برتری می دادی، آن گاه با سامان یابی کارها به برترین چیز که خدا تو را به آن عادت داده است یعنی تقسیم یکسان و عادلانه میان مردم باز می گشتی!

امیرمؤمنان سلام الله علیه فرمود: وای بر شما آیا مرا وا می دارید که پیروزی را با ستم و بیداد بر مسلمانان تحت ولایتم بجویم؟! نه به خدا سوگند تا روزگار باقی است و در آسمان ستاره ای می بینم چنین نخواهد شد. به خدا سوگند اگر این اموال از آنِ من[هم] بود یقینا بینشان به تساوی قسمت می کردم، در حالی که این دارایی مال مسلمانان است؛ آن گاه با درنگی عمیق و طولانی سر بر داشت و فرمود: هر کس در میان شما مالی دارد از تباهی آن بر حذر باشد، به راستی بخشش نابجای آن بی تدبیری و اسراف است که موجب سربلندی صاحبش میان مردم و خواری او نزد خدا می گردد و هرگز کسی ثروتش را نابجا برای نااهلان هزینه نکرده، مگر اینکه خدا وی را از سپاسگزاری آنان محروم کرده و دوستی آن ها برای دیگری است و اگر کسی از آنان مانده باشد که برای وی ابراز قدردانی و خیرخواهی می کند، قطعا این کارش چاپلوسی و دروغ است.

 

نشانه اش این است که اگر پایش بلغزد و به یاری و دست گیری آنان نیازمند شود، پست ترین دوست و بدترین همدم است. هیچ کس ثروتش را نابجا و نزد نااهلان هزینه نکرده، جز اینکه بهره اش ستایش افراد پست و تعریف بدان است؛ آن هم تا زمانی که بر آن ها می بخشد و می افزاید و سخن نادان این است که وی چقدر بخشنده است در حالی که او نزد خدا بخیل است. پس چه بهره ای کسادتر و زیانبارتر از این نصیب است …. ۱


===========================
پی نوشت:
۱. الکافی، ج۴، ص۳۰.
۲. مفاتیح الحیات، ص۶۳۳-۶۳۴.


منبع:afkarnews.ir


ویدیو مرتبط :
کویر خواری! (بعد از زمین خواری و دریا خواری!)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خشم برای خدا موجب پیروزی بر دشمنان می شود


آن كس كه برای خدا به خشم و خروش می‌آید، سرانجام بر دشمنان باطل گرای خویش فائق آید.

خبرگزاری ایسنا: امام علی(ع) می‌فرمایند: "من احد منان الغضب لله قوی علی قتل اسداء الباطل" آن كس كه برای خدا به خشم و خروش می‌آید، سرانجام بر دشمنان باطل گرای خویش فائق آید.

 خشم و غضب از غرایض نهفته در وجود آدمی است كه در صورت استفاده صحیح می‌تواند حسن اجرای تعهدات و وظایف آدمی را تضمین نموده و او را در رسیدن به كمالاتی كه لیاقت آن را دارد یاری رساند.

اگر چنین انگیزه‌ای جنبه الهی به خود گرفت،‌ یعنی انسان خداباورانه غضبناك شد، خواهد توانست در قلمرو مسوولیت خویش موفق شده، عوامل و موانع ركود معنوی را از پیش رو بر دارد.

به همان اندازه كه خشم و غضب در كفر نفسانی آن خطرناك است كه گویا "شعله‌ای از شعله‌های شیطانی" یا "نوعی از جنوب و دیوانگی " بوده، در بعد الهی آن ارزشمند و مقدس است.




آن چنان كه امام علی(ع) خشم ابوذر را نسبت به حاكمان غاصب ستوده و به عنوان عامل نیرومندی در ستیز با باطل و علیه بر باطل مداران مورد توجه قرار می‌دهد.

در منطق قرآن كریم، پیامبر (ص) و یاران به "اشداء علی الكفار" ستایش شد از آن جهت كه نسبت به كافران و حق ستیزان، سخت‌گیر و به شدت رفتار می‌كردند.

بنابراین لازمه ایمان، تیزی تیغ غضب در مقابل باطل و باطل‌مداران است تا زمینه غلبه حق و پیروزی حق‌مداران فراهم آید.