مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

آخرین انسانی که با دنیا وداع می‌کند؟



  آخرین آدم,پایان زمین

زمین هیچگاه از حجت خالی نمی‌ماند، حجت خدا یا ظاهر و آشکار است یا خائف و پنهان

 

امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: زمین هیچگاه از حجت خالی نمی‌ماند، حجت خدا یا ظاهر و آشکار است یا خائف و پنهان،‌ تا حجت‌ها و برهان‌های خدا باطل نشود. بنابراین همواره باید انسان کامل در زمین وجود داشته باشد.

 وداع با دنیا
یکی از اصول اساسی مکتب تشیع این است که جهان هستی و زمین هرگز بی‌امام نخواهد بود، چه آنکه بدون وجود امام و خلیفه الهی و واسطه فیض، جریان فیض الهی در قلمرو تکوین و تشریع قطع می‌شود، در حقیقت، حیات و بقاء آن در این عالم وجود ظلی دارد و فقط در سایه وجود مقدس امام در هر عصر امکان پذیر خواهد بود، این مسأله به قدری حائز اهمیت است که امام صادق(ع) فرمود: اگر تنها دو نفر در جهان وجود داشته باشند، یکی از آن دو امام خواهد بود و آخرین کسی که می‌میرد امام است.(1)

در همین رابطه مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که از کجا بدانیم که امام زمان(عج) وجود دارد؟ به چه دلیلی می‌توان استدلال کرد، می‌نویسد:

مبنای این اصل امور ذیل‌اند:


الف)امام واسطه فیض تکوین است
اگر امام نباشد، فیض هستی قطع شده جهان هستی فرو می‌پاشد. محمد بن فضیل می‌گوید از حضرت رضا(ع) پرسیدم: آیا روزی روی زمین بی‌امام خواهد بود؟ فرمود: نه، گفتم از امام صادق(ع) روایت شده که اگر روزی زمین بی‌امام باشد، زمین یا بندگان مورد خشم خداوند قرار می‌گیرد. فرمود: نه اصلاً زمین و بشری نمی‌ماند، همه از بین می‌رفتند.(2)

از این رو بی‌وجود امام(ع) و حجت الهی، کائنات بی‌امداد فیض الهی خواهند بود و بدون این امداد همه چیز عدم محض خواهند بود.

ب)امام مخاطب و حامل قرآن و الهام است
چون قرآن کتاب همیشگی و زنده انسان‌ها است، پس مخاطب حقیقی آن نیز باید همیشه وجود داشته باشد و این مخاطب حقیقی که قلب و روحش بستر و جایگاه وحی است، بعد از پیامبر اکرم(ص) جزء ائمه نمی‌تواند باشد.

جریان زنده و مستمر و بقای استمرار قرآن و شب با برکت قدر جز با پذیرش وجود کسی که حامل و مهبط و مخاطب آن ها باشد، قابل تصور نیست و چنین شخصی همان امام زمان خویش است.

 

  آخرین انسانی که می میرد،آخرین انسان روی زمین

اگر امام نباشد، فیض هستی قطع شده جهان هستی فرو می‌پاشد

 

ج)امام واسطه دائمی و عامل دوام فیض معرفت است
چنان که خداوند متعال که فیاض مطلق است، هرگز فیض هستی را دریغ نمی‌دارد فیض معرفت را هم دریغ نخواهد داشت، بنابراین استمرار و دوام فیض معرفت، مستلزم آن است که در هر عصری، کسی که از بالاترین درجه کمالات بهره‌مند است، گیرنده و واسطه این امر باشد و این واسطه همان وجود مقدس امام زمان(عج) در هر عصری است.(3)

بر این اساس وجود امام در هر زمانی لازم است، اما از آنجا که بنابر دلایل موثق و شواهد قطعی تاریخی یازده امام از این جهان رخت بر بسته‌اند، و بنا بر دلایل معتبر و مستند تاریخی شیعه و سنی، امام دوازدهم(عج) پا به عرصه وجود نهاده است، حضور و وجود آن بزرگوار و استمرارش لازم و ضروری است که فعلاً در پرده غیبت به سر می‌برد.

پس آفرینش انسان مکلف و بقاء نظام هستی در روی زمین بدون وجود انسان کامل که مظهر و واسطه فیض الهی است معنا ندارد و این است معنای کلام امیرالمؤمنین(ع) که فرمود: زمین هیچگاه از حجت خالی نمی‌ماند، حجت خدا یا ظاهر و آشکار است و یا خائف و پنهان،‌ تا حجت‌ها و برهان‌های خدا باطل نشود.(4)

از این رو همواره باید انسان کامل در زمین وجود داشته باشد و از آنجا که شرایط جهان به جایی رسید که حاکمان و مردمان، حضور امام معصوم در جامعه را نشناختند تنها راه وجود انسان کامل و استمرار فیض و کشته نشدن ولی و نیز علل دیگری که بر ما پوشیده است، غیبت او بود تا زمانی که زمینه ظهور امام زمان(عج) فراهم شود.

مرحوم علامه طباطبایی می‌گوید: برای هر انسانی یک حجت باید باشد، زیرا خلقت او بدون غایت نمی‌شود و اگر حجت نباشد، یعنی غایت ندارد و صدور چنین فعلی از خداوند متعال محال است، بنابراین بازگشت این مسأله به این است که فعل خداوند متعال غایت می‌خواهد.

به عبارت دیگر عالم انسانی که خلقت انسان است، دارای کمال خاصی است که باید به آن کمال هدایت شود و هدایت حجت (هادی) می‌خواهد و اگر حجت (امام) از بین برود (و یا نباشد) باید غایت از بین برود و اگر غایت از بین برود، فعل خدا (خلقت) بی‌غایت می‌شود و لغویت در خلقت لازم می‌آید و صدور چنین امری از خدای (حکیم) محال است. خداوند متعال می‌فرماید:(5) ما آسمان و زمین و موجودات میان آن دو را جز به حق و هدف دار نیافریدیم.(6)

بنابراین گذشته از ادله نقلی و روایات معتبر و فراوانی که از رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) دلالت صریح بر وجود امام زمان و استمرار وجود مقدس آن بزرگوار در تمام اعصار دارد، ادله عقلی و وجدانی که به گوشه‌ای از آن اشاره شد، ضرورت وجود و استمرار وجود مقدس امام زمان(عج) را به اثبات می‌رسانند.

 

========================

پی‌نوشت‌ها:
۱-محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، ترجمه حاج سیدجواد مصطفوی، ح۴۵۷.
۲-همان: ح۴۵۲.
۳-یثربی، سیدیحیی، فلسفه امامت، ص۱۱۲ـ۱۲۷.
۴-اصول کافی، همان، ج۱، باب ان الارض لاتخلو من حجه.
۵-در محضر علامه طباطبایی، ص۸۸ـ۸۹.
۶-حجر/۸۵.


منبع:

farsnews.com


ویدیو مرتبط :
آخرین قدم...(آخرین وداع شهید هادی باغبانی)-فوق العاده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انسانی که برای به دنیا آمدن عجله نداشت/ دونده‌ای با پاهای کوتاه-بلند!



انسانی که برای به دنیا آمدن عجله نداشت/ دونده‌ای با پاهای کوتاه-بلند!

 کودکی که در یکی از روستاهای فقیرنشین جامائیکا برای به دنیا آمدن عجله‌ای نداشت و دارای پاهایی کوتاه و بلند است، حالا به یکی از سرشناس‌ترین و ثروتمندترین ورزشکاران دنیا تبدیل شده و توانسته چهار سال عنوان بهترین دونده جهان را کسب کند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم انتخاب بهترین دوومیدانی کارسال جهان چندی پیش در شهر بارسلون انجام شد و طی آن یوسین بولت، با رسیدن به عنوان بهترین دوومیدانی کار دنیا در سال ۲۰۱۲ برای چهارمین بار به این عنوان دست یافت تا نخستین ورزشکار این رشته باشد که چهار بار این عنوان با ارزش را بدست می‌آورد.

خبرنگار مهر در مطلبی به بررسی زندگی بولت و چگونگی ورود سریعترین انسان به دوومیدانی و راز سرعتش پرداخته است. یوسین بولت، قهرمان دوی سرعت جامائیکایی، بدون شک سریع‌ترین مرد جهان است. او موفق به کسب سه مدال طلا در المپیک 2008 پکن شد و اولین دونده‌ در بازی‌های المپیک است که موفق به کسب هر دو مدال در مسابقات دوی صد  و دویست متر و رکورد زدن همزمان این دو ماده، شده است.

بولت چهارمین مدال طلای خود را درالمپیک 2008 پکن در دوی 100 متر با زمان 9.36 ثانیه به‌دست آورد و موفقیت خود را در المپیک 2012 لندن نیز مجددا تکرار کرد و بار دیگر رکورد المپیک و جهان را در سه ماده شکست.

* دوران تولد، به چیزی جز ورزش فکر نمی‌کرد

بولت در 21 ماه آگوست سال 1986 در روستای کوچک شروود کانتنت (Sherwood Content)، واقع در ترلاونی(Trelawny) در جامائیکا متولد شد و در کنار والدین، برادر و خواهرش بزرگ شد.  یوسین در دوران کودکی به همراه برادرش در خیابان‌های روستا کریکت و فوتبال بازی می‌کرد. او بعدها گفته بود که در همان دوران کودکی هم به هیچ چیز دیگری به جز ورزش فکر نمی‌کرده است.

* کسب اولین مدال در مسابقات سالانه دبیرستان

بولت در مدرسه ابتدایی "والدنسیا" توانایی‌های سرعتی خود را نشان داد. 12 ساله بود که سریع‌ترین دانش آموز مدرسه در دوی 100 متر شد. او می‌خواست در دوره دبیرستان روی سایر رشته‌های ورزشی تمرکز کند، اما مربی کریکت که به سرعت فوق‌العاده او در زمین پی برده بود، وی را تشویق کرد که تمام تمرکز خود را روی دوومیدانی بگذارد.

"پابلو مک نیل"، قهرمان دوی سرعت و "داین جارت" مربیگری او را عهده‌دار بودند. بولت موفق به کسب اولین مدال خود در مسابقات سالانه دوی دبیرستان در سال 2001 شد. او توانست مدال نقره این مسابقات را در ماده 200 متر با زمان 22.4 ثانیه به‌دست آورد و بلافاصله پس از این مسابقات "مک‌نیل" مربی رسمی وی شد.

* کریکت، ورزشی که یوسین را مجذوب خود کرد

کریکت اولین ورزشی بود که بولت را مجذوب خود کرد. او بارها گفته که اگر دونده‌ خوبی نمی‌شد، حتما یک بولر (توپ‌زن) قهار می‌شد. در دوران کودکی هوادار پروپاقرص تیم کریکت پاکستان بوده و همیشه توپزنی "وقار یونسی" را تحسین می‌کرده است. او همچنین یکی از طرفداران دوآتیشه "ساچین تندولکار"، ستاره کریکت هندی، "کریس گیل" و "متیو هایدن" استرالیایی است.

* بولتی که دیوانه کریکت است

"شین وارن"، بازیکن کریکت استرالیایی، در آگوست 2012 اعلام کرد که بولت علاقمند به حضور در لیگ "بیگ بش" (Big Bash) است. بولت گفته‌ "وارن" را تایید کرد و اظهار داشت: "وارن با من تماس گرفت و پرسید که آیا من واقعا درباره این موضوع جدی هستم یا نه و اگر می‌خواهم واقعا به صورت حرفه‌ای وارد این رشته شوم، باید تکلیفم را روشن کنم.

حالا باید ببینیم چه پیش می‌آید. اگر وقت داشته باشم حتما وارد لیگ می‌شوم. اگر این شانس را داشته باشم، نهایت تلاش خود را می‌کنم تا بهترین باشم؛ چون می‌دانم که کریکت ورزشی لذت‌بخشی است و من دیوانه‌ی آن هستم. خودم هم هنوز نمی‌دانم که چقدر در این رشته ورزشی خوب بازی می‌کنم؛ حتی شاید لازم باشد خیلی تمرین کنم تا به حد ایده‌آل برسم.

"ادی مک‌گایر"، رییس باشگاه "ملبورن استارز" نیز در پی ابراز علاقمندی بولت به این رشته ورزشی خطاب به وی گفته بود:" ما تا پایان رقابت‌های المپیک منتظر یوسین بولت می‌مانیم تا با او همکاری کنیم."

* علاقه شدید به فوتبال و فن نیستلروی

یکی دیگر از رشته‌های ورزشی مورد علاقه یوسین، فوتبال و از طرفداران منچستر یونایتد است. یوسین اعلام کرده که بازیکن مورد علاقه او "رود فن نیستلروی" هلندی است. بولت در فینال لیگ قهرمانان سال 2011 در لندن، یکی از میهمانان تیم منچستریونایتد بود و همانجا گفت که دوست دارد پس از اینکه بازنشسته شد در این تیم توپ بزند.

* دی جی بولت!

بولت علاقه زیادی به رقص دارد و به گفته اطرافیان، او آدم راحتی است. وی به موسیقی هم علاقمند است و یکبار برای جمعیت حاضر در پاریس دی‌جی (DJ) موسیقی رِگی (موسیقی اعتراضی سیاهان جامائیکا) را اجرا کرد.

* رستورانی که شبیه یک ورزشگاه

استیوسین بولت مالک رستورانی به نام "ترکز اند رکوردز" در جامائیکا است. گفته می‌شود بخشی از رستوران درست مانند یک استادیوم ساخته شده که 557.4 مترمربع مساحت دارد. بولت قصد داشت شعبه دیگری از رستوران خود را تا پیش از آغاز رقابت‌های المپیک2012  در لندن، افتتاح کند؛ اما موفق به انجام این کار نشد.

طبق گفته مدیر برنامه‌های او در لندن، این طرح به مدت 18 ماه به حالت تعلیق درآمده بود. وی در این خصوص گفته بود: "همه چیز خلاف انتظار پیش رفت و نتوانستیم پیش از آغاز المپیک رستوران را افتتاح کنیم؛ اما این اتفاق حتما می‌افتد. می‌دانم که یوسین قصد باز کردن شعبه‌هایی را در لندن و نیویورک دارد."

* سریعترین مرد جهان در جایگاه شصت‌وسوم فوربست

پس از موفقیت بولت در پکن، ثروت او به بیش از 20 میلیون دلارِ آمریکا در سال رسید که حاصل قراردادهای اسپانسری و جوایز مالی از مسابقات مختلف است. او قبل از المپیک 2012 لندن در لیست پردرآمدترین ورزشکاران جهانِ مجله معتبر "فوربست"، جایگاه شصت و سوم را داشت. این میزان پس ازالمپیک 2012 به چهار برابر افزایش یافته است.

بولت مسلمانی که مذهبش را پنهان می‌کندتا پیش از این تصور می‌شد که یوسین بولت مسیحی است. او همیشه قبل و بعد از هر مسابقه با دست صلیب را روی سینه خود می‌کشید. اما پس از پیروزی در ماده صد متر در المپیک 2012، به جای کشیدن صلیب بر روی سینه، سجده کرد و زمین را بوسید و اینگونه از خدا تشکر نمود. "یوسین" هم مانند "حسین"، یک نام عربی تلفظ می‌شود و به گفته برخی، والدین بولت 20 سال پیش به دین اسلام روی آوردند و مسلمان شدند. بنا بر اظهارات برخی کارشناسان، یوسین بولت یک مسلمان است اما این موضوع را پنهان می‌کند!

بولت برای به دنیا آمدن عجله‎ای نداشته"ولسلی"، پدر بولت مغازه‌ای در روستای "شروود کانتنت" دارد که درآن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. "جنیفر" مادر بولت هم که در اداره این مغازه به همسر خود کمک می‌کند چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که پسر او در کودکی جزء بچه‌های بیش‌فعال محسوب می‌شده است.

وی دراین‌باره گفته:" شاید دلیل تحرک زیاد یوسین این باشد که من در دوران بارداری خیلی شیرینی و شکلات می‌خوردم. فکر کنم به خاطر همین باشد که یوسین در دوران کودکی خیلی بالا و پایین می‌پرید. درضمن این را هم بگویم که او یک هفته و نیم دیر به دنیا آمد. برعکس همیشه که سریع است، در به دنیا آمدن عجله‌ای نداشت و کند بود."

اتهامات دوپینگ

پس ازینکه یوسین بولت موفق به کسب مدال طلا و شکستن رکورد المپیک و جهانی در چند سال پیاپی شد، زمزمه‌هایی درباره دوپینگ این ورزشکار شنیده می‌شد. "ویکتور کونته"، مالک مجرم بالکو که مواد نیروزا را در اختیار افرادی چون "دوین چمبرز" و "ماریون جونز" قرار می‌داد، مدعی شد که 60 درصد از ورزشکاران از مواد نیروزا استفاده می‌کنند و معتقد بود تقلب برای پیشرفت در مسابقات لندن 2012 آسان است.

"کارل لوئیس"، دونده بیرمنگانی و قهرمان دوومیدانی آمریکا که در چهار المپیک متوالی موفق به کسب مدال شد نیز قدرت و سرعت دونده جامائیکایی را نیز زیر سوال برده است. او بولت را در سال 2008، بلافاصله پس از اینکه یوسین موفق به کسب سه مدال طلا و شکستن رکورد جهان و المپیک در پکن شد، متهم به استفاده از مواد نیروزا کرده بود. 

بولت در واکنش به اظهارات "کونته" و "لوئیس"  گفت:" خیلی آزاردهنده است که افرادی خارج از گود می‌ایستند و مزخرف می‌گویند. فکر کنم اینگونه افراد فقط می‌نشینند و فکر می‌کنند که چه بگویند. به خصوص لوئیس. دیگر کسی او را به سختی به یاد می‌آورد. فکر کنم می‌خواهد با این حرف‌ها توجه‌ها را به خودش جلب کند."

جنجال بولت در نشست خبری

یوسین بولت در نشست خبری پس از کسب مدال طلای دو 200 متر در المپیک 2012 در اینباره گفت:" می‌خواهم موضوع جنجال‌برانگیزی را مطرح کنم. من برای "کارل لوئیس" هیچ احترامی قائل نیستم. اینکه یک ورزشکار درباره ورزشکاری دیگر اینطور حرف بزند واقعا شرم‌آور است و در واقع ارزش‌های او را دست‌کم می‌گیرد. مطمئن باشید که ورزشکاران جامائیکایی از هیچگونه مواد نیروزایی استفاده نمی‌کنند. همه ما سخت تمرین می‌کنیم تا به اینجا برسیم. به خصوص هم‌تیمی‌های من."

نقص مادرزادی راز سرعت یوسین بولت

سرعت باور‌نکردنی یوسین بولت همه دانشمندان و پزشکان را کنجکاو به دانستن راز این ورزشکار کرده است. برخی از محققان دانشگاه‌های کانادایی در حال بررسی بر روی گیاهان، میوه‌ها و سبزیجات پرورش یافته در جامائیکا هستند. برخی بر این باورند که ممکن است راز موفقیت یوسین در خاک این کشور نهفته باشد. 

تعداد دیگری از پزشکان از جمله دکتر "کریستوفر مورگان"، مدیر "موسسه فن ماساژ و جابه جا کردن ستون فقرات و سلامتی مورگان" در تورنتو، عامل سرعت بولت را نقص مادرزادی وی می‌داند."اسکولیوز" یا "کژپشتی"، انحراف جانبی ستون مهره‌ها (به راست یا چپ) می تواند به علت ناهنجاری مادرزادغیرعادی (مثلا نوروفیبروماتوز) یا اسکولیوز اکتسابی(مثلا بیماری راشیتیسم) ایجاد شود. ستون فقرات یوسین بولت به طور مادرزادی این انحنای غیرعادی را دارد.

پاهای یوسین کوتاه-بلند است

بولت برای رفع این مشکل بارها تحت جراحی گرفته و سعی کرده با تمرینات مداوم از درد آن بکاهد. او همچنین یک ماساژور دارد که هیچگاه این دونده را تنها نمی‌گذارد و در تمام سفرها همراه او است و قبل و بعد از هر تمرین و در هر مسابقه‌ای او را گرم می‌کند. سریع‌ترین دونده جهان پس از المپیک 2012 لندن گفت: "هیچکس دلیل سرعت من را نمی‌داند. کسی چه می‌داند؟ شاید همین نقص مادرزادی ستون مهره‌هایم عامل موفقیتم باشد." اسکولیوز باعث شده ستون فقرات بولت به سمت راست متمایل شود و به همین دلیل یکی از پاهای او کوتاه‌تر از دیگری است.

قد بلند یکی دیگر از عوامل موفقیت تیزپا

"برونی سورین" نیز یکی از دونده‌های موفق جهان است. نکته جالب این است که پای چپ برونی از پای راست او کوتاه‌تر است. این نقص باعث می‌شود که برونی کمی راحت‌تر بدود. بولت همچنین با داشتن قد 196 سانتی‌متر از رقیبان خود بلند قدتر است و در نتیجه پاهای بلندش او را قادر می‌سازد قدم‌های بلندتر و تیزتری بردارد. مثلا بیشتر دونده‌ها، دو صد متر را با میانگین 44 قدم می‌دوند. اما بولت این مسافت را با 41 قدم دوید. دلیل دیگر سرعت بولت را می‌توان انعطاف‌پذیری و قدرت بالای بدن او دانست که این امکان را به او می‌دهد تا سرعت بدن خود را افزایش دهد.  

تنها دونده‌ای که 4 بار به عنوان برترین جهان معرفی شد

بولت که در کارنامه سال ۲۰۱۲ خود سه مدال طلای المپیک و یک رکورد جدید برای این بازی‌ها را دارد، برای رسیدن به این عنوان با ارزش و جایزه یکصد هزار دلاری اش رقیبان بسیار خوبی همچون محمد فرح و دیوید رادیشا را داشت که چندی پیش در بارسلون اسپانیا و در حضور بسیاری از ستاره های دوومیدانی گذشته و حال دنیا، موفق به دریافت این جایزه شد. جایزه‌ای که پیش از این در سالهای ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ نیز بدست آورده بود. بدین ترتیب او توانست نخستین دوومیدانی کار دنیا باشد که برای چهارمین بار به این عنوان ارزشمند دست پیدا می کند.

اگر به تاریخچه اعطای جایزه بهترین دوومیدانی کار دنیا از سال ۱۹۸۸ تاکنون نگاه کنیم، می بینیم که ورزشکاران بزرگی همچون کارل لوئیز، نورالدین مورسلی، مایکل جانسون، هایله گبرسیلاسی، هشام الغروج، کنه نیسا بکه له، تیسون گای و دیوید رادیشا در سال‌های مختلف توانسته بودند این عنوان را به خود اختصاص دهند./مهر