اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

"وحشیگری" تاکتیک "داعش"



اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

 

اخبار بین الملل - جنگ روانی با خشونت عریان
"وحشیگری" تاکتیک "داعش"

خشونت، قصاوت، خونریزی، سربریدن انسان ها و کشتار بی رحمانه غیر نظامیان، از جمله نشانه هایی است که به سرعت "داعش" را تداعی می کند. گروهی که خودخواسته با این اعمال چهره ترسناکی از خود برای جهانیان تصویر کند؛ گروهی که بیش از توان عملیاتی اش دارای قدرت تبلیغاتی است تا با ایجاد رعب و وحشت مسیر پیشروی خود را هموار کند.

به گزارش فرارو، بیش از دو هفته است که جدی تر از همیشه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به یک چالش امنیتی برای عراق، منطقه و حتی به گفته باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا کل جهان تبدیل شده است.

حمله برق‌آسای داعش به موصل دومین شهر بزرگ عراق و عقب‌نشینی نسبتا بدون خونریزی نیروهای امنیتی عراقی تعلیم دیده توسط آمریکایی‌ها و بعد ادامه پیشروری ها و تداوم تسلط بر مناطق تحت تصرف، این دیدگاه را تقویت می کرد که داعش از قدرت و توان لجستیکی و نظامی بالایی برخوردار است.

بر خلاف آنچه داعش تبلیغ می کند قدرت نظامی این گروه تکفیری نبود که به عاملی در سقوط موصول تبدیل شد. به گفته نوری المالکی نخست وزیر عراق آنچه در موصول اتفاق افتاد سلسله خیانت های فرماندهان ارتش و نظامیانی بود که امنیت شهر را در اختیار داشتند.

داعش در تصرف موصل از لحاظ تاكتیكی از شیوه مشابه طالبان در تصرف قندهار و پیشروی های به سوی کابل در سال های ۱۹۹۵-۹۶ ( ۷۴-۷۵) استفاده کرد.

بهره گیری از نیروهای نفوذی در میان فرماندهان و یا خریداری آنها توسط منابع مالی که در اختیار داعش است و با تصرف شهرهای مختلف عراق بر حجم آن نیز افزوده می شود روشی بود که طالبان هم سال های پیش امتحان کرده بود و برای هر دو گروه موثر واقع شد.

بنابراین موصل شهری بی دفاع برای داعش بود که تصرف آن را چندان سخت نمی کرد.

مردم موصل هم با وجود خیانت فرماندهان نظامی و امنیتی به جای مقاومت در برابر داعش راه آوارگی را پیش گرفتند و ترجیح دادن شهر را در دو دستی تقدیم این گروهک تفکیری کنند. دلیلش هم مشخص است و باز می گردد به چهره ای که داعش از خود تصویر کرده است.

گروهک تکفیری داعش، عموما به موازات حضور در میدان های نبرد چه پیش از این در سوریه و چه اکنون در عراق، از یک استراتژی ثابت استفاد می کند و آن جنگ روانی برای اشاعه ترس و وحشت به منظور افزایش ضریب خالی شدن میدان از رقیب.

داعش با انتشار عکس ها و فیلم هایی از کشتار سربازان و یا مردم عادی آن هم با وحشیانه ترین حالت ممکن از قبیل سر بریدن و یا اعدام دسته جمعی تلاش دارد تا قصاوت خود را بیش از پیش به رخ بکشند.

سرلشگر قاسم عطا سخنگوی فرماندهی عالی نیروهای مسلح عراق می گوید: گروهک تروریستی داعش به منظور ایجاد جو رعب و وحشت بین اهالی مناطق شمالی عراق اقدام به سربریدن و اعدام صدها تن از سربازان عراقی در حمله به مناطق مختلف شمال عراق کرد.

به گفته او در صلاح الدین و نینوا و دیالی و کرکوک و مناطقی که درگیری ها در آن ادامه دارد و تروریست ها در آنجا حضور دارند گروهک تروریستی داعش اقدام به بریدن سر صدها سرباز عراقی و مثله کردن اجساد آنها کرده و از این تصاویر عکس و فیلم گرفته است تا مردم را مرعوب کند.

لوموند هم چندی پیش در گزارشی پیرامون جنایاتی که این گروه تکفیری مرتکب می شود، نوشت: « عملکرد و رفتار تروریست های داعش در شهرهای عراق به همان روشی است که در سوریه با قتل عام مردم بیگناه انجام می دهند.»

به گزارش لوموند، در جنگ سوریه، نیروهای داعش اقدام به اعدام و کشتار نیروهای ارتش دولتی، مردم محلی و نیروهای دیگر گروه های شورشی کرده و در مناطقی که به تصرف خود در آورده اند، همانند راکا یک مدیریت ویژه را حاکم کردند. این سیاست و رویکرد مبتنی بر ایجاد رعب و وحشت موجب هراس مردم سوریه و حتی گروه های مسلحی شد که علیه دولت و مردم این کشور بودند. داعش بهنگام اشغال شهر موصل و مناطق شمالی عراق دست به همین جنایات زده و از ایجاد رعب و وحشت به عنوان یک سلاح به نفع خود استفاده کرده است.

داعش از زمانی که حضور خود در عراق را با خروج نسبی از سوریه افزایش دادند فعالیت خود در شبکه های اجتماعی را نیز افزایش داده اند تا با استفاده از این شبکه ها استراتژی جنگ روانی خود را نیز پیش ببرند.

هم اکنون چندین شناسه کاربری در توییتر ادعا می کنند که نمایندگی داعش در عراق و سوریه را بر عهده دارند و علاوه بر انتشار تازه ترین اخبار داعش، عکس ها و فیلم هایی از جنایت های این گروه را منتشر می کنند.

این گروه معمولا با دقت نظر فراوان در انتخاب تصاویر جنایت های خود آن تصاویری را انتشار می دهند که به سرعت هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد و به نوعی مخاطبان را دچار یک نوع ترس و نگرانی می کند.

بنابراین آنچه که تاکنون منجر به پیشروی های داعش در عراق شده است نه توان نظامی بلکه قدرت این گروه در جنگ روانی و ایجاد فضای رعب و وحشت است. ماشالا شمس الواعظین، تحلیل گر مسائل خاورمیانه، هم معتقد است که «داعش نان مهارت خود در تولید و اشاعه‌ انفجاری شایعه‌ های دروغین خود را می خورد.»

داعش در حالی امنیت عراق و منطقه و حتی جهان را به چالش کشده است کل نیروهای آن را بین 13 تا 15 هزار تن تخمین می زنند. بنابراین بعید است گروهکی با این تعداد محدود نفرات، توان مالی و لجستیکی قادر باشد تا این حد قدرت پیشروی داشته باشد. از این رو فارغ از حمایت های خارجی آنچه که تاکنون منجر به توفیق این گروه تروریستی شده است "جنگ روانی" است. 

اخبار بین الملل - فرارو

 


ویدیو مرتبط :
amp در سئو چیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاکتیک داعش برای جذب زنان



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

 

اخبار بین الملل - تاکتیک داعش برای جذب زنان

تنها در دو هفته گذشته دو مورد دختر و زن به صورت جداگانه سعی کردند با ترک یک کشور غربی خود را به سوریه برسانند تا به شبه نظامیان داعش بپیوندند. این در حالی است که داعش هفته گذشته ویدئوی تبلیغاتی را منتشر کرد که طی آن یک زن به اتهام زنا سنگسار شد.

به گزارش فرارو به نقل از ام‌اس‌ان‌بی‌سی، علیرغم گزارش های پی در پی در مورد اینکه اعضای داعش زنان را به بردگی می گیرند، شکنجه یا سنگسار می کنند، زنان همچنان در حال پیوستن به داعش هستند. حدود 10 درصد استخدام هایی که داعش از غرب دارد، زنان هستند و به نظر می رسد داعش در حال گسترش جذب نیروهای مونث است. آنها هفته گذشته کمپین تبلیغاتی را به راه انداختند که طی آن در ویدئوهایی چگونگی آشپزی، خیاطی... و استفاده از اسلحه به زنان آموزش داده می شد.

زینب سلبی، بنیانگذار سازمان بین المللی «زنان برای زنان» و نویسنده کتاب «میان دو جهان: فرار از استبداد» از تاکتیک های داعش در جذب زنان می گوید. در ادامه گفتگویی کوتاه در مورد آنچه زنان را جذب داعش می کند آورده شده است.

-مطمئن هستم که صفحه نخست روزنامه نیویورک تایمز در روز جمعه را دیده اید. تیترشان این بود «در غرب، داعش زنان مشتاق به نام نویسی را می یابد». می خواهم همین تیتر را محور گفتگو قرار دهم و از دو دسته از زنانی که به داعش می پیوندند بپرسم.
مسئله زنان غربی یا زنان خاورمیانه نیستند، مسئله چرایی پیوستن آنها به داعش است.

یکی از مسائل مهم جوانی است. داعش به دنبال جوانان است چراکه آنها حس هدفمند بودن را به این گروه می دهند. بسیاری از مسلمانان با این حس بزرگ شده اند که ما روزی در عصر طلایی زندگی می کردیم، دوره ای که علم و هنر شکوفا بود. این تاریخی از چشم انداز اسلام است و آنها در گذشته با شکست هایی روبرو شده اند، به خصوص در صد سال گذشته. حال داعش با استفاده از همین دیدگاه می گوید ببینید «هیچ کس به ما کمک نکرد. آنها ما را بمباران کردند، کشتند، شکنجه کردند، بنابراین حال ما مسئولیت خود را به عهده می گیریم و شما را به این عصر باز می گردانیم.»

اما با توجه به سخنان آنها یک بحث جدی در میان مسلمانان شکل گرفته و آن اینکه این عصر با جنگ و کشتار و غارتگری و تجاوز همراه است اما ما در تاریخ خود چنین چیزی نخوانده ایم ولی حال شاهد آن هستیم که داعش تمامی این اقدامات را انجام می دهد.

گروهی از مسلمانان از این دیدگاه دچار بیم و هراس شده اند و گروهی دیگر از یافتن هدف و بازگشت به آن دوره استقبال می کنند. مهم است که دلایل روانشناختی داعش را درک کنیم چراکه راه مبارزه با داعش ورای بمباران و جنگ، این است که دیدگاه جایگزینی را ایجاد کنیم؛ اینکه آینده به معنای بازگشت به خلافت گذشته نیست. ما با بحرانی روبرو هستیم که به خانواده ها و بین نسل ها کشیده شده است.

-در مورد زنان دیگر چطور؟
دسته دیگر زنان آنهایی هستند که سن بالاتری دارند و ریشه هویتی خود را به طور مستقیم از ارتباط با مردها می گیرند. این نوع زنان، مردان را تامین کننده خود و کودکانشان می دانند. نقش آنها به عنوان یک زن حمایت از تامین کننده است و مرد می تواند هرآنچه می خواهد انجام دهد و وظیفه زن اطاعت مطلق از او است. این گونه زنان هیچ حس استقلالی ندارند. همین زنان هستند که به سربازان مردسالاری هستند و به گونه ای به سربازان داعش تبدیل می شوند.

-گفته می شود که دختران جوان به خصوص دختران غربی از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی در مورد داعش اطلاعات کسب می کنند. آنها از یک سو با ویدئوهای تبلیغاتی داعش روبرو می شوند و از سوی دیگر مقالات و گزارش های رسانه های غربی را می بینند که فعالیت های داعش را تقبیح می کنند. آیا این دختران در مواجهه با این خبرها، جنبه منفی آنچه داعش بر سر زنان می آورد را نادیده می گیرند؟
آنها این مسئله را نادیده نمی گیرند؛ بلکه زنان را سرزنش می کنند. آنها داعش را پلیس اخلاق می بینند. برای مثال زنی که توسط اعضای داعش سنگسار شد، جرمش زنا بود. وی اعتراف به زنا کرد و از همه پدران، از جمله پدر خود خواست که با مجبور کردن دختران به ازدواج، به آنها ظلم نکنند. این بحران هویت است. بسیاری از دختران، این دختر را مقصر می دانند و می گویند او اخلاقیات را زیر پا گذاشته است. آنها آزادی زنان را فاقد بعد اخلاقی و به خصوص آزادی جنسی می دانند. همین مسئله در مورد دخترانی که سرباز داعش می شوند نیز صدق می کند.

آنچه آنها نیاز دارند این است که یاد بگیرند اسلام چگونه امکان تحصیل، کار و فراهم آوردن آزادی های مستقل زنان را فراهم کرده است.

-این زنان و دختران در حال تبدیل شدن به سخن گویان داعش هستند.
داعش دست روی نقطه حساسی گذاشته که تاثیری روانشناختی را به دنبال دارد. اینکه «ما به شما کمک می کنیم که به شکوه و عظمت بازگردید». برای مبارزه با گسترش این دیدگاه باید مسلمانان میانه رو را تقویت کنیم و با حمایت از آنها، صدایشان را بشنویم.

اخبار بین الملل - فرارو