اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

"طرح اضطراری سوریه" محور مذاكرات آنكارا - واشنگتن



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تحولات سوریه

"طرح اضطراری سوریه" محور مذاكرات آنكارا - واشنگتن / رایزنی‌های امیر قطر در پاریس

در حالی كه مسئولان آمریكایی و تركیه‌ای مذاكرات سیاسی خود را برای فشار به دولت سوریه آغاز كرده‌اند وزارت امور خارجه آمریكا تاكید كرد كه این كشور قصد دخالت نظامی در سوریه را ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبكه خبری الجزیره، دیپلمات‌ها، نظامیان و کارکنان سرویس‌های مخفی آمریکا و ترکیه برای نخستین بار روز پنج‌شنبه در آنکارا، پایتخت ترکیه گرد هم آمدند. به ‌گزارش خبرگزاری فرانسه هدف از این گردهمایی رایزنی برسر یک طرح اضطراری است که باید برای دخالت نظامی احتمالی مشترک در سوریه تهیه شود.

احمد داوداوغلو و هیلاری کلینتون، وزیران خارجه ترکیه و آمریکا 10 روز پیش ضمن دیداری در استانبول کار بر روی جزئیات عملیات مشترک را اعلام کرده بودند. دو كشور تصمیم دارند با این طرح به تغییر رژیم در سوریه سرعت بخشند و برای سوریه بعد از اسد برنامه‌ریزی کنند.

قرار است در این نشست پیامدهای احتمالی دخالت‌ در سوریه و نیز هماهنگی بیشتر برای واكنش‌های نظامی جاسوسی و سیاسی در خصوص سوریه بررسی و در خصوص آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

بنا به گفته دیپلمات‌های شركت‌كننده در این نشست حاضران مساله احتمال استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی و چگونگی تعامل با آن را مورد بررسی قرار می‌دهند.

از جمله مسائل دیگری كه در نشست آنكارا مورد بحث هیات آمریكایی و تركیه‌ای قرار می‌گیرد حزب كارگران كردستان تركیه(پ.ك.ك) و شبه نظامیان القاعده در سوریه است كه دو طرف رایزنی‌های را برای جلوگیری از گسترش این مساله آغاز كرده‌اند.

در این نشست كه در آن مسئولان امنیتی، سیاسی، نظامی دو طرف حضور دارند قرار است رویكردهای آنكارا و واشنگتن در قبال سوریه هماهنگ شود و از این پس دو كشور با هماهنگی بیشتری در خصوص سوریه موضع‌گیری كنند.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا با ابراز نگرانی از ادامه خشونت‌ها در سوریه گفت: افزایش خشونت‌ها در سوریه باعث قوی‌تر شدن گروه‌های تندرو در این كشور شده و این امر باعث نگرانی جامعه جهانی است.

وی با تاكید بر اینكه آینده سوریه را باید ملت این كشور تعیین كنند، گفت: این ملت سوریه هستند كه باید سرنوشت كشور خود را تعیین كنند و هیچ گروه یا طرف خارجی حق دخالت در این امر را ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا با اشاره به اظهارات اخیر باراك اوباما، رئیس‌جمهوری این كشور مبنی بر احتمال دخالت نظامی آمریكا در سوریه گفت: اخبار منتشر شده مبنی بر اینكه باراك اوباما در حال آماده كردن نیروهای نظامی برای دخالت در سوریه است صحیح نیست و واشنگتن تنها در حال برنامه‌ریزی برای وضعیت كنونی است اما هنوز تصمیم خاصی اتخاذ نكرده است.

وی ادامه داد: ما تاكنون كمك‌های غیرنظامی به مخالفان سوری داده‌ایم كه از جمله آن‌ها دستگاه‌های ارتباطی به قیمت 28 میلیون دلار بوده و 82 میلیون دلار نیز كمك‌های انسانی به سوریه اعزام كرده‌ایم اما واشنگتن به هیچ وجه سلاح و كمك نظامی در اختیار مخالفان قرار نداده است.

در همین حال روزنامه لس‌آنجلس تایمز آمریكا به نقل از یك مقام "مسئول" در وزارت دفاع آمریكا، پنتاگون، اعلام كرد كه واشنگتن طرح ضربتی را برای ارسال نیروهای ویژه به سوریه در دستور كار دارد كه در صورت احساس خطر واشنگتن از سلاح‌های شیمیایی سوریه این نیروها فورا به سوریه اعزام می‌شوند.

بنا به نوشته لس‌آنجلس تایمز نیروهای ویژه آمریكا ماموریت حمایت و یا نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه را دارند كه احتمال افتادن آن به دست شبه نظامیان و گروه‌های تندرو در این كشور وجود دارد.

این روزنامه همچنین فاش كرد كه ماهواره‌های جاسوسی و هواپیماهای بدون سرنشین آمریكا هم‌اكنون به طور بی‌سابقه‌ای ذخایر سلاح و تجهیزاتی كه گمان می‌رود تجهیزات شیمیایی باشند را زیر نظر دارند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود كه دفتر نخست‌وزیری انگلیس پیشتر اعلام كرده بود كه رهبران انگلیس، فرانسه و آمریكا در تماسی تلفنی مواضع خود را در قبال سوریه هماهنگ و تاكید كردند كه در صورت استفاده سوریه از سلاح شیمیایی مواضع جدی و هماهنگی درباره سوریه اتخاذ كنند.

وزارت امور خارجه آمریكا نیز تاكید كرد كه در حال تلاش برای تغییر دادن موضع مسكو در قبال سوریه است.

در همین حال شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر نیز كه برای مذاكره با مقامات فرانسه راهی پاریس شده است نشستی را با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری این كشور برگزار كرد و دو طرف در هماهنگ كردن اقدامات خود درباره سوریه به توافق‌هایی دست یافتند.

از سوی دیگر سازمان ملل متحد اعلام كرد كه در حال حاضر سوریه با یک فاجعه بزرگ انسانی روبرو است و این فاجعه هرروز ابعاد گسترده‌تری می‌یابد. براساس این گزارش تاکنون دو و نیم میلیون شهروند سوری همه چیز خود را از دست داده‌اند و به کمک‌های فوری مثل مواد غذایی، دارو، آب و سرپناه نیاز دارند. ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز در حال فرار به سر می‌برند.

به‌گزارش خبرگزاری آلمان سازمان ملل و اتحادیه اروپا از دو طرف درگیری در خاک سوریه خواسته‌اند برای رساندن حداقل کمک‌های مورد نیاز غیرنظامیان آتش بس اعلام کنند.

در خبری دیگر، یکی از افسران نیروی پلیس مرزی عراق از ورود جت‌های جنگی ارتش سوریه به حریم هوایی عراق خبر داد. این افسر پلیس مرزی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با خبرگزاری فرانسه زمان ورود جت‌های جنگی سوریه به حریم هوایی عراق را حدود ساعت ۸ صبح روز پنج‌شنبه (۲ شهریور) و برای بمباران شهر مرزی ابوکمال در مرز عراق عنوان کرده است. به گفته وی جنگنده‌های سوریه حدود یک ربع در حریم هوایی عراق پرواز کردند.

شهر ابو کمال در یکی از سه منطقه مرزی مهم سوریه و عراق واقع شده است. مخالفان بشار اسد از یک ماه پیش کنترل این شهر را در اختیار گرفته‌اند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مزدوران عربستان در سوریه چه می کنند؟/آغاز طرح «اضطراری» برای فشار بر دولت اسد



انفجار سوریه,انفجارهای سوریه

 

درباره اخیر انفجارهای اخیر سوریه

مزدوران عربستان در سوریه چه می کنند؟/آغاز طرح «اضطراری» برای فشار بر دولت اسد

چالش مهمی که آمریکایی ها از آن غافل مانده‌اند عیان بودن نقش آنها در انفجارهای اخیر سوریه برای افکار جهانی است چراکه مخالفان داخلی سوریه نشان داده اند که بمب‌گذاری و کشتن هم‌وطنان گزینه‌ای نیست که برای آنها سود داشته باشد که هیچ، از چنین جنایتی متضرر نیز می‌شوند. بنابراین باید سرنخ قضایا را در رویکردمخالفان خارج نشین و غرب گرا و ایضا سلفی بشار اشد جستجو کرد که مورد حمایت آمریکا و عربستان هستند.

سرویس سیاسی «فردا»:  انفجارهای هدایت شده طی یک هفته اخیر در سوریه  را با مدنظر قرار دادن شرایط پیرامونی در منطقه می توان فهم کرد. این انفجارها در حالی رخ می‌دهند که منطقه یکی از حساس ترین شرایط خود را تجربه کرده و کشورهایی چون کویت و عربستان نیز  با شروع بیداری اسلامی و آغاز موج اعتراضات مردمی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده اند.

 

در شرایطی کهبه نظر می رسد  وضعیت سوریه روز به روز آرام‌تر شده و مردم این کشور با آگاهی کامل از دسیسه‌های دشمنان خارجی سعی در خنثی کردن هر چه بیشتر تحرکات خارجی در این کشور دارند وانفجارهایی با اهداف خاص رخ می دهد تا خواست مثلث غرب، اسرائیل و عربستان  برای امتداد ناامنی در سوریه محقق شود.

از این رو طی هفته‌های گذشته بر اساس اخباری که گاه به رسانه‌ها درز کرده است حکومت‌های عربستان و قطر تحرکات برنامه ریزی شده و گسترده‌ای را برای تجهیز آشوبگران در سوریه آغاز کرده اند و آن طور که یک مقام بلند پایه اردنی چندی پیش فاش کرد بر اساس قراردادی سنگین قاچاقچیان اسلحه با استفاده از خاک اردن اسلحه و مهمات از جمله بمب‌های دستی را از عربستان سعودی به سوریه می‌رسانند. بر اساس اطلاعات فاش شده ابعاد این ترانزیت به قدری گسترده است که گشتی‌های مرزی با وجود برخی سفارشات محرمانه برای همکاری با قاچاقچیان هر هفته بیش از 10 محموله اسلحه و مهمات را کشف و ظبط می‌کنند. مقصد اغلب این محموله‌ها نیز شهر درعای سوریه است.

پیش از این نیز حامیان شورشیان و تروریست های سوری از جمله اسرائیل، آمریکا، انگلیس و فرانسه جهت ارسال اسلحه مورد نیاز تروریست‌های سوریه برنامه گسترده‌ای را از مرزهای عراق و ترکیه تدارک دیده بودند.

 

پایداری بشار اسد و آغاز طرح اضطراری

اما پایداری بشار اسد و ثبات حکومت وی به مراتب بیشتر از پیش‌بینی‌های مثلث آشوب بود از این رو از چندی پیش استراتژی این کشورهای تغییر کرده و طرح دوم که از ابتدا برنامه ریزی شده بود تا در صورت شکست طرح ایجاد فتنه در سوریه جایگزین آن شود در دستور کار آنها قرار گرفت.

بر اساس این طرح چنانچه ایجاد آشوب و تحریک مردم در داخل سوریه نتیجه بخش نبود غرب و در راس آن آمریکا به بهانه دفاع از حقوق بشر با تصویب پی در پی چند قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل به طور مستقیم وارد عمل شده و مانند لیبی با دخالت نظامی به اهداف خود در سوریه می‌ر سند. اما این طرح نیز با شکست در شورای امنیت در نطفه خفه شد.

 

خطر تروریسم دولتی

به نظر می‌رسد آمریکا و عربستان با شکست طرح‌های خود در سوریه از رسیدن به اهداف اولیه قطع امید کرده و برنامه دیگری را در این کشور دنبال می‌کنند. عربستان و قطر در تلاش هستند تا با هیزم ریختن به آتش آّشوبگران در سوریه و تجهیز آنها به انواع سلاح‌های سنگین و مهمات اذهان عمومی جهان را به وقایع ساختگی این کشور جلب کنند تا رسانه‌ها و افکار عمومی با تمرکز کمتری به فجایع و جنایاتی که هر روز در بحرین رخ می‌دهد  بپردازند. از طرفی حکومت‌های خودکامه این دو کشور امید دارند که با آشفته نشان دادن وضعیت داخلی در سوریه به شکلی بر اعتراض های داخلی در کشور خود سرپوش بگذارند.

اسرائیل و آمریکا نیز با برنامه ریزی بمب‌گذاری‌های تروریستی و انفجار‌های خونین در سوریه سعی در ضعیف نشان دادن حکومت این کشور دارند تا به نوعی برای اقتدار از دست رفته خود ظاهر سازی کنند. دقیقا مانند کودکی که زورش به دعوا با بزرگتر از خودش نرسیده و حالا از دور سنگ‌پرانی ‌می‌کند!

 

اما چالش مهمی که آمریکایی ها از آن غافل مانده‌اند عیان بودن نقش آنها در انفجارهای اخیر سوریه برای افکار جهانی است چراکه  مخالفان داخلی سوریه نشان داده اند که  بمب‌گذاری و کشتن هم‌وطنان گزینه‌ای نیست که برای آنها سود داشته باشد که هیچ، از چنین جنایتی متضرر نیز می‌شوند. بنابراین باید  سرنخ قضایا را در رویکردمخالفان خارج نشین و غرب گرا و ایضا سلفی بشار اشد جستجو کرد که مورد حمایت آمریکا و عربستان هستند.

 

در عین حال دیروز خبری منتشر شده که  ملک «عبدالله بن عبدالعزیز» طی تلگرافی فوری به وزیر دفاع عربستان دستور داده است  که فورا نیروهای مسلح سعودی به ترکیه اعزام شوند تا در جنگ مشترک با نیروهای دیگر کشورهای همجوار سوریه در راستای آنچه که «حمایت از ملت سوریه» خوانده شده، مشارکت کنند. عربستان در جریان اعزام نیروهای نظامی خود به بحرین نیز مدعی حمایت از مردم این کشور شده بود! به نظر می‌رسد هرچه اوضاع در داخل  عربستان آشفته‌تر شده و معترضان بیشتری علیه خاندان آل سعود به خیابان‌های ریاض بریزند تلاش این کشور برای حمایت از شیعیان سوریه و بحرین بیشتر می‌شود! تلاشی که در ازای خرج میلیون‌ها دلار از پول مردم عربستان در قالب اسلحه و مهمات پنهان‌کاری و خاموش ماندن جنایات خونین در بحرین و عربستان را برای آنها به ارمغان می‌آورد.

 

پنهان کاری و کم رنگ نمایاندن جنایت‌های حکومت بحرین و کاهش بازتاب اخبار سرکوب شیعیان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان محسوب می‌شود. پادشاهی که طی روزهای گذشته در کشور خود شاهد پا گرفتن اعتراض‌های مردمی و گسترش جنبش آزادی خواهی اسلامی نیز بوده است.

درباره اخیر انفجارهای اخیر سوریه
مزدوران عربستان در سوریه چه می کنند؟/آغاز طرح «اضطراری» برای فشار بر دولت اسد
چالش مهمی که آمریکایی ها از آن غافل مانده‌اند عیان بودن نقش آنها در انفجارهای اخیر سوریه برای افکار جهانی است چراکه مخالفان داخلی سوریه نشان داده اند که بمب‌گذاری و کشتن هم‌وطنان گزینه‌ای نیست که برای آنها سود داشته باشد که هیچ، از چنین جنایتی متضرر نیز می‌شوند. بنابراین باید سرنخ قضایا را در رویکردمخالفان خارج نشین و غرب گرا و ایضا سلفی بشار اشد جستجو کرد که مورد حمایت آمریکا و عربستان هستند.
سرویس سیاسی «فردا»:  انفجارهای هدایت شده طی یک هفته اخیر در سوریه  را با مدنظر قرار دادن شرایط پیرامونی در منطقه می توان فهم کرد. این انفجارها در حالی رخ می‌دهند که منطقه یکی از حساس ترین شرایط خود را تجربه کرده و کشورهایی چون کویت و عربستان نیز  با شروع بیداری اسلامی و آغاز موج اعتراضات مردمی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده اند.

در شرایطی کهبه نظر می رسد  وضعیت سوریه روز به روز آرام‌تر شده و مردم این کشور با آگاهی کامل از دسیسه‌های دشمنان خارجی سعی در خنثی کردن هر چه بیشتر تحرکات خارجی در این کشور دارند وانفجارهایی با اهداف خاص رخ می دهد تا خواست مثلث غرب، اسرائیل و عربستان  برای امتداد ناامنی در سوریه محقق شود.

از این رو طی هفته‌های گذشته بر اساس اخباری که گاه به رسانه‌ها درز کرده است حکومت‌های عربستان و قطر تحرکات برنامه ریزی شده و گسترده‌ای را برای تجهیز آشوبگران در سوریه آغاز کرده اند و آن طور که یک مقام بلند پایه اردنی چندی پیش فاش کرد بر اساس قراردادی سنگین قاچاقچیان اسلحه با استفاده از خاک اردن اسلحه و مهمات از جمله بمب‌های دستی را از عربستان سعودی به سوریه می‌رسانند. بر اساس اطلاعات فاش شده ابعاد این ترانزیت به قدری گسترده است که گشتی‌های مرزی با وجود برخی سفارشات محرمانه برای همکاری با قاچاقچیان هر هفته بیش از 10 محموله اسلحه و مهمات را کشف و ظبط می‌کنند. مقصد اغلب این محموله‌ها نیز شهر درعای سوریه است.

پیش از این نیز حامیان شورشیان و تروریست های سوری از جمله اسرائیل، آمریکا، انگلیس و فرانسه جهت ارسال اسلحه مورد نیاز تروریست‌های سوریه برنامه گسترده‌ای را از مرزهای عراق و ترکیه تدارک دیده بودند.

پایداری بشار اسد و آغاز طرح اضطراری

اما پایداری بشار اسد و ثبات حکومت وی به مراتب بیشتر از پیش‌بینی‌های مثلث آشوب بود از این رو از چندی پیش استراتژی این کشورهای تغییر کرده و طرح دوم که از ابتدا برنامه ریزی شده بود تا در صورت شکست طرح ایجاد فتنه در سوریه جایگزین آن شود در دستور کار آنها قرار گرفت.

بر اساس این طرح چنانچه ایجاد آشوب و تحریک مردم در داخل سوریه نتیجه بخش نبود غرب و در راس آن آمریکا به بهانه دفاع از حقوق بشر با تصویب پی در پی چند قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل به طور مستقیم وارد عمل شده و مانند لیبی با دخالت نظامی به اهداف خود در سوریه می‌ر سند. اما این طرح نیز با شکست در شورای امنیت در نطفه خفه شد.

خطر تروریسم دولتی

به نظر می‌رسد آمریکا و عربستان با شکست طرح‌های خود در سوریه از رسیدن به اهداف اولیه قطع امید کرده و برنامه دیگری را در این کشور دنبال می‌کنند. عربستان و قطر در تلاش هستند تا با هیزم ریختن به آتش آّشوبگران در سوریه و تجهیز آنها به انواع سلاح‌های سنگین و مهمات اذهان عمومی جهان را به وقایع ساختگی این کشور جلب کنند تا رسانه‌ها و افکار عمومی با تمرکز کمتری به فجایع و جنایاتی که هر روز در بحرین رخ می‌دهد  بپردازند. از طرفی حکومت‌های خودکامه این دو کشور امید دارند که با آشفته نشان دادن وضعیت داخلی در سوریه به شکلی بر اعتراض های داخلی در کشور خود سرپوش بگذارند.

اسرائیل و آمریکا نیز با برنامه ریزی بمب‌گذاری‌های تروریستی و انفجار‌های خونین در سوریه سعی در ضعیف نشان دادن حکومت این کشور دارند تا به نوعی برای اقتدار از دست رفته خود ظاهر سازی کنند. دقیقا مانند کودکی که زورش به دعوا با بزرگتر از خودش نرسیده و حالا از دور سنگ‌پرانی ‌می‌کند!

اما چالش مهمی که آمریکایی ها از آن غافل مانده‌اند عیان بودن نقش آنها در انفجارهای اخیر سوریه برای افکار جهانی است چراکه  مخالفان داخلی سوریه نشان داده اند که  بمب‌گذاری و کشتن هم‌وطنان گزینه‌ای نیست که برای آنها سود داشته باشد که هیچ، از چنین جنایتی متضرر نیز می‌شوند. بنابراین باید  سرنخ قضایا را در رویکردمخالفان خارج نشین و غرب گرا و ایضا سلفی بشار اشد جستجو کرد که مورد حمایت آمریکا و عربستان هستند.

در عین حال دیروز خبری منتشر شده که  ملک «عبدالله بن عبدالعزیز» طی تلگرافی فوری به وزیر دفاع عربستان دستور داده است  که فورا نیروهای مسلح سعودی به ترکیه اعزام شوند تا در جنگ مشترک با نیروهای دیگر کشورهای همجوار سوریه در راستای آنچه که «حمایت از ملت سوریه» خوانده شده، مشارکت کنند. عربستان در جریان اعزام نیروهای نظامی خود به بحرین نیز مدعی حمایت از مردم این کشور شده بود! به نظر می‌رسد هرچه اوضاع در داخل  عربستان آشفته‌تر شده و معترضان بیشتری علیه خاندان آل سعود به خیابان‌های ریاض بریزند تلاش این کشور برای حمایت از شیعیان سوریه و بحرین بیشتر می‌شود! تلاشی که در ازای خرج میلیون‌ها دلار از پول مردم عربستان در قالب اسلحه و مهمات پنهان‌کاری و خاموش ماندن جنایات خونین در بحرین و عربستان را برای آنها به ارمغان می‌آورد.

پنهان کاری و کم رنگ نمایاندن جنایت‌های حکومت بحرین و کاهش بازتاب اخبار سرکوب شیعیان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان محسوب می‌شود. پادشاهی که طی روزهای گذشته در کشور خود شاهد پا گرفتن اعتراض‌های مردمی و گسترش جنبش آزادی خواهی اسلامی نیز بوده است./فردانیوز