اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

"شهر سوخته" جهانی شد



اخبار,اخبار اجتماعی ,شهر سوخته

 

اخبار اجتماعی - "شهر سوخته" جهانی شد

شهر سوخته استان سیستان و بلوچستان به عنوان هفدهمین اثر جهانی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید

به گفته محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی  این سایت باستانی امروز یکشنبه اول تیر ماه در سی و هشتمین اجلاس کمیته میراث جهانی در دوحه قطر ثبت جهانی شد.

او  با بیان اینکه محوطه باستانی شهر سوخته با اکثریت آراء کشورهای حاضر در اجلاس از جمله آلمان، پرتغال، کرواسی،لهستان، ژاپن، ترکیه، قزاقستان و ... شایسته ثبت در فهرست میراث جهانی شناخته شد افزود: کشورهای حاضر بر اهمیت این سایت باستانی ارزشمند در کشورمان تاکید کردند و معتقد بودند این میراث جهانی با توجه به موقعیت جغرافیایی آن و قرار گرفتن در مرز ایران و افغانستان می تواند به صلح جهانی کمک کرده و در آینده نقش موثری به عنوان مرکز میراث جهانی ایفاء کند.

محوطه باستانی شهر سوخته با برخورداری از قدمت 5000 ساله هم‌اکنون به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهر‌های باستانی دنیا شناخته می‌شود.
اخبار اجتماعی - تدبیر

 


ویدیو مرتبط :
amp در سئو چیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«شهر سوخته» جهانی شد


سی و هشتمین اجلاس یونسکو در دوحه قطر درحالی شهر سوخته را در فهرست آثار جهانی قرار داد که این محوطه‌باستانی پیشتر به خاطر کشفیات مهم باستان‌شناسی‌اش در دنیا شناخته شده و از اهمیت بسیاری برخوردار بود.

خبرگزاری میراث فرهنگی: سی و هشتمین اجلاس یونسکو در دوحه قطر درحالی شهر سوخته را در فهرست آثار جهانی قرار داد که این محوطه‌باستانی پیشتر به خاطر کشفیات مهم باستان‌شناسی‌اش در دنیا شناخته شده و از اهمیت بسیاری برخوردار بود.
 
امسال شهر سوخته درحالی در سی و هشتمین اجلاس یونسکو شانس ثبت جهانی را از آن خود کرد که پیشتر نگرانی‌هایی از سوی کارشناسان درخصوص احتمال ثبت نشدن این محوطه باستانی در فهرست آثار جهانی مطرح شده بود.
 
کارشناسان شورای جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) بیشتر به ایران تذکر داده بودند که پرونده شهر سوخته با برخی از شاخص‌های یونسکو همخوانی ندارد. اظهار نظری که معاون میراث‌فرهنگی کشور آن را در نشست خبری صبح روز شنبه تنها یک نظر مشورتی دانست و اعلام کرد که باید منتظر رای یونسکو ماند.
 
محمد حسن طالبیان اعلام کرده بود که کارشناسان یونسکو در بازدید از شهر سوخته چند اشتباه داشتند که می‌توانست ثبت اثر را با مانع روبرو کند. اما ایران با ارائه گزارشی به یونسکو اشتباهات را تصحیح کرده و از ثبت جهانی یونسکو دفاع کرده است.
 
درحال‌حاضر پرونده شهر سوخته با قرار گیری در فهرست آثار جهانی این امکان را برای سیستان و بلوچستان به‌عنوان منطقه‌ای مرزی فراهم کرده تا به برقراری صلح در منطقه کمک کند.
 
این درحالی است که باستان‌شناسان طی چندین فصل متوالی در شهر سوخته نه‌تنها به نتایج مهمی درخصوص نوع زندگی مردم در این منطقه دست پیدا کرده‌اند که با اولین خط کش، انیمیشن و چشم مصنوعی دنیا روبرو بوده‌اند.